Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

24.3.2014

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden i marknadsrättsliga ärenden, konkurrensärenden, energimarknadsärenden och i ärenden om offentliga upphandlingar.

MAO:187/14

Ämnesord
Vantaan kaupunki, kattolumityöt, julkinen hankinta, soveltuvuusvaatimusten hyväksyttävyys
År för fallet
2014
Meddelats
Diarienummer
2013/607

ASIAN TAUSTA

Vantaan kaupunki (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 20.8.2013 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta kattolumitöiden hankinnasta ajalle 1.12.2013–31.5.2016 ja mahdolliselle yhden vuoden optiokaudelle.

Vantaan kaupungin tekninen lautakunta on 13.11.2013 tekemillään hankintapäätöksillä §:t 14, 16, 18, 19, 20, 21, 22 ja 23 valinnut alueiden 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16 ja 17 osalta Siskon Siivous Oy:n tarjouksen ja hankintapäätöksellä § 15 alueen 9 osalta Suomen KattoCenter Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen ilmoituksen mukaan ollut 2.400.000–2.700.000 euroa.

Muutoksenhaun kohteena olevia hankintapäätöksiä ei ole hankintayksikön ilmoituksen mukaan pantu täytäntöön.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

PR-Clean Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevat hankintapäätökset ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 400 eurolla.

Perusteet

Hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti sulkiessaan valittajan tarjouskilpailusta tarjoajan edellisen vuoden liikevaihtoa koskevan soveltuvuusvaatimuksen perusteella.

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu vaatimus, jonka mukaan tarjoajan edellisen vuoden liikevaihdon on tullut olla vähintään kaksinkertainen tarjouspyynnön kohteena olevan urakan tarjoajan hinnoittelun mukaiseen arvoon nähden. Hankinta on tarjouspyynnössä pilkottu kahteenkymmeneen osaurakkaan ja tarjouspyynnöstä on saanut sen käsityksen, että kukin alue näistä kahdestakymmenestä on oma tarjouskilpailunsa ja että ne käsitellään erikseen.

Valittajan kannalta on ollut kohtuutonta, että sen kaikki osatarjoukset on hylätty sillä perusteella, ettei sen edellisen vuoden (2012) liikevaihto, arviolta 733.000 euroa ole ollut riittävän suuri. Tarjouspyynnön hengen mukaista olisi ollut hyväksyä osatarjouksia siinä määrin kuin niiden yhteenlaskettu summa mahtuu edellisvuoden liikevaihtoa koskevan vaatimuksen raameihin.

Kun tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoajalla on ainakin yksi työntekijä tarjottavaa osaurakkaa kohden sopimuskauden alkaessa, on valittaja tehnyt työntekijöidensä määrän mukaisesti tarjouksen kymmenen alueen osalta. Valittaja ei ole voinut ennalta arvioida, että sen työntekijöiden määrä tulisi 1.12.2013 lukien vähenemään yhdeksään. Sanotun seikan käytyä ilmi, olisi hankintayksikön valittajan 21.11.2013 tekemän oikaisuvaatimuksen johdosta tullut jättää yksi valittajan tarjoamista osaurakoista huomioimatta, jolloin tarjous olisi koskenut yhdeksää osa-aluetta ja jolloin myös kysymyksessä oleva edellisen vuoden liikevaihtoa koskeva vaatimus olisi täyttynyt.

Lisäksi tarjouskilpailusta on kysymyksessä olevan vaatimuksen perusteella suljettu kahdeksan tarjoajaa ja tarjousvertailuun on hyväksytty vain viisi tarjoajaa. Jo tällä perusteella tarjouskilpailu olisi tullut keskeyttää ja pyytää uudet tarjoukset selventävillä ohjeilla, kuten hankinnassa jo aikaisemminkin oli tehty. Edellisen vuoden liikevaihtoa koskeva vaatimus on lisäksi suosinut suurempia yrityksiä.

Vastine

Vaatimukset

Vantaan kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverolliset oikeudenkäyntikulut 4.045,50 eurolla.

Perusteet

Hankintayksikkö ei ole menetellyt virheellisesti sulkiessaan valittajan tarjouskilpailusta. Valittaja ei ole täyttänyt tarjouspyynnön ehdotonta vaatimusta, jonka mukaan tarjoajan edellisen vuoden liikevaihdon on tullut olla vähintään kaksinkertainen suhteessa tarjouspyynnön kohteena olevan urakan arvoon tarjoajan hinnoilla.

Sanottu vaatimus on liittynyt yhtäältä tarjoajien taloudellisiin resursseihin ja toisaalta kykyyn ja ammattitaitoon huolehtia kattolumitöistä eikä se ole ollut kohtuuton tai suhteellisuusperiaatteen vastainen. Vaatimus on lisäksi ilmoitettu tarjouspyynnössä selvästi.

Kuultavien lausunnot

Siskon Siivous Oy ja Suomen KattoCenter Oy eivät ole niille varatusta tilaisuudesta huolimatta antaneet lausuntoa.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Sovellettavat oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 40 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 41 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyynnössä tai soveltuvin osin hankintailmoituksessa on oltava muun ohella ehdokkaiden tai tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, teknistä kelpoisuutta ja ammatillista pätevyyttä koskevat ja muut vaatimukset sekä luettelo asiakirjoista, joita ehdokkaan tai tarjoajan on tätä varten toimitettava. Pykälän 2 momentin mukaan tarjouspyynnössä tai hankintailmoituksessa on oltava myös muut tiedot, joilla on olennaista merkitystä hankintamenettelyssä ja tarjousten tekemisessä.

Hankintalain 52 §:n mukaan ehdokas tai tarjoaja on suljettava tarjouskilpailusta, ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus muuten arvioitava sekä tarjoajat valittava ennen tarjousten vertailua.

Hankintalain 56 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Pykälän 2 momentin mukaan vaatimusten ja niiden täyttymisen todistamiseksi pyydettävien selvitysten tulee liittyä ehdokkaan tai tarjoajan edellytyksiin toteuttaa hankinta, ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain esitöissä (HE 50/2006 vp s. 100) on todettu, että hankintayksiköllä on harkintavaltaa ehdokkaiden ja tarjoajien ominaisuuksiin liittyvien vaatimusten asettamisessa. Menettelyyn voidaan puuttua vain tilanteissa, joissa vaatimukset eivät liity ehdokkaiden tai tarjoajien mahdollisuuksiin toteuttaa hankinta tai joissa vaatimuksilla vaarannetaan ehdokkaiden tai tarjoajien tasapuolista kohtelua. Ehdokkaiden tai tarjoajien rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvien vaatimusten ja tarjoajien valinnassa käytettävien perusteiden on oltava suhteellisia, puolueettomia ja perusteltavissa hankinnan kohteen kannalta.

Tarjoajan soveltuvuus

Hankinnan kohteena ovat olleet kattolumien pudotusta ja siirtoa koskevat palvelut. Valintaperusteena on ollut kunkin alueen osalta halvin vertailuhinta. Tarjouspyynnön kohdassa 4.2 "Tarjoajien kelpoisuuden arviointi" on edellytetty, että tarjoaja liittää tarjoukseensa muun ohella liitteen 1 "Ehdottomien vaatimusten täyttyminen". Sanotun liitteen kohdassa g on edellytetty, että toiminnan häiriöttömän jatkuvuuden ja tarjoajan taloudellisten edellytysten varmentamiseksi tarjoajan edellisen vuoden liikevaihdon tulee olla vähintään kaksinkertainen suhteessa tarjouspyynnön kohteena olevan urakan arvoon tarjoajan hinnoilla arvioiden. Sanotussa kohdassa on edelleen ilmoitettu, että urakan arvo lasketaan tarjottujen urakka-alueiden yhteenlasketusta laskennallisesta vertailuhinnasta.

Tarjoajien on tullut ilmoittaa tarjoushintansa kunkin alueen ja niiden sisältämien kohteiden osalta, minkä lisäksi on tullut ilmoittaa yksikköhintoina lumenpudotustyöntekijän sekä lumenpudotuksen työnjohdon tuntihinta ja lumen lähisiirron hinta kuutiometriä kohden.

Tarjouspyynnön kohdan 4.4 "Tarjousten laskennallisten hintojen vertailu" mukaan tarjouksista valitaan laskennalliselta hinnaltaan edullisin kullekin maantieteelliselle alueelle erikseen.

Tarjouspyynnön mukaan vertailuhintana käytettävä laskennallinen aluekohtainen kokonaisurakkahinta muodostetaan laskemalla yhteen alueen kohteiden yhteenlaskettu enimmäisurakkahinta ja lisäämällä siihen lumenpudotustyöntekijän tuntihinta kerrottuna viidelläsadalla sekä lumenpudotuksen työnjohtajan tuntihinta kerrottuna viidelläkymmenellä.

Hankintayksikkö on 13.11.2013 tekemässään hankintapäätöksessä sulkenut valittajan sekä seitsemän muuta tarjoajaa tarjouskilpailusta sillä perusteella, että nämä eivät olleet täyttäneet liikevaihtoa koskevaa vähimmäisvaatimusta.

Valittaja on esittänyt, että kysymyksessä oleva liikevaihtoa koskeva vähimmäisvaatimus on ollut epäselvä, suhteeton ja syrjivä. Hankintayksikön mukaan tarjoajien soveltuvuuteen liittyvällä liikevaihtoa koskevalla vaatimuksella on haluttu varmistaa tarjoajan resurssit toteuttaa hankinnan kohteena olevat palvelut.

Markkinaoikeus katsoo, että kysymyksessä oleva edellisvuoden liikevaihtoa koskeva vähimmäisvaatimus on tarjouspyynnössä ilmoitettu niin selvästi, että tarjoajien on täytynyt sen perusteella ymmärtää vaatimuksen sisältö laskentaperusteineen.

Markkinaoikeus katsoo lisäksi, että hankintayksikön asettama liikevaihtoa koskeva vähimmäisvaatimus on liittynyt ehdokkaiden taloudellisiin edellytyksiin toteuttaa kysymyksessä oleva hankinta. Arvioitaessa onko vaatimus ollut suhteellisuusperiaatteen mukainen ottaen huomioon hankinnan luonne, käyttötarkoitus ja laajuus markkinaoikeus toteaa, että kunkin tarjoajan osalta tarjouspyynnön perusteella edellytetty vähimmäisliikevaihto on ollut sidoksissa kunkin tarjoajan tarjouksen kohteena olevien eri alueiden yhteenlaskettuun vertailuhintaan, johon olennaisesti vaikuttaa se, kuinka moneen alueeseen tarjous on kohdistunut. Asetettu vaatimus on siten ollut omiaan mahdollistamaan erikokoisten yritysten osallistumisen tarjouskilpailuun niiden omien, hankintayksikön asettamien vaatimusten mukaan määriteltyjen resurssien puitteissa. Markkinaoikeus katsoo, ettei vaatimus ole hankinnan kohteen luonne ja laajuus huomioon ottaen ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen eikä se myöskään ole vaarantanut ehdokkaiden tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Valittaja on tehnyt 1.10.2013 päivätyn tarjouksensa yhteensä kymmenen eri alueen osalta, pitäen sisällään nyt muutoksenhaun kohteena olevien alueiden lisäksi alueen 18. Valittaja on tarjouksensa liitteessä 1 ilmoittanut täyttävänsä kysymyksessä olevan liikevaihdon vähimmäismäärää koskevan vaatimuksen. Valittaja on asian markkinaoikeuskäsittelyssä ilmoittanut, että sen liikevaihto on vuonna 2012 ollut noin 733.000 euroa. Valittaja ei näin ollen ole täyttänyt kysymyksessä olevaa liikevaihtoa koskevaa vähimmäisvaatimusta, kun vaadittu vähimmäismäärä on laskettu kaikkien kymmenen tarjotun alueen laskennallisen aluekohtaisen kokonaisurakkahinnan perusteella, eikä hankintayksikkö ole siten menetellyt virheellisesti sulkiessaan sen tarjouskilpailusta.

Valittaja on edelleen esittänyt, että sen osalta vaadittava liikevaihdon vähimmäismäärä olisi tullut määritellä tarjotun kymmenen alueen sijasta yhdeksän alueen mukaisesti, koska se on 21.11.2013 esittänyt hankintayksikölle vaatimuksen alueen 18 poistamisesta tarjouksestaan.

Valittaja on edellä esitetyin tavoin ilmoittanut vaatineensa sanotun alueen poistamista tarjousten jättämiselle asetetun määräajan 8.10.2013 sekä hankintapäätöksen tekemisen 13.11.2013 jälkeen. Markkinaoikeus toteaa tältä osin, että hankintamenettelyn lähtökohtana on määräaikaan mennessä jätettyjen tarjousten lopullisuus. Valittaja on tehnyt tarjouksen kymmenen alueen osalta ja hankintayksikön on näin ollen tullut arvioida valittajan liikevaihtoa koskevan soveltuvuusvaatimuksen täyttymistä näiden alueiden tarjouksesta ilmenevien vertailuhintojen perusteella.

Johtopäätös

Hankintayksikkö ei ole menetellyt hankintasäännösten vastaisesti asettaessaan tarjoajien liikevaihtoa koskevan vähimmäisvaatimuksen ja sulkiessaan valittajan tarjouskilpailusta puuttuvan soveltuvuuden vuoksi. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 89 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muun ohella, mitä hallintolain¬käyttölain 74 §:n 1 momentissa säädetään.

Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen valittaja saa pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Sen sijaan olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa kokonaan vahinkonaan.

Hankintayksikkö on vaatinut oikeudenkäyntikuluina korvattaviksi muun ohella asiamiehen käyttämisestä aiheutuneita kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet valittajan hankintaoikaisuvaatimuksesta. Kun otetaan huomioon, että hankintayksiköllä ei ole oikeutta korvaukseen oikeudenkäyntikuluistaan tältä osin, valittaja on velvoitettava korvaamaan hankintayksikön tarpeellisista toimenpiteistä aiheutuneet oikeudenkäyntikulut markkinaoikeuden kohtuulliseksi harkitsemalla määrällä.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

Markkinaoikeus velvoittaa PR-Clean Oy:n korvaamaan Vantaan kaupungin oikeudenkäyntikulut 1.500 eurolla.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Nina Korjus, Sanna Holkeri ja Jukka Vanto.

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Till början av sidan