Lag om ändring av miljöskyddslagen
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i miljöskyddslagen ( 527/2014 ) 23 § 2 mom. och 24 § 1 mom., av dem 24 § 1 mom. sådant det lyder i lag 916/2021,
ändras 15 § 2 mom., 21 §, 23 § 1 och 3 mom., 29 a § 2 mom., 34, 36 och 37 §, rubriken för 38 §, 38 § 1 mom., 39 a § 2 mom., 42 § 2 och 3 mom., 44 § 2 mom., 80 § 2–4 mom., 81 § 1 mom., 85 a §, 88 § 2 mom., 89 § 2 och 3 mom., 89 a och 92 §, 93 § 1 mom., 95 § 1 och 4 mom., 99 § 1, 3 och 4 mom., 104 § 2 mom., 105 § 1–3 mom., 106 c § 1 mom., 106 d § 1–3 mom., 106 e §, 115 a § 3 mom., 116 § 4 mom., 118 § 1 och 3 mom., 123 § 1 och 4 mom., 126, 129 och 130 §, 131 § 2– 4 mom., 135 § 1 och 2 mom., 136 § 1 och 2 mom., 137 § 1 mom., 138 § 1 mom., 143 § 1 och 3 mom., 147 § 3, 4 och 6 mom., 148 § 2 och 3 mom., 152 § 2 mom., 153 §, 166 § 2 mom., 168 § 1, 2 och 4 mom., 169 § 2 mom., 170 § 5 mom., 171 § 1 mom., 175 § 2 mom., 176 och 178 §, 181 § 3 mom., 182 a § 1 mom., 186 §, 188 § 2 mom., 189 §, 190 § 4 mom., 191, 192 och 194 §, 197 § 3 mom., 203 §, 205 § 1 mom., 207 §, 212 § 1–3 mom., 214 § 1 mom., 221 a § 2 och 4 mom., 222 § 2 mom. samt 223 § 1, 2 och 6 mom., av dem 15 § 2 mom., 115 a § 3 mom., 123 § 1 och 4 mom., 168 § 1, 2 och 4 mom., 170 § 5 mom., 171 § 1 mom., 175 § 2 mom., 181 § 3 mom., 205 § 1 mom. och 223 § 1, 2 och 6 mom. sådana de lyder i lag 1166/2018, 21 § sådan den lyder i lagarna 916/2021 och 754/2024, 29 a § 2 mom., 85 a §, 116 § 4 mom. och 189 § sådana de lyder i lag 905/2020, 39 a § 2 mom. sådant det lyder i lag 437/2017, 44 § 2 mom., 95 § 1 mom., 99 § 4 mom., 118 § 1 mom., 136 § 2 mom. och 192 § sådana de lyder i lag 504/2019, 88 § 2 mom. och 89 a § sådana de lyder i lag 423/2015, 89 § 2 och 3 mom. sådana de lyder i lag 490/2022, 106 c § 1 mom., 106 d § 1–3 mom. och 106 e § sådana de lyder i lag 1064/2017, 143 § 1 och 3 mom. sådana de lyder i lag 49/2019, 147 § 3, 4 och 6 mom. och 212 § 1–3 mom. sådana de lyder i lag 327/2016, 152 § 2 mom. sådant det lyder i lag 1018/2018, 169 § 2 mom. och 221 a § 2 och 4 mom. sådana de lyder i lag 1121/2024, 176 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 10/2023, 182 a § 1 mom. sådant det lyder i lag 1077/2018, 190 § 4 mom. och 207 § sådana de lyder i lag 1420/2019 och 222 § 2 mom. sådant det lyder i lag 1263/2022, samt
fogas till lagen nya 21 a och 23 a–23 c § samt till 42 § ett nytt 3 mom., varvid det ändrade 3 mom. och det nuvarande 4 mom. blir 4 och 5 mom., som följer:
15 §Beredskapsskyldighet
I detta syfte ska en verksamhetsutövare vars miljötillstånd beviljas av Tillstånds- och tillsynsverket, utifrån en riskbedömning utarbeta en beredskapsplan, reservera behövliga anordningar och annan utrustning, utarbeta instruktioner, testa anordningarna och utrustningen samt öva åtgärder inför eventuella olyckor och andra exceptionella situationer ( beredskapsskyldighet ). Verksamhetens karaktär är avgörande för vad planen ska innehålla och hur omfattande och detaljerad den ska vara. En beredskapsplan behöver dock inte utarbetas, om tillsynsmyndigheten bedömer att verksamheten, dess konsekvenser och dess risker inte kräver att en sådan utarbetas. En beredskapsplan behöver inte heller utarbetas till den del en motsvarande plan har utarbetats med stöd av lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005), räddningslagen (379/2011), gruvlagen (621/2011) eller någon annan lag och inte heller i fråga om djurstallars verksamhet.
21 §Miljöministeriet
Miljöministeriet svarar för den allmänna styrningen, uppföljningen och utvecklingen av verksamhet som avses i denna lag.
21 a §Tillstånds- och tillsynsverket
Tillstånds- och tillsynsverket ska styra och främja skötseln av de uppgifter som avses i denna lag och i bestämmelser som har utfärdats med stöd av den, övervaka att bestämmelserna iakttas, vara statlig miljötillståndsmyndighet och behandla ärenden som gäller anmälningspliktig verksamhet och som faller inom dess behörighet. Tillstånds- och tillsynsverket stöder i ärenden som hör till dess ansvarsområde den kommunala miljövårdsmyndighetens verksamhet.
Tillstånds- och tillsynsverket ska i sin verksamhet och sitt beslutsfattande se till att det allmänna miljöskyddsintresset tillgodoses samt för sin del föra talan för att tillvarata det allmänna miljöskyddsintresset vid sådant beslutsfattande som avses i denna lag.
23 §Allmänna tillsynsmyndigheter
Allmänna tillsynsmyndigheter enligt denna lag är Tillstånds- och tillsynsverket som statlig tillsynsmyndighet samt de kommunala miljövårdsmyndigheterna.
Tillstånds- och tillsynsverket ska underrätta den kommunala miljövårdsmyndigheten om brister som verket upptäcker i samband med tillsynen, för eventuella åtgärder som ligger inom den kommunala miljövårdsmyndighetens behörighet. På motsvarande sätt ska den kommunala miljövårdsmyndigheten underrätta Tillstånds- och tillsynsverket om brister som den kommunala miljövårdsmyndigheten upptäcker vid tillsynen.
23 a §Finlands miljöcentral
Finlands miljöcentral är behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/590 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om upphävande av förordning (EG) nr 1005/2009, nedan ozonförordningen , och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/573 om fluorerade växthusgaser, om ändring av direktiv (EU) 2019/1937 och om upphävande av förordning (EU) nr 517/2014, nedan F-gasförordningen , och övervakar att förordningarna iakttas, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i denna lag. Dessutom har Finlands miljöcentral hand om och utvecklar informationsutbytet om bästa tillgängliga teknik, följer utvecklingen inom bästa tillgängliga teknik och informerar om den. Finlands miljöcentral svarar också för uppföljning och sanering av vrak som medför risk för miljöskada, om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag, samt för ordnande av vård av djur som blivit nedsmutsade till följd av olje- eller annan kemikalieskada.
23 b §Säkerhets- och kemikalieverket
Säkerhets- och kemikalieverket är behörig myndighet enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/42/EG om begränsning av utsläpp av flyktiga organiska föreningar förorsakade av användning av organiska lösningsmedel i vissa färger och lacker samt produkter för fordonsreparationslackering och om ändring av direktiv 1999/13/EG.
Säkerhets- och kemikalieverket övervakar efterlevnaden av en med stöd av 216 § 2 mom. utfärdad statsrådsförordning om produkter som innehåller organiska lösningsmedel.
23 c §Livskraftscentralen
Livskraftscentralen övervakar efterlevnaden av denna lag och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den till den del det är fråga om tillsyn över efterlevnaden av de föreskrivna verksamhetskrav som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 om fastställande av regler om stöd för de strategiska planer som medlemsstaterna ska upprätta inom ramen för den gemensamma jordbrukspolitiken (strategiska GJP-planer) och som finansieras av Europeiska garantifonden för jordbruket (EGFJ) och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (Ejflu) samt om upphävande av förordningarna (EU) nr 1305/2013 och (EU) nr 1307/2013.
Livskraftscentralen övervakar såsom fiskerimyndighet enligt 64 § efterlevnaden av de fiskerihushållningsvillkor som avses i 57 §.
29 a §Tillståndsplikt för anmälningspliktig verksamhet
Om miljötillstånd för verksamheten krävs med stöd av 1 mom. 2 eller 3 punkten, behandlas miljötillståndet av den myndighet till vars behörighet det enligt 115 a § hör att behandla anmälan om verksamheten. Om tillstånd krävs med stöd av 27 § 2 mom. 1 punkten, behandlas dock tillståndet av Tillstånds- och tillsynsverket. Om miljötillstånd för verksamheten krävs med stöd av 1 mom. 1 eller 4 punkten i denna paragraf, behandlas miljötillståndet av Tillstånds- och tillsynsverket.
34 §Behörig tillståndsmyndighet
Tillstånds- och tillsynsverket ska avgöra en ansökan om miljötillstånd, om
verksamheten kan ha betydande miljökonsekvenser eller det annars, med hänsyn till verksamhetens art eller natur, är motiverat att Tillstånds- och tillsynsverket avgör ärendet,
miljökonsekvenserna av annan verksamhet än sådan som avses i 1 punkten i betydande omfattning kan komma att beröra ett större område än den kommun där verksamheten ska placeras,
verksamheten utöver miljötillstånd kräver tillstånd enligt 3 kap. i vattenlagen, upplåtande av annan nyttjanderätt enligt vattenlagen än nyttjanderätt för utloppsledning eller upplåtande av nyttjanderätt enligt 68 och 69 § i denna lag, och tillståndsansökningarna ska behandlas gemensamt i enlighet med 47 §,
tillståndet krävs med stöd av 27 § 2 mom. 1 punkten.
Den kommunala miljövårdsmyndigheten avgör andra tillståndsansökningar än sådana som avses i 1 mom. Tillstånds- och tillsynsverket ska dock avgöra ansökan om miljötillstånd, om
verksamheten är belägen på flera kommunala miljövårdsmyndigheters verksamhetsområde,
det är fråga om verksamhet som är avsedd för militära ändamål,
ett i 136 § avsett ärende som gäller sanering av mark eller grundvatten ska avgöras i samband med tillståndsärendet, och behörigheten i ärenden enligt den paragrafen inte har överförts till den kommunala miljövårdsmyndigheten.
Om tillståndsärenden som gäller verksamheter som är placerade inom samma verksamhetsområde delvis ligger inom Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet och delvis inom den kommunala miljövårdsmyndighetens behörighet, och tillstånd för verksamheterna ska sökas enligt vad som föreskrivs i 41 §, ska tillståndsärendet avgöras av Tillstånds- och tillsynsverket.
Närmare bestämmelser om de verksamheter enligt 1 mom. 1 och 2 punkten som omfattas av Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet utfärdas genom förordning av statsrådet.
36 §Överföring av tillståndsärenden
Om en tillståndsansökan har anhängiggjorts hos den kommunala miljövårdsmyndigheten och det i samband med utredningen av ärendet framgår att verksamheten kan orsaka förorening av vattendrag, ska ärendet överföras till Tillstånds- och tillsynsverket för avgörande.
Den kommunala miljövårdsmyndigheten kan i enskilda fall överföra avgörandet av ett tillståndsärende i vilket den har beslutanderätt till Tillstånds- och tillsynsverket, om ärendet kräver sådan sakkunskap som inte kan fås i kommunen eller om det av särskilda skäl som gäller verksamhetens placering eller natur är ändamålsenligt att ärendet behandlas av Tillstånds- och tillsynsverket.
37 §Den kommunala miljövårdsmyndighetens lokala behörighet i tillståndsärenden
En tillståndsansökan avgörs av den enligt 34 § 2 mom. behöriga kommunala miljövårdsmyndighet inom vars verksamhetsområde verksamheten placeras.
38 §Överföring av behörighet i tillståndsärenden från Tillstånds- och tillsynsverket till den kommunala miljövårdsmyndigheten
Miljöministeriet kan på ansökan av kommunen och efter att ha hört Tillstånds- och tillsynsverket besluta att den kommunala miljövårdsmyndigheten ska vara behörig myndighet i tillståndsärenden som gäller verksamheter enligt tabell 2 i bilaga 1. Beslutet kan begränsas till att gälla endast en del av de ovannämnda verksamheterna. Behörigheten får dock inte överföras i tillståndsärenden som gäller torvutvinning, gruvdrift, maskinell guldgrävning, anläggningar för anrikning av malmer eller mineraler, flygplatser, hamnar, kärnkraftverk, avfallsförbrännings- eller samförbränningsanläggningar eller verksamhet inom försvarsmakten eller gränsbevakningsväsendet. Behandlingen av de ärenden som har inletts vid Tillstånds- och tillsynsverket före beslutet om överföring av behörigheten slutförs vid Tillstånds- och tillsynsverket.
39 a §Rådgivning till sökande
Tillståndsmyndigheten kan dessutom på den sökandes begäran eller på eget initiativ arrangera ett samråd mellan sökanden och myndigheten för att ordna rådgivningen i tillståndsärendet. Till samrådet kan också kallas företrädare för andra myndigheter som deltar i tillståndsförfarandet och andra berörda parter.
42 §Utlåtanden
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. ska Tillstånds- och tillsynsverket begära utlåtande av den kommun där den i ansökan avsedda verksamheten är placerad och vid behov av kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten.
Utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. ska Tillstånds- och tillsynsverket ge sin enhet för bevakning av allmänintresset tillfälle att bli hörd om samhälleligt viktiga projekt och projekt som kan ha avsevärda eller omfattande verkningar på miljön eller användningen av miljön.
Tillståndsmyndigheten kan även inhämta andra behövliga utredningar i saken. Dessutom kan tillståndsmyndigheten vid behov ordna en diskussion med de myndigheter som avses i 1 och 2 mom.
44 §Delgivning av och information om tillståndsansökan
Information om kungörelsen ska med iakttagande av 108 § i kommunallagen (410/2015) också publiceras i kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten. Dessutom ska information om offentliggörande av kungörelsen publiceras i minst en tidning med allmän spridning inom det område som påverkas av verksamheten, om inte ärendet är av ringa betydelse eller publicering annars är onödig. Kungörelsen ska delges separat de parter som saken särskilt berör. Tillstånds- och tillsynsverket ska på sin webbplats publicera ett för allmänheten avsett sammandrag av tillståndsansökan.
80 §Översyn av tillstånd på grund av nya slutsatser
Verksamhetsutövaren ska till Tillstånds- och tillsynsverket lämna in en utredning med tillhörande motiveringar om behovet att se över tillståndet. Utredningen ska lämnas in inom sex månader från det att kommissionen har offentliggjort sitt beslut om slutsatserna. Tillstånds- och tillsynsverket kan på begäran förlänga tidsfristen för utredningen.
Tillstånds- och tillsynsverket bedömer om tillståndet ska ses över enligt 1 mom. Om tillståndet inte behöver ses över ska myndigheten meddela verksamhetsutövaren sin bedömning om detta och behandlingen av översynsärendet avslutas. Om tillståndet behöver ses över ska Tillstånds- och tillsynsverket ålägga verksamhetsutövaren att lämna in en ansökan om översyn till Tillstånds- och tillsynsverket. Ansökan ska lämnas in senast den dag som Tillstånds- och tillsynsverket bestämmer, som kan vara tidigast sex månader från åläggandet. Olika verksamhetsutövare kan åläggas att lämna in sina ansökningar samtidigt eller vid olika tidpunkter beroende på hur myndigheten organiserar sitt arbete eller på grund av antalet anhängiga ärenden eller verksamhetsutövarnas olika situationer. Något åläggande behövs inte om ett sådant tillståndsärende redan är anhängigt som gäller verksamheten i fråga och där kraven enligt 1 mom. beaktas. Tillstånds- och tillsynsverket kan meddela åläggandet även om verksamhetsutövaren har försummat att göra den utredning som avses i 2 mom.
Närmare bestämmelser om innehållet i den utredning som ska lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket får utfärdas genom förordning av statsrådet.
81 §Översynsförfarandet
Tillstånds- och tillsynsverket ska på verksamhetsutövarens begäran se över tillståndet på de grunder som anges i 80 § 1 mom. och vid behov ange lindrigare utsläppsgränsvärden enligt 78 §. Om ibruktagandet av bästa tillgängliga teknik kräver längre tid än de fyra år som avses i artikel 21 i industriutsläppsdirektivet, får tidsfristen för ibruktagandet av tekniken förlängas i tillståndsvillkoren enligt de grunder som anges i 78 §.
85 a §Informationstjänst för miljötillståndsärenden
Tillstånds- och tillsynsverket ska på sin webbplats publicera information om ett anhängiggjort miljötillståndsärende, ett delgivet miljötillståndsärende och dess kungörelsehandlingar samt ett beslut i ett miljötillståndsärende ( informationstjänst för miljötillståndsärenden ) för att säkerställa tillgången till miljöinformationen. I informationstjänsten för miljötillståndsärenden där sådana uppgifter som avses i 222 § publiceras kan uppgifter sökas genom avgränsad sökning med ärendets identifikationsuppgifter, verksamhetsutövarens namn, projekttypen eller kommunen i fråga eller ett visst tidsintervall som sökkriterium.
88 §När tillstånd upphör att gälla
Vid behandlingen av ärendet tillämpas 96 §. Ärendet kan inledas av Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten på eget initiativ eller av verksamhetsutövaren, kommunen eller den som orsakats olägenhet.
89 §Ändring av tillstånd
Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten ska dessutom på eget initiativ eller på initiativ av den myndighet som bevakar allmänt intresse, den som orsakats olägenhet eller en i 186 § avsedd registrerad förening eller stiftelse ändra tillståndet, om
den förorening eller risk för förorening som verksamheten medför väsentligen avviker från vad som bedömts på förhand,
verksamheten kan ha konsekvenser som är förbjudna enligt denna lag,
utsläppen kan minskas väsentligt utan oskäliga kostnader på grund av den bästa tillgängliga teknikens utveckling,
verksamhetens yttre förhållanden efter det att tillståndet beviljades väsentligt har förändrats och tillståndet därför behöver ändras,
det behövs för att tillgodose ett sådant efter beviljandet av tillståndet genom lag, statsrådsförordning eller en rättsakt av Europeiska unionen infört specificerat krav som är bindande och gäller förebyggande eller hindrande av förorening av miljön.
Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten ska dessutom, på eget initiativ eller på initiativ av den myndighet som bevakar allmänt intresse, i ett tillstånd ändra de tillståndsvillkor som gäller ställande av säkerhet, om tillståndsmyndigheten bedömer att den säkerhet som fastställts för avfallsbehandlingsverksamheten i tillståndet inte är tillräcklig för att sköta de åtgärder som avses i 59 § eller att säkerheten i övrigt inte uppfyller kraven enligt 59–61 §.
89 a §Ändring av fiskevårdsskyldighet och fiskerihushållningsavgift
När det gäller ändring av fiskevårdsskyldighet eller fiskerihushållningsavgift gäller vad som föreskrivs i 3 kap. 22 § i vattenlagen. Om det vid ett sådant ersättningsförfarande som avses i 126 § i denna lag har framkommit ny utredning om grunderna för fiskevårdsskyldigheten eller fiskerihushållningsavgiften, kan Tillstånds- och tillsynsverket samtidigt på tjänstens vägnar ta upp ändringen av skyldigheten eller avgiften till behandling oberoende av vad som annars föreskrivs om ändring och översyn av villkor.
92 §Förtydligande av tillstånd
Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten kan på eget initiativ eller på verksamhetsutövarens begäran uppdatera uppgifterna i miljötillståndet genom att avge en skriftlig utsaga. Utsaga får avges om utsagan är av förtydligande karaktär och tillståndets faktiska innehåll inte ändras på ett sätt som skulle kunna medföra förorening eller risk för förorening av miljön eller ändring i någons rätt eller fördel.
93 §Återkallande av tillstånd
Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten kan på eget initiativ återkalla tillståndet, om
sökanden har lämnat felaktiga uppgifter som väsentligen har påverkat förutsättningarna för beviljandet av tillståndet,
tillståndsvillkoren trots en skriftlig anmärkning från tillsynsmyndigheten har överträtts upprepade gånger på ett sådant sätt att verksamheten kan orsaka följder som strider mot förutsättningarna för beviljande av tillståndet,
förutsättningarna för fortsatt verksamhet inte kan uppfyllas genom ändring av tillståndet.
95 §Åtgärder som gäller mark och grundvatten när verksamheten vid en direktivanläggning avslutas
Om en statusrapport om marken och grundvattnet enligt 82 § ska ha utarbetats i samband med verksamheten vid en direktivanläggning, ska verksamhetsutövaren när den verksamhet som avses i den paragrafen avslutas bedöma markens och grundvattnets tillstånd i förhållande till det ursprungliga tillståndet. Vid bedömningen ska de relevanta farliga ämnen som avses i 66 § särskilt granskas och till bedömningen ska fogas en utredning om eventuella åtgärder som behövs för att återställa marken eller grundvattnet till ursprungligt tillstånd. Bedömningen ska sändas till Tillstånds- och tillsynsverket eller, om behörigheten i de ärenden som gäller återställandet av tillståndet har överförts i enlighet med 4 mom., till den kommunala miljövårdsmyndigheten. Myndigheten fattar utifrån bedömningen ett beslut som ska innehålla förelägganden om de åtgärder som behövs för återställande av tillståndet, om markens eller grundvattnets tillstånd till följd av verksamheten avviker avsevärt från det ursprungliga tillståndet. Åtgärdernas tekniska genomförbarhet får då beaktas. Föreläggandena kan avse till exempel att bortskaffa, minska, hindra spridningen av eller kontrollera förorenande ämnen och att ta vara på marksubstanser. Beslutet ska delges och information om det ska ges med iakttagande av 85 §.
Miljöministeriet kan på ansökan av kommunen och efter att ha hört Tillstånds- och tillsynsverket besluta att den kommunala miljövårdsmyndigheten ska vara behörig myndighet i ärenden som gäller återställande av tillståndet. Behörigheten kan överföras för viss tid eller tills vidare. Beslutet kan ändras om förutsättningarna för överföring av behörigheten inte längre finns. I fråga om förutsättningarna för överföring av behörigheten, det förfarande som ska iakttas vid överföring och behandlingen av ärenden under övergångsfasen ska bestämmelserna i 138 § iakttas.
99 §Förfarande i exceptionella situationer
Verksamhetsutövaren vid en stor förbränningsanläggning ska utan dröjsmål underrätta Tillstånds- och tillsynsverket och den kommunala miljövårdsmyndigheten om störningar i tillgången på bränsle samt om störningar och fel i rökgasreningsutrustningen vid en energiproducerande enhet.
Vid störningar i tillgången på bränsle får Tillstånds- och tillsynsverket för en begränsad tid bevilja verksamhetsutövaren rätt att vid en energiproducerande enhet som använder bränsle med låg svavelhalt avvika från de utsläppsgränsvärden som fastställts för enheten eller rätt att vid en energiproducerande enhet som använder gasformiga bränslen använda något annat än gasformigt bränsle.
Tillstånds- och tillsynsverket får meddela verksamhetsutövare som gjort en i 1 mom. avsedd anmälan förelägganden som gäller förbränningsanläggningens verksamhet i syfte att förebygga och hindra förorening av miljön, eller förbjuda eller avbryta verksamheten, om det behövs för fullgörandet av skyldigheterna enligt kapitel III i och bilaga V till industriutsläppsdirektivet. Det beslut av Tillstånds- och tillsynsverket som avses i detta moment ska delges och information om det ska ges med iakttagande av 85 §.
104 §Beredningen av statsrådets beslut
Vid beredningen av statsrådets beslut ska sådana registrerade föreningar och stiftelser som avses i 186 § ges tillfälle att bli hörda. Utlåtande ska begäras av den kommun där verksamheten är placerad, av kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten och av Tillstånds- och tillsynsverket.
105 §Uppgifter som ska lämnas om verksamheten vid en anläggning som avses i statsrådets beslut och uppföljning av att beslutet följs
Verksamhetsutövaren vid en anläggning som avses i statsrådets beslut ska årligen före utgången av februari månad lämna den kommunala miljövårdsmyndigheten och Tillstånds- och tillsynsverket de uppgifter om anläggningens verksamhet och utsläpp som anges i en statsrådsförordning utfärdad med stöd av 9 §.
Verksamhetsutövaren ska dessutom omedelbart underrätta Tillstånds- och tillsynsverket om sådana väsentliga ändringar i anläggningens verksamhet som kan påverka hur de utsläppstak som anges i beslutet iakttas.
Finlands miljöcentral ska årligen före utgången av november månad göra en sammanfattning av de uppgifter som avses i 1 mom. för miljöministeriet. Dessutom ska Tillstånds- och tillsynsverket utan dröjsmål underrätta miljöministeriet om sådana ändringar som avses i 2 mom.
106 c §Regler för sammanräkning av bränsleeffekten för nya medelstora energiproducerande enheter
Om rökgaserna från två eller flera nya medelstora energiproducerande enheter släpps ut genom en gemensam skorsten, eller om det med beaktande av tekniska och ekonomiska faktorer enligt den behöriga myndigheten skulle vara möjligt att släppa ut rökgaserna genom en gemensam skorsten, ska de betraktas som en kombination vars bränsleeffekt fastställs utifrån de ingående enheternas sammanlagda bränsleeffekt. Behörig myndighet är den kommunala miljövårdsmyndigheten eller, om verksamheten är tillståndspliktig och Tillstånds- och tillsynsverket är behörig tillståndsmyndighet, Tillstånds- och tillsynsverket.
106 d §Exceptionella situationer i samband med störningar i tillgången på bränsle
Om en medelstor energiproducerande anläggning som normalt använder bränsle med låg svavelhalt inte kan uppfylla de utsläppsgränsvärden för svaveldioxid som anges i miljötillståndet eller som föreskrivs med stöd av 10 § därför att leveranserna av bränsle med låg svavelhalt har avbrutits till följd av allvarlig brist på bränsle, ska verksamhetsutövaren utan dröjsmål underrätta den kommunala miljövårdsmyndigheten eller, om verksamheten är tillståndspliktig och Tillstånds- och tillsynsverket är behörig tillståndsmyndighet, Tillstånds- och tillsynsverket om detta. Utifrån underrättelsen kan den kommunala miljövårdsmyndigheten eller Tillstånds- och tillsynsverket för högst sex månader bevilja verksamhetsutövaren rätt till undantag från skyldigheten att iaktta de fastställda utsläppsgränsvärdena för svaveldioxid.
Om en medelstor energiproducerande anläggning som använder enbart gasformigt bränsle inte kan uppfylla de utsläppsgränsvärden som anges i miljötillståndet eller som föreskrivs med stöd av 10 § på grund av att leveranserna av bränsle plötsligt har avbrutits och anläggningen på grund av användning av något annat än gasformigt bränsle borde låta installera utrustning för rening av rökgaser, ska verksamhetsutövaren utan dröjsmål underrätta den kommunala miljövårdsmyndigheten eller, om verksamheten är tillståndspliktig och Tillstånds- och tillsynsverket är behörig tillståndsmyndighet, Tillstånds- och tillsynsverket om detta. Utifrån underrättelsen kan den kommunala miljövårdsmyndigheten eller Tillstånds- och tillsynsverket för högst tio dagar bevilja verksamhetsutövaren rätt till undantag från skyldigheten att iaktta de fastställda utsläppsgränsvärdena.
Den kommunala miljövårdsmyndigheten och Tillstånds- och tillsynsverket ska underrätta miljöministeriet om de undantag som beviljats med stöd av 1 och 2 mom. utan dröjsmål, dock senast två veckor från beviljandet. Miljöministeriet ska se till att Europeiska kommissionen i enlighet med artikel 6.10 andra stycket och artikel 6.11 andra stycket i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/2193 om begränsning av utsläpp till luften av vissa föroreningar från medelstora förbränningsanläggningar, nedan direktivet om medelstora förbränningsanläggningar , underrättas om besluten om undantag senast en månad från beviljandet.
106 e §Registrering och publicering av uppgifter
Den kommunala miljövårdsmyndigheten eller, om verksamheten är tillståndspliktig och Tillstånds- och tillsynsverket är behörig tillståndsmyndighet, Tillstånds- och tillsynsverket ska föra ett register över uppgifter om registreringspliktiga och tillståndspliktiga medelstora energiproducerande anläggningar. De uppgifter i registret som avses i artikel 9 i direktivet om medelstora förbränningsanläggningar och i bilaga 1 till det direktivet ska, med undantag för personuppgifter, publiceras i det allmänna datanätet. Närmare bestämmelser om vilka uppgifter i registret som ska publiceras i det allmänna datanätet utfärdas genom förordning av statsrådet.
115 a §Anmälningsplikt och behörig myndighet
Tillstånds- och tillsynsverket behandlar en anmälan om verksamheter som avses i 2 b eller 3 punkten i bilaga 4 samt om andra verksamheter som avses i bilaga 4 om det är fråga om verksamhet som är avsedd för militära ändamål.
116 §Registreringsanmälan
En registreringsanmälan om sådan behandling av avfall som avses ovan i 32 § 2 mom. ska, för registrering i datasystemet för miljövårdsinformation, lämnas in till Tillstånds- och tillsynsverket i god tid innan verksamheten inleds. Om det finns miljötillstånd för en registreringspliktig verksamhet och tillståndet upphör att gälla enligt 32 § 2 mom. behöver någon registreringsanmälan dock inte göras, utan myndigheten registrerar verksamheten på eget initiativ och underrättar utan dröjsmål verksamhetsutövaren om detta.
118 §Tillfällig verksamhet som orsakar buller och skakningar
Verksamhetsutövaren ska till den kommunala miljövårdsmyndigheten göra en elektronisk anmälan om byggande, offentliga tillställningar och andra åtgärder och händelser som orsakar tillfälligt buller eller skakningar, om bullret eller skakningarna kan antas bli speciellt störande. Om en åtgärd genomförs eller en händelse organiseras på flera kommuners område, ska anmälan göras till Tillstånds- och tillsynsverket. Om verksamhetsutövaren är en fysisk person, kan anmälan lämnas in på papper.
Anmälan ska göras i god tid innan åtgärden vidtas eller verksamheten inleds, dock senast 30 dygn före denna tidpunkt, om inte en kortare tid bestäms i de kommunala miljöskyddsföreskrifterna. I fråga om en i 1 mom. avsedd anmälan som omfattas av Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet är tidsfristen dock alltid 30 dygn.
123 §Exceptionella situationer i tillståndspliktig, anmälningspliktig och registreringspliktig verksamhet
Om det i tillståndspliktig, anmälningspliktig eller registreringspliktig verksamhet, på grund av en olycka eller en oförutsedd produktionsstörning eller av någon annan därmed jämförbar oväntad exceptionell orsak som inte beror på verksamheten, eller vid rivning av en konstruktion eller anordning, uppstår utsläpp eller avfall på så sätt att det uppstår en situation på grund av vilken miljötillståndet, beslutet med anledning av anmälan eller kraven i en statsrådsförordning som gäller verksamheten inte kan iakttas, eller en situation som kan medföra direkt och uppenbar risk för förorening av miljön eller som på grund av avfallets mängd eller beskaffenhet föranleder avfallshanteringsåtgärder som avviker från det normala, ska den som ansvarar för verksamheten eller avfallsinnehavaren utan dröjsmål underrätta den kommunala miljövårdsmyndigheten, eller Tillstånds- och tillsynsverket i fall där miljötillstånd för verksamheten beviljas eller beslut med anledning av anmälan meddelas av Tillstånds- och tillsynsverket eller en registreringsanmälan som avses i 116 § 2 mom. har lämnats in till Tillstånds- och tillsynsverket. Den som ansvarar för verksamheten eller avfallsinnehavaren ska utan dröjsmål efter att ha underrättat myndigheten om den exceptionella situationen lämna myndigheten en plan enligt vilken utsläpp och avfall från verksamheten och förorening av miljön på grund av dem kan begränsas under den exceptionella situationen.
Den kommunala miljövårdsmyndigheten eller Tillstånds- och tillsynsverket ska om en exceptionell situation så kräver på eget initiativ inleda det förfarande som avses i 89 § för att ändra tillståndsvillkoren eller det förfarande som avses i 93 § för att återkalla tillståndet.
126 §Separata ersättningsbeslut
Om en detaljerad utredning av de skador som avses i 125 § skulle innebära att avgörandet av ett tillståndsärende fördröjs oskäligt, kan Tillstånds- och tillsynsverket avgöra frågan om beviljande av tillstånd och skjuta upp ersättningsärendet att avgöras vid en senare tidpunkt.
Tillstånds- och tillsynsverket kan också bestämma att frågan om ersättning för skador till någon del ska avgöras vid en senare tidpunkt, om det saknas behövlig utredning eller annars finns särskild anledning till det. Tillståndshavaren ska då åläggas att inhämta behövlig utredning och inom utsatt tid lämna in en ansökan för komplettering av ett ersättningsavgörande i ärendet.
129 §Ersättning för skada som orsakats före avgörandet av tillståndsärendet
Tillstånds- och tillsynsverket kan i samband med ett miljötillståndsärende också behandla ett yrkande som gäller ersättning för i 125 § avsedd skada som har orsakats av verksamhet som avses i ansökan före avgörandet av tillståndsärendet, om avgörandet inte på grund av detta fördröjs väsentligt. Om yrkandet inte behandlas i samband med tillståndsärendet, ska Tillstånds- och tillsynsverket behandla det som ett separat ärende.
130 §Ersättning för oförutsedd skada
Ersättning för skada som inte hade förutsetts när miljötillståndet beviljades kan trots ett tidigare ersättningsavgörande yrkas i en ansökan till Tillstånds- och tillsynsverket. I samband med detta kan ett yrkande som gäller ersättning för skada som med avvikelse från tillståndet har orsakats genom samma åtgärd behandlas.
131 §Behandling av ersättningsärenden vid tingsrätten
Tingsrätten avgör oberoende av 129 och 130 § ersättningsyrkanden baserade på brott som gäller förorening av vattendrag. Tillstånds- och tillsynsverket ska lämna ett ersättningsärende utan prövning om det brottmål som ersättningsyrkandet grundar sig på är anhängigt vid tingsrätten.
Tingsrätten ska underrätta Tillstånds- och tillsynsverket om att ersättningsärendet har inletts.
Tingsrätten och fullföljdsdomstolen kan begära utlåtande av Tillstånds- och tillsynsverket, om avgörandet av ersättningsärendet förutsätter särskild sakkunskap om miljöskydd eller vattenärenden.
135 §Utredningsskyldighet och bedömning av saneringsbehovet
Om det finns anledning att misstänka att mark eller grundvatten har förorenats ska den som enligt 133 § är ansvarig för saneringen utreda föroreningen och saneringsbehovet. Utredningen ska lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket.
Om den som är ansvarig för saneringen inte fullgör sin utredningsskyldighet enligt 1 mom. kan Tillstånds- och tillsynsverket förelägga denne att fullgöra sin skyldighet. Föreläggandet ska meddelas med iakttagande av 18 kap.
136 §Beslut om sanering av mark och grundvatten
Sanering av mark och grundvatten på ett förorenat område och utnyttjande på täktområdet eller bortskaffande för behandling annanstans av marksubstanser som tagits i samband med sanering kan inledas genom en anmälan till Tillstånds- och tillsynsverket, om saneringen inte enligt 4 kap. kräver miljötillstånd. Anmälan ska göras i tillräckligt god tid, dock senast 45 dygn innan en för saneringen väsentlig arbetsfas inleds.
Tillstånds- och tillsynsverket granskar anmälan och fattar beslut med anledning av den. Beslutet ska förenas med behövliga villkor om saneringen av det förorenade området, om målen för saneringen, om utnyttjande av marksubstanser och om kontroll. Saneringen av det förorenade området ska omfatta åtgärder som behövs för att bortskaffa, minska eller hindra spridningen av förorenande ämnen eller hålla dem under kontroll. Beslutet ska delges och information om det ska ges med iakttagande av 85 §.
137 §Saneringsföreläggande
Tillstånds- och tillsynsverket ska meddela föreläggande om sanering av förorenad mark eller förorenat grundvatten, om inte den som enligt 133 § är ansvarig för saneringen gör någonting åt saken. Föreläggandet ska meddelas med iakttagande av 18 kap.
138 §Överföring av behörighet till den kommunala miljövårdsmyndigheten
Miljöministeriet kan på ansökan av kommunen och efter att ha hört Tillstånds- och tillsynsverket besluta att den kommunala miljövårdsmyndigheten ska vara behörig myndighet i sådana ärenden enligt detta kapitel som gäller förorenad mark och förorenat grundvatten, med undantag för ärenden enligt 133 § 3 mom. En förutsättning för överföring av behörighet är att den kommunala miljövårdsmyndigheten har tillräcklig sakkunskap för en ändamålsenlig skötsel av uppgiften och att man genom överföringen kan göra verksamheten effektivare eller åstadkomma en balanserad arbetsfördelning mellan olika myndigheter. Behandlingen av de ärenden som har inletts vid Tillstånds- och tillsynsverket före beslutet om överföring av behörigheten slutförs vid Tillstånds- och tillsynsverket.
143 §Skyldighet att följa tillståndet i miljön
Kommunen ska med ändamålsenliga metoder inom sitt område i behövlig omfattning följa tillståndet i miljön, på det sätt som de lokala förhållandena kräver. Tillstånds- och tillsynsverket ska för sin del följa tillståndet i miljön på regional och nationell nivå.
Tillstånds- och tillsynsverket ska i samarbete med Finlands miljöcentral, som en del av uppföljningen enligt 7 mom., sköta övervakningen enligt artikel 9 i direktivet om nationella utsläppstak av skadliga ekologiska förändringar i ytvatten orsakade av utsläpp till luften. Naturresursinstitutet ska på skogsmarker sköta övervakningen enligt den artikeln och Meteorologiska institutet ska sköta belastningsövervakningen enligt den artikeln av ozon. Miljöministeriet ska på våtmarker låta utföra övervakningen enligt den artikeln. Övervakningen ska ordnas med iakttagande av bestämmelserna i artikel 9.1 och 9.2 i direktivet om nationella utsläppstak.
147 §Tidsfrist för utarbetande av en luftvårdsplan och en handlingsplan på kort sikt och förfarandet för utarbetande av planer
När planerna utarbetas ska utlåtande om utkasten till planer begäras av Tillstånds- och tillsynsverket och av andra myndigheter vars ansvarsområde eller uppgifter planen anknyter till på ett väsentligt sätt. Alla andra ska i tillräckligt god tid ges tillfälle att bekanta sig med utkastet till plan och framföra sina åsikter om det. Tillfälle ges genom att information om ärendet lämnas i en tidning med allmän spridning på orten och i det allmänna datanätet. Minst 30 dagar ska reserveras för framförandet av åsikter.
Information om färdiga planer med tillhörande motivering samt om hur utlåtandena och åsikterna har blivit beaktade ska lämnas på det sätt som föreskrivs i 3 mom. De färdiga planerna ska sändas för kännedom till Tillstånds- och tillsynsverket och till miljöministeriet.
Kommunen ska årligen senast den 15 maj till Tillstånds- och tillsynsverket och till miljöministeriet lämna upplysningar om de åtgärder enligt luftvårdsplanen som genomförts samt om en eventuell revidering av luftvårdsplanen eller av en handlingsplan på kort sikt.
148 §Överskridning av gränsvärden orsakad av sandning och saltning
Utredningen ska göras inom sju månader från utgången av det kalenderår under vilket gränsvärdet överskridits första gången. Bestämmelserna i 147 § 3 mom. om hur allmänheten ska ges tillfälle att delta och om det utlåtande som ska begäras av Tillstånds- och tillsynsverket ska iakttas när utredningen görs.
Om gränsvärdet överskrids på nytt efter det att utredningen har gjorts ska kommunen lämna upplysningar till Tillstånds- och tillsynsverket och till miljöministeriet om de åtgärder som redan genomförts för att sänka halterna och en bedömning av effekterna samt om ytterligare åtgärder som eventuellt kommer att behövas. Förfarandet enligt 2 mom. ska dock tillämpas om de ytterligare åtgärder som behövs är så betydande att det krävs en helt ny utredning.
152 §Hur bullerutredningar och handlingsplaner för bullerbekämpning utarbetas
När handlingsplanen för bullerbekämpning utarbetas ska utlåtande om utkastet till plan begäras av kommunerna och Tillstånds- och tillsynsverket, Transport- och kommunikationsverket och flygplatsoperatören och av andra som anges genom förordning av statsrådet. Alla andra ska i tillräckligt god tid ges tillfälle att bekanta sig med utkastet till plan och framföra sina åsikter om det. Tillfälle ges genom att information om ärendet lämnas i en tidning med allmän spridning på orten och i det allmänna datanätet. Minst 30 dagar ska reserveras för framförandet av åsikter.
153 §Lämnande av upplysningar om bullerutredningar och om handlingsplaner för bullerbekämpning
Bullerutredningen och handlingsplanen för bullerbekämpning ska offentliggöras och information om dem ska ges i behövlig utsträckning. De ska lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket. Dessutom ska de vid behov sändas till de övriga ansvariga parter som nämns i 152 § 1 mom.
166 §Myndigheternas anmälningsskyldighet
Om en tillsynsmyndighet som avses i 24 § 2 mom. vid tillsynen konstaterar att en skyldighet enligt 163 § eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av den paragrafen har försummats, ska tillsynsmyndigheten underrätta Tillstånds- och tillsynsverket eller den kommunala miljövårdsmyndigheten om detta.
168 §Regelbunden tillsyn
Tillstånds- och tillsynsverket och den kommunala miljövårdsmyndigheten ska för den regelbundna tillsynen enligt denna lag göra upp en plan för sitt område ( tillsynsplan ). Tillsynsplanen ska innehålla uppgifter om områdets miljöförhållanden, om verksamheter som medför risk för förorening och om tillgängliga resurser och metoder för tillsyn. Planen ska innehålla en beskrivning av grunderna för ordnandet av tillsynen och för riskbedömningen samt en beskrivning av samarbetet mellan de myndigheter som svarar för tillsynen. Tillsynsplanen ska ses över regelbundet.
Tillstånds- och tillsynsverket och den kommunala miljövårdsmyndigheten ska genom periodiska inspektioner regelbundet övervaka miljötillståndspliktiga, anmälningspliktiga och registreringspliktiga verksamheter. Kontrollobjekten ska väljas och kontrollfrekvensen bestämmas utifrån en bedömning av miljöriskerna.
Tillstånds- och tillsynsverket och den kommunala miljövårdsmyndigheten ska utarbeta ett program som gäller periodiska inspektioner och annan regelbunden tillsyn över tillståndspliktiga, anmälningspliktiga och registreringspliktiga verksamheter ( tillsynsprogram ). Tillsynsprogrammet ska innehålla uppgifter om de objekt som tillsynen gäller och om de regelbundna tillsynsåtgärder som vidtas i fråga om dem. Tillsynsprogrammet ska hållas uppdaterat.
169 §Inspektion vid olyckor, olägenheter och överträdelser
Om det är fråga om en sådan inspektion av en fartygsåtervinningsanläggning som avses i artikel 9.4 eller artikel 10.1.2 i den i Hongkong den 15 maj 2009 ingångna internationella Hongkongkonventionen om säker och miljöriktig fartygsåtervinning, nedan Hongkongkonventionen , eller om överträdelse av skyldigheterna i den konventionen, ska Tillstånds- och tillsynsverket i enlighet med artiklarna 9, 10 och 12 i den konventionen till den konventionsslutande part som gjort anmälan och till Internationella sjöfartsorganisationen lämna uppgifter om överträdelser av miljöskydds- och arbetarskyddsskyldigheterna i fråga om fartygsåtervinningsanläggningar och om åtgärder som vidtagits med anledning av överträdelserna. Tillstånds- och tillsynsverket ska också i enlighet med artikel 21 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1257/2013 om återvinning av fartyg och om ändring av förordning (EG) nr 1013/2006 och direktiv 2009/16/EG, nedan fartygsåtervinningsförordningen , anmäla överträdelser som gäller miljöskydd och arbetarskydd i fråga om fartygsåtervinningsanläggningar, och de åtgärder som vidtagits med anledning av överträdelserna, till Europeiska kommissionen i enlighet med den artikeln.
170 §Anmälan om inledande av verksamhet samt om ändringar i verksamheten och om byte av verksamhetsutövare
Anmälan om tillståndspliktig verksamhet ska göras till Tillstånds- och tillsynsverket, om miljötillståndet beviljas av Tillstånds- och tillsynsverket och i övriga fall till den kommunala miljövårdsmyndigheten. Anmälan enligt denna paragraf om anmälningspliktig verksamhet ska göras till Tillstånds- och tillsynsverket, om anmälan har behandlats av Tillstånds- och tillsynsverket, och i annat fall till den kommunala miljövårdsmyndigheten. Anmälan om registreringspliktig verksamhet ska göras till den kommunala miljövårdsmyndigheten, utom i fråga om sådan avfallsbehandling som avses i 32 § 2 mom., i vilket fall anmälan görs till Tillstånds- och tillsynsverket.
171 §Kontroll på annans område
Tillstånds- och tillsynsverket, i samband med beviljande av tillstånd även den kommunala miljövårdsmyndigheten i sitt tillståndsbeslut, eller i fråga om anmälningspliktig verksamhet den behöriga myndigheten i sitt beslut med anledning av anmälan, kan bevilja en verksamhetsutövare rätt att på annans område kontrollera verksamhetens miljöpåverkan samt miljökvaliteten, om inte områdets ägare eller innehavare har lämnat sitt samtycke till detta. Rätten till kontroll gäller installation av mätinstrument, utförande av mätningar och annan liknande observation och uppföljning av verksamheten, samt även att röra sig och vistas på området i den utsträckning det är nödvändigt för detta syfte. Rätten till kontroll kan beviljas under förutsättning att kontrollen behövs för utredning av verksamhetens miljöpåverkan och att den inte orsakar nämnvärd olägenhet.
175 §Åtgärder vid överträdelser eller försummelser
I fråga om tillståndspliktig och anmälningspliktig verksamhet meddelas föreläggandet av Tillstånds- och tillsynsverket, om miljötillståndet beviljas eller beslutet med anledning av anmälan meddelas av Tillstånds- och tillsynsverket, och i annat fall av den kommunala miljövårdsmyndigheten.
176 §Föreläggande att avhjälpa betydande förorening av vattendrag och naturskador
Om en överträdelse eller försummelse enligt 175 § 1 mom. 1 punkten medför betydande förorening av vattendrag eller en naturskada som avses i 3 § 7 punkten i naturvårdslagen, ska Tillstånds- och tillsynsverket, utöver vad som föreskrivs i 175 § i denna lag, förelägga verksamhetsutövaren att vidta hjälpåtgärder som avses i lagen om avhjälpande av vissa miljöskador.
Om betydande förorening av vattendrag eller en naturskada har orsakats av en olycka eller av något annat oförutsett, ska Tillstånds- och tillsynsverket ålägga den verksamhetsutövare som orsakat skadan att vidta hjälpåtgärder som avses i lagen om avhjälpande av vissa miljöskador.
178 §Anmälan om betydande förorening av vattendrag och naturskador
Verksamhetsutövaren ska utan dröjsmål underrätta Tillstånds- och tillsynsverket om betydande förorening av vattendrag och naturskador som avses i 176 § och om ett överhängande hot om sådana.
181 §Avbrytande av verksamheten
Tillståndspliktig och anmälningspliktig verksamhet avbryts av Tillstånds- och tillsynsverket, om miljötillståndet beviljas eller beslutet med anledning av anmälan meddelas av Tillstånds- och tillsynsverket, och av den kommunala miljövårdsmyndigheten om tillståndet beviljas eller beslutet meddelas av den.
182 a §Myndighetens behörighet i vissa situationer
Om verksamhet som medför risk för förorening av miljön orsakar eller hotar att orsaka allvarlig risk eller allvarlig olägenhet för hälsan eller miljön, kan Tillstånds- och tillsynsverket vidta sådana åtgärder som är nödvändiga för att förebygga eller begränsa förorening av miljön som inte enligt 32 § i räddningslagen ingår i räddningsverksamheten. En förutsättning för vidtagande av åtgärder är dessutom att
genomförandet av åtgärderna inte kan säkerställas genom det förfarande som avses i 175 § i denna lag på grund av att den som svarar för verksamheten saknar faktisk handlingsförmåga, eller
det inte utan dröjsmål kan utredas vem som svarar för verksamheten.
186 §Rätt att inleda ärenden
Om inte ett ärende som avses i 135, 137, 175, 176, 180 eller 181 § har inletts på tillsynsmyndighetens eget initiativ, kan ärendet skriftligen inledas av
den som är part,
registrerade föreningar och stiftelser vars syfte är att främja miljöskydd, hälsoskydd eller naturvård eller trivseln i boendemiljön och inom vars verksamhetsområde miljökonsekvenserna uppträder,
den kommun där verksamheten är placerad och kommuner inom vars område verksamhetens miljökonsekvenser uppträder,
Tillstånds- och tillsynsverket samt den kommunala miljövårdsmyndigheten i den kommun där verksamheten är placerad och i kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten,
myndigheter som bevakar allmänt intresse i ärendet,
sametinget, om miljökonsekvenserna uppträder inom samernas hembygdsområde, och av skolternas byastämma, om miljökonsekvenserna uppträder på skoltområdet.
Tillstånds- och tillsynsverket kan inleda ett ärende som gäller utfärdande av sådana kommunala miljöskyddsföreskrifter som avses i 202 § 3 mom. 7 punkten, om kommunen inte har meddelat några föreskrifter om åtgärder som avses i den punkten.
188 §Åtgärder i samband med brottmål
Tillstånds- och tillsynsverket är målsägande i brottmål, om allmänt intresse har kränkts.
189 §Tillsynsmyndigheternas ansvarsfördelning vid tillsynen över tillståndspliktiga, anmälningspliktiga och registreringspliktiga verksamheter
För tillsynen enligt 168 och 169 § över tillståndspliktig och anmälningspliktig verksamhet ansvarar Tillstånds- och tillsynsverket, om miljötillstånd för verksamheten beviljas eller beslut med anledning av anmälan meddelas av Tillstånds- och tillsynsverket, och den kommunala miljövårdsmyndigheten, om miljötillstånd för verksamheten beviljas eller beslut med anledning av anmälan meddelas av den.
För tillsynen enligt 168 och 169 § över registreringspliktig verksamhet ansvarar den kommunala miljövårdsmyndigheten. Tillstånds- och tillsynsverket ansvarar dock för tillsynen över verksamhet som är registreringspliktig enligt 116 § 4 mom.
Tillsynen över registreringspliktig och anmälningspliktig verksamhet kan utövas som en del av tillsynen över tillståndspliktig verksamhet som finns på samma område, om det behövs för att tillsynen ska kunna ordnas på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Den som utövar tillståndspliktig, anmälningspliktig eller registreringspliktig verksamhet och den myndighet till vilken tillsynen överförs ska höras, om samordningen av tillsynen leder till ett byte av för tillsynen ansvarig myndighet.
190 §Sökande av ändring
Bestämmelser om sökande av ändring genom besvär i beslut om godkännande av kommunala miljöskyddsföreskrifter och taxan för behandlingsavgifter finns i kommunallagen. Tillstånds- och tillsynsverket har rätt att söka ändring i beslut som gäller kommunala miljöskyddsföreskrifter.
191 §Besvärsrätt
Besvärsrätt har
den som är part,
registrerade föreningar och stiftelser vars syfte är att främja miljöskydd, hälsoskydd eller naturvård eller trivseln i boendemiljön och inom vars verksamhetsområde miljökonsekvenserna uppträder,
den kommun där verksamheten är placerad och andra kommuner inom vars område verksamhetens miljökonsekvenser uppträder,
den kommunala miljövårdsmyndigheten i den kommun där verksamheten är placerad och i kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten samt Tillstånds- och tillsynsverket i fråga om beslut av den kommunala miljövårdsmyndigheten,
myndigheter som bevakar allmänt intresse i ärendet,
sametinget på den grunden att den verksamhet som avses i miljötillståndet försämrar samernas rätt att som ursprungsfolk bevara och utveckla sitt språk och sin kultur,
skolternas byastämma på den grunden att den verksamhet som avses i miljötillståndet inom skoltområdet försämrar skolternas levnadsförhållanden och möjligheter att bedriva i skoltlagen avsedda naturnäringar.
Tillstånds- och tillsynsverkets enhet för bevakning av allmänintresset har rätt att anföra besvär över ett beslut av Tillstånds- och tillsynsverket, om det behövs för att trygga ett vägande allmänt intresse inom miljöskydd, naturvård eller vattenskydd som Tillstånds- och tillsynsverket utövar tillsyn över, för att avgöra viktiga rättsfrågor som anknyter till tillämpningsområdet för lagen eller för att säkerställa en enhetlig praxis för tillämpning av lagen.
Tillstånds- och tillsynsverket och den kommunala miljövårdsmyndigheten har dessutom rätt att i syfte att bevaka det allmänna miljöskyddsintresset eller av annan grundad anledning anföra besvär över ett beslut genom vilket Vasa förvaltningsdomstol har ändrat eller upphävt dess beslut.
192 §Begäran om omprövning av beslut som gäller kontrollplaner och ändring av kontrollvillkor
Omprövning av beslut enligt 64 och 65 § som fattats av en myndighet som tillståndsmyndigheten utsett får begäras hos tillståndsmyndigheten inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Omprövning begärs hos Tillstånds- och tillsynsverket, om kontrollskyldigheten i fråga om någon verksamhet som omfattas av samordnad recipientkontroll har baserat sig på ett beslut som Tillstånds- och tillsynsverket meddelat. Genom begäran om omprövning kan också en sådan meningsskiljaktighet behandlas som gäller fördelningen av kostnaderna för den samordnade recipientkontrollen. Beslut med anledning av en begäran om omprövning ska delges och information om beslutet ska ges med iakttagande av 85 §. Ändring i beslut med anledning av en begäran om omprövning får sökas enligt vad som föreskrivs i 190 §. Ändring i en avgift som tas ut för ett kontrollbeslut får sökas på samma sätt som ändring i beslut. På behandlingen av en begäran om omprövning tillämpas i övrigt förvaltningslagen.
194 §Begäran om omprövning av beslut som gäller skyldigheten att se över tillstånd för direktivanläggningar
En verksamhetsutövare får begära omprövning av beslut om översyn av tillståndet enligt 80 § 3 mom. hos Tillstånds- och tillsynsverket på det sätt som anges i förvaltningslagen. Ett beslut med anledning av begäran om omprövning får inte överklagas separat.
197 §Förfarandet i fullföljdsdomstolen
Vasa förvaltningsdomstols beslut ska lämnas till ändringssökanden och en kopia av beslutet till de parter som har begärt det, samt i ärenden som gäller tillstånd till verksamhetsutövaren, om det inte är verksamhetsutövaren som sökt ändring. En kopia av beslutet ska dessutom lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket, den kommunala miljövårdsmyndigheten, de myndigheter som bevakar allmänt intresse i ärendet samt Finlands miljöcentral.
203 §Förfarande vid utfärdandet av kommunala miljöskyddsföreskrifter
Innan kommunala miljöskyddsföreskrifter utfärdas ska kommunen ge Tillstånds- och tillsynsverket och vid behov andra myndigheter tillfälle att ge utlåtande. Bestämmelser om att ge möjligheter till inflytande vid behandlingen av ärendet finns i 41 § i förvaltningslagen. Information om beredningen av ärendet ska också ges på kommunens webbplats.
Kommunen ska informera allmänt om miljöskyddsföreskrifterna så som kommunala tillkännagivanden offentliggörs i kommunen. Föreskrifterna ska vara tillgängliga på kommunens webbplats. De ska dessutom sändas för kännedom till Tillstånds- och tillsynsverket.
205 §Avgifter
Utöver vad som i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) föreskrivs om avgifter för statliga myndigheters prestationer, får Tillstånds- och tillsynsverket ta ut avgift för
sådan periodisk inspektion av och annan regelbunden tillsyn över tillståndspliktig, anmälningspliktig och registreringspliktig verksamhet som baserar sig på ett tillsynsprogram som verket utarbetat,
inspektioner som avses i 169 §,
inspektioner som behövs för tillsynen över att ett förbud eller föreläggande som avses i 175 eller 176 § iakttas eller för tillsynen över sådant avbrytande av verksamheten som avses i 181 §,
tillsynsåtgärder som behövs för säkerställande av att ett beslut som avses i 136 § 2 mom. iakttas.
207 §Hörande av vittnen
Tillstånds- och tillsynsverket kan, om det av särskilda skäl behövs, höra ett vittne muntligen under försäkran samt en part muntligen. Parterna ska ges tillfälle att närvara då ett vittne eller en part hörs, och de har rätt att ställa frågor samt uttala sin åsikt om vittnets eller partens berättelse. I fråga om vittnesarvoden tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
212 §Förfarandet för att beakta gränsöverskridande konsekvenser i vissa fall
Om verksamheten vid en direktivanläggning eller vid en deponi för utvinningsavfall som medför risk för storolycka sannolikt medför betydande skadliga miljökonsekvenser i en annan av Europeiska unionens medlemsstater ska Tillstånds- och tillsynsverket för kännedom sända miljötillståndsansökan för verksamheten i fråga med tillhörande uppgifter enligt bilaga IV till industriutsläppsdirektivet till denna stat samtidigt som information om tillståndsansökan lämnas och hörande sker enligt 5 kap. Samma informationsförfarande ska också iakttas på begäran av en medlemsstat där verksamheten i fråga sannolikt medför betydande skadliga miljökonsekvenser. Miljöministeriet ska vid behov förhandla med den behöriga myndigheten i den andra staten innan tillståndsärendet avgörs i syfte att säkerställa att miljötillståndsansökan med tillhörande uppgifter enligt bilaga IV till industriutsläppsdirektivet hålls tillgängliga för allmänheten i den andra staten en lämplig tid för framförande av eventuella anmärkningar.
Tillstånds- och tillsynsverket ska när den avgör tillståndsärendet beakta de anmärkningar som baserar sig på hörande enligt 1 mom.
Tillstånds- och tillsynsverket ska underrätta den stat som hörts i enlighet med 1 mom. om miljötillståndbeslutet och skicka de uppgifter som avses i artikel 24.2 i industriutsläppsdirektivet till staten i fråga.
214 §Hörande samt information om gemensamt genomförande
Innan ett beslut som avses i 213 § fattas ska miljöministeriet begära utlåtanden om ansökan av den kommun där verksamheten är placerad samt av kommunerna inom det område som påverkas av verksamheten, av Tillstånds- och tillsynsverket samt av andra som närmare anges genom förordning av statsrådet. Dessutom ska registrerade föreningar och stiftelser som avses i 186 § ges tillfälle att bli hörda med anledning av ansökan.
221 a §Särskilda bestämmelser om nedmontering av fartyg
För auktorisering som avses i 1 mom. krävs det utöver vad som föreskrivs i denna lag att anläggningen uppfyller arbetarskyddskraven i fartygsåtervinningsförordningen och Hongkongkonventionen. Arbetarskyddsmyndigheten utövar tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om arbetarskydd vid fartygsåtervinningsanläggningen med tillämpning av vad som föreskrivs i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006). Utöver vad som föreskrivs i 93 § i denna lag, ska en auktorisering att bedriva fartygsåtervinning återkallas, om kraven i fråga om arbetarskydd inte längre uppfylls.
Tillstånds- och tillsynsverket ska i fråga om tillstånd som beviljats fartygsåtervinningsanläggningar och ändringar i sådana tillstånd informera Europeiska kommissionen i enlighet med artikel 14 i fartygsåtervinningsförordningen och Internationella sjöfartsorganisationen i enlighet med artiklarna 7 och 12 i Hongkongkonventionen. Uppgifterna ska också lämnas till miljöministeriet.
222 §Datasystemet för miljövårdsinformation
Datasystemet för miljövårdsinformation består av uppgifter som registreras i Tillstånds- och tillsynsverkets, livskraftscentralernas, Meteorologiska institutets, Finlands miljöcentrals och miljöministeriets datasystem, register och filer. Bestämmelser om de uppgifter som ska registreras i datasystemet finns i 223 §, avfallslagen, vattenlagen, miljöskyddslagen för sjöfarten, lagen om vattentjänster (119/2001), lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen och lagen om miljöskadefonden (1262/2022) och i bestämmelser som utfärdats med stöd av dem. Uppgifterna kan registreras i maskinläsbar form med hjälp av en teknisk anslutning.
223 §Uppgifter som ska registreras i datasystemet för miljövårdsinformation
Tillstånds- och tillsynsverket ska i datasystemet registrera de beslut som det fattar med stöd av denna lag samt information om beslut av Vasa förvaltningsdomstol och högsta förvaltningsdomstolen i anslutning till dem.
Tillstånds- och tillsynsverket ska registrera följande information i datasystemet:
de beslut som det fattar med stöd av denna lag samt information om beslut av Vasa förvaltningsdomstol och högsta förvaltningsdomstolen i anslutning till dem,
uppgifter baserade på registreringsanmälningar till Tillstånds- och tillsynsverket om registreringspliktiga verksamheter,
inspektionsberättelser om tillsynen enligt denna lag och andra uppgifter om tillsynsåtgärder,
uppgifter enligt 105 § 1 mom. om en anläggnings verksamhet och utsläpp,
bullerutredningar och handlingsplaner för bullerbekämpning enligt 151 § 1 mom. 2–4 punkten,
tillsynsplaner och tillsynsprogram enligt 168 § som utarbetats av Tillstånds- och tillsynsverket,
uppföljnings- och kontrolluppgifter och andra motsvarande uppgifter om tillståndspliktig, anmälningspliktig och registreringspliktig verksamhet som omfattas av Tillstånds- och tillsynsverkets tillsynsansvar och som verksamhetsutövaren är skyldig att lämna tillsynsmyndigheten.
Kommunen och den kommunala miljövårdsmyndigheten får lämna den ovan föreskrivna informationen till Tillstånds- och tillsynsverket för registrering i datasystemet, om de inte själva har möjlighet att registrera informationen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.
Tillstånds- och tillsynsverket ska göra upp den tillsynsplan som avses i 168 § inom två år från ikraftträdandet av denna lag. De tillsynsplaner som har utarbetats av närings-, trafik- och miljöcentralerna gäller tills Tillstånds- och tillsynsverket har gjort upp en tillsynsplan.
FvUB 15/2025
RSv 74/2025
Helsingfors den 27 juni 2025
Republikens PresidentAlexander StubbKommun- och regionministerAnna-Kaisa Ikonen