Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

681/2025

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om ändring av lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken

Typ av författning
Lag
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken ( 1188/2014 ) 4 § 4 mom., 5, 7 och 13 §, 15 § 1 och 2 mom., 18 och 19 §, 20 § 1 mom., 21 § 1 mom., 22 § 1 mom., 27 § 1 mom., 28 § 1 mom., 28 a, 36 och 38 §, 49 § 25 punkten, 65 § 1 mom., 69 § 2 mom. samt 69 a § 8 och 12 punkten, av dem 4 § 4 mom., 18 §, 21 § 1 mom. och 22 § 1 mom. sådana de lyder i lag 208/2018, 7 och 13 §, 20 § 1 mom., 28 a och 38 §, 49 § 25 punkten, 65 § 1 mom., 69 § 2 mom. och 69 a § 8 och 12 punkten sådana de lyder i lag 874/2022 samt 15 § 1 och 2 mom. sådana de lyder i lag 1017/2018, som följer:

4 §Jord- och skogsbruksministeriet


Bestämmelser om överföring till en livskraftscentral av styrnings- och koordineringsuppgifter som hänför sig till övervakningen av iakttagandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik får utfärdas genom förordning av statsrådet.

5 §Livskraftscentralen

Livskraftscentralen och Gränsbevakningsväsendet svarar för övervakningen av att rättsakter och beslut som gäller Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik iakttas i fiskeriverksamheten. Livskraftscentralen kontrollerar att de rapporteringsskyldigheter som gäller fiske, fångst, fisktransport och fiskhandel i anknytning till den gemensamma fiskeripolitiken iakttas och svarar för att rapporterna införs i de register som avses i 5 kap.

Livskraftscentralen övervakar i samarbete med Tullen att bestämmelserna i rådets IUU-förordning och kommissionens IUU-förordning iakttas när fiskprodukter importeras och exporteras. Livskraftscentralen är den behöriga myndighet som avses i artiklarna 15, 16.1, 17, 18 och 21 i rådets IUU-förordning och den beviljar de godkännanden i fråga om import och export av fiskprodukter som förutsätts i artiklarna 15 och 18 i den förordningen.

Livskraftscentralen är den behöriga myndighet som avses i rådets IUU-förordning och i kommissionens IUU-förordning och som beviljar och återkallar det intyg om godkänd ekonomisk aktör ( APEO-intyg ) som avses i artikel 9 i kommissionens IUU-förordning och svarar för övervakningen av en godkänd ekonomisk aktörs verksamhet och för därtill hörande samarbete med Europeiska unionens institutioner och andra stater. I artikel 16 i rådets IUU-förordning och i kapitel II i kommissionens IUU-förordning finns bestämmelser om status som godkänd ekonomisk aktör, APEO-intyget, förfarandet vid ansökan om och utfärdande av APEO-intyg, förutsättningarna för godkännande, en godkänd ekonomisk aktörs uppgifter, övervakningen av verksamheten och avbrytande av verksamheten.

7 §Livsmedelsverket och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna

Bestämmelser om den tillsyn som Livsmedelsverket och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna utövar i fråga om spårbarheten för fiskeri- och vattenbruksprodukter och om informationen till konsumenterna finns i livsmedelslagen (297/2021). Bestämmelser om spårbarhet och information till konsumenter finns i rådets kontrollförordning och i kommissionens kontrollförordning.

13 §Tillfällig indragning av fisketillstånd

Livskraftscentralen och Gränsbevakningsväsendet har rätt att tillfälligt dra in ett fisketillstånd som beviljats en verksamhetsutövare, om det finns grundad anledning att misstänka att verksamhetsutövaren har gjort sig skyldig till en sådan allvarlig överträdelse som avses i 51 § och att verksamhetsutövaren fortsätter sin lagstridiga verksamhet. Beslutet är i kraft tills Livsmedelsverket har behandlat ärendet eller en straffrättslig påföljd som gäller samma gärning har bestämts eller utdömts, dock högst 60 dagar från det att beslutet meddelades. Beslutet får verkställas fastän det inte har vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat.

15 §Mätning av maskinstyrkan

Livskraftscentralen, Gränsbevakningsväsendet eller Transport- och kommunikationsverket kan bestämma att ett fiskefartygs maskinstyrka ska mätas, om den maximala effekt som anges i fiskelicensen och det bevis över maskinstyrka som motortillverkaren har utfärdat inte motsvarar varandra, eller om det finns grundad anledning att anta att fiskefartygets maskinstyrka överskrider den maskinstyrka som anges i fiskelicensen.

Den ovan avsedda tillsynsmyndigheten kan bestämma en tidsfrist inom vilken maskinstyrkan ska mätas och beviset över den ska lämnas in till den tillsynsmyndighet som har bestämt att maskinstyrkan ska mätas. Om tillsynsmyndigheten inte inom utsatt tidsfrist har fått ett godtagbart bevis över maskinstyrkan, kan livskraftscentralen på begäran av tillsynsmyndigheten dra in fiskefartygets fiskelicens tills vidare, dock högst tills ett behörigt bevis över maskinstyrkan lämnas in till myndigheten.


18 §Befrielse från vissa skyldigheter

Livskraftscentralen beviljar på ansökan av den som innehar fiskelicens befrielse från skyldigheten att ta i bruk ett satellitbaserat fartygsövervakningssystem eller att förse fartyget med utrustning som gör det möjligt att ta tillvara försvunna fiskeredskap. Befrielse beviljas ett sådant fiskefartyg med en total längd på minst 12 meter men högst 15 meter som seglar under finsk flagg och som bedriver sin verksamhet enbart inom Finlands territorialvatten eller som aldrig tillbringar mer än 24 timmar ute till havs från den tidpunkt då fartyget lämnar hamnen till den tidpunkt då det återvänder.

Livskraftscentralen återkallar utan dröjsmål befrielsen, om det inte längre finns grunder för att bevilja befrielse. En innehavare av fiskelicens är skyldig att i god tid på förhand underrätta livskraftscentralen, om fiskefartygets fiskeområde eller fisketid ändras på ett sådant sätt att befrielsen ska återkallas.

19 §Förstöring av fiskeriprodukter som härrör från IUU-fiske

Fiskeriprodukter eller fångster som importeras eller exporteras ska förstöras på bekostnad av den som har anhållit om godkännande eller certifiering av fångstintyget, om fiskeriprodukterna eller fångsten härrör från fiske som genom ett lagakraftvunnet beslut har konstaterats vara sådant fiske som avses i artikel 3.1 i rådets IUU-förordning ( IUU-fiske ). Beslut om förstöring fattas av livskraftscentralen i samband med att den fattar beslut om godkännande eller certifiering av fångstintyget.

20 §Myndighet som tar emot rapporter, beräkning av tidsfristen och närmare bestämmelser

I Finland ska den fiskeloggbok som avses i artiklarna 14 och 15 i rådets kontrollförordning ges in till livskraftscentralen och likaså omlastningsdeklaration enligt artiklarna 21 och 22, landningsdeklaration enligt artiklarna 23 och 24, rapport om fiskeansträngningen enligt artikel 28, avräkningsnota enligt artiklarna 62–64, deklaration om övertagande enligt artiklarna 66 och 67 och transportdokument enligt artikel 68. Förhandsanmälan enligt artikel 17 i rådets kontrollförordning och förhandsanmälan vid laxfiske enligt 20 a § i denna lag lämnas till centrumet för fiskerikontroll.


21 §Fångstdeklarationer för fiskarter som ingår i fiskekvotssystemet för fiskefartyg med en längd på mindre än tio meter

Befälhavaren på ett fiskefartyg med en total längd på mindre än tio meter eller en av befälhavaren befullmäktigad person ska inom 48 timmar från det att landningen avslutades, till livskraftscentralen rapportera laxfångster enligt antal och kilogram samt fångster av övriga fiskarter som ingår i fiskekvotssystemet enligt kilogram.


22 §Fångstdeklarationer för andra fiskarter än sådana som ingår i fiskekvotssystemet för fiskefartyg med en längd på mindre än tio meter

Befälhavaren för ett fiskefartyg med en total längd på mindre än tio meter eller en av befälhavaren befullmäktigad person ska åtminstone för varje kalendermånad före den 20 i den följande kalendermånaden, till livskraftscentralen ge en fångstdeklaration för alla andra fångster på fiskefartyget än de som i enlighet med 21 § ska rapporteras.


27 §Meddelande om vem som undertecknar fiskeloggboken, omlastningsdeklarationen, landningsdeklarationen och fångstdeklarationen

Den som innehar en fiskelicens ska skriftligen meddela livskraftscentralen person- och kontaktuppgifterna för de personer som har rätt att underteckna fiskeloggboken, omlastningsdeklarationen och landningsdeklarationen eller lämna in motsvarande rapporter i elektronisk form eller i 21 och 22 § avsedda fångstdeklarationer om fångsterna på fiskelicensinnehavarens fiskefartyg. Av meddelandet ska framgå vilken ställning den som har rätt att lämna rapporterna har på fiskelicensinnehavarens fartyg eller i hans affärsverksamhet. Uppgifterna registreras i fiskefartygsregistret.


28 §Att anmäla sig som förstahandsuppköpare

Var och en som direkt från ett fiskefartyg eller av en aktör som bedriver kommersiellt fiske köper fiskfångster från ett havsområde, eller fiskeriprodukter som den som bedriver fiske själv framställer av sådana fångster, ska anmäla sig för det register för förstahandsuppköpare av fiskeriprodukter som avses i artikel 59 i rådets kontrollförordning och som förs av livskraftscentralen. I punkt 3 i den artikeln finns bestämmelser om undantag från skyldigheten att registrera sig.


28 a §Transportdokument

Om en fiskeriprodukt som avses i artikel 68 i rådets kontrollförordning transporteras på uppdrag av den som fått fångsten, kan transportdokumentet ges in till livskraftscentralen i samband med landningsdeklarationen enligt artiklarna 23 eller 24 i rådets kontrollförordning eller deklarationen enligt 21 §. Om fiskeriprodukten transporteras för köparens räkning, kan transportdokumentet ges in i samband med den avräkningsnota som avses i artiklarna 62–64 i rådets kontrollförordning. Transportdokumentet kan också ges in i samband med den deklaration om övertagande som avses i artiklarna 66 och 67 i rådets kontrollförordning. Även då ansvarar transportören för att transportdokumentet kommer in till livskraftscentralen inom föreskriven tid.

Med avvikelse från artikel 68 i rådets kontrollförordning behöver fångster som lastats i transportmedel från ett fiskefartyg med en total längd på högst 12 meter eller fiskeriprodukter som härstammar från sådana fångster och som inom Finland transporteras högst 20 kilometer från landningsplatsen inte åtföljas av ett transportdokument enligt den artikeln och ett transportdokument behöver inte ges in till livskraftscentralen.

36 §Fångstintygsregistret

I fångstintygsregistret införs de fångstintyg jämte bilagor som avses i artikel 12 i rådets IUU-förordning och som har lämnats in till livskraftscentralen samt uppgifter om tillstånd för import och export som har beviljats med stöd av fångstintyg samt uppgifter om vägran att bevilja tillstånd. I registret införs också uppgifter om de fiskefartyg som antecknats i Europeiska unionens IUU-fartygsförteckning och om de tredjeländer som kommissionen har offentliggjort uppgifter om i enlighet med artikel 35 i rådets IUU-förordning.

Livskraftscentralen använder de uppgifter som har förts in i fångstintygsregistret när den godkänner och certifierar fångstintyg och när den svarar på förfrågningar och begäran om uppgifter från Europeiska kommissionen eller Europeiska unionens medlemsstater om genomförandet av fångstintygssystemet. Jord- och skogsbruksministeriet använder uppgifterna för uppgifter som kräver sådant ömsesidigt bistånd som avses i rådets kontrollförordning och rådets IUU-förordning samt i kommissionens kontrollförordning och kommissionens IUU-förordning.

38 §Gemensamt personuppgiftsansvariga

Livskraftscentralen, Gränsbevakningsväsendet och jord- och skogsbruksministeriet är gemensamt personuppgiftsansvariga för de register som avses i 30–35 §. Livskraftscentralen, Tullen och jord- och skogsbruksministeriet är gemensamt personuppgiftsansvariga för det register som avses i 36 §.

Jord- och skogsbruksministeriet använder registren för att fullgöra sina rapporterings- och tillsynsskyldigheter i anslutning till genomförandet av den gemensamma fiskeripolitiken samt styr utvecklingen av datasystemen och förvaltandet och förandet av registren. Livskraftscentralen och Gränsbevakningsväsendet använder registren vid skötseln av sina lagstadgade tillsyns- och rapporteringsuppgifter. Tullen använder det fångstintygsregister som avses i 36 § när den fattar beslut om import och export av fiskeriprodukter.

Livskraftscentralen sörjer i fråga om informationsmaterialet i de register som avses i 30–36 § för dataskyddet enligt artikel 25 i dataskyddsförordningen och för säkerheten i samband med behandlingen enligt artikel 32, konsekvensbedömningen avseende dataskydd enligt artikel 35, förhandssamrådet enligt artikel 36 och den personuppgiftsansvariges skyldigheter enligt artikel 12.1 och 12.2 i den förordningen samt för andra skyldigheter för den personuppgiftsansvarige enligt dataskyddsförordningen som gäller informationssäkerheten i det informationssystem och informationsmaterial som används. De andra gemensamt personuppgiftsansvariga enligt 1 mom. ansvarar för andra än de ovannämnda i dataskyddsförordningen avsedda skyldigheterna för den personuppgiftsansvarige i fråga om de uppgifter som de fört in i de register som avses i 30–36 §. Livskraftscentralen är den gemensamma kontaktpunkt för de registrerade som avses i artikel 26 i dataskyddsförordningen.

49 §Överträdelser

Livsmedelsverket påför överträdelseavgift särskilt för varje gärning och underlåtelse för den som


25) 

underlåter att på behörigt sätt fylla i och till livskraftscentralen lämna in de deklarationer om övertagande som avses i artikel 66 eller 67 i rådets kontrollförordning,


65 §Gemensamt personuppgiftsansvariga för överträdelseregistret

Jord- och skogsbruksministeriet, Livsmedelsverket, Gränsbevakningsväsendet, livskraftscentralen och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna är gemensamt personuppgiftsansvariga för överträdelseregistret. Gränsbevakningsväsendet, livskraftscentralen och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna ska, om de upptäcker misstänkta överträdelser och misstänkta allvarliga överträdelser, i överträdelseregistret föra in de uppgifter som behövs för behandlingen vid Livsmedelsverket av den misstänkta överträdelsen eller den misstänkta allvarliga överträdelsen. I överträdelseregistret för Livsmedelsverket in uppgifter som hänför sig till behandlingen av ett ärende vid Livsmedelsverket och till det beslut som fattats i ärendet. Jord- och skogsbruksministeriet använder registret för att fullgöra sina rapporteringsskyldigheter i anslutning till genomförandet av den gemensamma fiskeripolitiken samt styr utvecklingen av datasystemen och förvaltandet och förandet av registren.


69 §Utlämnande av registeruppgifter


Livsmedelsverket beslutar om utlämnande av uppgifter ur det överträdelseregister som avses i 64 § och livskraftscentralen om utlämnande av uppgifter ur de register som avses i 30–36 §. Innan uppgifter lämnas ut ska den som lämnar ut uppgifterna se till att uppgifterna skyddas på behörigt sätt.

69 a §Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter

Ur register som avses i denna lag får trots sekretessbestämmelserna uppgifter som är nödvändiga för användningsändamålet lämnas ut till


8) 

livskraftscentralen för övervakning av hur den gemensamma fiskeripolitiken följs,


12) 

en i 19 § i lagen om försäkringsstöd för kommersiellt fiske avsedd livskraftscentral för återkrav av försäkringsstöd,



Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.

RP 13/2025

FvUB 15/2025

RSv 74/2025

Helsingfors den 27 juni 2025

Republikens PresidentAlexander StubbKommun- och regionministerAnna-Kaisa Ikonen

Till början av sidan