Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

309/2025

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut

upphävs i statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd ( 134/2023 ) 28 § 2 mom., sådant det lyder i förordning 266/2024, samt

ändras 10 § 3 mom., 13 § 1 mom., 14 §, 16 § 1 mom., 21, 29 och 30 §, av dem 10 § 3 mom., 21 och 30 § sådana de lyder i förordning 266/2024, som följer:

10 §Administrativa kontroller och kontrollbesök i anslutning till miljöavtal


En sådan begränsning av den godtagbara arealen som avses i 2 mom. 2 punkten och som innebär att arealen blir mindre än den ansökta arealen orsakar inte en i 21 § avsedd arealskillnad i miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen. Vad som föreskrivs ovan gäller inte ansökningar som hänför sig till miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen, om det vid en administrativ kontroll eller tillsynen konstateras försummelser av stödvillkoren eller att skiftet inte är i stödsökandens besittning. Om en gårdsbruksenhet eller ett skifte har valts ut för tillsyn eller är föremål för ett sådant administrativt kontrollbesök som avses i 20 § 7 mom. i verkställighetslagen, tillämpas 21 § i fråga om miljöavtalet från och med det tredje avtalsåret.


13 §Förfarande i anslutning till arealövervakning

Ett fotografi med geografisk information, som ska lämnas in som en i 21 § 2 mom. i verkställighetslagen avsedd utredning om att stödvillkoren har följts eller om den i stödansökan anmälda växten, ska tas med hjälp av en applikation som myndigheten anvisar så att utredningen blir geotaggad på det sätt som avses i artiklarna 10 och 11 i förordningen om ansökningssystem. Till utredningen ska det fogas behövliga tilläggsuppgifter.


14 §Beaktande av resultaten av arealövervakningen i arealbaserade stöd

Om arealövervakningen visar att det finns felaktiga skiften beaktas resultaten i alla arealbaserade stöd som helt eller delvis finansieras av Europeiska unionen, oberoende av om arealövervakning tillämpas på stödet eller åtgärden i fråga. Om ett fel i ett skifte gäller uppfyllande av villkoren för jordbruksmark eller jordbruksverksamhet, beaktas felet i alla arealbaserade stöd. Om resultatet av arealövervakningen visar på underlåtelse att iaktta ett annat stödvillkor, beaktas resultatet i de arealbaserade stöd eller åtgärder där iakttagandet av stödvillkoret i fråga inverkar på det stöd som ska beviljas eller betalas ut.

16 §Tillsyn på plats

Vid tillsyn på plats kontrolleras alla jordbruksskiften och andra arealer för vilka den åtgärd eller det stöd som ska kontrolleras har sökts. Samtliga jordbruksskiften på en gårdsbruksenhet kontrolleras dock när en förbindelse om ekologisk produktion gäller hela den ersättningsberättigande areal som den som ingått förbindelsen besitter. Vid tillsynen kontrolleras den växt som anmälts för jordbruksskiftet samt avgränsningen av basskiftet och jordbruksskiftet.


21 §Areal som inte berättigar till stöd

Vid administrativa kontroller, arealövervakning eller tillsyn på plats kontrolleras den areal som berättigar till stöd. En arealskillnad mellan den ansökta och den godkända arealen orsakas av

1) 

arealer som inte uppfyller de villkor som gäller för jordbruksmark,

2) 

arealer på vilka de krav som gäller för jordbruksverksamhet inte har iakttagits,

3) 

arealer som stödsökanden inte besitter,

4) 

arealer som i stödansökan uppgetts vara större än de är,

5) 

arealer på vilka ett villkor i anslutning till ett stöd, en åtgärd eller ett miljöavtal eller ett krav på miniminivå eller ett villkor i anslutning till odling av hampa inte har iakttagits,

6) 

arealer som enligt resultaten av arealövervakningen är felaktiga,

7) 

arealer på vilka maximibegränsningen av arealen för stödet överskrids på basis av vad som konstaterats vid tillsynen eller korskontrollen,

8) 

arealer som på något annat sätt än de som avses i 1–7 punkten inte uppfyller villkoren för beviljande eller utbetalning i fråga om stödet, åtgärden eller miljöavtalet.

Om det konstateras att det på ett jordbruksskifte finns en växt ur en annan växtartsgrupp än den som stödsökanden har uppgett i sin stödansökan, ska jordbruksskiftet förkastas i fråga om de växtartsgrupper i vilka den konstaterade växten inte berättigar till stöd. Om resultatet av arealövervakningens identifiering av växter inte motsvarar de uppgifter som uppgetts i stödansökan efter att stödsökanden har hörts, ska arealen förkastas.

För en i 26 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller torvåkrar med vall betalas inte miljöersättning för jordbruksskiftet, om markkarteringen inte har visat att jordarten på basskiftet är torvmark. För en i 24 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller främjande av cirkulär ekonomi betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som avses i 24 § 6 mom. i den förordningen inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in. För en i 30 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller alternativa växtskyddsmetoder för trädgårdsväxter betalas inte miljöersättning för jordbruksskiftet, om den preliminära plan som hör till åtgärden vid en administrativ kontroll har konstaterats vara bristfällig eller planen inte lämnas in. För en i 31 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller fågelåkrar betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som krävs vid en administrativ kontroll inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning. För en i 27 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller hantering av avrinningsvatten betalas inte miljöersättning för skiftet, om

1) 

skiftet inte ligger på sur sulfatjord,

2) 

skiftet inte är av jordarten torv,

3) 

åtgärden inte har genomförts på en areal där en åtgärd som avses i 21 § i statsrådets förordning om miljöersättning (235/2015) har genomförts, eller

4) 

de handlingar som avses i 27 § 3 mom. i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in.

Om de i 6 § i den allmänna förordningen om arealer avsedda krav som gäller en bärgnings- och marknadsduglig skörd i anslutning till växtodling inte har iakttagits, minskas det stöd som betalas för jordbruksskiftet med 50 eller 100 procent beroende på hur allvarlig och omfattande försummelsen är.

Arealer på vilka det konstateras hampa som inte uppgetts i stödansökan förkastas.

För ett i 41 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) avsett miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet och för ett i 48 § i den förordningen avsett miljöavtal om skötsel av våtmarker betalas inte miljöersättning för jordbruksskiftet, om arealen av basskiftet under ansökningstiden för ansökan om arealbaserade jordbruksstöd som finansieras direkt eller medfinansieras av Europeiska unionen eller efter att ansökningstiden har löpt ut har ökats genom ändringar i arealens gränser som inte motsvarar resultatet av en sådan administrativ kontroll som avses i 20 § 5 mom. i verkställighetslagen.

I fråga om arealer som anmälts efter att ansökningstiden för ansökan om arealbaserade stöd löpt ut betalas inget stöd för åtgärden, om arealen inte enligt sådan arealövervakning, administrativ kontroll eller tillsyn på plats som gäller ansökan om arealbaserade stöd är en areal som berättigar till stöd för åtgärden.

29 §Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för ersättning för ekologisk produktion

Ersättningen för ekologisk produktion minskas med 5–100 procent, om det konstaterats avvikelser vid produktionskontrollen enligt kontrollsystemet för ekologisk produktion. Om försummelsen är ringa och den inte påverkar uppnåendet av målen för ersättningen, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om det arealkrav som gäller ekologiskt odlade avsalugrödor inte har iakttagits, minskas ersättningen för ekologisk produktion med en procentandel som är 1,5 gånger den procentandel avsalugrödor som saknas. Om den procentandel avsalugrödor som saknas är mindre än 5 procent, tillämpas en minskning på 5 procent. Om det på en areal för ekologiskt odlade avsalugrödor inte har anlagts ett växtbestånd med en tillräcklig mängd utsäde eller plantor senast den 30 juni eller om arealen är föremål för en minskning på 100 procent enligt 21 § 4 mom., godkänns den inte som en areal som uppfyller det arealkrav som gäller ekologiskt odlade avsalugrödor. Ersättningen för ekologisk produktion minskas med 30 procent, om foder inte levereras som foder till boskap på gårdsbruksenheter som ingått en förbindelse om ekologisk husdjursproduktion i enlighet med ett skriftligt avtal antingen direkt eller via en förmedlingsrörelse som omfattas av kontrollsystemet för ekologisk produktion.

Ersättningen för ekologisk produktion minskas vid utgången av förbindelseperioden med 30 procent, om utbildningen på en dag eller den rådgivning som avses i artikel 15 i förordningen om strategiska planer inte har genomförts inom utsatt tid.

30 §Minskningar och påföljder på grund av försummelse av miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal och ersättning för ekologisk produktion

När det gäller miljöförbindelser ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i

1) 

9, 10 och 10 a § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (1384/2022),

2) 

4 § 1 mom. 7 punkten, 7 §, 12 § 2 mom., 14 § 1–4 mom. och 17 § 1 mom. i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011), och

3) 

64 § i naturvårdslagen (9/2023).

När det gäller miljöavtal ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i

1) 

12 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden, och

2) 

64 § i naturvårdslagen.

Andra krav på miniminivån för miljöersättning än de som avses i 1 mom. är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett skiftesspecifikt krav på miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.

När det gäller ersättning för ekologisk produktion ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i 5 §, 7 § 1 och 5–8 mom., 8, 11, 12, 15 och 16 § i statsrådets förordning om begränsning av vissa utsläpp från jordbruk och trädgårdsodling (1250/2014) och i 4 § 1 mom. 7 punkten i lagen om växtskyddsmedel. Andra krav på miniminivån för ersättning för ekologisk produktion än de som avses ovan är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på skiftesspecifik miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om ett gårdsspecifikt krav på miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion har försummats, tillämpas utifrån en bedömning av försummelsen en minskning på 10, 20, 30, 40 eller 50 procent för varje försummat krav på miniminivå. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om ett krav på miniminivån för ekologisk husdjursproduktion inte har iakttagits, ska det göras en bedömning av hur allvarlig, omfattande och bestående försummelsen är, och den högsta bedömningen av dessa bestämmer den minskning som ska tillämpas. Ersättningen för ekologisk husdjursproduktion minskas med 20, 30, 40 eller 50 procent på grund av en försummelse av miniminivån. Om minskningen av stödet utifrån bedömningen av försummelsen överstiger 50 procent, betalas ingen ersättning för ekologisk husdjursproduktion. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på miniminivån för ekologisk husdjursproduktion, kan stödsökanden ges en anmärkning.


Denna förordning träder i kraft den 17 juni 2025.

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 (32021R2115) EUT L 435, 6.12.2021, s. 1

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 (32021R2116) EUTL L 435, 6.12.2021, s. 187

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1172 (32022R1172) EUT L 183, 8.7.2022, s. 12

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1173 (32022R1173) EUT L 183, 8.7.2022, s. 23

Helsingfors den 12 juni 2025

Jord- och skogsbruksministerSari EssayahKonsultativ tjänstemanSuvi Ruuska

Till början av sidan