Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

266/2024

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut

ändras i statsrådets förordning om verkställighet av arealbaserade stöd som finansieras av Europeiska unionen och vissa andra stöd ( 134/2023 ) 5 och 10 §, 15 § 1 mom., 16 § 2 mom., 21 och 22 §, 23 § 4 mom., 24 § 3 mom., 27 §, 28 § 2 mom., 30 §, 31 § 2 mom. och 34 § samt

fogas till förordningen en ny 24 a § som följer:

5 §Kontroll av besittning av basskifte

Besittningen av ett basskifte kan kontrolleras genom kontroller av ett urval, genom korskontroller eller på något annat sätt i situationer som behöver utredas. En stödsökande ska på begäran till den behöriga myndigheten elektroniskt lämna in handlingar som styrker besittningen av ett basskifte på basis av ägande, arrende, ett avtal om vederlagsfri besittning av skiften eller ett byte mellan två parter. Om det råder oklarhet om besittningen av ett basskifte, utvidgas kontrollen till att gälla alla basskiften på gårdsbruksenheten.

I fråga om ett skifte som förkastats finns det inte någon sådan möjlighet att ändra eller dra tillbaka ansökan som avses i artikel 7 i förordningen om ansökningssystem och 20 § i verkställighetslagen.

10 §Administrativa kontroller och kontrollbesök i anslutning till miljöavtal

Vid ett administrativt kontrollbesök som avses i 20 § 7 mom. i verkställighetslagen kontrolleras det att förutsättningarna för beviljande av stöd uppfylls i fråga om en ansökan som gäller ett miljöavtal som avses i 5 § 1 mom. 1 och 2 punkten i lagen om vissa ersättningar för landsbygdsutveckling. Samtidigt fastställs gränserna och arealen för avtalsområdet samt tas det geotaggade fotografier.

Vid behandlingen av miljöavtal som avses i 5 § 1 mom. 1 och 2 punkten i lagen om vissa ersättningar för landsbygdsutveckling är det möjligt att på basis av det administrativa kontrollbesöket eller en administrativ kontroll som avses i 20 § 1 mom. i verkställighetslagen

1) 

begränsa åtgärder som ingår i ettåriga åtgärder,

2) 

begränsa, utöka eller fastställa till en lägre stödnivå den areal som kan godkännas för ett miljöavtal,

3) 

begränsa den areal som kan godkännas för en ettårig åtgärd,

4) 

avslå hela ansökan som gäller ett miljöavtal, eller

5) 

häva ett redan ingånget miljöavtal.

En sådan begränsning av den godtagbara arealen som avses i 2 mom. 2 punkten och som innebär att arealen blir mindre än den ansökta arealen orsakar inte en i 21 § avsedd arealskillnad i miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen. Vad som föreskrivs ovan gäller inte ansökningar som hänför sig till miljöavtalet, det grundläggande inkomststödet, omfördelningsinkomststödet, inkomststödet för unga jordbrukare och kompensationsersättningen, om det vid en administrativ kontroll eller tillsynen konstateras försummelser av stödvillkoren eller att skiftet inte är i stödsökandens besittning. Om en gårdsbruksenhet eller ett skifte har valts ut för tillsyn, tillämpas 21 § i fråga om miljöavtalet från och med det tredje avtalsåret.

Om det görs i 2 mom. avsedda ändringar i ett miljöavtal återkrävs från ingången av avtalsperioden fram till det år då det administrativa kontrollbesöket gjordes det stöd som utan grund betalats ut på basis av miljöavtalet, utan någon administrativ påföljd enligt 24 §.

15 §Antal gårdsbruksenheter som ska övervakas och urvalet av dem

För tillsyn på plats väljs för varje stödsystem ut minst 0,1 procent av de gårdsbruksenheter som har ansökt om stöd för åtgärder som inte i sin helhet är sådana där arealövervakning ska tillämpas. För tillsynen väljs först slumpmässigt 20–50 procent av gårdsbruksenheterna och därefter viktat 50–80 procent av gårdsbruksenheterna. Urvalet för tillsyn ska omfatta åtgärder där arealövervakning ska tillämpas delvis samt åtgärder där arealövervakning inte tillämpas, men minimiantalet kontroller eller förhållandet mellan det viktade och slumpmässiga urvalet behöver inte uppfyllas för varje åtgärd.


16 §Tillsyn på plats


Vid tillsyn på plats kontrolleras det att de stödvillkor och krav på miniminivå som kan kontrolleras vid tidpunkten för tillsynen iakttas i fråga om det stöd som ska kontrolleras. Om ett stödvillkor eller ett krav på miniminivå inte kan kontrolleras vid tidpunkten för kontrollen, kan det vid behov verifieras vid ett nytt besök eller med hjälp av ett geotaggat fotografi som stödsökanden lämnar in. Stödsökanden ska efter tillsynen lämna in ett geotaggat fotografi på begäran av den behöriga myndigheten. Vid tillsynen på plats är det möjligt att i ändamålsenlig omfattning kontrollera handlingar som hänför sig till stödvillkoren och kraven på miniminivå.


21 §Areal som inte berättigar till stöd

Vid administrativa kontroller, arealövervakning eller tillsyn på plats kontrolleras den areal som berättigar till stöd. En arealskillnad mellan den ansökta och den godkända arealen orsakas av

1) 

arealer som inte uppfyller de villkor som gäller för jordbruksmark,

2) 

arealer på vilka de krav som gäller för jordbruksverksamhet inte har iakttagits,

3) 

arealer som stödsökanden inte besitter,

4) 

arealer som i stödansökan uppgetts vara större än de är,

5) 

arealer på vilka ett villkor i anslutning till ett stöd, en åtgärd eller ett miljöavtal eller ett krav på miniminivå eller ett villkor i anslutning till odling av hampa inte har iakttagits,

6) 

arealer som enligt resultaten av arealövervakningen är felaktiga,

7) 

arealer på vilka maximibegränsningen av arealen för stödet överskrids på basis av vad som konstaterats vid tillsynen eller korskontrollen,

8) 

arealer som på annat sätt än som avses i 1–7 punkten inte uppfyller villkoren för beviljande eller utbetalning av stöd, åtgärder eller miljöavtal.

Om det konstateras att det på ett jordbruksskifte finns en växt ur en annan växtartsgrupp än den som stödsökanden har uppgett i sin stödansökan, ska jordbruksskiftet förkastas i fråga om de växtartsgrupper i vilka den konstaterade växten inte berättigar till stöd.

För en i 26 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller torvåkrar med vall betalas inte miljöersättning för jordbruksskiftet, om markkarteringen inte har visat att jordarten på basskiftet är torvmark. För en i 24 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller främjande av cirkulär ekonomi betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som avses i 24 § 6 mom. i den förordningen inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in. För en i 31 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller fågelåkrar betalas inte miljöersättning för skiftet, om de handlingar som krävs vid en administrativ kontroll inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning. För en i 27 § i den förordningen avsedd skiftesspecifik åtgärd som gäller hantering av avrinningsvatten betalas inte miljöersättning för skiftet, om

1) 

skiftet inte ligger på sur sulfatjord,

2) 

skiftet inte är av jordarten torv,

3) 

åtgärden inte har genomförts på en areal där en åtgärd som avses i 21 § i statsrådets förordning om miljöersättning (235/2015) har genomförts, eller

4) 

de handlingar som avses i 27 § 3 mom. i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) inte motsvarar de uppgifter som uppgetts eller villkoren för ersättning eller handlingarna inte lämnas in.

Om de i 6 § i den allmänna förordningen om arealer avsedda krav som gäller en bärgnings- och marknadsduglig skörd i anslutning till växtodling inte har iakttagits, minskas det stöd som betalas för jordbruksskiftet med 50 eller 100 procent beroende på hur allvarlig och omfattande försummelsen är.

Arealer på vilka det konstateras hampa som inte uppgetts i stödansökan förkastas.

22 § Arealbestämning av basskifte och jordbruksskifte

Den areal som berättigar till stöd kan bestämmas i alla faser av behandlingen av stödansökan.

Arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte bestäms när den areal som inte är jordbruksmark kan särskiljas på ett flygfotografi. Om den areal som inte är jordbruksmark inte kan särskiljas med hjälp av flygfotografiet, minskas arealen av basskiftet eller jordbruksskiftet med de områden som är 0,01 hektar eller större. Enstaka områden som är mindre än 0,01 hektar räknas inte samman. Fasta konstruktioner utelämnas dock från arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte, även om de är mindre än 0,01 hektar.

Förutom i de situationer som avses i 2 mom. bestäms arealen av ett jordbruksskifte om den areal som uppgetts i den geospatiala ansökan eller gränsen mellan jordbruksskiftena är felaktig. Ett anmält jordbruksskifte kan delas i två eller flera jordbruksskiften, om det vid tillsynen konstateras att de villkor som gäller för jordbruksmark eller jordbruksverksamhet eller något annat stödvillkor eller minimikrav som hänför sig till det sökta stödet inte uppfylls eller om växten inte motsvarar den anmälda växten på hela jordbruksskiftet.

Vid bestämmande av arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte tillämpas 20–25 § i den allmänna förordningen om arealer.

Mätningen av arealen av ett basskifte och ett jordbruksskifte görs med hjälp av ett kartprogram som utgår från ett digitalt kartmaterial eller med hjälp av GPS-utrustning. Med digitalt kartmaterial avses digitaliserade kartor i åkerskiftesregistret eller annat flygfotografi- eller satellitmaterial i livsmedelsförvaltningens informationsresurs.

Mätutrustningens måttavvikelser används inte när det på ett anmält jordbruksskifte konstateras en areal som inte är jordbruksmark eller på vilken det inte bedrivs jordbruksverksamhet under året i fråga. I övriga fall får måttavvikelser användas. Måttavvikelser används också när arealen av ett basskifte korrigeras i samband med en uppdatering av åkerskiftesregistret utan att det görs något kontrollbesök. Måttavvikelsen beräknas utifrån den uppmätta arealen. Måttavvikelsen får vara högst 1,0 meter multiplicerad med skiftets omkrets, dock högst en hektar.

23 §Grunder för beräkning av minskningar och påföljder


Om skillnaden mellan den totala ansökta arealen och den totala areal som godkänts är högst 0,10 hektar, används den ansökta arealen vid beräkningen av stödet.


24 §Minskningar och påföljder på basis av areal som inte berättigar till stöd


Artikel 3 i rådets förordning (EG, Euratom) nr 2988/95 om skydd av Europeiska gemenskapernas finansiella intressen ska tillämpas oberoende av resultaten av den arealövervakning som utförts under tidigare år, om den behöriga myndigheten utifrån terrängobservationer konstaterar att arealen inte är jordbruksmark.

24 a §Anmärkning på grund av försummelse av stödvillkoren

Om det vid tillsynen konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av stödvillkoren, kan stödsökanden ges en anmärkning.

27 §Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för miljöavtal

Om de skiftesspecifika anteckningar som avses i 36 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) saknas helt och hållet, tillämpas en minskning på 25 procent på den ersättning som betalas på basis av ett miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet. Om det finns partiella försummelser i de skiftesspecifika anteckningarna, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 10 eller 20 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om försummelsen i de skiftesspecifika anteckningarna är ringa, kan en anmärkning ges.

Om de skötselåtgärder som krävs inte har vidtagits i enlighet med ett miljöavtal om skötsel av våtmarker eller om det inte har förts bok över skötseln, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 20, 40, 60, 80 eller 100 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om villkoret för en åtgärd i ett miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet inte uppfylls och försummelsen inte kan gälla skiftets areal, minskas den ersättning som betalas på basis av miljöavtalet med 20 procent. Om försummelsen inte kan gälla skiftets areal och försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning.

28 §Minskningar och påföljder på grund av försummelse av stödvillkoren för stöd för miljösystem


Om stödsökanden anmäler en areal med permanent gräsmark till det miljösystem som gäller växttäcke vintertid och om stödsökanden minskar arealen med permanent gräsmark på sin gårdsbruksenhet under den tid som stödsökanden förbinder sig till det miljösystem som gäller växttäcke vintertid och arealen med permanent gräsmark inte ingår i den ansökta arealen enligt den åtgärd som gäller växttäcke vintertid, minskas stödet för den åtgärd som gäller växttäcke vintertid med 20 procent. Om försummelsen är ringa, kan stödsökanden ges en anmärkning.

30 § Minskningar och påföljder på grund av försummelse av miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal och ersättning för ekologisk produktion

När det gäller miljöförbindelser ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i

1) 

9 och 10 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden (1384/2022),

2) 

7 §, 12 § 2 mom., 14 § 1–4 mom. och 17 § 1 mom. i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011), och

3) 

64 § i naturvårdslagen (9/2023).

När det gäller miljöavtal ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i

1) 

12 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden, och

2) 

64 § i naturvårdslagen.

Andra krav på miniminivån för miljöersättning än de som avses i 1 mom. är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på skiftesspecifik miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.

När det gäller ersättning för ekologisk produktion ska de gårdsspecifika krav på miniminivå iakttas som anges i 5 §, 7 § 1 och 5–8 mom., 8, 11, 12, 15 och 16 § i statsrådets förordning om begränsning av vissa utsläpp från jordbruk och trädgårdsodling (1250/2014). Andra krav på miniminivån för ersättning för ekologisk produktion än de som avses ovan är skiftesspecifika krav. På försummelse av ett skiftesspecifikt krav tillämpas de minskningar och påföljder som avses i 24 §. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på skiftesspecifik miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om ett gårdsspecifikt krav på miniminivån för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion har försummats, tillämpas utifrån en bedömning av försummelsen en minskning på 10, 20, 30, 40 eller 50 procent för varje försummat krav på miniminivå. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av ett krav på miniminivå för miljöförbindelser, miljöavtal eller ersättning för ekologisk produktion, kan stödsökanden ges en anmärkning.

Om ett krav på miniminivå för ekologisk husdjursproduktion inte har iakttagits, ska det göras en bedömning av hur allvarlig, omfattande och bestående försummelsen är och den högsta bedömningen av dessa bestämmer den minskning som ska tillämpas. Ersättningen för ekologisk husdjursproduktion minskas med 20, 30, 40 eller 50 procent på grund av en försummelse av miniminivån. Om minskningen av stödet utifrån bedömningen av försummelsen överstiger 50 procent, betalas ingen ersättning för ekologisk husdjursproduktion.

31 §Minskningar och påföljder på grund av försummelse av miniminivån för stöd för miljösystem


Om stödsökanden inte har iakttagit det i 9 § i statsrådets förordning om krav enligt Europeiska unionen och de nationella stöden till jordbrukare avseende god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden föreskrivna krav som avser miniminivå för ett miljösystem som gäller växttäcke vintertid, minskas stödet för en åtgärd som gäller växttäcke vintertid med 20 procent. Om det konstateras en ringa försummelse i fråga om iakttagandet av kravet på miniminivå, kan stödsökanden ges en anmärkning.

34 §Minskningar och påföljder i fråga om miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort

Om de anteckningar om upprätthållandet av en ursprungssort som avses i 52 § i statsrådets förordning om miljöersättning (78/2023) saknas helt och hållet, tillämpas en minskning på 25 procent på den ersättning som på basis av ett miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort betalas för den ursprungssort som ska upprätthållas. Om det finns partiella brister i de ovan avsedda anteckningarna, minskas den ersättning som på basis av miljöavtalet betalas för den ursprungssort som ska upprätthållas med 10 eller 20 procent utifrån en bedömning av försummelsen. Om bristen i anteckningarna är liten, kan en anmärkning ges.

Om det på en gårdsbruksenhet inte finns behövlig mängd utsäde av en ursprungssort och det inte föreligger särskilda skäl till detta, minskas utifrån en bedömning av försummelsen den ersättning som betalas på basis av ett miljöavtal om upprätthållande av en ursprungssort med 50–100 procent i fråga om den ursprungssort som försummelsen gäller. Om det vid tillsynen konstateras flera försummelser i fråga om upprätthållandet av en viss ursprungssort, räknas påföljdsprocentsatserna samman. Om gårdsbruksenheten inte alls har något utsäde av en ursprungssort som ska upprätthållas, betalas ingen ersättning för denna ursprungssort.


Denna förordning träder i kraft den 27 maj 2024 .

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2115 (32021R2115) EUT L 435, 6.12.2021, s. 1

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2116 (32021R2116) EUTL L 435, 6.12.2021, s. 187

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1172 (32022R1172) EUT L 183, 8.7.2022, s. 12

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/1173 (32022R1173) EUT L 183, 8.7.2022, s. 23

Helsingfors den 23 maj 2024

Jord- och skogsbruksministerSari EssayahKonsultativ tjänstemanSuvi Ruuska

Till början av sidan