Utrikesministeriets förordning om ändring av utrikesministeriets förordning om utrikesministeriets arbetsordning
- Typ av författning
- Arbetsordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Rättelser
Författningen har rättats. Se författningssamlingen i PDF och en lista över rättelserna.
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med utrikesministeriets beslut
ändras i utrikesministeriets förordning om utrikesministeriets arbetsordning ( 550/2008 ) 8–10, 22, 24, 32, 33, 35, 41, 43, 54, 65, 83 a, 87, 93 a och 94 §, av dem 8, 9, 41, 93 a och 94 § sådana de lyder i förordning 530/2018, 10, 22 och 32 § sådana de lyder i förordning 807/2021, 23 § sådan den lyder i förordning 1321/2015, 31 och 33 § sådana de lyder i förordning 199/2022, 35 § sådan den lyder i förordning 1043/2016 och 43 och 83 a § sådana de lyder i förordning 652/2020, samt
fogas till förordningen nya 4 a och 87 a § som följer:
4 a §Skydd för rapporterande personer
Samordningen av handläggningen av de rapporter som avses i lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av EU-rätten och den nationella lagstiftningen (1171/2022) lyder under förvaltningsdirektören.
8 §Resultatorienterad ledning vid ministeriet och resultatstyrning för beskickningarna
Inom ministeriet tillämpas resultatorienterad ledning. Mellan ministeriet och beskickningarna tillämpas resultatstyrning.
Ministern leder ministeriet biträdd av ministeriets ledningsgrupper. Statssekreteraren som är kanslichef har ansvaret för den resultatorienterade ledningen av ministeriet, styr avdelningscheferna och cheferna för sina direkt underlydande enheter och ställer upp resultatmål för dem. Den understatssekreterare som har ansvar för rättstjänsten, de konsulära tjänsterna, protokolltjänsterna, de administrativa tjänsterna och ekonomienheten lyder under statssekreteraren som kanslichef och styr cheferna för de nämnda verksamhetsenheterna och ställer upp resultatmål för dem. Cheferna för verksamhetsenheterna styr cheferna för sina underlydande enheter och ställer upp resultatmål för dem.
Ministeriets verksamhetsenheter har ansvar för att resultatmålen på uppgiftsområdet uppnås och för identifiering av och uppsikt över omständigheter som kan inverka på detta.
Avdelningarna och de övriga verksamhetsenheterna svarar för att ministeriets strategier genomförs, för att arbetet leder till resultat och för den interna kontrollen. Avdelningen svarar för styrningen av beskickningarna inom avdelningens verksamhetsområde. I ledningen av ministeriet och styrningen av beskickningarna betonas resultatet och resultatansvaret.
Statssekreteraren som är kanslichef leder resultatstyrningen av beskickningarna. Avdelningarna och de övriga verksamhetsenheterna har hand om beskickningarnas resultatstyrning inom sina respektive verksamhetsområden. Ekonomienheten lägger upp resultatstyrningen.
9 §Ministeriets ledningsgrupp
Ministeriets ledningsgrupp behandlar strategiskt viktiga frågor som gäller verksamheten och ekonomin inom förvaltningsområdet samt andra frågor som ordföranden eller vice ordföranden tar upp till behandling. Ministeriets ledningsgrupp består av utrikesministern och de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet, statssekreteraren som kanslichef och understatssekreterarna.
I tjänstemannasammansättning består ministeriets ledningsgrupp av gruppens tjänstemannamedlemmar (begränsad sammansättning). I denna sammansättning ska ledningsgruppen behandla och samordna ärenden som hör till uppgifterna för statssekreteraren som är kanslichef och för understatssekreterarna.
Ordförande för ministeriets ledningsgrupp är utrikesministern, vice ordförande de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet och sekreterare en tjänsteman som statssekreteraren som är kanslichef förordnar. Ordförande för tjänstemannasammansättningen är statssekreteraren som kanslichef och vice ordförande den understatssekreterare som ansvarar för interna och externa tjänster. Gruppen sammanträder på kallelse av en minister eller av statssekreteraren som är kanslichef eller på något annat sätt som gruppen bestämmer.
10 §Ministeriets utvidgade ledningsgrupp
Ministeriets utvidgade ledningsgrupp ska förberedelsevis behandla och samordna vittsyftande frågor som rör verksamheten inom förvaltningsområdet och andra frågor som ledningsgruppens ordförande eller vice ordförande tar upp till behandling i ledningsgruppen. Efter den förberedande behandlingen i den utvidgade ledningsgruppen kan frågorna vid behov föras till ministeriets ledningsgrupp för behandling. Den utvidgade ledningsgruppen ska dessutom främja den interna informationsgången vid ministeriet.
Ledningsgruppen ska bestå av statssekreteraren som kanslichef, understatssekreterarna, avdelningscheferna, administrationsdirektören, kommunikationsdirektören, rättschefen, konsulära chefen och protokollchefen. Företrädare som utsetts av personalorganisationerna har rätt att delta i den utvidgade ledningsgruppens möten.
Ordförande för ledningsgruppen är statssekreteraren som kanslichef. Vice ordförande är understatssekreterarna i den ordning som statssekreteraren som är kanslichef bestämmer och sekreterare är en tjänsteman som statssekreteraren som är kanslichef förordnar. Ledningsgruppen sammanträder på kallelse av statssekreteraren som är kanslichef eller på något annat sätt som ledningsgruppen bestämmer.
22 §Europaavdelningens organisation
Vid Europaavdelningen finns följande enheter:
Nordeuropa,
allmänna EU-frågor och samordning,
Central-, Väst- och Sydeuropa, samt
sydöstra Europa och EU:s utvidgning.
Som en del av enheten för Nordeuropa finns ett sekretariat för nordiskt samarbete, vars chef föredrar ärendena som hör till sekretariatets ansvarsområde direkt för den minister som ansvarar för nordiskt samarbete.
24 § Organisationen vid avdelningen för Amerika och Asien
Vid avdelningen för Amerika och Asien finns följande enheter:
enheten för Östasien, Sydostasien och Oceanien,
enheten för Nordamerika,
enheten för Latinamerika och Karibien, och
enheten för södra Asien.
31 § Politiska avdelningens uppgifter
Till den politiska avdelningens uppgifter hör
Finlands utrikes- och säkerhetspolitik i allmänhet samt globala politiska frågor och säkerhetsfrågor,
EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik (Gusp),
EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik (GSFP),
Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato),
det nordiska säkerhetspolitiska samarbetet,
militär och civil krishantering,
Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE),
Europarådet,
vapenkontroll och nedrustning, förhindrande av spridning av massförstörelsevapen, exportkontroll av försvarsmateriel och försvarsmaterielsamarbete,
tillträdestillstånd för finska statsluftfartyg och statsfartyg,
människorättspolitik, allmänna frågor som rör mänskliga rättigheter, demokratifrågor samt FN:s frågor som rör mänskliga rättigheter,
allmänna FN-frågor, samordning av FN-frågor, FN:s generalförsamling och säkerhetsråd,
hantering av globala frågor,
fredsmedling och fredsmedlingspolitik, samt
deltagande i beredningen av internationella överenskommelser som hänför sig till avdelningens uppgifter och i författningsberedning i samarbete med rättstjänsten.
32 §Uppgifter vid avdelningen för internationell handel
Till uppgifterna vid avdelningen för internationell handel hör
Europeiska unionens gemensamma handelspolitik,
frågor som gäller tillträde till marknaden, handelshinder, importskydd och antidumpning,
ärenden som gäller Världshandelsorganisationen (WTO),
ärenden som gäller Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) och övriga ärenden som gäller organisationer och institutioner på det ekonomiska området till den del de inte hör till någon annan verksamhetsenhet; den nationella samordningen av OECD-ärenden,
ärenden som gäller handel och utveckling samt multilaterala organisationer som sköter dessa frågor och ärenden som gäller gemensamt ansvar samt handel och hållbar utveckling till den del de inte hör till någon annan verksamhetsenhet,
utveckling och samordning av Team Finland-tjänster för främjande av Finlands export och företagens internationalisering inom utrikesförvaltningen och i nätverket Team Finland,
exportkontroll av produkter med dubbel användning, exporttillståndsärenden, samordning av exportkontrollärenden och internationellt exportkontrollsamarbete samt tillståndsärenden som gäller internationella sanktioner, om det är ändamålsenligt på grund av ärendets natur,
främjande och skydd av finländska investeringar,
internationella överenskommelser på det handelspolitiska området och lagberedning i ärenden som hänför sig till avdelningens uppgifter,
handelspolitiskt prognostiseringsarbete och analys,
övriga ärenden som gäller Finlands handelsrelationer och ekonomiska relationer med främmande stater till den del de inte hör till någon annan verksamhetsenhet, och
handelspolitiska frågor och handelsfrågor som hänför sig till digital ekonomi och teknik.
33 §Utvecklingspolitiska avdelningens uppgifter
Till den utvecklingspolitiska avdelningens uppgifter hör
Finlands internationella utvecklingspolitik, utvecklingssamarbete och utvecklingsfinansiering samt samordning i utrikesförvaltningen av det globala genomförandet av hållbar utveckling (Agenda 2030),
genomförande och samordning i utrikesförvaltningen av den internationella klimat- och miljöpolitiken och av klimat- och miljöfinansieringen,
helhetsplanering och uppföljning av utvecklingssamarbetet, verksamhets- och ekonomiplanering, beredning av budgeten, ekonomiförvaltning samt statistikföring och rapportering,
övervakning, utveckling och rådgivning när det gäller utvecklingssamarbetets kvalitet,
utvecklingsforskning och högskolesamarbete,
utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete inom EU och OECD,
utvecklingssamarbetet bland det civila samhällets aktörer, stöd till internationella frivilligorganisationer till den del de inte hör till någon annan verksamhetsenhet,
Finnfund, investeringsstödet för utvecklingsländer (PIF), räntestödspolitik och affärspartnerskapsprogram samt vissa andra instrument inom den privata samarbetssektorn,
FN:s utvecklingsfrågor, påverkan inom FN:s operativa organisationer, utvecklingsprogram och utvecklingsfonder samt finansiering av dem,
styrning och samordning i utrikesförvaltningen av innovationsverksamheten inom utvecklingspolitiken, inbegripet FN:s innovations- och digitaliseringspolitik och finansieringen av den,
utveckling av FN-funktionerna i Finland och främjande av samarbetet med de FN-organ som är verksamma i Finland,
de utvecklingspolitiska dimensionerna i handels- och utvecklingsärenden samt handelsfrämjande utvecklingssamarbete,
institut för utvecklingsfinansiering, utvecklingspolitiska lån och investeringar, utvecklingsländernas skuldfrågor och innovativa finansieringsmekanismer,
humanitärt bistånd och relaterade globalpolitiska och EU-politiska frågor,
planering och styrning av biträdande expertverksamhet,
juridisk rådgivning i anknytning till planering och genomförande av utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet, lagberedning som hänför sig till avdelningens uppgifter och verkställighetssamordning av kategoriplanen för utvecklingssamarbetsprojekt, samt
riskhanteringspolitiken inom utvecklingssamarbetet, anvisningar för uppföljning och övervakning, samordning av behandlingen av misstankar om missbruk och förfaranden för behandlingen av misstankar om missbruk (inklusive kommunikation) samt samordning av åtgärderna mot korruption.
35 §Östavdelningens region och uppgifter
Till Östavdelningens geografiska region hör Ryssland samt Armenien, Azerbajdzjan, Georgien, Kazakstan, Kirgizistan, Moldavien, Tadzjikistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan och Vitryssland.
Till Östavdelningens uppgifter hör
politiska, handelspolitiska och handelsekonomiska frågor samt utvecklingssamarbete i samband med bilaterala relationer, med EU:s yttre förbindelser och med multilaterala organ vad avser länderna i denna region,
regionala organisationer, ärenden i anknytning till den nordliga dimensionen och andra samarbetsorgan, och
administrering av anslag för samarbete med Östersjöområdet, Barentsregionen och det arktiska området samt av fondanslag för närområdessamarbete, däribland internationella finansieringsarrangemang som hänför sig hit.
41 §Rättstjänstens uppgifter
Till rättstjänstens uppgifter hör
folkrätt,
internationellt samarbete inom terrorismbekämpning och samordning mot terrorism,
frågor som gäller konventioner om mänskliga rättigheter och Europadomstolen samt andra rättsliga frågor som hänför sig till mänskliga rättigheter,
rättsliga frågor som rör Europeiska unionen, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet,
att företräda Finland inför EU-domstolen och vid överträdelseförfaranden som gäller Finland som medlem av Europeiska unionen,
internationella fördrag, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet,
lagberedning, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet, samt bistående av ministeriets ledning vid utvecklandet av lagberedningens kvalitet och av kompetensen inom lagberedningen,
att företräda finska staten i internationella rättskipnings- och undersökningsorgan, samt
de uppgifter för den nationella behöriga myndigheten som gäller internationella sanktioner och som hör till utrikesministeriets behörighet.
43 §Protokolltjänsternas uppgifter
Till protokolltjänsternas uppgifter hör
agremang som beviljats av republikens president samt kreditivbrevsceremonier för främmande staters ambassadörer,
besök på statsöverhuvuds-, statsminister- och utrikesministernivå,
diplomatiska privilegier och diplomatisk immunitet som grundar sig på internationella överenskommelser och sedvänja samt finsk lagstiftning,
beviljande av uppehållstillstånd för personalen vid diplomatiska och därmed jämförbara beskickningar i Finland och för deras familjemedlemmar,
beviljande av exekvatur för främmande staters konsulära representanter i Finland,
statliga högtidligheter och ceremonier samt utmärkelsetecken till utländska medborgare, och
konferensträning för utrikesministeriets avdelningar och tjänster.
54 §Ambulerande ambassadörer
En ambulerande ambassadör sköter i de länder som hör till verksamhetsområdet i tillämpliga delar de uppgifter som hör till en ambassad.
En ambulerande ambassadör verkar i ministeriet och är placerad på den avdelning till vars region ambassadörens verksamhetsområde hör.
65 §Beslutanderätt för fristående enheters chefer och för ambulerande ambassadörer
Inspektören inom utrikesförvaltningen, planerings- och forskningschefen, chefen för den nationella säkerhetsmyndigheten och i tillämpliga delar de ambulerande ambassadörerna avgör följande ärenden:
utlåtanden, noter, förhållningsregler och andra formella ställningstaganden i ärenden som hänför sig till verksamhetsenhetens uppgifter,
användningen av de anslag som anvisats verksamhetsenheten, och
förbindelser, överenskommelser och uppdrag i anslutning till användningen av anslagen, om inte något annat föreskrivs.
83 a § Beslutanderätt för chefen för enheten för passtjänster och notariella tjänster
Utöver vad som föreskrivs i 64 § avgör chefen för enheten för passtjänster och notariella tjänster följande ärenden:
utfärdande av bemyndiganden som avses i 33 § 2 mom. i lagen om konsulära tjänster (498/1999) för honorärkonsuler,
beviljande, indragning och omhändertagande av tjänstepass,
beviljande av rätt för namngivna finska medborgare som tjänstgör vid ministeriet eller vid en beskickning och för finska medborgare som tjänstgör vid honorärkonsulat att utfärda pass, och
beviljande av ett i 38 a § 6 mom. i lagen om konsulära tjänster (498/1999) avsett bemyndigande för en person som är anställd hos en extern tjänsteleverantör att tillhandahålla sådana notariella tjänster som avses i 38 a § 2 mom. i den lagen.
87 §Beslutanderätt för enhetschefen för enheten för exportkontroll
Tillståndsärenden som gäller export av produkter med dubbel användning och tillståndsärenden som avses i lagen om den nationella exporttillståndsmyndigheten (786/2022) avgörs av enhetschefen för enheten för exportkontroll. Enhetschefen för enheten för exportkontroll avgör tillståndsärenden och andra exporttillståndsärenden som gäller internationella sanktioner, om detta är ändamålsenligt på grund av ärendets natur.
87 a §Beslutanderätt i tillståndsärenden som gäller sanktioner
Tillståndsärenden som gäller internationella sanktioner och som hör till utrikesministeriets behörighet avgörs av enhetschefen för enheten för folkrätt, om inte tillståndsärendet ska avgöras av enhetschefen för enheten för exportkontroll.
93 a §Den nationella säkerhetsmyndigheten
Den enhet som har utsetts att sköta de uppgifter som med stöd av lagen om internationella förpliktelser som gäller informationssäkerhet (588/2004) hör till utrikesministeriet är underställd statssekreteraren, som är kanslichef.
Den nationella säkerhetsmyndigheten avgör ärenden som enligt lagstiftningen och enligt för Finland bindande överenskommelser hör till den nationella säkerhetsmyndighetens beslutanderätt.
Chefen för den nationella säkerhetsmyndigheten avgör utöver vad som föreskrivs i 65 § ärenden som enligt lagstiftningen och enligt för Finland bindande överenskommelser hör till den nationella säkerhetsmyndighetens beslutanderätt. Ärenden som gäller beviljande av intyg över säkerhetsutredning av person och säkerhetsutredning av företag kan också avgöras av en jurist vid den nationella säkerhetsmyndigheten.
94 §Tjänstereseförordnanden vid ministeriet
Förordnanden om tjänsteresor utfärdas av
ministern för statssekreterare och för statssekreteraren som är kanslichef,
statssekreteraren som kanslichef för understatssekreterare, inspektören inom utrikesförvaltningen, planerings- och forskningschefen samt chefen för den nationella säkerhetsmyndigheten,
statssekreteraren som kanslichef eller en understatssekreterare denne förordnat för avdelningschefer,
avdelningschefer, administrationsdirektören, rättschefen, konsulära chefen och protokollchefen för biträdande avdelningschefer, enhetschefer och övriga direkt underlydande tjänstemän,
inspektören inom utrikesförvaltningen för underlydande tjänstemän, och
enhetschefen för underlydande tjänstemän.
När det gäller tjänstemän som sänds på tjänsteresa som vikarie eller för introduktion till en beskickning utfärdas dock förordnandet av personaldirektören.
När det gäller tjänstemän som inte ingår i någon verksamhetsenhet och som ska sändas på tjänsteresa i krishanteringsuppdrag eller andra motsvarande uppdrag utfärdas förordnandet av chefen för den verksamhetsenhet från vars anslag resekostnaderna betalas.
När ett reseförordnande utfärdas för en anställd i arbetsförhållande ska bestämmelserna om tjänstemän iakttas i tillämpliga delar.
I fall där beslutanderätten inte bestäms enligt 1–4 mom. eller 82 § utfärdas förordnandet av administrationsdirektören.
Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2023.
Helsingfors den 20 april 2023
UtrikesministerPekka HaavistoPersonaldirektörKirsti Pohjankukka