Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1140/2011

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om investeringsstöd för gårdsbruk och om startstöd till unga jordbrukare

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat efter föredragning från jord- och skogsbruksministeriet,

ändras i statsrådets förordning om investeringsstöd för gårdsbruk och om startstöd till unga jordbrukare ( 299/2008 ) 35 §, sådan den lyder delvis ändrad i förordningarna 648/2008 och 979/2010, och

fogas till förordningen ett nytt 7 a kap. som följer:

35 §Skäliga godtagbara kostnader

Stödet för en investering betalas utifrån enhetskostnaderna, om det har utfärdats bestämmelser om enhetskostnaderna för objektet i fråga.

Upphandlingen ska konkurrensutsättas i enlighet med 7 a kap., om

1) 

lagen om offentlig upphandling (348/2007) inte tillämpas på upphandling av den åtgärd som stöds, och

2) 

stödets maximibelopp utgör mer än 50 procent av kostnadsförslaget för upphandlingen och upphandlingens värde utan mervärdesskatt överstiger 30 000 euro eller i fråga om byggnadsinvesteringar 150 000 euro.

Vid andra än i 1 och 2 mom. avsedda upphandlingar på över 10 000 euro ska med tanke på upphandlingens syfte och mål ett tillräckligt antal anbud begäras på ett ändamålsenligt sätt.

Om kostnaderna enligt ett godkänt kostnadsförslag är mindre än de kostnader som avses i 1—3 mom., beviljas stödet på grundval av kostnaderna i kostnadsförslaget.

Om bestämmelser inte har utfärdats om enhetskostnaderna och anbud inte har begärts på de upphandlingar som avses i 3 mom., ska närings-, trafik- och miljöcentralen på något annat sätt säkerställa att kostnaderna är skäliga.

En upphandling får inte delas upp eller beräknas med exceptionella metoder eller kombineras på ett artificiellt sätt i syfte att undgå konkurrensutsättning eller begäran om anbud.

7 a kap.Konkurrensutsättning av upphandlingar

37 a §Upphandlingsförfaranden

Som upphandlingsförfarande kan tillämpas

1) 

öppet förfarande , där det publiceras en upphandlingsannons inom jordbruket som gäller upphandlingen och där alla intresserade leverantörer får lämna anbud; utöver upphandlingsannonsen inom jordbruket kan upphandlaren sända en anbudsförfrågan till de leverantörer som den anser vara lämpliga,

2) 

direktupphandling , där upphandlaren utan att publicera någon upphandlingsannons inom jordbruket utser en eller flera leverantörer med vilka upphandlaren förhandlar om villkoren för kontraktet.

37 b §Val av upphandlingsförfarande

Vid upphandling ska öppet förfarande tillämpas i första hand.

Direktupphandling kan väljas om

1) 

det vid öppet förfarande inte har kommit in några anbud eller inte har kommit in några lämpliga anbud och de ursprungliga villkoren i anbudsförfrågan inte ändras väsentligt,

2) 

det är uppenbart att det är bara en enda leverantör som kan genomföra upphandlingen,

3) 

upphandlingen är exceptionellt brådskande av skäl som inte beror på upphandlaren och som inte kunnat förutses,

4) 

varorna inköps särskilt förmånligt, antingen hos en leverantör som lägger ner sin affärsverksamhet eller hos en boförvaltare eller en utredare vid insolvensförfarande eller motsvarande förfarande,

5) 

det är fråga om att hos den ursprungliga leverantören göra en tilläggsbeställning som inte ingick i den tidigare på behörigt sätt konkurrensutsatta upphandlingen,

6) 

det är fråga om en upphandling i anslutning till en investering som stöds och upphandlingens värde är mindre än 30 000 euro, eller en sådan del av en upphandling vars värde är mindre är 10 procent av hela investeringens värde; direktupphandling får inte väljas med detta som grund, när den åtgärd som stöds utförs på entreprenad.

37 c §Annonsering om upphandling

En upphandling som genomförs genom öppet förfarande ska tillkännages offentligt genom en upphandlingsannons inom jordbruket som läggs in på finska eller svenska på webbadressen www.hankintailmoitukset.fi . Förutom på den nämnda webbadress där annonsen ska publiceras kan upphandlaren också publicera den i andra lämpliga medier. Om upphandlingen sker genom direktupphandling, behöver annonsering inte ske.

Upphandlingsannonsen inom jordbruket publiceras i första hand av upphandlaren. Om upphandlaren inte har publicerat upphandlingsannonsen inom jordbruket senast när beslut fattas om beviljande av stöd, publiceras annonsen av närings-, trafik- och miljöcentralen.

37 d §Upphandlingsannons inom jordbruket

En upphandlingsannons inom jordbruket som publiceras av upphandlaren ska åtminstone innehålla följande uppgifter:

1) 

upphandlarens officiella namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter,

2) 

upphandlingens art, föremålet för upphandlingen och den kommun där investeringen genomförs,

3) 

huruvida delanbud eller alternativa anbud accepteras,

4) 

en med beaktande av upphandlingens storlek och art skälig tid för inlämnande av anbud,

5) 

var, hur och när anbudsförfrågan är tillgänglig.

En upphandlingsannons inom jordbruket som publiceras av närings-, trafik- och miljöcentralen ska innehålla följande uppgifter:

1) 

stödmottagarens officiella namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter,

2) 

upphandlingens art, stödobjektet och den kommun där investeringen genomförs,

3) 

tiden inom vilken den åtgärd som stöds ska genomföras enligt beslutet om beviljande av stöd,

4) 

var och när anbudsförfrågan är tillgänglig.

37 e §Anbudsförfrågan

Anbudsförfrågan ska vara så tydlig att det utifrån den är möjligt att lämna anbud som kan mätas med samma mått och som är jämförbara. Anbudsförfrågan och de anbud som grundar sig på den ska göras skriftligen.

Anbudsförfrågan eller den upphandlingsannons inom jordbruket som stödmottagaren upprättar ska åtminstone innehålla följande uppgifter:

1) 

upphandlarens officiella namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter,

2) 

den adress till vilken anbuden ska skickas,

3) 

en med beaktande av upphandlingens storlek och art skälig tid för inlämnande av anbud,

4) 

benämningen på upphandlingen, den kommun där investeringen genomförs och föremålet för upphandlingen inklusive tillräckliga tekniska specifikationer,

5) 

grunden för valet av anbud, vilken kan vara det lägsta priset eller att anbudet ska vara det totalekonomiskt mest fördelaktiga; om det är det totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som ska väljas, ska jämförelsekriterierna och deras prioritetsordning anges,

6) 

krav som gäller anbudsgivarnas ekonomiska situation samt tekniska och yrkesmässiga kvalifikationer och övriga krav samt en förteckning över de handlingar som anbudsgivaren ska tillhandahålla för bedömningen av detta,

7) 

huruvida delanbud eller alternativa anbud accepteras.

Anbudsförfrågan ska innehålla också andra upplysningar som är av väsentlig betydelse med tanke på upphandlingsförfarandet och utarbetandet av anbud. Om anbudsförfrågan och upphandlingsannonsen avviker från varandra i fråga om innehåll, är det upphandlingsannonsen inom jordbruket som ska följas.

Anbudsförfrågan ska vid den tidpunkt som anges i upphandlingsannonsen inom jordbruket utan dröjsmål skickas till de leverantörer som bett om den eller göras tillgänglig för leverantörerna med elektroniska medel.

37 f §Val av anbudsgivare och anbud

Anbudsgivarnas lämplighet ska bedömas på grundval av på förhand angivna kriterier för anbudsgivarnas ekonomiska och finansiella ställning, tekniska prestationsförmåga eller yrkesmässiga kvalifikationer eller på grundval av andra objektiva och icke-diskriminerande kriterier. Ur anbudsförfarandet ska en sådan anbudsgivare uteslutas som inte har tekniska, ekonomiska eller andra förutsättningar att fullgöra kontraktet.

Det anbud ska antas som totalekonomiskt sett är det mest fördelaktiga för upphandlaren eller det som har det lägsta priset. Jämförelsekriterierna vid bedömningen av anbud ska avse föremålet för upphandlingen och möjliggöra en objektiv bedömning av anbuden.

37 g §Upphandlingsbeslut

Upphandlaren ska avfatta ett skriftligt beslut om anbudsgivarnas ställning och upphandlingen. Beslutet ska motiveras. De faktorer som väsentligen påverkat avgörandet ska framgå av beslutet eller av de handlingar som hänför sig till beslutet. Sådana faktorer är åtminstone grunderna för att en anbudsgivare eller ett anbud har förkastats och de kriterier som använts vid jämförelsen av anbud för att få fram det eller de anbud som godkänts. Av ett beslut om att förkasta ett anbud ska framgå den rätt och den tidsfrist att göra anmälan som avses i 40 a § 1 mom. i lagen om strukturstöd.

Beslutet ska skriftligen delges dem som saken gäller. Beslutet delges med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudsgivaren uppgett. När elektronisk kontaktinformationen används anses anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag meddelandet har avsänts, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om en omständighet som lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt. Beslutet kan också delges per post som brev, varvid anbudsgivaren anses ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet avsänts, om inte något annat visas.

37 h §Upphandlingsdokument som ska bevaras

Upphandlaren ska bevara

1) 

den upphandlingsannons inom jordbruket som upphandlaren har publicerat,

2) 

anbudsförfrågan och de handlingar som hänför sig till sändandet av anbudsförfrågan,

3) 

anbuden,

4) 

de handlingar som hänför sig till valet av anbudsgivare och anbud,

5) 

upphandlingsbesluten och de handlingar som hänför sig till delgivningen av dem.


Denna förordning träder i kraft den 21 november 2011.

På upphandlingsförfaranden som hänför sig till ansökningar vars handläggning pågår när denna förordning träder i kraft tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.

  Helsingfors den 17 november 2011

Jord- och skogsbruksministerJari KoskinenRegeringssekreterareMika Saari

Till början av sidan