Social- och hälsovårdsministeriets förordning om ändring av social- och hälsovårdsministeriets förordning om egenkontrollen av detaljhandelsförsäljningen av tobaksprodukter och rökdon
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 180/2010 (Publicerad 30.12.2010)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets beslut
ändras rubriken för social- och hälsovårdsministeriets förordning om egenkontrollen av detaljhandelsförsäljningen av tobaksprodukter och rökdon ( 99/2009 ) samt
fogas till förordningen nya 3 a och 3 b § som följer:
Social- och hälsovårdsministeriets förordningom detaljhandelsförsäljningen av tobaksprodukter och rökdon
3 a §
En detaljförsäljare av tobaksprodukter får på begäran av den som köper tobaksprodukter visa honom eller henne en varukatalog med bilder på förpackningarna till de tobaksprodukter som finns till detaljförsäljning på försäljningsstället samt ge en förteckning över deras priser. Varukatalogen och förteckningen kan vara tryckta, kopierade eller utskrivna.
Varukatalogen ska bestå av en enfärgad vit ringpärm eller mapp av jämnt och icke-reflekterande ytmaterial samt lösblad. Höjden på pärmen eller mappen får vara högst 350 millimeter, bredden högst 300 millimeter och bredden på ryggen högst 100 millimeter.
Förteckningen ska bestå av en eller flera papperssidor. Tomma rader får inte lämnas mellan förteckningens produktuppgifter.
Lösbladen i varukatalogen och sidorna i förteckningen ska vara vita, högst A4-storlek, sinsemellan av samma storlek och av samma material. Lösblad och sidor får vara tvåsidiga. De får inte utformas eller vikas, och deras uppställning ska vara enhetlig.
3 b §
På en sida av lösbladet till varukatalogen och raden i förteckningen får i fråga om en tobaksprodukt tryckas
löpande ordningsnummer,
varumärket samt annan sådan märkning i textform på minutförsäljningsförpackningen som sammanhänger med varumärket som text,
minutförsäljningsförpackningens storlek uttryckt i antal eller i gram, samt
minutförsäljningspriset.
Varukatalogen får innehålla mellanblad och förteckningen mellanrubriker för följande produktgrupper: cigaretter, cigarrer, cigarettobak, piptobak, övriga tobaksprodukter. På katalogens utsida och som förteckningens rubrik får texten "tobaksprodukter" tryckas en gång, och de får även innehålla uppgift om försäljningsställe.
Uppgifter som avses i 1 och 2 mom. ska tryckas enhetligt med typsnittet Helvetica i svart. Storleken på typsnittet i hela katalogen och förteckningen ska vara densamma och högst 14. Uppgifterna kan tryckas på finska och svenska.
På lösbladet till varukatalogen får dessutom visas en bild på den mest synliga ytan av produktens minutförsäljningsförpackning. Bilden ska föreställa den verkliga minutförsäljningsförpackning som finns till försäljning i Finland inklusive dess varningsmärkningar avbildade direkt framifrån. Bilden får täcka högst 30 procent av ytan på lösbladet. Storleken på bilden får inte överskrida minutförsäljningsförpackningens naturliga storlek för produkten i fråga. Bilden eller delar av den får inte täckas, och andra uppgifter får inte tryckas på den.
Produkterna visas i katalogen och förteckningen i alfabetisk ordning enligt varumärke. Med alfabetisk ordning avses i denna förordning en ordning i enlighet med standard SFS 4600 (Alfabetisk ordning och gruppering som hänför sig till denna). Om mellanblad eller mellanrubriker används ska produkterna vara indelade efter produktgrupper i alfabetisk ordning enligt varumärke.
Katalogen och förteckningen får inte innehålla element som avviker från vad som föreskrivs i 3 a § och i denna paragraf.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2012.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna förordning får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Helsingfors den 21 december 2010
OmsorgsministerPaula RisikkoÖverinspektörReetta Siukola