Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om investeringsstöd för gårdsbruk och om startstöd till unga jordbrukare
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Rättelser
Författningen har rättats. Se författningssamlingen i PDF och en lista över rättelserna.
- Ursprunglig publikation
- Häfte 111/2008 (Publicerad 29.10.2008)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från jord- och skogsbruksministeriet,
upphävs i statsrådets förordning av den 30 april 2008 om investeringsstöd för gårdsbruk och om startstöd till unga jordbrukare ( 299/2008 ) 1 § 3 mom., 10, 14 och 26 §, 27 § 2 mom. och 36 §,
ändras 2 § 7 punkten, 5 § 4 och 5 mom., 6 §, 9 § 1, 2 och 4 mom., 12 § 2 och 4 mom., 15 § 2 mom. 19 §, 24 § 3 mom., 25 §, 35 § 1 mom., 37 § 1 mom. 3 och 14 punkten och 41 § 2 mom., av dem 12 § 4 mom. sådant det lyder i förordning 496/2008, samt
fogas till 2 § en ny 8 punkt, till 5 § ett nytt 6 mom., till förordningen nya 15 a och 19 a §, 4 a kap. och 26 a §, till 37 § 1 mom. en ny 12 a punkt, till 40 § ett nytt 2 mom. och till förordningen en ny 44 a § som följer:
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
nationellt stöd stöd som beviljas uteslutande av nationella medel ur statsbudgeten eller ur gårdsbrukets utvecklingsfond,
enhetskostnader enhetskostnader om vilka det med stöd av 7 § 4 mom. i lagen om strukturstöd föreskrivs genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
5 §Beräkning av företagarinkomst och kassarest
Understöd som beviljats sökanden med stöd av lagen om strukturstöd eller motsvarande tidigare lagstiftning beaktas inte som intäkt vid beräkning av företagarinkomsterna från jordbruket. När en ansökan om startstöd till unga jordbrukare eller om investeringsstöd avgörs ska dock det understöd som sökts beaktas som intäkt. Den andel av investeringsstödet som sökts som understöd ska inkluderas i intäkterna fördelat så att den motsvarar avskrivningsprocenterna för det objekt som stödet gäller. Startstöd som beviljats som understöd ska inkluderas i intäkterna för de år då understödsposterna betalas. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd, understöd enligt lagen om strukturstöd eller understöd enligt motsvarande tidigare lagstiftning beaktas inte som avdrag från anskaffningsutgifterna för jordbrukets egendom.
När stöd beviljas för en investering som gäller pälsdjursuppfödning, biodling, täckdikning, värmecentraler, markanskaffning, anskaffning av skördemaskiner eller förbättring av arbetsmiljön ska man i stället för företagarinkomsten räkna ut jordbrukets kassarest. Kassaresten beräknas genom att jordbrukets kassautgifter samt amorteringar och räntor på skulder som hänför sig till jordbruket dras av från kassaintäkterna från jordbruket. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd ska inte inkluderas i kassaintäkter. Utgifter som hänför sig till investeringar ska inte inkluderas i kassautgifter. Som kassautgifter betraktas inte löneutgifterna för sökandens eget arbete.
Vad som föreskrivs ovan i 5 mom. tillämpas inte på värmecentraler som genomförs som en del av annan byggnadsinvestering.
6 §Väsentlig inkomst
Sökandens företagarinkomst från jordbruket ska utgöra minst 25 procent av det sammanlagda beloppet av sökandens samtliga inkomster bestående av företagarinkomster, löneinkomster och andra inkomster som sökanden regelbundet får.
När stöd beviljas för en investering förutsätts det att sökandens årliga inkomster på basis av uppgifter som framgår av affärsplanen ska uppfylla villkoret i fråga om företagarinkomster det femte kalenderåret efter att stödet beviljades och, när startstöd beviljas, det tredje kalenderåret efter att stödet beviljades.
När stöd beviljas för investeringar som avses i 5 § 5 mom. ska jordbrukets kassarest betraktas som sådan företagarinkomst som avses i 1 mom. Då ska det villkor som gäller den i 1 mom. avsedda företagarinkomstens andel av sökandens inkomster uppfyllas när stödet beviljas. I fråga om sådana företagarinkomster som baserar sig på kassaresten kan andelen av det i 1 mom. avsedda sammanlagda beloppet av inkomsterna grunda sig på beskattningsuppgifterna.
Det villkor som gäller företagarinkomster enligt 1–3 mom. ska också uppfyllas utan startstödets eller investeringsstödets understödsdel.
9 §Företagarinkomsten och kassaresten i vissa fall
När investeringsstöd eller i 19 § 1 och 2 mom. avsett startstöd beviljas ska den årliga företagarinkomsten från jordbruket vara minst 17 000 euro. Om stöd emellertid beviljas för investeringar som avses i 5 § 5 mom. ska jordbrukets kassarest, som betraktas som företagarinkomst, uppgå till minst 17 000 euro.
När i 19 § 3 mom. avsett startstöd beviljas kan dessutom som företagarinkomster som fås från gårdsbruksenheten utöver företagarinkomster från jordbruket sådan annan företagsverksamhet beaktas som sökanden bedriver på gården eller med gårdens produktionsmedel samt företagarinkomsterna från skogsbruket. Då ska den årliga företagarinkomsten från jordbruk, annan företagsverksamhet och skogsbruk uppgå till minst 15 000 euro av vilken den årliga företagarinkomsten från jordbruket ska utgöra minst 10 000 euro.
Vad som bestäms i 6 § 2–4 mom. om företagarinkomstens andel av sökandens inkomster tillämpas också på de minimibelopp för företagarinkomsten som avses i 1 mom.
12 §Affärsplan över den åtgärd som stöds
Granskningsperioden för de kalkyler som avses i 1 mom. 5–7 punkten ska omfatta det år som föregått året för ansökan, året för ansökan och åtminstone de sex räkenskapsperioder som följer på året för ansökan eller, om jordbruket etableras efter att stödet beviljats, åtminstone året då det etablerades och de fem räkenskapsperioder som följer på etableringen. I kalkylerna och utredningarna ska endast sådana egendomsposter beaktas som inverkar väsentligt på kalkylen. Kalkylerna och utredningarna ska basera sig på bokföringsuppgifterna för de två räkenskapsperioder som föregått ansökan eller på någon annan utredning som kan betraktas som tillförlitlig med beaktande av ändringar som går att förutse i produktionen, i produkternas och produktionsinsatsernas priser och i stöden till jordbruket. Den som utarbetar kalkylen ska presentera grunderna och källmaterialet för de prognoser som använts. Startstöd och investeringsstöd som beviljas som understöd ska i likviditetsplanen intäktsföras de år då understöden betalas.
När stöd beviljas för investeringar som avses i 5 § 5 mom. ska i affärsplanen endast ingå de uppgifter som krävs enligt 1 mom. 1, 2 a–2 e, 3 och 4 punkten. Därtill ska till affärsplanen fogas en likviditetsplan för jordbruket av vilken jordbrukets kassarest enligt 5 § 5 mom. framgår. Likviditetsplanen ska omfatta det år som föregått året för ansökan, året för ansökan och det år som följer på året för ansökan eller, om jordbruket har etablerats eller etableras först under året för ansökan, året för ansökan och det år som följer på året för ansökan. Då ska grunderna för de kalkyler som ingår i likviditetsplanen utredas separat.
15 §Val av åtgärder som stöds
Om ansökan gäller startstöd till unga jordbrukare, beaktas endast de omständigheter som avses i 1 mom. 1 och 4 punkten när åtgärderna väljs. Om ansökan gäller investeringar som avses i 5 § 5 mom. tillämpas vid val av åtgärderna endast de grunder som avses i 1 mom. 3 och 4 punkten, kassarestens storlek och investeringens som stöds inverkan på ändringarna i kassaresten.
15 a §Val av investeringar som stöds
Om de medel som anvisats för de ansökningar som anhängiggjorts under ansökningstiden inte räcker till för att bevilja stöd för alla de investeringar som avses i kommissions beslut K (2008) 696 om godkännande av ett finskt nationellt stödprogram för genomförande av särskilt artikel 141 i Akten om villkoren för Republiken Österrikes, Republiken Finlands och Konungariket Sveriges anslutning och vilka uppfyller villkoren för beviljande av stöd, ska medel som anvisats för samma ändamål den följande ansökningstiden användas då ansökan om beviljande av stöd behandlas. Ansökan ska dock avgöras senast det år som följer på anhängiggörandet av ansökan.
Om en i 1 mom. avsedd ansökan inte kan avgöras med medel för den ansökningstid då ansökan anhängiggjordes, ska sökanden be redas tillfälle att komplettera ansökan och justera de kalkyler som ingår i ansökan så att de motsvarar de beräkningsgrunder och enhetskostnader som andra sökanden använt när de ansökt om stöd av de medel som anvisats för den ansökningstidens ansökningar.
Till andra ansökningar än de som gäller i 1 mom. avsedda investeringar och startstöd till unga jordbrukare används de medel som anvisats för de ansökningar som anhängiggjorts under respektive ansökningstid.
19 §Startstödets belopp
En lantbruksföretagare som uppfyller det krav på företagarinkomst som avses i 9 § 1 mom. kan i startstöd beviljas högst 35 000 euro i form av understöd och högst 20 000 euro i form av räntestöd. I stödregionerna A och B, bortsett från Åland, som avses i bilaga 1 till statsrådets förordning om nationellt stöd till södra Finland 2008 (63/2008) kan därtill beviljas 15 000 euro i ytterligare räntestöd.
I övriga delar av landet kan i 1 mom. avsett ytterligare räntestöd utöver startstödet beviljas endast på villkor som fastställs i Europeiska gemenskapens lagstiftning, dock inte på Åland.
En lantbruksföretagare som uppfyller det krav på företagarinkomst som anges i 9 § 2 mom. kan i startstöd beviljas högst 5 000 euro i form av understöd och högst 20 000 euro i form av räntestöd.
19 a §Räntestödslån i anslutning till startstöd
Maximibeloppet av ett lån som stöds med det räntestöd som ingår i stödet till unga jordbrukare får vara högst 80 procent av de godtagbara kostnaderna enligt 20 §. Räntestödslån för förvärv av en gårdsbruksenhet eller jordbrukslösöre får dock beviljas till ett belopp av sammanlagt högst 150 000 euro.
4 a kap.Investeringsstöd
21 a §Allmänna villkor för investeringar som stöds
Investeringsstöd kan beviljas endast för uppförande, utvidgande eller totalrenovering av sådana byggnader, anläggningar eller konstruktioner som behövs för produktionsverksamheten och i fråga om vilka projektet med hänsyn till investeringsobjektet genomförs så att energi och andra naturresurser sparas på ett ändamålsenligt sätt och vilka då de tagits i bruk inte onödigt ökar användningen av icke förnybara naturresurser.
Beviljandet av stöd förutsätter att investeringen genomförs på ett med avseende på investeringens syfte ekonomiskt sätt och med beaktande av att investeringen används för det syfte som stöd söks för. När lönsamheten bedöms ska utöver kostnaderna för genomförandet också investeringens kvalitet och användningstid samt andra kostnader som investeringen medför beaktas. Till godtagbara investeringskostnader räknas dock inte sådana kostnader som föranleds av kvaliteten i genomförandet av projektet och som inte är sedvanliga och inte nödvändiga för den produktionsverksamhet som stödet gäller eller som föranleds av tillstånd, anslutningsavgifter eller motsvarande kostnader. Som godtagbara kostnader betraktas endast sådana totalkostnader där sökandens möjlighet att använda egna produktionsinsatser vid genomförandet av investeringen beaktas eller, om investeringen helt och hållet genomförs av någon annan än sökanden, de rimliga intäkterna för den som genomför investeringen.
Stöd kan beviljas för uppförande av en byggnad där det finns djurutrymmen eller för utvidgande av en sådan byggnad endast om det efter det att investeringen genomförts finns ett reservkraftssystem i byggnaden som är ändamålsenligt med tanke på byggnadens storlek och den produktion som bedrivs i den.
21 b §Nivån på godtagbara kostnader
De godtagbara maximikostnaderna kan vara olika i olika delar av landet, om kostnaderna för byggande varierar på ett sätt som inverkar på kostnaderna för investeringen.
När stöd beviljas för en investering som gäller byggande ska de godtagbara maximikostnaderna basera sig på kostnadsnivån vid samma tidpunkt. Om de godtagbara maximikostnaderna har baserat sig på andra enhetskostnader än de som gäller vid beviljandet av stödet, ska den som ansöker om stöd beredas tillfälle att rätta kostnadsförslaget i enlighet med de nya enhetskostnaderna.
21 c §Krav på produktionens enhetsstorlek i vissa fall
När stöd för investeringar beviljas för nybygge eller utvidgning av en produktionsbyggnad som betjänar mjölk- eller nötboskapsskötsel, svin-, höns- eller fjäderfähushållning eller växthusodlingen, ska gårdsbruksenhetens produktionspotential efter det att investeringen genomförts motsvara åtminstone den minsta enhetsstorlek som gäller för respektive produktionsgren enligt bilagan till denna förordning.
Om det på gården bedrivs produktion inom två eller fler produktionsgrenar förutsätts det för att stöd ska beviljas att produktionen inom minst en produktionsgren motsvarar den minsta enhetsstorlek som förutsätts i bilagan.
21 d §Investeringsprojekt
När en investerings godtagbarhet bedöms och kostnaderna för investeringen uppskattas anses de åtgärder som tillsammans bildar en funktionell helhet som behövs för produktionsverksamheten hänföra sig till samma investering. Åtgärder som med avseende på produktionen i väsentlig grad hör samman anses höra till samma investering, oberoende om åtgärderna vidtas vid olika tidpunkter. Om det i en investering ingår mindre delar med annat användningssyfte, fastställs stödnivån utifrån investeringens huvudsakliga användningsändamål.
21 e §Ersättningsinvesteringar
Stöd beviljas inte för en investering genom vilken man enbart ersätter en befintlig byggnad eller maskin, eller delar av dessa, med en ny, modern byggnad eller maskin, om inte produktionskapaciteten samtidigt ökas med mer än 25 % eller produktionens karaktär eller de tekniska lösningarna ändras på genomgripande sätt.
Att utföra en grundlig renovering av en jordbruksbyggnad eller att fullständigt riva en jordbruksbyggnad som är minst 30 år gammal och ersätta den med en modern byggnad betraktas inte som en ersättningsinvestering. En grundlig renovering anses fullständig om kostnaderna för den är minst 50 procent av värdet på en ny byggnad.
21 f §Byggnadsplan
Ansökan om investeringsstöd för byggande ska innehålla en plan med
huvudritningar,
en byggnadsbeskrivning, och
ett specificerat kostnadsförslag eller en specificerad kostnadskalkyl som grundar sig på byggnadsbeskrivningen.
Ansökan om investeringsstöd för byggande ska dessutom innehålla en konstruktionsplan, VVS-plan, elplan och andra motsvarande särskilda planer, om planerna behövs för att bedöma byggnadens funktionalitet och de godtagbara kostnaderna för projektet.
Utförligheten hos och omfattningen av en plan som gäller byggande ska stå i lämplig proportion till projektets omfattning och totalkostnader. I planen ska det dessutom finnas en utredning om möjligheterna att utvidga verksamheten och när det gäller nybygge en utredning om den fortsatta användningen av den byggnad som ersätts.
24 §Statligt stöd som beviljats i annan form än finansiering
I maximibeloppet beaktas dock inte skatteavdrag, om inte avdraget ingår i ett stödsystem som godkänts i enlighet med artikel 87 i fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen. En befrielse från överlåtelseskatt vid markförvärv beaktas dock så som föreskrivs i lagen om ändring av 14 § i lagen om överlåtelseskatt (1482/2007) endast i fråga om räntestöd som beviljats som startstöd till unga jordbrukare.
25 §Finansieringens maximibelopp
Om räntestödslån eller någon annan finansiering än sådan offentlig finansiering som avses i denna förordning har beviljats för en investering, får det understöd som ska beviljas med stöd av denna förordning inte tillsammans med annan offentlig finansiering och andra räntestödslån överstiga de godtagbara totalkostnaderna för investeringen.
Om det sammanlagda beloppet av det understöd och räntestödslån som beviljas för en investering överstiger de godtagbara kostnaderna för investeringen, beviljas den överstigande delen av understödet i form av ett separat tilläggsbidrag. Stöd beviljas emellertid inte i form av tilläggsbidrag för sådana kostnader för investeringar för vilka stöd kan beviljas till 75 procent.
För att tilläggsbidrag ska beviljas förutsätts det att stödmottagaren när han eller hon ansöker om betalning av tilläggsbidrag uppfyller villkoren i 20 § i lagen om strukturstöd.
Den offentliga finansieringen sammanlagt får inte överstiga de godtagbara kostnaderna för projektet minskade med andelen för eget arbete och andra egna produktionsinsatser enligt kostnadsförslaget.
26 a §Objekt för investeringsstöd och stödet
Bestämmelser om objekten för investeringsstödet, stödets form, stödberättigande kostnader och stödets maximibelopp och om möjligheten att ansöka om investeringsstöd utfärdas särskilt genom statsrådets förordning.
35 §Begränsningar av de godtagbara kostnaderna
I fråga om byggnadsinvesteringar ska de kostnader som stöds basera sig på enhetskostnaderna enligt 7 § 2 mom. i lagen om strukturstöd, om det genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet har föreskrivits om enhetskostnaderna för objektet i fråga.
37 §Kostnader som inte omfattas av stöd
Stöd beviljas inte för
anskaffning av maskiner eller anordningar, om inte anskaffningen hänför sig till en investering i nybygge, utvidgning eller totalrenovering eller till en investering som avses i 11, 13, 15, 17–19 eller 21 § i statsrådets förordning om styrning av investeringsstödet för gårdsbruk år 2009 (649/2008),
avgift för ett sådant tillstånd av myndighet som krävs för genomförandet av en investering,
kostnader som uppkommit före stödbeslutet, om inte kostnaderna hänför sig till en byggnadsplan enligt 14 § eller en täckdikningsplan.
40 §Ansökningstid
Bestämmelser om ansökan om investeringsstöd utfärdas särskilt genom förordning av statsrådet.
41 §Faktiska och slutliga utgifter
Om räntestödslån har beviljats för anskaffning av fast egendom, får lån i anslutning till startstödet till unga jordbrukare dock lyftas, om det vederlag som grundar sig på överlåtelseavtalet betalas senast när den sista posten av lånet lyfts. Annat lån som beviljats för anskaffning av fast egendom får lyftas, om hela den köpeskilling som ska betalas i pengar är betald senast när den sista posten av lånet lyfts och hela lånet har använts för att betala de poster av vederlaget som berättigar till stöd.
44 a §Tiden för ansökan om utbetalning av tilläggsbidrag för en investering och utbetalning av det
Ansökan om utbetalning av tilläggsbidrag ska göras med iakttagande av vad som föreskrivs om utbetalningen av den sista understödsposten. Tilläggsbidrag för en investering betalas på en gång den sista februari eller den sista september som följer närmast efter att ett år har förflutit sedan den sista understödsposten beviljades. För att tilläggsbidrag ska utbetalas förutsätts att stödmottagaren senast en månad före tilläggsbidragets betalningsdag lämnar arbetskrafts- och näringscentralen en godtagbar utredning över att villkoren enligt 25 § 3 mom. uppfylls.
Tilläggsbidrag betalas inte förrän arbetskrafts- och näringscentralen har fått den utredning som avses i 1 mom.
Denna förordning träder i kraft den 31 oktober 2008.
Denna förordning ska tillämpas på ansökningar som anhängiggjorts efter ikraftträdandet av förordningen.
Ytterligare räntestöd enligt 19 § 2 mom. beviljas inte och betalas inte förrän Europeiska gemenskapernas kommission godkänner stödet i fråga.
Helsingfors den 23 oktober 2008
Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa AnttilaLagstiftningsråd Katriina Pessa