Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

948/2004

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om ändring av lönegarantiförordningen

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 144/2004 (Publicerad 12.11.2004)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från arbetsministeriet,

upphävs i lönegarantiförordningen den 27 november 1998 ( 868/1998 ) 3 § samt

ändras 1 § 1 mom., 6 §, 7 § 2 mom., 8 §, 11 § 1 och 2 mom. som följer:

1 §Ansökan om lönegaranti

Lönegarantiansökan skall göras på en blankett vars formulär fastställs av arbetsministeriet.


6 §Betalning enligt lönegarantin

Betalningen enligt lönegarantin sker på arbetstagarens bankkonto eller under en adress som uppgivits av denne genom förmedling av banken. I det fall som avses i 10 § 3 mom. i lönegarantilagen (866/1998) betalas lönegaranti på förvärvarens bankkonto.

7 §Ansökan av konkursboet


Lönegarantin betalas på konkursboets konto till det belopp som förordnas i 4 § 2 mom. lönegarantilagen. Konkursboet skall då lönegarantin överförs till arbetstagarnas konton verkställa i 15 § 1 mom. I lönegarantilagen föreskrivna innehållningar samt genast redovisa dessa till betalningsmottagarna.

8 §Företrädare för staten

Arbetskrafts- och näringscentralen företräder staten vid rättegångar som gäller lönegarantiärenden och sköter indrivningen av statens fordringar som grundar sig på betalning enligt lönegarantin. Arbetsministeriet kan åta sig att sköta dessa uppdrag i fråga om ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

11 §Delegationen för lönegarantiärenden

För lönegarantifrågor finns en delegation för lönegarantiärenden som tillsätts av statsrådet som ett rådgivande organ för tre år i sänder. Delegationen består av en ordförande, en vice ordförande och sex andra medlemmar. Till ordförande och vice ordförande kallas tjänstemän som företräder arbetsministeriet. De andra medlemmarna väljs så att tre företräder arbetsgivarnas och tre arbetstagarnas centralorganisationer.

Om en medlem av delegation avgår eller avlider under mandattiden, förordnar arbetsministeriet på förslag av samma myndighet eller organisation som förordnat medlemmen i dennes ställe för den återstående mandattiden en ny medlem.



Denna förordning träder i kraft den 15 november 2004.

Förordningens 7 § 2 mom. tillämpas emellertid först fr.o.m. den 1 januari 2005.

Helsingfors den 4 november 2004

Arbetsminister Tarja FilatovRegeringsråd Raili Hartikka

Till början av sidan