Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

460/2002

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om ändring av 2 kap. konsumentskyddslagen

Typ av författning
Lag
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 72/2002 (Publicerad 11.6.2002)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut

fogas till 2 kap. konsumentskyddslagen av den 20 januari 1978 ( 38/1978 ) nya 1 a och 4 b § som följer:

2 kap.Reglering av marknadsföringen

1 a §

Av marknadsföringen skall tydligt framgå dess kommersiella syfte samt för vems räkning marknadsföringen bedrivs.

4 b §

Om till marknadsföringen hänför sig utlottningar, tävlingar för allmänheten eller spel, skall villkoren för deltagande i dem vara klara och begripliga samt lättillgängliga.


Denna lag träder i kraft den 1 juli 2002.

RP 194/2001

EkUB 4/2002

RSv 44/2002

Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/31/EG (300L0031); EGT nr L 178, 17.7.2000, s. 1

Helsingfors den 5 juni 2002

Republikens President TARJA HALONENJustitieminister Johannes Koskinen

Till början av sidan