Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

339/2002

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Inrikesministeriets förordning om ändring av inrikesministeriets arbetsordning

Typ av författning
Arbetsordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 54/2002 (Publicerad 8.5.2002)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med inrikesministeriets beslut

upphävs i inrikesministeriets arbetsordning av den 12 juni 2000 ( 580/2000 ) 7, 14 och 47 §,

ändras 4 § 2 mom., 5 § 2 mom., 6 § 2 mom., 6 a § 2 mom., 8 §, 9 § 2 mom., 11 §, 12 §, 19 §, 21 §, 44 §, 45 § och 70 § 1 mom., av dessa lagrum 4 § 2 mom., 6 § 2 mom., 8 §, 9 § 2 mom. och 44 § sådana de lyder i förordning 1365/2001, 6 a § 2 mom. och 12 § sådana de lyder delvis ändrade i förordning 867/2001 samt 70 § 1 mom. sådant det lyder i förordning 331/2001 samt

fogas till arbetsordningen en ny 44 a § och till 66 § ett nytt 2 mom., varvid nuvarande 2―4 mom. blir 3―5 mom., som följer:

4 §Ledningsgruppen för ministeriet


Till ledningsgruppen hör ministrarna, kanslichefen, cheferna för avdelningarna, ministrarnas specialmedarbetare och en representant för personalen. Sekreterare för ledningsgruppen är en person som utses av ordföranden. Ministeriets informationsdirektör har rätt att närvara vid ledningsgruppens möten.


5 §Ledningsgruppen för säkerhetsärenden


Till ledningsgruppen hör inrikesministern som ordförande, kanslichefen som vice ordförande samt avdelningscheferna för polis-, räddnings- och utlänningsavdelningen, chefen för gränsbevakningsväsendet, det regeringsråd som avses nedan i 26 § samt cheferna för centralkriminalpolisen och skyddspolisen som medlemmar. Sekreteraren för ledningsgruppen utses av ordföranden. Ministeriets informationsdirektör har rätt att närvara vid ledningsgruppens möten. I ledningsgruppens möten kan vid behov delta också andra personer som ordföranden utser.

6 §Ledningsgruppen för förvaltningen och den regionala utvecklingen


Till ledningsgruppen hör region- och kommunministern som ordförande, kanslichefen som vice ordförande samt avdelningschefen vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling och avdelningschefens första ställföreträdare och avdelningschefen för kommunavdelningen som medlemmar. Sekreteraren för ledningsgruppen utses av ordföranden. Ministeriets informationsdirektör har rätt att närvara vid ledningsgruppens möten. I ledningsgruppens möten kan vid behov delta också andra personer som ordföranden utser.

6 a §Samarbetsgruppen för projektet myndighetsradionätet


Till samarbetsgruppen hör avdelningschefen för avdelningen för region- och förvaltningsutveckling som ordförande, polisavdelningens avdelningschef som vice ordförande samt räddningsavdelningens avdelningschef, chefen för gränsbevakningsväsendet samt representanter för försvarsministeriet och social- och hälsovårdsministeriet som medlemmar. Gruppens sekreterare är projektchefen för projektet myndighetsradionätet.

8 §Avdelningschefernas möte

Vid avdelningschefernas möte behandlar ministeriets avdelningschefer under kanslichefens ledning aktuella ärenden som gäller alla avdelningar.

9 §Samarbetsgruppen för personalpolitiken och personaladministrationen


Till samarbetsgruppen hör chefen för enheten för administrativa tjänster vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling som ordförande samt cheferna för de enheter som svarar för avdelningens förvaltning eller någon annan tjänsteman vid avdelningen som svarar för personaladministrationen och tre representanter för personalen som medlemmar. Bland avdelningarnas representanter utses en vice ordförande för två år åt gången. En tjänsteman som utsetts för uppgiften av enheten för administrativa tjänster vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling är arbetsgruppens sekreterare. En informatör som utsetts för uppgiften har rätt att närvara vid gruppens möte.


11 §Ministeriets avdelningar och fristående enheter

Vid ministeriet finns en avdelning för region- och förvaltningsutveckling, en kommunavdelning, en polisavdelning, en räddningsavdelning, en utlänningsavdelning samt en gränsbevakningsavdelning.

Vid ministeriet finns dessutom utanför indelningen av avdelningar direkt underställda kanslichefen ministeriets ekonomienhet, en enhet för intern granskning samt ministeriets informationsenhet.

12 §Uppgifter för avdelningen för region- och förvaltningsutveckling

Avdelningen för region- och förvaltningsutveckling behandlar ärenden som gäller

1)

den regionala utvecklingen och utvecklande av förvaltning som stöder den,

2)

den allmänna utvecklingen av den regionala förvaltningen och den statliga lokalförvaltningen,

3)

planering, koordinering och genomförande av program i anslutning till den regionala utvecklingen,

4)

uppföljning av den regionala utvecklingen,

5)

beaktande av den regionala utvecklingen i lagstiftningen,

6)

gränsöverskridande samarbete mellan regionerna,

7)

regionala utvecklingsmyndigheters verksamhet,

8)

uppgifter för förvaltningsmyndigheten för mål 1- och mål 2-programmen samt på ministeriet ankommande uppgifter gällande dessa program och administreringen av Interreg- och Urban-gemenskapsinitiativ-programmen och av andra program som finansieras med medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden,

9)

reform av Europeiska unionens regional- och strukturpolitik

10)

länsförvaltningen,

11)

häradsförvaltningen och häradsämbetets allmänna förvaltningsuppgifter liksom häradsämbetet allmänt eller som helhet,

12)

registerförvaltningen,

13)

landskaps-, läns- och häradsindelning, regionindelning för styrning av regionalpolitiska åtgärder samt samordning av regionindelning,

14)

allmänt utvecklande av elektronisk kommunikation inom regional- och lokalförvaltningen,

15)

dataadministrationssamarbete inom regionalförvaltningen, dataadministrativt samarbete mellan statsförvaltningen och kommunalförvaltningen samt mellan avdelningarna och deras ansvarsområden och ministeriets allmänna dataadministration,

16)

ministeriets personalpolitik och personaladministration,

17)

skötseln av ministeriets allmänna förvaltningsärenden och interna tjänster, samt

18)

Finlands flagga och Finlands riksvapen, med undantag av upplysnings- och informationsverksamhet samt polisens rätt att använda rektangulär statsflagga.

De ärenden som gäller häradsförvaltningen och häradsämbetet bereds i samarbete mellan polisavdelningen och justitieministeriet samt till berörda delar med riksåklagarämbetet.

Kanslichefen leder avdelningen och bistås av denna vid koordineringen av ärenden som hör till Europeiska unionen vid ministeriet och inom förvaltningsområdet samt vid utvecklandet av ministeriets författningsberedning.

Avdelningen behandlar också ministeriets övriga ärenden som inte ankommer på andra avdelningar eller fristående enheter.

19 §Uppgifter för ministeriets ekonomienhet

Ministeriets ekonomienhet behandlar ärenden som gäller

1)

beredning av strategin för ministeriets förvaltningsområde, resultatplanering och resultatorienterad styrning samt ekonomiplanering,

2)

berättelser om förvaltningsområdets verksamhet och ekonomi,

3)

ministeriets räkenskapsverksuppgifter och principer för intern övervakning,

4)

uppgifter för den utbetalande myndigheten för Europeiska regionala utvecklingsfonden samt oriktigheter som gäller användningen av medel och rapportering om dessa, samt

5)

ministeriets lokaliteter.

21 §Uppgifter för ministeriets informationsenhet

Ministeriets informationsenhet, som bistår kanslichefen, leder och utvecklar ministeriets kommunikation.

Ministeriets informationsenhet

1)

bistår ministeriets högsta ledning i kommunikationen,

2)

ansvarar för ministeriets interna och externa kommunikation samt webbinformation,

3)

ansvarar för ministeriets information till intressentgrupper,

4)

ansvarar för utvecklandet av ministeriets publikationsverksamhet, samt

5)

ansvarar för upplysnings- och informationsverksamhet som gäller Finlands flagga och Finlands riksvapen.

44 §Beslutanderätten i vissa ärenden som gäller ministeriet gemensamt

Chefen för enheten för utveckling av förvaltningen vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling godkänner dispositionsplanen för det gemensamma anslaget för dataadministrationen inom förvaltningsområdet efter att planen behandlats av arbetsgruppen för samordning och styrning av dataadministrationsfrågorna vid ministeriet och inom förvaltningsområdet (TIHRY).

Ledaren för dataadministrationsteamet vid enheten för utveckling av förvaltningen vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling avgör ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma upphandlingar enligt den dispositionsplan som avses i 1 mom. samt anskaffning av centraliserade utrustningar, programvaror och tjänster i det telekommunikationsnät som hör till avdelningen för region- och förvaltningsutveckling och är ministeriets eget.

Chefen för ministeriets ekonomienhet avgör utöver vad som bestäms i 41 § utan föredragning också ärenden som gäller ministeriets lokaliteter och gemensamma lösöre samt de räkenskapsverksuppgifter som anges i ministeriets ekonomistadga.

44 a §Ministeriets informationsdirektör

Ministeriets informationsdirektör beslutar om publikationer som skall intas i ministeriets publikationsserie.

45 §Avdelningen för region- och förvaltningsutveckling

Avdelningschefen vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling avgör utöver vad som bestäms i 40 § ärenden som gäller

1)

placering av tjänster som hör till högst svårighetsgrad 5 och personal i motsvarande arbetsavtalsförhållande samt överföring av dessa tjänster inom ministeriet,

2)

ministeriets dataadministration, om ärendet inte skall avgöras av kanslichefen, samt

3)

dataadministration som hör till avdelningens ansvarsområde, med undantag av de ärenden som anges i 44 § 1 mom.

Chefen för regionalförvaltningsenheten avgör, utöver de ärenden som anges i 41 §, utan föredragning ärenden som gäller utfärdande av intyg när en landshövding säger upp sig och tjänsteförhållandet upphör.

66 §Arbetsordning för en avdelning och en fristående enhet


Om chefer för avdelningens resultatenheter och deras ställföreträdare bestämmer chefen för avdelningen. Cheferna för resultatenheterna förordnas för högst fyra år.


70 §Vikariat för kanslichefen, cheferna för avdelningarna och cheferna för fristående enheter

Kanslichefens ställföreträdare är avdelningschefen vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling. Om denna har förhinder är polisöverdirektören ställföreträdare och om också denna har förhinder är den chef för en avdelning som är äldst i tjänsten ställföreträdare.



Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2002.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 2 maj 2002

Inrikesminister Ville ItäläKanslichef Kari Häkämies

Till början av sidan