Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1122/2002

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Utrikesministeriets förordning om förändring av arbetsordningen för utrikesministeriet

Typ av författning
Arbetsordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 162/2002 (Publicerad 18.12.2002)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med utrikesministeriets beslut

upphävs i arbetsordningen för utrikesministeriet av den 27 juni 2000 ( 623/2000 ) 4 § 2 mom., 35 och 85 §,

ändras 5―8 §, 15 § 1 mom., 16―19, 21 och 24―30 §, 34 § 3 mom., 36 § 1 mom., 48 § 3 mom., 49 § 3 mom., 52 och 60 §, 64 § 1 mom., 65 § 2 mom., 106 § 1 mom. och 112 § 3 mom., av dessa lagrum 5 § 2 mom. och 19 § sådana de lyder i förordning 622/2001 och 27 § 2 mom. sådant det lyder i förordning 198/2001, samt

fogas till arbetsordningen nya 27 a, 30 a och 52 a § samt en ny 42 §, i stället för den 42 § som upphävts genom förordning 622/2001, som följer:

5 §Nyckelgruppen

Nyckelgruppen skall förberedelsevis behandla strategiskt viktiga frågor som gäller verksamheten och ekonomin inom förvaltningsområdet samt andra frågor som ordföranden eller vice ordföranden tar upp till behandling i nyckelgruppen. Nyckelgruppen består av utrikesministern och de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet, statssekreteraren och understatssekreterarna.

I tjänstemannasammansättning består nyckelgruppen av gruppens tjänstemannamedlemmar. I denna sammansättning skall nyckelgruppen

1)

behandla och samordna ärenden som hör till statssekreterarens och understatssekreterarnas uppgifter samt

2)

förberedelsevis behandla ärenden som gäller besättande av tjänsterna eller uppgifterna som beskickningschef, linjechef vid ministeriet och motsvarande eller högre tjänster eller uppgifter.

Ordförande för nyckelgruppen är utrikesministern, vice ordförande de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet och sekreterare en tjänsteman som statssekreteraren förordnar. Ordförande för tjänstemannasammansättningen är statssekreteraren och vice ordförande den understatssekreterare som ansvarar för förvaltningsärenden. Chefen för administrativa avdelningen och personaldirektören har rätt att närvara vid nyckelgruppens möten när personalfrågor behandlas. Gruppen sammanträder på kallelse av en minister eller statssekreteraren eller på något annat sätt som gruppen bestämmer.

6 §Ministeriets ledningsgrupp

Ministeriets ledningsgrupp deltar i behandlingen av vittsyftande och principiellt viktiga frågor som gäller verksamheten inom förvaltningsområdet samt behandlar förberedelsevis andra frågor som ordföranden eller vice ordföranden tar upp till behandling i ledningsgruppen. Ledningsgruppen skall dessutom främja den interna informationen vid ministeriet.

Ledningsgruppen består av utrikesministern och de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet, statssekreteraren, understatssekreterarna, avdelningscheferna, chefen för sekretariatet för nordiskt samarbete, inspektören inom utrikesförvaltningen, linjecheferna vid Europalinjen, Östlinjen, linjen för Amerika, Asien och Oceanien, linjen för Mellanöstern och Afrika samt linjen för globala frågor, personaldirektören, ekonomidirektören och en representant som personalen utsett.

Ordförande för ledningsgruppen är utrikesministern, vice ordförande de övriga ministrarna inom förvaltningsområdet, statssekreteraren och understatssekreterarna, samt sekreterare en tjänsteman som statssekreteraren förordnar. Ledningsgruppen sammanträder på kallelse av en minister eller statssekreteraren eller på något annat sätt som ledningsgruppen bestämmer.

7 §Operativa ledningsgruppen

Operativa ledningsgruppen behandlar förberedelsevis och samordnar de viktigaste och mest vittsyftande frågor som hör till uppgifterna för politiska avdelningen, handelspolitiska avdelningen, avdelningen för utvecklingssamarbete, Europalinjen, Östlinjen, linjen för Amerika, Asien och Oceanien, linjen för Mellanöstern och Afrika och linjen för globala frågor samt övriga frågor enligt gruppens prövning.

Gruppen består av avdelningscheferna och linjecheferna vid nämnda avdelningar och linjer. Chefen för press- och kulturavdelningen och chefen för rättsavdelningen har rätt att delta i ledningsgruppens möten. Enligt behov kallas även företrädare för andra instanser till gruppens möten för att höras. Om en medlem är frånvarande, är ställföreträdaren eller någon annan tjänsteman som medlemmen förordnar ersättare. Ordförande för ledningsgruppen är i tur och ordning medlemmarna på det sätt som de har överenskommit. Ledningsgruppen beslutar om det förfarande som skall tillämpas i möteskallelserna samt om hur vice ordföranden och sekreteraren skall utses.

8 §Avdelningens och linjens ledningsgrupp

Vid ledningen av en avdelning biträds avdelningschefen av avdelningens ledningsgrupp som förberedelsevis behandlar de mest betydande ärenden som hänför sig till verksamheten vid avdelningen och andra ärenden som avdelningschefen bestämmer.

Ordförande för ledningsgruppen är avdelningschefen. Avdelningschefen förordnar vice ordföranden, de övriga medlemmarna och sekreteraren samt eventuella andra tjänstemän som skall kallas till ledningsgruppens möten. Ledningsgruppen sammankallas på det sätt som avdelningschefen bestämmer.

Vid ledningen av en linje kan linjechefen biträdas av linjens ledningsgrupp med iakttagande i tillämpliga delar av 1 och 2 mom.

15 §Organisationens grundstruktur

Vid ministeriet finns en politisk avdelning, en handelspolitisk avdelning, en avdelning för utvecklingssamarbete, en administrativ avdelning, en rättsavdelning, en protokollavdelning samt en press- och kulturavdelning.


16 §Politiska avdelningens organisation

Vid politiska avdelningen finns följande enheter som lyder under avdelningschefen:

1)

Europakorrespondenten,

2)

Forskning och planering,

3)

Säkerhetspolitik,

4)

Vapenkontroll samt

5)

OSSE- och ER-frågor samt civil krishantering.

17 §Handelspolitiska avdelningens organisation

Vid handelspolitiska avdelningen finns följande enheter som lyder under avdelningschefen:

1)

EG:s gemensamma handelspolitik,

2)

Särskilda ekonomiska relationer,

3)

Allmänna ekonomiska relationer och OECD-frågor.

18 §Organisationen vid avdelningen för utvecklingssamarbete

Vid avdelningen för utvecklingssamarbete finns en enhet för utvärdering och intern revision som lyder under avdelningschefen.

Vid avdelningen för utvecklingssamarbete finns följande linjer:

1)

linjen för allmän biståndspolitik samt

2)

linjen för information och medborgarorganisationer.

Till linjen för allmän biståndspolitik hör följande enheter:

1)

Planering,

2)

Sektorpolitik och

3)

Samordning av biståndspolitiken.

Till linjen för information och medborgarorganisationer hör följande enheter:

1)

Information,

2)

Internationell rekrytering och

3)

Medborgarorganisationer.

19 §De gemensamma linjerna och till dem hörande enheter

Politiska avdelningen, handelspolitiska avdelningen och avdelningen för utvecklingssamarbete har följande gemensamma linjer:

1)

Europalinjen,

2)

Östlinjen,

3)

linjen för Amerika, Asien och Oceanien,

4)

linjen för Mellanöstern och Afrika samt

5)

linjen för globala frågor.

Till Europalinjen hör följande enheter:

1)

Västeuropa,

2)

Allmänna EU-frågor och samordning,

3)

Central- och Sydosteuropa,

4)

EU:s utvidgning och

5)

Väst-Balkan.

Till Östlinjen hör följande enheter:

1)

Ryssland,

2)

Östeuropa och Centralasien,

3)

Närområdessamarbetet och

4)

Den nordliga dimensionen.

Till linjen för Amerika, Asien och Oceanien hör följande enheter:

1)

Asien och Oceanien,

2)

Nordamerika och

3)

Latinamerika.

Till linjen för Mellanöstern och Afrika hör följande enheter:

1)

Mellanöstern och Nordafrika,

2)

Öst- och Västafrika samt

3)

Södra Afrika.

Till linjen för globala frågor hör följande enheter:

1)

Allmänna globala frågor,

2)

Ekonomisk och social utveckling,

3)

Utvecklingsfinansiering,

4)

Internationell miljöpolitik,

5)

Politiska frågor gällande mänskliga rättigheter och

6)

Humanitärt bistånd.

21 §Rättsavdelningens organisation

Vid rättsavdelningen finns följande enheter som lyder under avdelningschefen:

1)

Allmänna EU-rättsliga frågor samt

2)

EG-domstolen och överträdelseförfarandet.

Vid rättsavdelningen finns följande linjer:

1)

linjen för folkrättsliga frågor samt

2)

linjen för mänskliga rättighetsfördrag och konsulära ärenden.

Till linjen för folkrättsliga frågor hör följande enheter:

1)

Folkrättsliga frågor och

2)

Avtalsärenden.

Till linjen för mänskliga rättighetsfördrag och konsulära ärenden hör följande enheter:

1)

Klagomål rörande mänskliga rättigheter,

2)

Konsulära ärenden samt

3)

Pass- och visumärenden.

24 §Europakorrespondentens uppgifter

Till Europakorrespondentens uppgifter hör följande ärenden:

1)

deltagande i beredningen av EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik samt samordningen vid ministeriet och den nationella beredningen i Finland,

2)

Europakorrespondentens uppgifter,

3)

övervakning och utveckling av COREU-kommunikationen samt

4)

avdelningens stabsuppgifter.

25 §Forsknings- och planeringsenhetens uppgifter

Till forsknings- och planeringsenhetens uppgifter hör följande ärenden:

1)

forskning, analys och planering i anslutning till avdelningens uppgifter,

2)

deltagande i beredningen av den utrikespolitiska ledningens viktigaste utlåtanden och yttranden samt

3)

allmän uppföljning av forskningsverksamheten vid ministeriet.

26 §Uppgifterna vid enheten för säkerhetspolitik

Till uppgifterna vid enheten för säkerhetspolitik hör följande ärenden:

1)

allmän säkerhetspolitik,

2)

EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik (ESDP),

3)

fredsbevarande verksamhet,

4)

europeiska och euroatlantiska säkerhetsarrangemang samt

5)

frågor gällande vapenkontrollen i Europa.

27 §Uppgifterna vid enheten för vapenkontroll

Till uppgifterna vid enheten för vapenkontroll hör följande ärenden:

1)

vapenkontrollpolitik och allmänna frågor gällande vapenkontroll,

2)

multilateral nedrustning och icke-spridning,

3)

övervakning av icke-spridning av kärnvapen samt förbud mot kemiska och biologiska vapen,

4)

ärenden som gäller försvarsmaterielexport och samarbete som gäller försvarsmaterielområdet inom enhetens verksamhetsområde,

5)

internationellt samarbete när det gäller exportövervakning samt

6)

tillträdestillstånd för finska statsluftfartyg och statsfartyg.

27 a §Uppgifterna vid enheten för OSSE- och ER-frågor samt civil krishantering

Till uppgifterna vid enheten för OSSE- och ER-frågor samt civil krishantering hör följande ärenden:

1)

Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE),

2)

samordning av frågor som gäller Europarådet (ER),

3)

Finlands deltagande i valövervakning inom OSSE och ER och i annan motsvarande verksamhet; samt

4)

civil krishantering.

28 §Handelspolitiska avdelningens uppgifter

Till handelspolitiska avdelningens uppgifter hör följande ärenden:

1)

Europeiska gemenskapens handelspolitik,

2)

ärenden som gäller Världshandelsorganisationen (WTO),

3)

ärenden som gäller Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) samt övriga ärenden som gäller organisationer och institutioner på det ekonomiska området till den del ärendena inte hör till någon annan avdelnings uppgifter,

4)

beredning, utvärdering och samordning av en allmän politik för främjande av export från Finland och internationalisering av företag,

5)

exportövervakning av produkter med dubbel användning och samordning av frågor som gäller exportövervakningen,

6)

främjande och skydd av finska investeringar,

7)

närområdessamarbete,

8)

ekonomiskt, industriellt och teknologiskt samarbete med utvecklingsländerna,

9)

försörjningsberedskapsfrågor,

10)

internationella överenskommelser på det handelspolitiska området och författningsberedning när det gäller ärenden som hör till avdelningens uppgifter,

11)

övriga ärenden som gäller Finlands handelsrelationer och ekonomiska relationer med främmande stater till den del de inte hör till någon annan avdelnings uppgifter.

29 §Uppgifterna vid enheten för EG:s gemensamma handelspolitik

Till uppgifterna vid enheten för EG:s gemensamma handelspolitik hör följande ärenden:

1)

beredning och samordning av Europeiska gemenskapens handelspolitik,

2)

ärenden i anslutning till Världshandelsorganisationen (WTO) till den del de inte hör till någon annan enhets uppgifter,

3)

separata avtal och övriga instrument i anslutning till WTO:s regelsystem,

4)

övriga ärenden i anslutning till EG:s gemensamma handelspolitik till den del de inte hör till uppgifterna vid den andra enheten vid avdelningen och

5)

ärenden i anslutning till Världsorganisationen för den intellektuella äganderätten (WIPO).

30 §Uppgifterna vid enheten för särskilda ekonomiska relationer

Till uppgifterna vid enheten för särskilda ekonomiska relationer hör följande ärenden:

1)

avtal om skydd och främjande av investeringar,

2)

skatteavtal,

3)

handelspolitiska ärenden sektorvis,

4)

handel och konkurrenspolitik, investeringar, miljö samt arbetslivsnormer,

5)

handelspolitiska frågor i anslutning till utvecklingsländerna,

6)

Europeiska energistadgan.

30 a §Uppgifterna vid enheten för allmänna ekonomiska relationer och OECD-frågor

Till uppgifterna vid enheten för allmänna ekonomiska relationer och OECD-frågor hör följande ärenden:

1)

OECD-frågor,

2)

ärenden som gäller främjande av export och investeringar samt internationalisering av företag,

3)

exportövervakning av produkter med dubbelanvändning och samordning,

4)

försörjningsberedskapsfrågor,

5)

handelspolitiska ärenden i anslutning till globalisering och hållbar utveckling,

6)

ärenden som gäller Finlands ekonomiska relationer till främmande stater till den del de inte hör till någon annan enhets uppgifter samt

7)

ärenden som gäller förvaltningen vid avdelningen och bistående av ledningen.

34 §Uppgifterna vid linjen för allmän bistånds- politik per enhet


Samordning av biståndspolitiken:

1)

EU:s biståndspolitik, Europeiska utvecklingsfonden, samarbetet mellan EG och AVS-länderna samt andra biståndsfrågor som skall behandlas inom EU, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet,

2)

OECD/DAC samt andra biståndsgivares utvecklingslands- och biståndspolitik samt

3)

utvecklingslandsforskning.

36 §Uppgifterna vid linjen för information och medborgarorganisationer per enhet

Information:

1)

extern information i anslutning till avdelningens uppgifter och de i 19 § avsedda linjernas uppgifter inom utvecklingssamarbetet,

2)

bibliotekstjänster i anslutning till avdelningens uppgifter samt intern information samt

3)

planering och genomförande av kulturevenemang i anslutning till avdelningens uppgifter.


42 §Uppgifterna vid linjen för globala frågor per enhet

Allmänna globala frågor:

1)

allmänna FN-frågor, global kontroll inom FN-systemet och samordning av FN-frågor,

2)

FN:s generalförsamling och säkerhetsråd,

3)

FN:s specialorganisationer WMO, ITU, UPU och UNESCO,

4)

FN:s ekonomi och förvaltning samt

5)

samordning av val- och kandidatfrågor som gäller internationella organisationer.

Ekonomisk och social utveckling:

1)

FN-frågor inom den ekonomiska och sociala sektorn, ECOSOC samt dess kommissioner och kommittéer,

2)

FN:s operativa biståndsprogram och utvecklingsfonder samt UNAIDS,

3)

FN:s specialorganisationer FAO, ILO, UNIDO och WHO,

4)

globala utvecklingsfrågor i anslutning till handel, främjande av koherens och tekniskt bistånd samt UNCTAD och råvarufrågor,

5)

FN:s forskningsinstitut och forskningsprogram samt

6)

EU:s livsmedelshjälp.

Utvecklingsfinansiering:

1)

allmänna utvecklingsfinansieringspolitiska frågor,

2)

Världsbanksgruppen,

3)

regionala utvecklingsbanker,

4)

andra utvecklingsfinansieringsinstitutioner och

5)

annat utvecklingsfinansieringssamarbete.

Internationell miljöpolitik:

1)

internationell miljöpolitik och frågor som hänför sig till hållbar utveckling,

2)

internationella överenskommelser som gäller miljöfrågor,

3)

miljöfrågor i internationella organisationer,

4)

FN:s miljöprogram, UNEP och HABITAT, samt

5)

miljöfinansieringsärenden.

Politiska frågor gällande mänskliga rättigheter:

1)

politiska och allmänna frågor gällande mänskliga rättigheter,

2)

politiska frågor gällande mänskliga rättigheter i internationella organisationer,

3)

flykting-, invandrar- och asylpolitiska frågor, UNHCR samt

4)

stöd för mänskliga rättigheter och demokrati.

Humanitärt bistånd:

1)

planering av humanitärt bistånd, biståndsbeslut samt uppföljning av kriser och biståndsverksamheten,

2)

humanitärt bistånd via internationella organisationer, med räknande UNHCR, och inhemska organisationer,

3)

samordning av humanitärt bistånd inom EU och FN samt med de biståndsgivande länderna samt

4)

humanitär verksamhet när det gäller minor och samordning av verksamheten.

48 §Uppgifterna vid linjen för fastighets- och materialförvaltning per enhet


Material:

1)

anskaffning av motorfordon och andra maskiner och anordningar, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet eller en beskickning,

2)

anskaffning av kontorsmaterial och andra förnödenheter samt övriga materialanskaffningar, om inte ärendet hör till någon annan verksamhetsenhet, samt

3)

upplagring, tung kurir och materialtransporter, utom flyttransporter för de anställda.

49 §Uppgifterna vid linjen för dataförvaltning per enhet


Kontorstjänster:

1)

kopieringstjänster och anskaffningar i anslutning till dem,

2)

post- och distributionstjänster samt kurirpost och diplomatisk flygfrakt,

3)

trycknings- och publikationstjänster samt

4)

meddelandetrafiken och jourverksamheten vid ministeriet.

52 §Uppgifterna vid enheten för allmänna EU-rättsliga frågor

Till uppgifterna vid enheten för allmänna EU-rättsliga frågor hör följande ärenden:

1)

samordning av och rådgivning i anslutning till EU-rättsliga frågor vid ministeriet och inom den nationella beredningen i Finland,

2)

rättsliga frågor rörande EU:s institutionella struktur och utvecklandet av beslutsprocessen,

3)

EU:s avtalsrättsliga frågor,

4)

utvecklande av lagstiftningsförfarandet inom EG och

5)

EG-rättens förhållande till Finlands statsförfattning.

52 a §Uppgifterna vid enheten för EG-domstolen och överträdelseförfarandet

Till uppgifterna vid enheten för EG-domstolen och överträdelseförfarandet hör följande ärenden:

1)

företrädande av Finland i EG-domstolen och förstainstansrätten,

2)

beredning av svar i frågor som gäller överträdelse av EG-rätten,

3)

samordning av förfarandet vid EG-domstolen och överträdelseförfarandet samt

4)

meddelande om genomförande av direktiv.

60 §Uppgifterna vid enheten för Europainformation

Till uppgifterna vid enheten för Europainformation hör att som ett led i ministeriets medborgarinformation informera om EU-frågor och andra frågor inom utrikesministeriets verksamhetsområde. Informationen ordnas regionalt genom att informationspersonal placeras vid enhetens serviceställen.

64 §Understatssekreterarna

Understatssekreterarna har följande ansvarsområden:

1)

förvaltningsärenden och rättsliga frågor samt protokollärenden,

2)

utrikes- och säkerhetspolitik samt pass- och kulturfrågor,

3)

handelspolitiska ärenden samt

4)

utvecklingssamarbete och biståndspolitik.


65 §Avdelningscheferna


Vid ledningen av verksamheten vid avdelningen har avdelningschefen som medhjälpare vid politiska avdelningen, handelspolitiska avdelningen samt vid press- och kulturavdelningen ställföreträdande avdelningschefen och vid protokollavdelningen biträdande protokollchefen.

106 §Planering, genomförande och övervakning av utvecklingssamarbetet

Tjänstemännen vid avdelningen för utvecklingssamarbete och vid de linjer som avses i 19 § avgör inom ramen för de anslag och fullmakter som fastställts enligt 104 § inom sitt respektive ansvarsområde ärenden som gäller planering, genomförande och övervakning av utvecklingssamarbetet samt förbindelser, avtal och uppdrag i anslutning därtill som följer:

1)

avdelningschefen förbindelser och avtal som gäller bistånd till främmande stater samt till mellanstatliga internationella organisationer och internationella utvecklingsfinansieringsinstitutioner, då det är fråga om ärenden som hör till ministeriets behörighet och något annat inte följer av internationella överenskommelser,

2)

enhetschefen andra ärenden än de som avses i 1 punkten.


112 §Tjänstemännens ställföreträdare


När avdelningschefen har förhinder är en person som förordnats för den uppgift som avses i 65 § 2 mom. ställföreträdare vid politiska avdelningen, handelspolitiska avdelningen, press- och kulturavdelningen samt protokollavdelningen. När någon annan avdelningschef har förhinder är en linjechef som avdelningschefen förordnar ställföreträdare.



Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2003.

Åtgärder som verkställigheten av förordningenförutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 11 december 2002

Utrikesminister Erkki TuomiojaEnhetschef Ari Rouhe

Till början av sidan