Statsrådets beslut om ändring av beslutet om timfördelningen i grundskolan
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 158/1998 (Publicerad 31.12.1998)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
Statsrådet har vid föredragning från undervisningsministeriet
ändrat 1 § 3 mom., 2 § 3 mom. och 3 a § i sitt beslut av den 23 september 1993 om timfördelningen i grundskolan ( 834/1993 ),den sistnämnda paragrafen sådan den lyder i beslut 346/1995, samt
fogat till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i beslut 631/1994, ett nytt 7 mom. och till beslutet en ny 2 a § som följer:
1 §
Om en elev som har intagits eller överförts till specialundervisning som avses i 17 § 2 mom. lagen om grundläggande utbildning (628/1998) undervisas enbart i ett främmande språk eller i det andra inhemska språket, är timantalet för språkundervisningen minst fyra.
2 §
Om en elev som har intagits eller överförts till specialundervisning som avses i 17 § 2 mom. lagen om grundläggande utbildning undervisas enbart i ett främmande språk eller i det andra inhemska språket, är timantalet för språkundervisningen minst fyra.
Som valfritt ämne kan undervisning ges i fördjupade eller tillämpade studier i de läroämnen som föreskrivs i 1 mom., helheter som bildas av flera läroämnen, främmande språk samt ämnen som ansluter sig till informationsteknik. Namnen på de valfria läroämnena bestäms i läroplanen. I skolor med elever som bor på samernas hembygdsområde skall ett valfritt ämne vara samiska. I skolor där elever med samiska, rommani eller ett främmande språk som modersmål får modersmålsundervisning i sitt eget modersmål, skall ett valfritt ämne vara svenska eller finska.
2 a §
I specialundervisning enligt 17 § 2 mom. lagen om grundläggande utbildning kan språkundervisningen med avvikelse från 1 och 2 § ordnas så att undervisningen antingen bara i det andra inhemska språket eller i ett främmande språk ges som gemensamt ämne. I stället för språkundervisning ges då undervisning i andra ämnen som hör till läroplanen.
Undervisningen av de elever som avses i 25 § 2 mom. lagen om grundläggande utbildning kan med avvikelse från 1 och 2 § ordnas så att undervisning i det andra inhemska språket eller ett främmande språk inte ges som gemensamt ämne. I stället ges undervisning i andra läroämnen som hör till läroplanen. Ämnen kan kombineras till ämnesblock enligt vad som bestäms i läroplanen.
Undervisningen av de mycket gravt utvecklingsstörda eleverna ordnas med avvikelse från 1 och 2 § enligt verksamhetsområden i stället för indelningen i läroämnen, enligt vad som bestäms i läroplanen.
3 a §
Om en studerande med samiska, rommani eller ett främmande språk som modersmål får undervisning i sitt eget modersmål i modersmålsundervisningen enligt 12 § lagen om grundläggande utbildning, kan minimiantalet veckotimmar i modersmålet och de övriga språken samt de gemensamma ämnen som avses i 2 § 1 mom. vara mindre än vad som föreskrivs i 1 och 2 §. Samtidigt kan maximiantalet veckotimmar i de valfria ämnena vara större än vad som föreskrivs i 2 § 1 mom. Elever som avses i detta moment undervisas i det andra inhemska språket i finska eller svenska.
Om elever med ett främmande språk som modersmål undervisas i finska enligt en särskild lärokurs avsedd för invandrare, får tim- marna i modersmålet och det andra inhemska språket delas i undervisning i nämnda ämnen så som utbildningsanordnaren beslutar.
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1999.
Åtgärder som verkställigheten av beslutet förutsätter får vidtas innan det träder i kraft.
Helsingfors den 30 december 1998
Undervisningsminister Olli-Pekka HeinonenRegeringsråd Matti Lahtinen