Lag om ändring av investeringsskattelagen
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut, tillkommet på det sätt som 67 § riksdagsordningen stadgar,
ändras i investeringsskattelagen av den 14 januari 1977 ( 54/77 ) lagens rubrik, 1-3 §§, 4 § 2-4 mom., 5 och 7 §§, 8 § 2 mom., 9 och 10 §§, 12 § 1 och 2 mom., 17 § 1 mom., 18, 19, 22 och 23 a §§, 25 § 2 mom., 26 § 1 mom. och 27 §,' av dessa lagens rubrik, 4 § 2-4 mom., 10 §, 17 § 1 mom. och 26 § 1 mom. sådana de lyder i lag av den 25 mars 1983 (296/83), 5 § sådan den lyder delvis ändrad genom sistnämnda lag, 18 § sådan den lyder delvis ändrad genom lag av den 26 juni 1987 (590/87) och 23 a § sådan den lyder i lag av den 24 augusti 1990 (785/90), som följer:
Byggskattelag
1 §
För utjämnande av konjunkturväxlingarna skall för vissa husbyggen betalas byggskatt till staten enligt denna lag.
Statsrådet beslutar om uppbörd av byggskatt samt bestämmer den tid under vilken byggskatt skall betalas för påbörjade byggnadsarbeten (beskattningsperiod) .
2 §
Skyldig att betala byggskatt är den för vars räkning byggande utförs. Är de skattskyldiga flera, svarar var och en för betalningen av hela skatten.
Fria från betalning av skatten är staten och dess inrättningar, med undantag av de affärs- verk som avses i lagen om statens affärsverk som avses i lagen om statens affärsverk (627/87).
3 §
Byggskatten är, enligt vad statsrådet bestämmer, minst 25 och högst 40 procent av byggkostnaderna.
Med byggkostnader avses utgifter som enligt lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/68) dras av från skattepliktig inkomst genom årliga avskrivningar såsom utgifter för anskaffning av byggnad. Byggskatt jämte eventuella förhöjningar och tillägg anses inte som anskaffningsutgift.
4 §
Skattepliktigt är byggande som gäller följande byggnader eller lokaliteter:
butik och annan affärslokal, bank-, försäkringsanstalts-, resebyrå- och annan kontorslokal eller förvaltningsbyggnad och lagerutrymme för annat än industriell produktionsverksamhet eller lantbruksproduktion,
kyrka och annan kyrklig byggnad, museum, opera, teater, biografteater, konsert- eller konsthall, bibliotek, arkiv, samlings- eller nöjeslokal, utställningslokal, lokaliteter för idrott och motion samt åskådarläktare,
hotell, motell, restaurang, kafé, badinrättning, kurscentrum och byggnad för semestervistelse,
servicestation, parkeringshus och separat garage eller garage i anslutning till byggnader som nämns i 1-5 punkten,
lokaliteter för databehandling och trafikstation,
byggnad avsedd att användas av ägaren eller hos honom anställda för semestervistelse eller någon annan liknande tillfällig vistelse, utom då bygget inte omfattar mer än en byggnad och bastu vilkas sammanlagda våningsyta är mindre än 80 kvadratmeter.
Är lägenhetsytan för en i 2 mom. nämnd lokalitet mindre än en fjärdedel av lägenhetsytan för nybyggnaden eller den lokalitet som uppförs eller renoveras, är byggandet inte skattepliktigt. Utgör den skattepliktiga lokalitetens lägenhetsyta en fjärdedel eller mera av ytan för nybyggnaden eller den lokalitet som uppförs eller renoveras, anses endast den del av byggandet vara skattepliktig som gäller i 2 mom. nämnda lokaliteter. Är en skattepliktig lokalitets lägenhetsyta 1 000 kvadratmeter eller större, anses skattepliktigt byggande som avses i 2 mom. likväl vara skattepliktigt oberoende av ytornas kvoter.
Statsrådet skall när det fattar beslut om uppbörd av byggskatt bestämma på vilka områden byggnadsverksamheten är skattepliktig och om skattskyldigheten skall begränsas till att gälla endast visst slag av byggande som avses i 2 mom.
5 §
Byggande som avses i 4 § 2 mom. är dock inte skattepliktigt, om byggnadens eller lokalitetens bruttoyta, med undantag av en byggnad som avses i 6 punkten i samma moment, är högst 400 kvadratmeter eller om det på grund av byggnadens eller lokalitetens art inte är möjligt att räkna ut våningsytan, och byggnadskostnaderna uppgår till högst 2 000 000 mark.
Till den yta som nämns i 1 mom. hänförs de byggnader på samma tomt eller byggnadsplats på vilka byggnadsarbetet inleds under samma beskattningsperiod.
7 §
Skattebyrån kan på ansökan meddela förhandsbesked om byggande enligt byggnadsritningarna är skattepliktigt eller inte. Förhandsbesked skall iakttas som bindande, om byggnaden uppförs så som anges i ansökan om förhandsbesked.
Skattebyrån kan meddela förhandsbesked även om huruvida byggandet har inletts. Sökanden skall vid behov foga byggnadsmyndighetens utlåtande om de vidtagna byggnadsåtgärderna till ansökningshandlingarna.
Om förhandsbesked som avses i 1 mom. har meddelats utan fastställda byggnadsritningar, skall sökanden tillställa Skattebyrån ritningarna inom en månad efter det byggnadslovet har vunnit laga kraft.
8 §
Om inte avbrott i byggnadsarbetena eller andra särskilda omständigheter utvisar något annat, anses byggande ha inletts när en betydande del av arbetet på grunden till en byggnad har påbörjats med stöd av ett byggnadslov som har vunnit laga kraft. Som byggnadsgrundsarbeten betraktas härvid inte eventuella grävnings-, schaktnings- eller pålningsarbeten.
9 §
Statsrådet får inte fastställa en längre beskattningsperiod än 24 månader och inte heller bestämma att en ny beskattningsperiod skall börja förrän minst 12 månader har förflutit från utgången av föregående beskattningsperiod.
Under pågående beskattningsperiod får statsrådet
förkorta beskattningsperioden eller förlänga den till högst 24 månader,
begränsa och utvidga det område i fråga om vilket byggskatt skall betalas för byggande,
ändra den förteckning över skattepliktiga byggnadsobjekt som har fastställts med stöd av 4 § 4 mom.,
ändra skatteprocenten inom de gränser som stadgas i 3 § 1 mom.
10 §
Beslut som statsrådet med stöd av 9 § 2 mom. 1 punkten har fattat om förlängning av beskattningsperioden skall utfärdas minst två månader innan den pågående beskattningsperioden upphör.
Innan statsrådets beslut fattas med stöd av 1 § 2 mom., 3 § 1 mom., 4 § 4 mom. eller 9 § 2 mom. skall direktionen för Finlands Bank ges tillfälle att avge utlåtande, om den inte har gjort framställning i saken.
12 §
Skattebyrån skall utan dröjsmål fatta beslut om fastställande av byggskatten.
Har skattedeklaration inte alls lämnats eller inte lämnats inom stadgad tid, skall byggskatten höjas med högst 25 procent och på den beräknas en ränta som motsvarar ett årligt skattetillägg om 20 procent från ingången av kvartalet efter det då byggandet inleddes till en betalningsdag som sätts ut.
17 §
Den skattskyldige och länsskatteverket har rätt att inom trettio dagar från delfåendet söka ändring i ett beslut av skattebyrån enligt denna lag hos länsrätten i det län där byggskatten har påförts eller borde ha blivit påförd. Länsrätten skall behandla besvären i brådskande ordning.
18 §
I denna lag nämnd skatt, skatteförhöjning och ränta som motsvarar skattetillägg skall betalas i en rät till länsskatteverket. Har betalningen inte erlagts inom föreskriven tid, skall beträffande skatt och skatteförhöjning bestämmas dröjsmålspåföljder enligt lagen om dröjsmålsränta och restavgift på skatt (145/76). Vid uppbörd av byggskatt iakttas i övrigt i tillämpliga delar vad som i lagen om skatteuppbörd (611/78) och i beskattningslagen (482/58) samt med stöd av dem stadgas om skatteuppbörd.
19 §
Var och en skall på uppmaning av skattebyrån lämna sådana uppgifter som behövs för fastställande av byggskatt och som framgår av handlingar i hans besittning eller som han annars har kännedom om.
22 §
Har ett förhållande eller en åtgärd givits en innebörd eller form som inte motsvarar sakens egentliga natur eller syfte, eller har någon annan åtgärd vidtagits i uppenbar avsikt att uppnå befrielse från byggskatt, skall vid beskattningen förfaras enligt sakens egentliga natur eller syfte.
23 a §
Om straff för lagstridigt undandragande av byggskatt och för försök därtill stadgas i 29 kap. 1-3 §§ strafflagen.
25 §
Har den skattskyldige avbrutit ett påbörjat bygge för minst den tid beskattningsperioden omfattar, kan skattestyrelsen på de villkor som den bestämmer på ansökan sänka den verkställda beskattningen till högst ett belopp som motsvarar byggskatten på byggnadskostnaderna för det som byggts före avbrottet. Av särskilda skäl kan skattestyrelsen på ansökan medge anstånd med betalningen av skatten.
26 §
Beslut som statsrådet med stöd av 1 § 2 mom., 3 § 1 mom. och 4 § 4 mom. har meddelat om uppbörd av byggskatt samt beslut som statsrådet har meddelat med stöd av 9 § 2 mom., med undantag av beslut om förkortning av beskattningsperioden och begränsning av området, skall utan dröjsmål delges riksdagens talman, som skall bringa beslutet till riksdagens kännedom omedelbart eller, om riksdagen inte är samlad, så snart den har sammanträtt. Beslutet skall upphävas, om riksdagen så beslutar.
27 §
Skattestyrelsen skall utöva den allmänna ledningen i fråga om bestämmande och debitering av byggskatt.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1991.
Regeringens proposition 316/90
Statsutsk. bet. 106/90 och 1/91
Stora utsk. bet. 342/90
Helsingfors den 14 juni 1991
Republikens President MAUNO KOIVISTOFinansminister Iiro Viinanen