Förordning om ändring av förordningen om anordnande av pedagogisk grundexamen vid Helsingfors universitet
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På framställning av kansler för Helsingfors universitet och på föredragning av ministern för handläggning av ärenden hörande till undervisningsministeriets verksamhetsområde
ändras rubriken för förordningen den 29 juni 1979 om anordnande av pedagogisk grundexamen vid Helsingfors universitet ( 603/79 ) samt dess 1 och 2 §§, 6 § 3 punkten och 9 § 4 punkten samt
fogas till förordningen nya 6 a, 9 a, 9 b samt 9 c §§ som följer:
Förordningom anordnande av pedagogisk grundexamen och special pedagogiska studier för speciallärare vid Helsingfors universitet
1 §
Vid Helsingfors universitets filosofiska fakultets sektion för pedagogiska vetenskaper finns följande till pedagogie kandidatexamen ledande utbildningsprogram:
utbildningsprogrammet för klasslärare;
utbildningsprogrammet för lärare i huslig ekonomi;
utbildningsprogrammet för lärare i textilslöjd;
utbildningsprogrammet för administration, planering och forskning på det pedagogiska området; samt
utbildningsprogrammet för vuxenutbildning.
Vid sektionen ordnas fristående pedagogiska studier för speciallärare.
2 §
Vid planeringen och utformningen av utbildningsprogrammen och de pedagogiska studierna iakttas vad som stadgats i förordningen om pedagogiska examina (530/78) och vad nedan stadgas.
6 §
Utbildningsprogrammet för administration, planering och forskning på det pedagogiska området har som mål att ge studeranden allmänna förutsättningar att bedriva pedagogisk forskning samt planera, genomföra och administrera utbildning och att för detta ändamål:
ge studeranden förutsättningar att inom området för fostran och utbildning fullgöra planeringsuppgifter samt administrativa och andra uppgifter ävensom förutsättningar att i frågor där han har sakkunskap fullgöra utbildningsuppgifter; samt
6 a §
Utbildningsprogrammet för vuxenutbildning har som mål att ge studeranden en på vuxenpedagogiken grundad allmän färdighet för forskningsarbete och utvecklingsverksamhet samt för utbildningsuppgifter inom olika institutioner, organisationer och samfund där vuxenstudier och vuxenutbildning planeras och genomförs och att för detta ändamål:
förmedla studeranden tillräckliga kunskaper om de olika systemen för fostran, utbildning, informationsförmedling och kulturverksamhet och om deras historiska utveckling, så att han känner vuxenstudiernas samband med arbetslivet och med de sociala, ekonomiska, politiska och kulturella strukturerna i samhället;
göra studeranden förtrogen med de vetenskapliga teorierna om de vuxnas inlärning och utveckling, så att han kan bedöma de utbildningsmässiga lösningarnas pedagogiska betydelse;
göra studeranden förtrogen med grunderna för utvecklandet av vuxenundervisningen och för utbildningsplanering, så att han kan tillämpa dessa kunskaper inom vuxenutbildningens olika uppgiftsområden;
göra studeranden förtrogen med metoderna för vetenskapligt kunskapsförvärvande, så att han självständigt kan utnyttja dem i forskning och bedöma, tillämpa och förmedla nya forskningsresultat; samt
ge studeranden förutsättningar för vetenskaplig vidareutbildning.
9 §
Annan praktik än undervisningsövningar omfattar inom ämnesstudierna och de fördjupade studierna:
i utbildningsprogrammet för administration, planering och forskning på det pedagogiska området och utbildningsprogrammet för vuxenutbildning högst 5 studieveckor.
9 a §
Inom ramen för fristående studier för speciallärare bibringas studeranden färdighet för uppgifter som speciallärare och specialklasslärare.
Specialklasslärarutbildningen hänför sig till följande specialundervisningsområden:
specialundervisning av elever under skolåldern och på förskolstadiet;
specialundervisning av elever med anpassningssvårigheter; eller
anpassad specialundervisning.
Speciallärarutbildningen hänför sig till årskurslös specialundervisning.
9 b §
De fristående speciallärarstudierna omfattar 40 studieveckor, om utbildningen bygger på behörighet som klasslärare i grundskola eller på behörighet som barnträdgårdslärare. Bygger utbildningen på annan behörighet omfattar studierna 60 studieveckor varav 15 studieveckor ingår i klasslärarutbildningen.
Studierna planeras och utformas så att studierna på 60 studieveckor kan fullgöras som heltidsstudier inom tre terminer. Den undervisning som ges kan också anordnas som sommarundervisning.
9 c §
De fristående studierna för speciallärare omfattar gemensamma studier, specialiseringsstudier och valbara studier.
De gemensamma studierna omfattar studier i specialpedagogikens teori och praktik, i medicin, psykologi, pedagogik och samhällsvetenskaper. Specialiseringsstudierna och de valbara studierna ansluter sig till specialpedagogikens teori och metoder inom vart och ett delområde.
Övningsundervisningen ingår i specialiseringsstudierna och de valbara studierna.
Denna förordning träder i kraft den 1 april 1987.
Åtgärder som behövs för verkställigheten av denna förordning kan vidtagas innan den träder i kraft.
Helsingfors den 20 mars 1987
Republikens President Mauno KoivistoMinister Gustav Björkstrand