Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

879/2008

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter som innehåller de ändringar som gjorts i författningarna

Lag om Finansinspektionens tillsynsavgift

Inte i kraft
Författningsöversättningar
Ämnesord
Avgift, Finansinspektionen
Typ av författning
Lag
Förvaltningsområde
Finansministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
Giltighetstidens slutdatum
Finlands författningssamlings ursprungliga författning
SDK 879/2008

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 § (14.12.2012/758)Avgiftsskyldiga

Skyldiga att betala tillsynsavgift till Finansinspektionen är

1)

tillsynsobjekt enligt 4 § 1 mom., utländska tillsynsobjekts filialer enligt 4 § 5 mom. samt pensionsfonder och pensionsanstalter enligt 4 § 6 mom. i lagen om Finansinspektionen (878/2008) , (12.4.2013/255)

2)

sådana utländska EES-fondbolag enligt 2 b kap. i lagen om placeringsfonder (48/1999) som inte har filial i Finland och som förvaltar en placeringsfond i Finland samt sådana EES-baserade AIF-förvaltare enligt 19 kap 2 § i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014) som inte har filial i Finland och som förvaltar AIF-fonder i Finland, (7.3.2014/171)

3)

personer som avses i 7 och 7 a § i lagen om betalningsinstitut (297/2010) ,

4)

emittenter av värdepapper som på ansökan har tagits upp till handel i Finland på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument (748/2012) ,

5)

finländska bolag vars emitterade värdepapper på ansökan har tagits upp till handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument enbart i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland,

6)

clearingmedlemmar enligt 1 kap. 3 § 6 punkten i lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet (749/2012) och kontoförvaltare enligt 9 punkten i samma paragraf,

7)

emittenter av värdepapper som på ansökan har tagits upp till handel i Finland på en multilateral handelsplattform enligt lagen om handel med finansiella instrument,

8)

fastighetsfonder enligt lagen om fastighetsfonder (1173/1997) ,

9)

Olycksfallsförsäkringsanstalternas Förbund enligt lagen om olycksfallsförsäkring (608/1948) ,

10)

Trafikförsäkringscentralen enligt trafikförsäkringslagen (279/1959) och trafikskadenämnden enligt lagen om trafikskadenämnden (441/2002) ,

11)

Patientförsäkringscentralen och patientskadenämnden enligt patientskadelagen (585/1986) ,

12)

Pensionsskyddscentralen enligt lagen om Pensionsskyddscentralen (397/2006) ,

13)

Miljöförsäkringscentralen enligt lagen om miljöskadeförsäkring (81/1998) ,

14)

Utbildningsfonden enligt lagen om Utbildningsfonden (1306/2002) ,

15)

försäkringsmäklare enligt lagen om försäkringsförmedling (570/2005) och sådana försäkringsförmedlare enligt lagen om försäkringsförmedling som är registrerade i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland och som har filial i Finland,

16)

sådana utländska EES-tilläggspensionsanstalter enligt lagen om pensionsstiftelser (1774/1995) och lagen om försäkringskassor (1164/1992) som har filial i Finland,

17)

tredjeländers kreditinstituts representationer, (12.4.2013/255)

18)

finansiella motparter enligt artikel 2.8 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister ( EMIR-förordningen ), icke-finansiella motparter enligt artikel 2.9 och pensionssystem enligt artikel 2.10 i den förordningen, vilkas hemstat är Finland, (7.3.2014/171)

19)

verksamhetsenheter som avses i 5 § 26 punkten i lagen om Finansinspektionen. (8.8.2014/644)

Finansinspektionen svarar för debiteringen av tillsynsavgiften. Avgiften ska betalas till Finlands Bank.

I lagen om Finansinspektionen föreskrivs om åtgärdsavgifter till Finansinspektionen.

2 §Tillsynsavgift

Tillsynsavgiften bestäms för varje kalenderår som en grundavgift, proportionell avgift eller kombinerad grundavgift och proportionell avgift i enlighet med denna lag.

Grundavgiften är en fast avgift i euro.

Den proportionella avgiften beräknas i enlighet med denna lag på basis av balansomslutningen, de förvaltade placeringsfondernas eller AIF-fondernas sammanlagda tillgångar, omsättningen eller medlemsavgiftsintäkterna enligt den avgiftsskyldiges senast fastställda bokslut. Som ett värdepappersföretags omsättning betraktas de sammanlagda intäkterna enligt resultaträkningen, inklusive nettointäkterna av värdepappershandel och valutaverksamhet. Om nettoavkastningen är negativ antecknas den som noll. Vad som i denna lag föreskrivs om AIF-förvaltare och om de av dem förvaltade AIF-fondernas sammanlagda tillgångar ska på motsvarande sätt tillämpas på fastighetsfonder och deras tillgångar. Om ett betalningsinstitut bedriver också sådan annan affärsverksamhet som avses i 9 § 2 mom. i lagen om betalningsinstitut ska som dess omsättning betraktas andelen av andra betaltjänster än utgivning av elektroniska pengar i förhållande till hela betalningsinstitutets omsättning. Om ett institut för elektroniska pengar tillhandahåller också andra betaltjänster eller bedriver också sådan annan affärsverksamhet som avses i 9 § 2 mom. i lagen om betalningsinstitut ska som dess balansomslutning betraktas andelen av utestående elektroniska pengar i förhållande till hela institutets balansomslutning. Vid fastställandet av andelen tillämpas bestämmelserna i 30 a § i lag om betalningsinstitut. (7.3.2014/171)

Om avgiftsskyldighet uppkommer på fler än en av de grunder som nämns i denna lag ska avgiften tas ut endast en gång och enligt den grund som ger den högsta avgiften, om inte något annat föreskrivs nedan.

3 § (7.3.2014/171)Företagsomstruktureringars inverkan på den proportionella avgiften

Om ett annat företag har fusionerats med det avgiftsskyldiga företaget efter den senast avslutade räkenskapsperioden, ska det överlåtande företagets balansomslutning, omsättning, medlemsavgiftsintäkter eller de tillgångar som det förvaltar, beroende på grunden för fastställande av det avgiftsskyldiga företagets tillsynsavgift, beaktas när den proportionella avgiften fastställs för de kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan registreringen av fusionen och kalenderårets utgång.

Om den avgiftsskyldige efter den senast avslutade räkenskapsperioden har övertagit ett annat företags eller en annan filials försäkringsbestånd, pensionsansvar eller övriga affärsverksamhet, ska det överlåtande företagets eller den överlåtande filialens balansomslutning, omsättning eller de tillgångar som det förvaltar, beroende på grunden för fastställande av det avgiftsskyldiga företagets tillsynsavgift, beaktas när den övertagande avgiftsskyldiges proportionella avgift fastställs för de kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan mottagandet av affärsverksamheten och kalenderårets slut. Om den avgiftsskyldige har övertagit endast en del av ett annat företags eller en annan filials affärsverksamhet, ska det överlåtande företagets eller den överlåtande filialens balansomslutning, omsättning eller de tillgångar som det förvaltar, beroende på grunden för fastställande av det avgiftsskyldiga företagets tillsynsavgift, beaktas vid fastställandet av den proportionella avgiften endast enligt hur stor andel som den överlåtna delen av affärsverksamheten utgör av det överlåtande företagets eller den överlåtande filialens hela affärsverksamhet. På motsvarande sätt ska den överlåtna affärsverksamheten eller en del av den inte beaktas när den proportionella avgiften för den tid som avses i detta moment bestäms för det företag eller den filial som har överlåtit hela eller en del av affärsverksamheten.

Om en placeringsfond som förvaltas av ett annat fondbolag har fusionerats med en placeringsfond som förvaltas av ett fondbolag enligt lagen om placeringsfonder efter det senast utgångna kalenderåret så som föreskrivs i 16 kap. i lagen om placeringsfonder, ska den överlåtande placeringsfondens tillgångar beaktas när den proportionella avgiften för det sistnämnda fondbolaget bestäms för de kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan tidpunkten för meddelandet om verkställd fusion enligt 110 § 2 mom. i lagen om placeringsfonder och kalenderårets utgång. På motsvarande sätt ska den överlåtande placeringsfondens tillgångar inte beaktas när den proportionella avgiften för den tid som avses i detta moment bestäms för det fondbolag som har förvaltat den placeringsfond som fusionerats. Vad som i detta moment föreskrivs om fondbolag och placeringsfonder ska tillämpas också på specialplaceringsfonder och på fondbolag eller AIF-förvaltare som förvaltar sådana.

Om förvaltningen av en placeringsfond som förvaltats av ett annat fondbolag ( överlåten placeringsfond ) har överlåtits till ett fondbolag efter det senast utgångna kalenderåret så som föreskrivs i 15 kap. i lagen om placeringsfonder, ska den överlåtna placeringsfondens tillgångar beaktas när den proportionella avgiften för det sistnämnda fondbolaget bestäms för de kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan verkställighetstidpunkten för överlåtelsen av förvaltningen och kalenderårets utgång. På motsvarande sätt ska den överlåtna placeringsfondens tillgångar inte beaktas när den proportionella avgiften för den tid som avses i detta moment bestäms för det fondbolag vars placeringsfond har överlåtits. Vad som i detta moment föreskrivs om fondbolag och placeringsfonder ska tillämpas också på specialplaceringsfonder och på fondbolag eller AIF-förvaltare som förvaltar sådana.

Om ett företag efter den senast avslutade räkenskapsperioden har delats i två eller flera företag så att minst ett av de övertagande företagen är avgiftsskyldigt, ska den proportionella andel av det ursprungliga företagets balansomslutning, omsättning eller förvaltade tillgångar som motsvarar förhållandet mellan de nettotillgångar som erhållits från det ursprungliga företaget och det ursprungliga företagets nettotillgångar före delningen, beroende på grunden för fastställande av det avgiftsskyldiga företagets tillsynsavgift, beaktas när den proportionella avgiften för respektive övertagande avgiftsskyldigt företag bestäms för de månader som helt eller delvis infaller mellan registreringen av delningen och kalenderårets utgång. Om det ursprungliga företaget är avgiftsskyldigt och om det inte upplöses i samband med delningen, ska den proportionella andelen av det ursprungliga företagets balansomslutning, omsättning eller förvaltade tillgångar som motsvarar förhållandet mellan de vid delningen överlåtna nettotillgångarna och företagets nettotillgångar före delningen, beroende på grunden för fastställande av det avgiftsskyldiga företagets tillsynsavgift, inte beaktas när den proportionella avgiften för det ursprungliga företaget bestäms för de kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan registreringen av delningen och kalenderårets utgång.

Vad som i denna paragraf föreskrivs om företag gäller också andra juridiska personer.

4 § (14.12.2012/758)Proportionell tillsynsavgift

Avgiftsgrunden för en proportionell tillsynsavgift, avgiften i procent av avgiftsgrunden och de avgiftsskyldiga bestäms som följer:

Avgiftsskyldiga

Avgiftsgrund

Avgift i % av avgiftsgrunden

inlåningsbank enligt kreditinstitutslagen (610/2014)

balansomslutning

0,00284

kreditföretag enligt kreditinstitutslagen

balansomslutning

0,00284

andra betalningsinstitut enligt lagen om betalningsinstitut än institut för elektroniska pengar

omsättning

0,25

institut för elektroniska pengar enligt lagen om betalningsinstitut

balansomslutning

0,00284

skadeförsäkringsbolag enligt försäkringsbolagslagen (521/2008)

balansomslutning x 4

0,00284

livförsäkringsbolag enligt försäkringsbolagslagen

balansomslutning

0,00284

specialföretag enligt försäkringsbolagslagen

balansomslutning

0,00284

arbetspensionsförsäkringsbolag enligt lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag (354/1997)

balansomslutning

0,00284

försäkringsförening enligt lagen om försäkringsföreningar (1250/1987)

balansomslutning x 4

0,00284

pensionsstiftelser enligt lagen om pensionsstiftelser

balansomslutning

0,00284

pensionskassa enligt lagen om försäkringskassor

balansomslutning

0,00284

sjukkassa enligt lagen om försäkringskassor

balansomslutning x 4

0,00284

annan försäkringskassa enligt lagen om försäkringskassor än pensionskassa eller sjukkassa

balansomslutning

0,00284

Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt enligt lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006)

balansomslutning

0,00284

Sjömanspensionskassan enligt lagen om sjömanspensioner (1290/2006)

balansomslutning x 0,4

0,00284

arbetslöshetsförsäkringsfonden enligt lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och Utbildningsfonden

balansomslutning

0,00284

Olycksfallsförsäkringsanstalternas Förbund, Trafikförsäkringscentralen, Patientförsäkringscentralen och Miljöförsäkringscentralen samt stödkassan för arbetslöshetskassorna enligt lagen om arbetslöshetskassor (603/1984)

balansomslutning x 4

0,00284

statens pensionsfond enligt lagen om statens pensionsfond (1297/2006) , den kommunala pensionsanstalten Keva enligt lagen om kommunala pensioner (549/2003) och pensionsfonden vid Kyrkans centralfond enligt kyrkolagen (1054/1993)

balansomslutning x 0,4

0,00284

filialer till utländska EES-kreditinstitut

balansomslutning

0,00095

filialer till tredjeländers kreditinstitut

balansomslutning

0,00284

filialer till andra utländska betalningsinstitut än betalningsinstitut som motsvarar institut för elektroniska pengar vars hemstat hör till EES

omsättning

0,11

filialer till utländska betalningsinstitut som motsvarar institut för elektroniska pengar vars hemstat hör till EES

balansomslutning

0,00095

fondbolag enligt lagen om placeringsfonder

de av fondbolaget i Finland förvaltade placeringsfondernas sammanlagda tillgångar

0,0022

tilläggsavgift för fondbolag som tillhandahåller kapitalförvaltning eller investeringsrådgivning

kapitalförvaltningens och investeringsrådgivningens omsättning

0,34

auktoriserade AIF-förvaltare enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

de av AIF-förvaltaren i Finland förvaltade AIF-fondernas sammanlagda tillgångar

0,0022

tilläggsavgift för AIF-förvaltare som tillhandahåller tjänster enligt 3 kap. 2 § 2 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller anknytande tjänster enligt 3 kap. 3 § i den lagen

omsättningen från dessa funktioner

0,34

företag som med auktorisation i Finland förvaltar både placeringsfonder och AIF-fonder

de av företaget i Finland förvaltade placeringsfondernas och AIF-fondernas sammanlagda tillgångar

0,0022

börser enligt lagen om handel med finansiella instrument samt andra clearingorganisationer enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet än värdepapperscentraler

omsättning

1,30 %, avgiften är dock minst 50 000 euro

andra värdepappersföretag enligt lagen om investeringstjänster (747/2012) än sådana som avses i 6 kap. 1 § 3–5 mom. i den lagen

omsättning

0,34

värdepappersföretag enligt 6 kap. 1 § 3–5 mom. i lagen om investeringstjänster

omsättning

0,11

arbetslöshetskassor enligt lagen om arbetslöshetskassor

medlemsavgiftsintäkter

0,66

filialer till utländska EES-värdepappersföretag

omsättning

0,15

filialer till värdepappersföretag i tredjeländer

omsättning

0,34

filialer till utländska EES-fondbolag som inte förvaltar en placeringsfond i Finland

omsättning

0,15

filialer till utländska EES-fondbolag som förvaltar en placeringsfond i Finland

de av det utländska fondbolaget i Finland förvaltade placeringsfondernas sammanlagda tillgångar

0,0018

utländska EES-fondbolag som inte har filial i Finland och som förvaltar en placeringsfond i Finland

de av det utländska fondbolaget i Finland förvaltade placeringsfondernas sammanlagda tillgångar

0,0018

tilläggsavgift för AIF-förvaltare som förvaltar AIF-fonder etablerade i en EES-stat eller ett tredjeland

de av AIF-förvaltaren utomlands förvaltade AIF-fondernas sammanlagda tillgångar

0,0011

filialer till EES-baserade AIF-förvaltare som inte förvaltar AIF-fonder i Finland

omsättning

0,15

filialer till EES-baserade AIF-förvaltare som förvaltar AIF-fonder i Finland

de av den EES-baserade AIF-förvaltaren i Finland förvaltade AIF-fondernas sammanlagda tillgångar

0,0018

EES-baserade AIF-förvaltare som inte har filial i Finland och som förvaltar AIF-fonder i Finland

de av den EES-baserade AIF-förvaltaren i Finland förvaltade AIF-fondernas sammanlagda tillgångar

0,0018

filialer till AIF-förvaltare etablerade i tredjeland

omsättning

0,34

filialer till tredjeländers försäkringsbolag

premieintäkter

0,03 (20.3.2015/313)

Proportionell tillsynsavgift tas ut av tillsynsobjekt till utgången av det kalenderår då tillsynsobjektets verksamhetstillstånd har återkallats eller tillsynsobjektets rätt att bedriva verksamhet annars har upphört. Av försäkringsanstalter och pensionsanstalter ska proportionell tillsynsavgift emellertid tas ut till utgången av den kalendermånad då anstaltens hela försäkringsbestånd eller pensionsansvar har överlåtits till en annan försäkringsanstalt eller pensionsanstalt eller då de åtaganden som sammanhänger med anstaltens försäkringsverksamhet annars bevisligen har retts ut.

5 § (14.12.2012/758)Grundavgiften för avgiftsskyldiga som betalar proportionell tillsynsavgift

Beloppet i euro av den grundavgift som ska betalas utöver proportionell avgift enligt 4 § och de avgiftsskyldiga bestäms som följer:

Avgiftsskyldiga

Grundavgift i euro

affärsbank enligt lagen om affärsbanker och andra kreditinstitut i aktiebolagsform (1501/2001) , sparbanksaktiebolag enligt spar-bankslagen (1502/2001) och andelsbanksaktiebolag enligt lagen om andelsbanker och andra kreditinstitut i andelslagsform (423/2013)

6 000

annat kreditinstitut

2 000

tilläggsavgift för kreditinstitut vars provisionsintäkter överstiger finansnetto

9 000

betalningsinstitut

2 000

försäkringsbolag

6 000

specialföretag enligt försäkringsbolagslagen

2 000

försäkringsföreningar

1 000

pensionsstiftelser och pensionskassor

1 200

andra försäkringskassor än pensionskassor

800

arbetslöshetskassor

6 000

Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt, Sjömanspensionskassan, arbetslöshetsförsäkringsfonden och Utbildningsfonden

6 000

Olycksfallsförsäkringsanstalternas Förbund, Trafikförsäkringscentralen, Patientförsäkringscentralen, Miljöförsäkringscentralen och stödkassan för arbetslöshetskassorna

1 200

statens pensionsfond, den kommunala pensionsanstalten Keva och pensionsfonden vid Kyrkans centralfond

15 000

filialer till tredjeländers kreditinstitut

3 000

filialer till utländska EES-kreditinstitut

2 000

fondbolag

4 000

företag som är auktoriserade AIF-förvaltare

4 000

företag som är auktoriserade som AIF-förvaltare och fondbolag

6 000

företag som är auktoriserade som fondbolag och som är registreringsskyldiga enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

4 500

andra värdepappersföretag än sådana som avses i 6 kap 1 § 3–5 mom. i lagen om investeringstjänster

6 000

värdepappersföretag enligt 6 kap. 1 § 3–5 mom. i lagen om investeringstjänster

1 000

filialer till utländska EES-värdepappersföretag

2 000

filialer till värdepappersföretag i tredjeländer

3 000

filialer till utländska betalningsinstitut vars hemstat hör till EES

1 000

filialer till utländska EES-fondbolag

2 000

filialer till EES-baserade AIF-förvaltare

2 000

filialer till AIF-förvaltare som är etablerade i tredjeland

3 000

filialer till tredjeländers försäkringsbolag

3 000 (20.3.2015/313)

Grundavgift tas inte ut av börser och clearingorganisationer.

6 § (14.12.2012/758)Grundavgift för övriga avgiftsskyldiga

Grundavgiften i euro för andra avgiftsskyldiga än de som avses i 4 § och de avgiftsskyldiga bestäms som följer:

Avgiftsskyldiga

Grundavgift i euro

värdepapperscentraler enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet

260 000

insättningsgarantifonden enligt kreditinstitutslagen

12 000

säkerhetsfonden enligt kreditinstitutslagen

2 000

juridiska personer som avses i 7 och 7 a § i lagen om betalningsinstitut

1 000

fysiska personer som avses i 7 och 7 a § i lagen om betalningsinstitut

200

ersättningsfonden för investerarskydd enligt lagen om investeringstjänster

3 000

enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder registreringsskyldiga AIF-förvaltare som inte är auktoriserade som fondbolag

1 000

den som bedriver verksamhet med stöd av ett undantag enligt 10 kap. 2 § 3 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

2 000

förvaringsinstitut enligt lagen om placeringsfonder

3 000

förvaringsinstitut enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

3 000

företag som är förvaringsinstitut enligt lagen om placeringsfonder och lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

5 000

särskilda förvaringsinstitut enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

2 000

centralinstitutet för sammanslutningen av inlåningsbanker enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker (599/2010)

6 000

kreditinstituts och försäkringsbolags holdingföretag samt konglomerats holdingsammanslutning enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat (699/2004)

10 000

börsers, värdepapperscentralers och clearingorganisationers holdingföretag

10 000

värdepappersföretags och försäkringsföreningars holdingföretag

1 000

försäkringsmäklare enligt lagen om försäkringsförmedling

1 000 Grundavgiften höjs med 180 euro för varje registrerad försäkringsmäklare som är anställd hos ett försäkringsmäklarföretag eller hos en enskild näringsidkare vid utgången av året före det då tillsynsavgiften bestäms.

kontoförvaltare enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet

6 000

centrala motparter enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet

150 000

clearingmedlemmar enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet

12 000

clearingfonder enligt 3 kap. 3 § 4 mom. i lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet samt registreringsfonder enligt 6 kap. 9 § i den lagen

2 000

emittenter av aktier som i Finland är föremål för handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument

15 500 Grundavgiften höjs med 16 000 euro om det finns en likvid marknad för aktierna enligt 5 kap. 2 § i lagen om handel med finansiella instrument.

finländska bolag vars emitterade aktier på ansökan har tagits upp till handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument enbart i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland

12 500

emittenter av aktier som i Finland är föremål för handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument, när det är fråga om en avgiftsskyldig enligt 4 § i denna lag eller när emittenten inte har hemort i Finland

10 500 Grundavgiften höjs med 11 000 euro om det finns en likvid marknad för aktierna enligt 5 kap. 2 § i lagen om handel med finansiella instrument.

emittenter av andra värdepapper än aktier, när värdepapperen i Finland är föremål för handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument

3 000

finländska bolag vars emitterade värdepapper av annat slag än aktier på ansökan har tagits upp till handel på en reglerad marknad enligt lagen om handel med finansiella instrument enbart i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland

3 000

emittenter av aktier som på ansökan är föremål för handel i Finland på en multilateral handelsplattform enligt lagen om handel med finansiella instrument

4 000

emittenter av värdepapper av annat slag än aktier som på ansökan är föremål för handel i Finland på en multilateral handelsplattform enligt lagen om handel med finansiella instrument

1 000

Pensionsskyddscentralen

10 000

trafikförsäkringsnämnden och patientskadenämnden

1 000

verksamhetsenheter som avses i 5 § 26 punkten i lagen om Finansinspektionen

18 000

filialer till utländska EES-försäkringsbolag enligt lagen om utländska försäkringsbolag (398/1995)

1 000

sådana utländska EES-tilläggspensionsanstalter enligt lagen om pensionsstiftelser och lagen om försäkringskassor som har filial i Finland

1 000

tredjeländers kreditinstituts representationer

1 000

sådana försäkringsförmedlare enligt lagen om försäkringsförmedling som är registrerade i någon annan EES-stat än Finland och har filial i Finland

300

finansiella motparter enligt artikel 2.8 i EMIR-förordningen, icke-finansiella motparter enligt artikel 2.9 och pensionssystem enligt artikel 2.10 i den förordningen, vilkas hemstat är Finland

10 000 (8.8.2014/644)

Om ett holdingföretag samtidigt är en annan koncerns dotterföretag tas det inte ut någon avgift av moderföretaget på samma grund. Om ett holdingföretag samtidigt är värdepappersemittent ska avgift tas ut av företaget på båda grunderna.

Annan avgift enligt denna paragraf än sådan som ska påföras dem som avses i artikel 2.8–2.10 i EMIR-förordningen gäller också avgiftsskyldiga som avses i 4 §. Om en aktieemittent har emitterat också andra värdepapper som avses i denna paragraf ska avgift tas ut hos den avgiftsskyldige på vardera grunden. (12.4.2013/255)

En icke-finansiell motpart som avses i artikel 2.9 i EMIR-förordningen är skyldig att betala avgift med stöd av denna paragraf för de månader under vilka värdet på den clearingtröskel som anges i artikel 10.3 i EMIR-förordningen har överskridits. (12.4.2013/255)

7 § Sänkning av tillsynsavgiften

Om de belopp som tas ut i form av tillsynsavgifter tillsammans med Finansinspektionens övriga intäkter sannolikt skulle överstiga 95 procent av kostnaderna enligt Finansinspektionens godkända budget (överskott), ska Finansinspektionen vid behov fastställa tillsynsavgiften enligt 8 § så nedsatt att det sannolikt inte uppkommer något överskott på över fem procent av de nämnda kostnaderna.

Vid tillämpningen av 1 mom. ska som ökning av intäkterna beaktas under tidigare år uppkomna överskott och som minskning av intäkterna det belopp varmed det som tillsynsavgifter uttagna beloppet tillsammans med Finansinspektionens övriga intäkter har understigit 95 procent av kostnaderna enligt Finansinspektionens godkända budget.

Finansinspektionen ska sänka alla avgiftsskyldigas tillsynsavgift med ett lika stort proportionellt belopp.

8 §Bestämmande av tillsynsavgift

Tillsynsavgiften påförs av Finansinspektionen. Tillsynsavgiften förfaller till betalning vid en tidpunkt som Finansinspektionen bestämmer, dock tidigast den sista juni under kalenderåret. Finansinspektionen ska sända avgiftsbeslutet till den avgiftsskyldige senast 30 dagar före den första förfallodagen.

För den som blir avgiftsskyldig under kalenderåret bestäms den första tillsynsavgiften genom att en tolftedel av avgiften för hela kalenderåret multipliceras med det antal kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan avgiftsskyldighetens uppkomst och det första kalenderårets utgång. Den första tillsynsavgiften enligt detta moment förfaller till betalning den sista dagen i den kalendermånad som följer efter avgiftsskyldighetens uppkomst, dock inte före den tidpunkt som nämns i 1 mom.

Om avgiftsskyldigheten upphör under kalenderåret ska till den avgiftsskyldige på ansökan återbetalas så många tolftedelar av den uttagna tillsynsavgiften som det ingår fulla kalendermånader i tiden mellan det att avgiftsskyldigheten upphör och kalenderårets slut.

Uppgifter om tillsynsavgifternas belopp är offentliga.

Finansinspektionen kan meddela närmare föreskrifter om betalningsförfarandet, om betalning av avgiften i flera än en post och om hur de uppgifter som behövs för bestämmande av tillsynsavgiften ska lämnas.

9 §Ändringssökande

Finansinspektionens beslut om att påföra tillsynsavgift enligt denna lag överklagas med ett skriftligt rättelseyrkande till Finansinspektionen inom 14 dagar efter det att Finansinspektionens beslut har delgivits parten. Finansinspektionens beslut att påföra tillsynsavgift får inte överklagas genom besvär.

Finansinspektionens beslut med anledning av rättelseyrkande överklagas genom besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol i enlighet med förvaltningsprocesslagen (586/1996) .

Helsingfors förvaltningsdomstols beslut får överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen, om den beviljar besvärstillstånd.

10 §Dröjsmålsränta på tillsynsavgiften och indrivning av avgiften i utsökningsväg

Om betalningen av en tillsynsavgift försenas tas dröjsmålsränta ut enligt 4 § 1 mom. i räntelagen (633/1982) .

Tillsynsavgifter som har bestämts med stöd av denna lag får jämte ränta drivas in utan dom eller beslut i enlighet med lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007) .

11 §Finansinspektionens rätt att få uppgifter

Trots sekretessbestämmelserna har Finansinspektionen rätt att av den som är avgiftsskyldig enligt 1 § få de uppgifter som behövs för att bestämma tillsynsavgift. På myndighetens rätt att granska uppgifternas riktighet tillämpas 24 § i lagen om Finansinspektionen.

12 §Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2009.

Genom denna lag upphävs lagen av den 30 december 2004 om tillsynsavgift till Finansinspektionen (1294/2004) och lagen av den 14 juli 1944 om bestridande av kostnaderna för försäkringsinspektionen (479/1944) jämte ändringar.

På tillsynsavgifter vars grund har uppkommit före denna lags ikraftträdande tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Beslutet kan emellertid överklagas i enlighet med denna lag.

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 66/2008

EkUB 20/2008

RSv 109/2008

Ikraftträdelsestadganden

15.1.2010/11:

Denna lag träder i kraft den 1 februari 2010.

RP 187/2009 , EkUB 28/2009, RSv 241/2009

30.4.2010/302:

Denna lag träder i kraft den 1 maj 2010.

RP 172/2009 , EkUB 5/2010, RSv 39/2010

24.6.2010/605:

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2010.

RP 243/2009 , EkUB 6/2010, RSv 40/2010

30.12.2010/1361:

Denna lag träder i kraft den 31 december 2010.

RP 127/2010 , EkUB 33/2010, RSv 260/2010, Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/111/EG (32009L0111); EUT nr L 302, 17.11.2009, s. 97–119, Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/76/EU; (32010L0076); EUT nr L 329, 14.12.2010, s. 3–35

22.7.2011/903:

Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2011.

RP 2/2011 , EkUB 1/2011, RSv 3/2011, Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/110/EG (32009L0110) EUT nr L 267, 10.10.2009, s. 7-17

29.12.2011/1494:

Denna lag träder i kraft den 31 december 2011.

RP 113/2011 , EkUB 10/2011, RSv 100/2011, Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG (32009L0065); EGT nr L 302, 17.11.2009, s. 32, Kommissionens direktiv 2010/43/EU (32010L0043); EGT nr L 176, 10.7.2010, s. 42, Kommissionens direktiv 2010/44/EU (32010L0044); EGT nr L 176, 10.7.2010, s. 28 (rättelser EGT nr L 179, 14.7.2010, s. 16), Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/78/EU (32010L0078); EGT nr L 331, 15.12.2010, s. 120

14.12.2012/758:

Denna lag träder i kraft den1 januari 2013.

RP 32/2012 , EkUB 11/2012, RSv 117/2012

12.4.2013/255:

Denna lag träder i kraft den 15 april 2013.

RP 4/2013 , EkUB 5/2013, RSv 30/2013, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 (32012RO648); EUT nr L 201, 27.7.2012, s. 1–59

7.3.2014/171:

Denna lag träder i kraft den 15 mars 2014.

RP 94/2013 , EkUB 38/2013, GrUU 43/2013, RSv 4/2014, Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU; (32011L0061); EUT L 174, 1.7.2011, s. 1

8.8.2014/644:

Denna lag träder i kraft den 15 augusti 2014.

RP 39/2014 , EkUB 6/2014, RSv 62/2014

20.3.2015/313:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2016.

RP 344/2014 , EkUB 30/2014, RSv 304/2014, Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG (32009L0138); EUT nr L 335, 17.12.2009, s. 1., Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/89/EU (32011L0089); EUT nr L 326, 8.12.2011, s. 113., Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/51/EU (32014L0051); EUT nr L 153, 22.5.2014, s. 1.

Till början av sidan