Finlex - Etusivulle
Sopimussarja

100/2004

Sopimussarja

Sopimustekstit, valtiosopimusten voimaansaattamissäädökset, ministeriöiden ilmoitukset sekä sähköinen sopimussarja vuodesta 1999 alkaen

Tasavallan presidentin asetus kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimusta muuttavien vuosien 1980 ja 1984 pöytäkirjojen voimaansaattamisesta

Allekirjoituspäivä
Alkuperäinen julkaisu
Vihko 36/2004 (Julkaistu 20.7.2004)

Tasavallan presidentin päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministerin esittelystä, säädetään:

1 §

Montrealissa 6 päivänä lokakuuta 1980 ja 10 päivänä toukokuuta 1984 tehdyt kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen (SopS 11/1949) muutoksiin liittyvät pöytäkirjat, jotka eduskunta on hyväksynyt 8 päivänä marraskuuta 1991 ja jotka tasavallan presidentti on hyväksynyt 24 päivänä kesäkuuta 2004, tulevat voimaan 1 päivänä elokuuta 2004 niin kuin niistä on sovittu.

2 §

Pöytäkirjojen muut kuin lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat asetuksena voimassa.

3 §

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2004.  

Kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen muutokseen liittyvä

PÖYTÄKIRJA

allekirjoitettu Montrealissa 6 päivänä lokakuuta 1980

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön yleiskokous,

joka on kokoontunut kahdenteenkymmenenteenkolmanteen istuntoonsa Montrealissa 6 päivänä lokakuuta 1980,

joka on kiinnittänyt huomiota ilma-alusten vuokraamista ja molemminpuolista vaihtoa kansainvälisessä liikenteessä koskeviin päätöslauselmiin A 21―22 ja A 22―28,

joka on kiinnittänyt huomiota lakiasiainkomitean 23. istunnossaan valmistelemaan kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen muutosluonnokseen,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että sopimusvaltiot yleisesti haluavat säännellä tiettyjen toimintojen ja velvoitteiden siirtämistä rekisteröintivaltiolta ilma-aluksen käyttäjävaltiolle silloin kun on kysymyksessä ilma-aluksen vuokraus tai molemminpuolinen vaihto tai muu sen kaltainen ilma-alusta koskeva järjestely,

joka on katsonut tarpeelliseksi edellä esitetyssä tarkoituksessa muuttaa 7 päivänä joulukuuta 1944 Chicagossa tehtyä kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimusta,

1. hyväksyy edellä mainitun yleissopimuksen 94 artiklan a kohdan määräysten mukaisesti seuraavan ehdotetun muutoksen mainittuun yleissopimukseen:

83 artiklan jälkeen lisätään seuraava uusi 83 bis artikla:

"83 bis artiklaMäärättyjen toimintojen ja velvoitteiden siirtäminen

a) Huolimatta 12, 30 ja 31 artiklan ja 32 artiklan a kohdan määräyksistä, silloin kun sopimusvaltiossa rekisteröityä ilma-alusta vuokra-, charter- tai molemminpuolisen vaihtosopimuksen tai muun sen kaltaisen sopimuksen perusteella käyttää sellainen käyttäjä, jonka pääasiallinen liikepaikka, tai mikäli hänellä ei sellaista paikkaa ole, hänen vakinainen kotipaikkansa, on toisessa sopimusvaltiossa, rekisteröintivaltio voi, sovittuaan asiasta toisen sopimusvaltion kanssa, siirtää sille kaikki tai osan 12, 30 ja 31 artiklassa sekä 32 artiklan a kohdassa mainituista toiminnoistaan ja velvoitteistaan rekisteröintivaltiona kyseiseen ilma-alukseen nähden. Rekisteröintivaltio vapautuu vastuusta siirrettyihin toimintoihin ja velvoitteisiin nähden.

b) Siirrolla ei ole vaikutusta muihin sopimusvaltioihin ennen kuin joko valtioiden välinen siirtoa koskeva sopimus on rekisteröity neuvostossa ja julkaistu 83 artiklan mukaisesti tai sopimusvaltio on ilmoittanut suoraan asianomaisen yhden tai usemman sopimusvaltion viranomaisille sopimuksen olemassaolosta ja soveltamisesta.

c) Yllä olevien a ja b kohtien määräyksiä sovelletaan myös 77 artiklassa tarkoitettuihin tapauksiin",

2. määrittelee yleissopimuksen mainitun 94 artiklan a kohdan määräysten mukaisesti yhdeksänkymmentäkahdeksan niiden sopimusvaltioiden lukumääräksi, joiden ratifioinnin perusteella edellä mainittu ehdotettu muutos tulee voimaan, ja

3. päättää, että Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön pääsihteeri laatii pöytäkirjan englannin, ranskan, venäjän ja espanjan kielellä, kunkin tekstin ollessa yhtä todistusvoimainen, ilmentämään yllä mainittua ehdotettua muutosta ja seuraavia seikkoja:

a) Pöytäkirjan allekirjoittavat yleiskokouksen puheenjohtaja ja sen pääsihteeri.

b) Pöytäkirja on avoinna ratifiointia varten valtiolle, joka on ratifioinut kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen tai liittynyt siihen.

c) Ratifioimiskirjat talletetaan Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön huostaan.

d) Pöytäkirja tulee voimaan sen ratifioineiden valtioiden osalta sinä päivänä, jolloin yhdeksäskymmeneskahdeksas ratifioimiskirja on talletettu.

e) Pääsihteeri ilmoittaa välittömästi kaikille sopimusvaltioille pöytäkirjan kunkin ratifioimiskirjan tallettamispäivämäärän.

f) Pääsihteeri ilmoittaa välittömästi kaikille sanotun yleissopimuksen sopimusvaltioille päivämäärän, jolloin pöytäkirja tulee voimaan.

g) Yllä mainitun päivän jälkeen pöytäkirjan ratifioivan sopimusvaltion osalta pöytäkirja tulee voimaan sen jälkeen, kun se on tallettanut ratifioimiskirjansa Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön huostaan.

Täten yleiskokouksen yllä mainitun toimenpiteen mukaisesti,

järjestön pääsihteeri on laatinut tämän pöytäkirjan.

Tämän vakuudeksi, Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön yleiskokouksen mainitun kahdennenkymmenennenkolmannen istunnon puheenjohtaja ja pääsihteeri yleiskokouksen siihen valtuuttamina ovat allekirjoittaneet tämän pöytäkirjan.

Tehty Montrealissa 6 päivänä lokakuuta 1980 yhtenä alkuperäiskappaleena englannin, ranskan, venäjän ja espanjan kielellä kunkin tekstin ollessa yhtä todistusvoimainen. Tämä pöytäkirja talletetaan Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön arkistoon ja järjestön pääsihteeri toimittaa siitä oikeaksi todistetut jäljennökset kaikille Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 tehdyn kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen sopimusvaltioille.

Kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen muutokseen liittyvä PÖYTÄKIRJA allekirjoitettu Montrealissa 10 päivänä toukokuuta 1984

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön yleiskokous,

joka on kokoontunut kahdenteenkymmenenteenviidenteen (ylimääräiseen) istuntoonsa Montrealissa 10 päivänä toukokuuta 1984,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen että siviili-ilmailu voi suuresti auttaa ystävyyden ja ymmärtämyksen aikaansaamisessa ja säilyttämisessä maailman valtioiden ja kansojen välillä, mutta että sen väärinkäytöstä voi tulla uhka yleiselle turvallisuudelle,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että on toivottavaa välttää kitkaa ja edistää valtioiden ja kansojen välistä yhteistyötä, josta riippuu maailmanrauha,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että on välttämätöntä voida kehittää kansainvälistä siviili-ilmailua turvallisesti ja hyvässä järjestyksessä,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että ihmisyyden perusnäkökohtien mukaisesti siviili-ilma-aluksissa olevien henkilöiden turvallisuus ja henki on turvattava,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 tehdyssä kansainvälisessä siviili-ilmailun yleissopimuksessa sopimusvaltiot

― tunnustavat, että jokaisella valtiolla on täydellinen ja yksinomainen suvereniteetti alueensa yläpuolella olevassa ilmatilassa,

― sitoutuvat, antaessaan määräyksiä valtion ilma-aluksilleen, pitämään asianmukaisessa arvossa siviili-ilma-alusten liikenteen turvallisuutta, ja

― suostuvat olemaan käyttämättä siviili-ilmailua mihinkään sellaiseen tarkoitukseen, joka on ristiriidassa yleissopimuksen päämäärien kanssa,

joka on kiinnittänyt huomiota sopimusvaltioiden päätökseen ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin, joiden tarkoituksena on estää muiden valtioiden ilmatilan loukkaukset ja siviili-ilmailun käyttö sellaisiin tarkoituksiin, jotka ovat ristiriidassa yleissopimuksen päämäärien kanssa, ja edistää kansainvälisen siviili-ilmailun turvallisuutta,

joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että sopimusvaltiot haluavat yleisesti vahvistaa periaatetta olla käyttämättä aseita lennolla olevaa siviili-ilma-alusta vastaan,

1. päättää, että sen vuoksi on toivottavaa muuttaa Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 tehtyä kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimusta,

2. hyväksyy edellä mainitun yleissopimuksen 94 artiklan a kohdan määräysten mukaisesti seuraavan ehdotetun muutoksen mainittuun yleissopimukseen:

3 artiklan jälkeen lisätään uusi 3 bis artikla:

"3 bis artikla

a) Sopimusvaltiot tunnustavat, että jokaisen valtion on pidättäydyttävä aseiden käytöstä lennolla olevia siivili-ilma-aluksia vastaan, ja ettei ilma-aluksessa olevien henkilöiden henkeä eikä ilma-aluksen turvallisuutta saa vaarantaa siinä tapauksessa, että ilma-aluksen kulkuun puututaan. Tätä määräystä ei saa tulkita siten, että se millään tavoin muuttaisi Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjassa määriteltyjä valtioiden oikeuksia ja velvollisuuksia.

b) Sopimusvaltiot tunnustavat, että jokaisella valtiolla on suvereniteettiinsa vedoten oikeus vaatia siviili-ilma-aluksen laskeutumista jollekin nimetylle lentokentälle, jos ilma-alus lentää valtion alueen yläpuolella ilman lupaa, tai jos on perusteltua aihetta olettaa, että sitä käytetään tämän yleissopimuksen tarkoitusten vastaisesti; valtio saa myös antaa sellaiselle ilma-alukselle mitä tahansa muita ohjeita mainitunlaisten loukkausten lopettamiseksi. Tässä tarkoituksessa sopimusvaltiot voivat turvautua mihin tahansa asianmukaisiin keinoihin, jotka ovat yhdenmukaisia kansainvälisen oikeuden säännösten kanssa, mukaan lukien tämän yleissopimuksen asianomaiset määräykset, varsinkin tämän artiklan a kohta. Kukin sopimusvaltio suostuu julkaisemaan siviili-ilma-aluksen lennon kulkuun puuttumista koskevat voimassa olevat määräyksensä.

c) Jokaisen siviili-ilma-aluksen on noudatettava tämän artiklan b kohdan mukaisesti annettua käskyä. Tämän vuoksi jokaisen sopimusvaltion tulee sisällyttää kansallisiin lakeihinsa ja määräyksiinsä kaikki tarvittavat määräykset, jotta käskyn noudattaminen tulee pakolliseksi siviili-ilma-alukselle, joka on rekisteröity tässä valtiossa tai jonka käyttäjän pääasiallinen liikepaikka tai vakinainen kotipaikka on tässä valtiossa. Kunkin sopimusvaltion on säädettävä sovellettavien lakien tai määräysten rikkomisesta ankarat rangaistukset ja annettava tapaus asianomaisten viranomaisten käsiteltäväksi sisäisen lainsäädäntönsä mukaisesti.

d) Kunkin sopimusvaltion tulee ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin sen estämiseksi, että valtiossa rekisteröityä siviili-ilma-alusta tai sellaista siviili-ilma-alusta, jonka käyttäjän pääasiallinen liikepaikka tai vakinainen kotipaikka on tässä valtiossa, tahallisesti käytetään tämän yleissopimuksen tarkoitusten vastaisesti. Tämä määräys ei vaikuta tämän artiklan a kohtaan tai rajoita b ja c kohtia."

3. määrittelee yleissopimuksen mainitun 94 artiklan a kohdan määräysten mukaisesti satakaksi niiden sopimusvaltioiden lukumääräksi, joiden ratifioinnin perusteella edellä mainittu ehdotettu muutos tulee voimaan, ja

4. päättää, että Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön pääsihteeri laatii pöytäkirjan englannin, ranskan, venäjän ja espanjan kielellä kunkin tekstin ollessa yhtä todistusvoimainen, ilmentämään yllä mainittua ehdotettua muutosta ja seuraavia seikkoja:

a) Pöytäkirjan allekirjoittavat yleiskokouksen puheenjohtaja ja sen pääsihteeri.

b) Pöytäkirja on avoinna ratifiointia varten valtiolle, joka on ratifioinut kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen tai liittynyt siihen.

c) Ratifioimiskirjat talletetaan Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön huostaan.

d) Pöytäkirja tulee voimaan sen ratifioineiden valtioiden osalta sinä päivänä, jolloin sadaskahdes ratifioimiskirja on talletettu.

e) Pääsihteeri ilmoittaa välittömästi kaikille sopimusvaltioille pöytäkirjan kunkin ratifioimiskirjan tallettamispäivämäärän.

f) Pääsihteeri ilmoittaa kaikille yleissopimukseen liittyneille valtioille päivämäärän, jolloin pöytäkirja tulee voimaan.

g) Yllä mainitun päivän jälkeen pöytäkirjan ratifioivan sopimusvaltion osalta pöytäkirja tulee voimaan sen jälkeen kun se on tallettanut ratifioimiskirjansa Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön huostaan.

Täten yleiskokouksen yllä mainitun toimenpiteen mukaisesti,

järjestön pääsihteeri on laatinut tämän pöytäkirjan.

Tämän vakuudeksi, Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön yleiskokouksen kahdennenkymmenennenviidennen (ylimääräisen) istunnon puheenjohtaja ja pääsihteeri yleiskokouksen siihen valtuuttamina ovat allekirjoittaneet tämän pöytäkirjan.

Tehty Montrealissa 10 päivänä toukokuuta 1984 yhtenä alkuperäiskappaleena englannin, ranskan, venäjän ja espanjan kielellä kunkin tekstin ollessa yhtä todistusvoimainen. Tämä pöytäkirja talletetaan Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön arkistoon, ja järjestön pääsihteeri toimittaa siitä oikeaksi todistetut jäljennökset kaikille Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 tehdyn kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen sopimusvaltioille.

Sivun alkuun