MAO:476/08
- Asiasanat
- Oulaisten kaupunki, jäänhoitokoneen vuokraus, kansalliset kynnysarvot, hakemuksen tutkiminen
- Tapausvuosi
- 2008
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 300/07/JH
HANKINTAMENETTELY
Oulaisten kaupungin liikuntatoimi on pyytänyt 22.5.2007 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia uudesta ja/tai käytetystä monitoimihallin jäänhoitokoneesta. Jäänhoitokonetta koskevia tarjouksia on saatu kolme.
Oulaisten kaupungin kaupunginhallitus on päätöksellään 2.7.2007 § 277 päättänyt, että kaupunki jatkaa neuvotteluja jäänhoitokoneen hankinnasta Rai-Ta Sport Oy:n kanssa ja että monitoimihalliin hankitaan Rai-Ta Sport Oy:ltä joko uusi tai käytetty jäänhoitokone. Oulaisten kaupungin kaupunginhallitus on edelleen päätöksellään 20.8.2007 § 320 päättänyt, että monitoimihalliin hankitaan Rai-Ta Sport Oy:n tarjoama uusi jäänhoitokone. Tässä päätöksessä on lisäksi todettu, että jäänhoitokoneen toimitusaika on 2 - 3 kuukautta ja että kaudella 2007 - 2008 jäänhoito on hoidettava vuokrakoneella.
Oulaisten kaupunki on edellä mainittuun viitaten pyytänyt 6.8.2007 ja 7.8.2007 käydyissä neuvotteluissa Rai-Ta Sport Oy:ltä tarjousta käytetyn koneen vuokraamisesta ajalle 24.8.2007 - 2.4.2008. Rai-Ta Sport Oy on antanut siltä pyydetyn tarjouksen.
Oulaisten kaupungin vapaa-aikalautakunta on päätöksellään 15.8.2007 § 26 päättänyt vuokrata jäänhoitokoneen Rai-Ta Sport Oy:ltä ajalle 24.8.2007 - 2.4.2008. Vuokrasopimus on tehty 28.8.2007.
HAKEMUS
Prorink International Ab on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa Oulaisten kaupungin suorittamaan sille hyvitysmaksuna 15.500 euroa ja korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 2.000 eurolla korkoineen.
Hankintayksikkö on tehnyt jäänhoitokonetta koskevan vuokrasopimuksen suorahankintana. Suorahankinnalle ei ole kuitenkaan ollut edellytyksiä vaan hankinnasta olisi pitänyt ilmoittaa ja pyytää tarjouksia muiltakin jäänhoitokoneita tarjoavilta yrityksiltä. Hankintayksikkö ei voi vedota kiireeseen, sillä se on ollut tietoinen jäänhoitokoneiden toimitusajoista ja sen olisi pitänyt aloittaa hankintamenettely riittävän ajoissa.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylittää lisäksi hankintalain mukaisen kynnysarvon. Hankinnan kokonaisarvoa laskettaessa olisi tullut ottaa huomioon myös jäänhoitokoneelle tehtävät vuotuiset huollot.
VASTINE
Oulaisten kaupunki on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen.
Uuden jäänhoitokoneen hankintaa koskeneissa 6.8.2007 ja 7.8.2007 käydyissä neuvotteluissa hankintayksikölle kävi ilmi, että uuden koneen toimitusaika oli 2 - 3 kuukautta. Tämän vuoksi ja koska monitoimihallin jääkausi oli sovittu aloitettavaksi 24.8.2007, joutui hankintayksikkö pyytämään tarjouksia vain yhdeltä tarjoajalta.
Jäänhoitokoneen vuokraamiseen vaikutti myös se, että hankintayksikön päätöksestä 2.7.2007 § 277 oli valitettu markkinaoikeuteen, sillä markkinaoikeuteen tehdystä hakemuksesta huolimatta halli on pidettävä toiminnassa. Tehty hakemus aiheutti myös sen, että hankintayksikkö joutui tekemään vuokrasopimuksen 2 - 3 kuukauden asemesta koko talvikauden mittaiseksi.
Hankintayksikkö on ennen jäänhoitokoneen vuokraamista koskeneen tarjouksen pyytämistä lisäksi arvioinut, että jäänhoitokoneen vuokraamisen arvo jää alle 15.000 euron.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISUN PERUSTELUT
Hankintayksikkö on pyytänyt Rai-Ta Sport Oy:ltä tarjousta jäänhoitokoneen vuokraamisesta elokuussa 2007. Näin ollen asiaan sovelletaan 1.6.2007 voimaan tullutta julkisista hankinnoista annettua lakia (348/2007, hankintalaki).
Hankintalain 76 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu sen tutkiminen, onko hankinnassa menetelty hankintalain tai muiden sanotussa pykälässä mainittujen hankintasäännösten vastaisesti. Hankintalakia ei lain 15 §:n mukaan kuitenkaan sovelleta tavara- tai palveluhankintoihin, jos hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on vähemmän kuin 15.000 euroa.
Jos tavarahankintasopimuksen kohteena on leasing, vuokraus tai osamaksulla hankkiminen, on sopimuksen ennakoidun arvon laskennassa perusteena käytettävä hankintalain 19 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan määräaikaisen, enintään 12 kuukautta voimassa olevan sopimuksen ennakoitua voimassaolon aikaista kokonaisarvoa.
Hankintayksikkö on ilmoittanut ennakoineensa hankinnan arvonlisäverottoman kokonaisarvon jäävän alle 15.000 euron eli alle kansallisen kynnysarvon. Tältä osin markkinaoikeus toteaa, että tehdyn vuokrasopimuksen mukaan kuukausivuokran määrä on 24.8.2007 - 2.4.2008 väliselle ajalle ollut 2.000 euroa kuukaudessa ilman arvonlisäveroa. Hankintayksikön saaman tarjouksen perusteella vuokra sopimusajalle on siten ollut tasan 15.000 euroa. Huollon osalta on vuokrasopimuksessa lisäksi sovittu, että vuokranantaja järjestää koneen tarvitseman huollon ja vuokralainen vastaa sen kustannuksista.
Hankinnan arvo on edellä mainitun mukaisesti ylittänyt hankintalain 15 §:n mukaisen kynnysarvon. Ottaen kuitenkin huomioon, että hankinnan ennakoidun arvon laskemisessa on kysymys arvion tekemisestä tulevan hankinnan kokonaiskustannuksista ja ettei hankinnan toteutunut arvo ole merkittävästi ylittänyt sanotussa lainkohdassa säädettyä kynnysarvoa, hankintayksikön ei voida katsoa menetelleen hankinnan ennakoitua kokonaisarvoa laskiessaan ja sen johdosta hankinnan suorahankintana suorittaessaan julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti.
Koska hankintayksikkö on voinut perustellusti arvioida, että hankinnan ennakoitu kokonaisarvo jää alle 15.000 euron, ei hankintaan sovelleta hankintalakia. Tämän vuoksi sitä koskeva on hakemus jätettävä tutkimatta.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Markkinaoikeus jättää hakemuksen tutkimatta.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Julkisista hankinnoista annetun lain 83 §:n nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeuden lainoppineet jäsenet Anne Ekblom-Wörlund, Ilkka Lahtinen ja Pasi Yli-Ikkelä.