Helsingin HAO 21.09.2016 16/0922/71
- Asiasanat
- Ulkomaalaisasia, Kansainvälinen suojelu, Irak, Turvapaikka, Toissijainen suojelu, Käännyttäminen kotimaahan, Kirkukin turvallisuustilanne
- Hallinto-oikeus
- Helsingin hallinto-oikeus
- Tapausvuosi
- 2016
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 01583/16/3105
- Taltio
- 16/0922/71
Maahanmuuttovirasto oli hylännyt Irakista kotoisin olevan valittajan turvapaikkaa sekä toissijaisen suojelun tai humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävää oleskelulupaa koskevan hakemuksen ja päättänyt käännyttää hänet kotimaahansa Irakiin.
Valittaja oli Kirkukin kaupungista kotoisin oleva kurdi, joka oli vedonnut kansainvälisen suojelun tarpeen perusteenaan Isisin taholta lokakuussa 2014 tulleeseen uhkaan sekä Kirkukin kaupungin turvallisuustilanteeseen.
Hallinto-oikeus katsoi, että ajantasaisen maatiedon perusteella Kirkukin kaupungin turvallisuustilanne oli parantunut vuoden 2014 jälkeen yksittäisistä väkivallanteoista ja poliittisista jännitteistä huolimatta. Kurdijoukot olivat saaneet kaupungin hallintaansa kesällä 2014 ja kaupungin turvatoimet olivat tiukat. Isisin yksittäisiä edustajia oli viime vuosina päässyt soluttautumaan kaupunkiin, missä he olivat aiheuttaneet joitakin välikohtauksia. Ajantasaisen maatiedon perusteella ei kuitenkaan ollut perusteltua syytä uskoa, että valittaja olisi Kirkukiin palatessaan Isisin jäsenten erityisen mielenkiinnon kohteena. Valittaja ei ollut kertomansa mukaan kohdannut kotimaassaan vuonna 2014 tapahtuneen sieppauksen lisäksi muita ongelmia. Kun vielä lisäksi otettiin huomioon, että valittajan katsottiin kaupunkinsa valtaväestöön kuuluvana kurdina kykenevän tarvittaessa turvautumaan Kirkukin viranomaisten suojeluun, hallinto-oikeus katsoi, että valittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan. Valittajalle ei siten voitu antaa turvapaikkaa.
Hallinto-oikeus katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt myöskään sellaisia valittajan henkilökohtaisiin olosuhteisiin tai kaupungin turvallisuustilanteeseen liittyviä seikkoja, joiden vuoksi olisi ollut merkittäviä perusteita uskoa valittajan joutuvan kotimaassaan todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaa. Valittajan ei siten katsottu olleen ulkomaalaislain 88 §:ssä tarkoitetun toissijaisen suojelun tarpeessa. Kun otettiin huomioon valittajan kotimaassa vallitsevasta tilanteesta saatu selvitys, hän ei ollut ollut myöskään sittemmin kumotussa ulkomaalaislain 88 a §:ssä (323/2009) tarkoitetulla tavalla humanitaarisen suojelun tarpeessa.
Lainkohdat:
Ulkomaalaislaki 87 § 1 mom, 88 § ja 88 a § (323/2009), 146 ja 147 §
Viitattu maatietous:
UNHCR Eligibility Guidelines for Assessing the International Protection Needs of Asylum-Seekers from Iraq, 31.5.2012
UNHCR Position on Returns to Iraq, 27.10.2014
Landinfo, Irak: Situasjonen i Kirkuk etter juli 2015, 18.3.2016
Landinfo, Iraq: Security situation and internally displaced people in Kirkuk province - May/June 2015, 2.7.2015
Lifos Temarapport, Irak - Säkerhetsläget: första halvåret 2016, 18.7.2016
UK Home Office, Country Information and Guidance - Iraq: Security situation in the 'contested areas', August 2016
International Organization of Migration, Iraq, Internal Displacement Tracking Matrix, May 2016
UNAMI / OHCHR, Report on the Protection of Civilians in the Armed Conflict in Iraq: 1 May - 31 October 2015, January 2016
Amnesty International: Banished and Dispossessed - Forced Displacement and Deliberate Destruction in Northern Iraq, January 2016
Landinfo, Irak: Kan kurdere fra Kirkuk provins bosette seg i KRI?, 17.12.2015
Iraq Body Count Database, katsottu 1.9.2016
Päätös on lainvoimainen.