Asetus aluksen miehityksestä ja laivahenkilökunnan pätevyydestä annetun asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä
muutetaan aluksen miehityksestä ja laivahenkilökunnan pätevyydestä 16 päivänä maaliskuuta 1984 annetun asetuksen ( 250/84 ) 13, 14 ja 15§, näistä 13 ja 14§ sellaisina kuin ne ovat osittain muutettuina 31 päivänä lokakuuta 1986 annetulla asetuksella (779/86), sekä
lisätään 34§:ään uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi sekä 47§:ään uusi 3 momentti, jolloin nykyiset 3 ja 4 momentit siirtyvät 4 ja 5 momenteiksi, seuraavasti:
13§ Miehitys kaukoliikenteen vähintään 500 brt:n lastialuksella
Kansipäällystö
Bruttovetoisuus brt | 500-1 599 1 ) | 1 600-6 999 | 7 000-19 999 | 20 000- |
päällikkö | merikapteeni | merikapteeni | merikapteeni | merikapteeni |
yliperämies | yliperämies | yliperämies | merikapteeni | merikapteeni |
perämies | perämies | perämies | perämies | yliperämies |
perämies | perämies 2 ) | perämies | perämies | perämies |
radiosähköttäjä | radiosähköttäjä | radiosähköttäjä | radiosähköttäjä |
Konepäällystö
Koneteho kW | enintään 750 | 751-3 000 | yli 3 000 | |
konepäällikkö | konemestari | ylikonemestari | ylikonemestari | |
konemestari | alikonemestari | konemestari | konemestari | |
konemestari | alikonemestari |
Kansi- ja konemiehistö
Bruttovetoisuus brt | 500-1 599 | 1 600-6 999 | 7 000-19 999 | 20 000- |
sähkömies | 1 3 ) | 1 3 ) | 1 3 ) | |
korjausmies | 1 | 1 | ||
pumppumies | 1 4 ) | 1 4 ) | ||
pursimies | 1 | 1 | ||
matruusi | 2 | 3 | 3 | 3 |
puolimatruusi | 1 | 2 | 2 5 ) | 2 5 ) |
konemies | 1 6 ) | 1 7 ) | 2 8 ) | 2 8 ) |
Taloushenkilökunta
Muuta laivahenkilökuntaa yhteensä | enintään 10 | 11-15 | 16- | |
kokkistuertti | 1 | 1 | 1 | |
kokki | 1 | |||
II-kokki | 1 | |||
laivahuoltaja | 1 | 1 |
1) Alusta voidaan kuljettaa päällikön lisäksi kahdella kansipäällystöön kuuluvalla, jos aluksella noudatetaan merityöaikalain säännösten mukaista kaksivuorojärjestelmää.
2) Jos päällikkö osallistuu vahdinpitoon, ei perämiestä tarvita.
3) Aluksessa, jonka generaattoriteho on enintään 750 kVA, voidaan luopua sähkömiehestä.
4) Vain säiliöaluksilla.
5) Toinen puolimatruusi voidaan korvata konevahtimiehellä.
6) Konemiestä ei vaadita, jos toinen matruuseista on yleistoimihenkilö.
7) Konemiestä ei vaadita, jos kaikki kolme matruusia ovat yleistoimihenkilöitä.
8) Yhdestä konemiehestä voidaan luopua, jos kaikki kolme matruusia ovat yleistoimihenkilöitä ja molemmista, jos myös molemmat puolimatruusit ovat yleistoimihenkilöitä.
14§Miehitys lähi- ja itämerenliikenteen vähintään 500 brt:n lastialuksella
Kansipäällystö
Bruttovetoisuus brt | 500-1 599 1 ) | 1 600-6 999 | 7 000-19 999 | 20 000- |
päällikkö | yliperämies | merikapteeni | merikapteeni | merikapteeni |
yliperämies | yliperämies | yliperämies | merikapteeni | merikapteeni |
perämies | perämies 2 ) 4 ) | perämies | perämies | yliperämies |
perämies | laivuri 3 ) 4 ) | perämies 3) ) | perämies | perämies |
radiosähköttäjä | radiosähköttäjä | radiosähköttäjä | radiosähköttäjä |
Konepäällystö
Koneteho kW | enintään 1 500 | 1 501-3 000 | yli 3 000 | |
konepäällikkö | konemestari 5 ) | ylikonemestari | ylikonemestari | |
konemestari | alikonemestari 4 ) | konemestari | ||
konemestari | alikonemestari |
Kansi- ja konemiehistö
Bruttovetoisuus brt | 500-1 599 | 1 600-6 999 | 7 000-19 999 | 20 000- |
sähkömies | 1 6 ) | 1 | 1 | |
korjausmies | 1 | 1 | ||
pumppumies | 1 7 ) | 1 7 ) | ||
pursimies | 1 | 1 | ||
matruusi | 1 | 3 | 3 | 3 |
puolimatruusi | 2 8 ) | 2 | 2 9 ) | 2 9 ) |
konemies | 1 | 1 10 ) | 2 11 ) | 2 11 ) |
Taloushenkilökunta
Muuta laivahenkilökuntaa yhteensä | enintään 10 | 11-15 | 16- | |
kokkistuertti | 1 12 ) | 1 | 1 | |
kokki | 1 | |||
II-kokki | 1 | |||
laivahuoltaja | 1 | 1 |
1) Alusta voidaan kuljettaa kahdella kansipäällystöön kuuluvalla, jos aluksella noudatetaan merityöaikalain säännösten mukaista kaksivuorojärjestelmää. Milloin matka aluksen päätesatamien välillä ei ylitä 12 tuntia ja laivaväelle varataan vähintään 8 tunnin yhtäjaksoinen lepoaika, ei päällikön lisäksi tarvita kuin yksi perämies.
2) Perämiehestä voidaan luopua itämerenliikenteessä.
3) Jos päällikkö osallistuu vahdinpitoon, ei perämiestä tarvita.
4) Aluksessa, jonka bruttovetoisuus on enintään 1 599, ei vaadita konemestaria, jos päälliköllä tai jollakin perämiehellä on 47§:n 3 momentin mukainen yhtenäispäällystöpätevyys. Vastaavasti perämiestä ei vaadita, jos konepäälliköllä aluksessa, jonka koneteho on enintään 1 500 kW, tai konemestarilla on 34§:n 3 momentin mukainen yhtenäispäällystöpätevyys. Alaviitettä voidaan soveltaa sellaisessa 1.1.1988 jälkeen valmistuvassa aluksessa, jota voidaan ajaa miehittämättömällä konehuoneella ja joka rakenteensa ja teknisen varustelunsa suhteen muutoinkin on sellainen, että siinä merenkulkuhallituksen harkinnan mukaan voidaan käyttää yhtenäispäällystöä.
5) Jotta konemestari voisi toimia konepäällikkönä, vaaditaan häneltä 12 kuukauden meripalvelu konemestarina.
6) Aluksessa, jonka generaattoriteho on enintään 750 kVA, voidaan luopua sähkömiehestä.
7) Vain säiliöaluksilla.
8) Toista puolimatruusia ei vaadita, jos konemies on yleistoimihenkilö.
9) Toinen puolimatruusi voidaan korvata konevahtimiehellä.
10) Konemiestä ei tarvita, jos yksi matruuseista on yleistoimihenkilö.
11) Yhdestä konemiehestä voidaan luopua, jos kaikki kolme matruusia ovat yleistoimihenkilöitä tai jos yhden konemiehen lisäksi koneosastossa on kaksi konevahtimiestä. Molemmista konemiehistä voidaan luopua, jos myös molemmat puolimatruusit ovat yleistoimihenkilöitä.
12) Aluksessa, jossa on laivahenkilökuntaa yhteensä enintään seitsemän (7) ja jossa yhdellä laivaväestä on hyväksytty talousalan koulutus, ei vaadita kokkistuerttia.
15§ Miehitys alle 500 brt:n lastialuksella kauko-, lähi- ja itämerenliikenteessä
Kansipäällystö
Liikennealue | lähiliikenne | kaukoliikenne |
päällikkö | yliperämies 1 ) | merikapteeni |
yliperämies | perämies 2 ) | yliperämies |
perämies | laivuri 3 ) 5) | perämies |
Konepäällystö
Koneteho kW | enintään 1 500 | yli 1 500 |
konepäällikkö | alikonemestari 4 ) | ylikonemestari |
konemestari | alikonemestari 5 ) |
Kansi- ja konemiehistö
Liikennealue | lähiliikenne | kaukoliikenne |
matruusi | 1 | 2 |
puolimatruusi | 2 | 1 |
Taloushenkilökunta | ||
kokkistuertti | 1 6 ) | 1 |
1) Itämerenliikenteessä laivuri, jolla on merenkulkuhallituksen antama päällikkötodistus.
2) Itämerenliikenteessä laivuri.
3) Jos päällikkö osallistuu vahdinpitoon, ei perämiestä tarvita.
4) Jotta alikonemestari voisi toimia konepäällikkönä, vaaditaan häneltä 12 kuukauden meripalvelu konemestarina.
5) Lähiliikenteessä koneteholtaan enintään 3 000 kW:n aluksessa ei vaadita konemestaria, jos päälliköllä tai jommallakummalla perämiehellä on 47§:n 3 momentin mukainen yhtenäispäällystöpätevyys. Vastaavasti ei vaadita perämiestä, jos konepäälliköllä aluksessa, jonka koneteho on enintään 1 500 kW, tai konemestarilla on 34§:n 3 momentin mukainen yhtenäispäällystöpätevyys. Alaviitettä voidaan soveltaa sellaisessa 1.1.1988 jälkeen valmistuvassa aluksessa, jota voidaan ajaa miehittämättömällä konehuoneella ja joka rakenteensa ja teknisen varustelunsa suhteen muutoinkin on sellainen, että siinä merenkulkuhallituksen harkinnan mukaan voidaan käyttää yhtenäispäällystöä.
6) Aluksessa, jossa yhdellä laivaväestä on hyväksytty talousalan koulutus, ei vaadita kokkistuerttia.
34§Laivurinkirja
Pätevyyden yhtenäispäällystötehtäviin saa myös vähintään konemestarin pätevyyden omaava henkilö, joka on suorittanut ammattikasvatushallituksen hyväksymän laivurin jatkokoulutusjakson, johon sisältyy vähintään 6 kuukautta ohjattua harjoittelua kansiosastossa merivahdinpitoon liittyvissä tehtävissä.
47§Alikonemestarinkirja
Pätevyyden yhtenäispäällystötehtäviin saa myös vähintään perämiehen pätevyyden omaava henkilö, joka on suorittanut ammattikasvatushallituksen hyväksymän alikonemestarin jatkokoulutusjakson, johon sisältyy laivakoneiden käyttöön ja huoltoon perehdyttävä vähintään 6 kuukauden ohjattu harjoittelujakso.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1988.
Helsingissä 5 päivänä helmikuuta 1988
Tasavallan Presidentti Mauno KoivistoMinisteri Pekka Vennamo