Valtioneuvoston asetus sisäasioiden rahastoista ohjelmakaudella 2021–2027 annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
muutetaan sisäasioiden rahastoista ohjelmakaudella 2021–2027 annetun valtioneuvoston asetuksen ( 119/2022 ) 9 §:n 2 momentti, 10 §:n 3 momentti, 13 §:n 1, 3 ja 4 momentti, 17 §:n 1 ja 5 momentti, 18 §, 20 §:n 1 momentti, 21 §, 22 §:n 4 ja 5 momentti, 23 §:n 1 momentin suomenkielinen sanamuoto ja 5 momentti, 24 §:n 1 momentti, 31 §:n johdantokappale sekä 6–9 ja 12 kohta, 32 §:n 1 momentin 11 kohta, 33 §:n 3 momentti sekä 38 §:n 1 momentin 4 kohta seuraavasti:
9 §Avustuksen käyttö
Avustuksen saajan on pidettävä erillistä kirjanpitoa hankkeen tai toiminnan tuotoista ja muista kuin omarahoitusta koskevista rahoitusosuuksista. Avustuksen saajan on pidettävä erillistä kirjanpitoa hankkeen tai toiminnan kustannuksista siltä osin kuin avustus on myönnetty tosiasiallisesti aiheutuneisiin ja maksettuihin tukikelpoisiin kustannuksiin perustuen. Jos hankkeen tai toiminnan kirjanpito sisältyy avustuksen saajan kirjanpitolaissa (1336/1997) tai valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 2 luvussa tarkoitettuun kirjanpitoon, avustuksen saajan on pidettävä hankkeesta tai toiminnasta erillistä hyvän kirjanpitotavan mukaista kirjanpitoa niin, että hankkeen tai toiminnan kirjanpito on vaikeuksitta todettavissa ja erotettavissa muusta kirjanpidosta.
10 §Hankkeen ja toiminnan rahoitus ja tuotto
Avustuksen saajan on maksamista koskevassa hakemuksessa ilmoitettava hankkeen tai toiminnan saama rahoitus ja toteuttamisaikana aiheutunut tuotto. Rahoitus otetaan huomioon viimeistään avustuksen viimeisen erän maksamisen yhteydessä. Hankkeen tai toiminnan toteuttamisaikana aiheutunut tuotto vähennetään hyväksyttävistä kustannuksista viimeistään avustuksen viimeisen erän maksamisen yhteydessä. Avustuksen saajan tai siirron saajan hankkeeseen tai toimintaan osoittamaa omarahoitusta ei pidetä rahastolain 20 §:n 1 momentissa tarkoitettuna maksettavan avustuksen määrään vaikuttavana muuna julkisena tai yksityisenä rahoituksena.
13 §Avustusmuodot
Päätöksen siitä, millä tavalla hankkeen tai toiminnan kustannukset korvataan, tekee hallintoviranomainen. Päätös tehdään hankkeen tai toiminnan koko toteuttamisajaksi. Hallintoviranomainen voi hakukohtaisesti rajoittaa tapoja korvata kustannuksia. Kustannukset voidaan korvata:
tosiasiallisesti aiheutuneisiin ja maksettuihin hyväksyttäviin kustannuksiin perustuen;
yksikkökustannuksina;
kiinteämääräisenä rahoituksena;
kertakorvauksena; tai
1–4 kohdassa tarkoitettujen avustusmuotojen yhdistelmänä, jos jokainen niistä kattaa eri kustannuslajit.
Hankkeesta, joka sisältää vain julkisia hankintoja, aiheutuvat välittömät kustannukset voidaan korvata vain tosiasiallisesti aiheutuneisiin ja maksettuihin hyväksyttäviin kustannuksiin perustuen.
Operatiivisella tuella avustettavan toiminnan kustannukset voidaan korvata tosiallisesti aiheutuneisiin ja maksettuihin hyväksyttäviin kustannuksiin perustuen. Palkkakustannukset voidaan kuitenkin korvata myös 22 §:n mukaisina yksikkökustannuksina. Jos avustettavan toiminnan kustannukset ovat enintään 200 000 euroa, toiminnan kustannuksiin ei saa sisältyä muita kuin palkkakustannuksia, jotka korvataan 22 §:n mukaisina palkkakustannusten yksikkökustannuksina.
17 §Kertakorvaus
Hallintoviranomainen voi päättää, että avustus hankkeeseen myönnetään kertakorvauksena. Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle kertakorvauksena on, että hankkeelle on määritettävissä selkeät avustuksen maksamisen perusteena olevat tuotokset. Avustuksen maksamisen edellytyksenä on, että avustuksen saaja on todentanut, että hankkeessa aikaansaadut tuotokset ovat avustuspäätöksen mukaisia. Kertakorvattavaan hankkeeseen ei saa sisältyä hankintalainsäädännön mukaisia EU-kynnysarvon ylittäviä hankintoja. Hankkeeseen, joka sisältää vain julkisia hankintoja, avustusta ei myönnetä kertakorvauksena.
Kertakorvausta koskevassa avustuspäätöksessä on yksilöitävä hankkeessa aikaansaataviksi edellytetyt tuotokset ja tuotosten toteutumisen perusteella maksettava avustus. Avustuspäätöksessä on myös yksilöitävä tuotosten toteutumisen todentamiseksi tarvittavat asiakirjat siten, että hankkeen toteuttamisesta avustuspäätöksen mukaisesti voidaan varmistua ennen avustuksen maksamista.
18 §Prosenttimääräinen korvaus muista kuin palkkakustannuksista
Hallintoviranomainen voi päättää, että avustusta myönnetään kaikkiin muihin hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin kuin hankehenkilöstön palkkakustannuksiin määrä, joka on 40 prosenttia 23 §:n mukaisesti hyväksyttävistä tosiasiallisesti aiheutuneista palkkakustannuksista tai 22 §:n mukaisesti hyväksyttävistä palkkakustannusten yksikkökustannuksista. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että mikään hankkeeseen sisältyvä hankinta ei ylitä arvoltaan hankintalainsäädännön mukaista kansallista kynnysarvoa.
20 §Prosenttimääräisinä korvattavat välilliset kustannukset vain hankintoja sisältävissä hankkeissa
Jos hanke koostuu ainoastaan hankinnoista, hallintoviranomainen voi päättää, että prosenttimääräisenä korvauksena hyväksytään yksi prosentti hankkeen 2 momentissa tarkoitetuista hyväksyttävistä välittömistä kustannuksista.
21 §Yksikkökustannukset
Hallintoviranomainen voi päättää myöntää yksikkökustannuksena turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastoasetuksen 3 artiklan 2 kohdan a ja c alakohdan mukaisiin toimiin avustusta, joka koskee kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:ssä tarkoitettua vapaaehtoisen paluun avustusta ja korvausta.
Hallintoviranomainen vahvistaa 1 momentissa tarkoitetun yksikkökustannuksen määrän erillisellä päätöksellä.
22 §Yksikkökustannukset palkkakustannuksista
Hyväksyttävien työtuntien määrä ei saa minään hankkeen tai toiminnan toimintavuotena ylittää kyseisen yksikkökustannuksen määrittelyssä käytettyä tuntimäärää. Tukikelpoisten palkkakustannusten laskentaan saa käyttää vain työskenneltyjä tunteja. Lisäksi tukikelpoisten palkkakustannusten laskentaan voidaan käyttää sairausloman ajan ja perhevapaan ajan tunteja siltä osin kuin tunneista on aiheutunut kustannuksia avustuksen saajalle tai siirron saajalle ja avustuksen saaja tai siirron saaja ei ole saanut eikä ole oikeutettu saamaan niistä korvausta muualta.
Hallintoviranomainen voi avustuksen saajan kirjallisesta hakemuksesta ja saajan esittämästä perustellusta syystä muuttaa yksikkökustannuksen määrää, jos muutos yksikkökustannuksen perusteena olevissa vuotuisissa bruttotyövoimakustannuksissa on yli kymmenen prosenttia avustuspäätöksellä vahvistetusta määrästä.
23 §Palkkakustannukset
Hallintoviranomainen voi päättää, että hankkeen tai toiminnan palkkakustannukset korvataan tosiasiallisesti aiheutuneiden ja maksettujen tukikelpoisten kustannusten perusteella. Hankkeen tai toiminnan kaikki palkkakustannukset sisällytetään tällöin kustannusarvioon tosiasiallisesti aiheutuvina kustannuksina. Avustettavina palkkakustannuksina voidaan hyväksyä hankkeen tai toiminnan toteuttamiseksi tarpeellisesta työstä aiheutuneet palkkakustannukset sekä lakiin tai virka- tai työehtosopimukseen perustuvat kustannukset. Palkat ovat tukikelpoisia vain siltä osin kuin ne eivät ylitä avustuksen saajan tai siirron saajan vastaavasta tehtävästä yleisesti maksaman palkan määrää. Tulospalkkiot, luontoisedut, bonukset ja muut niihin rinnastettavat työnantajan vapaaehtoisesti maksamat tai hankkeeseen tai toimintaan liittymättömät erät eivät ole tukikelpoisia.
Avustuksen saajan ja siirron saajan on kirjallisella päätöksellään nimettävä henkilöt toteuttamaan avustettavaa hanketta tai toimintaa. Avustuksen saajalla ja siirron saajalla ei ole velvollisuutta ottaa käyttöön hankkeessa tai toiminnassa erillistä työaikakirjanpitoa tosiasiallisten palkkakustannusten tukikelpoisuuden todentamiseksi.
24 §Matkakustannukset
Hankkeesta aiheutuvat matkakustannukset ovat tukikelpoisia siltä osin kuin ne eivät ylitä avustuksen saajaan tai siirron saajaan sovellettavan virka- tai työehtosopimuksen mukaisesti maksettavien matkakorvausten määrää.
31 §Avustuksen hakeminen
Avustushakemukseen on sisällytettävä ainakin:
sisäasioiden rahastojen varoista haettavan avustuksen määrä sekä tapa, jolla kustannukset korvataan;
hankkeessa toteutettaviksi suunnitellut toimenpiteet sekä hankkeen aikataulu, tavoitellut tulokset tai tuotokset ja vaikutukset taikka toiminnassa toteutettaviksi suunnitellut toimenpiteet ja toiminnan vaikutukset;
kuvaus hankkeen tai toiminnan suunnitellusta viestinnästä;
selvitys siitä, miten hakemuksen kohteena olevia hanketoimintoja tullaan jatkamaan sen jälkeen, kun hankkeen avustaminen on päättynyt, jollei se ole jo hanketoimintojen luonteen vuoksi tarpeetonta, sekä selvitys siitä, miten valmistelussa on otettu huomioon hankkeen tai toiminnan kannalta merkityksellisten, aiemmin avustettujen hankkeiden tai toiminnan tulokset;
tiedot mahdollisista kansallisen kynnysarvon ylittävistä, hankintalainsäädännössä tarkoitetuista hankinnoista;
32 §Avustuspäätös
Avustuspäätöksessä on mainittava:
ehto tilintarkastuksen suorittamisesta, jos hankkeen tai toiminnan palkkakustannukset korvataan 23 §:n mukaisesti, hankkeen kustannukset korvataan 19 §:n mukaisesti tai jos hallintoviranomainen sitä muuten edellyttää; jos hankkeen kustannukset korvataan 18 §:n mukaisesti ja sen palkkakustannukset korvataan 22 §:n mukaisina palkkakustannusten yksikkökustannuksina, ei tilintarkastuksen suorittamista edellytetä, vaikka hankkeeseen sisältyisi tosiasiallisesti aiheutuneina kustannuksina korvattavia ulkomaan edustuksen korvauksia tai vastaavia korvauksia;
33 §Maksamisen hakeminen
Edellä 2 momentissa säädetystä poiketen kertakorvauksena maksettavan avustuksen maksamista koskevaan hakemukseen on liitettävä selvitys hankkeen toteuttamisesta ja tuotoksista sekä hankkeen toteutuneesta rahoituksesta ja mahdollisesta tuotosta. Lisäksi on toimitettava muut tarvittavat asiakirjat hankkeen tuotosten ja toimenpiteiden toteutumisen todentamiseksi.
38 §Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastoasetuksen 19 artiklan mukaisen määrärahan käyttökohteet ja raportointi
Turvapaikka- maahanmuutto- ja kotouttamisrahastoasetuksen 19 artiklan mukaista määrärahaa saa käyttää rahastolain 28 §:n 1 momentin mukaisesti:
kunnille ja hyvinvointialueille maksettavien kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) mukaisten korvausten lisänä maksettaviin korvauksiin; sekä
Tämä asetus tulee voimaan 20 päivänä huhtikuuta 2023.
Helsingissä 13.4.2023
SisäministeriKrista MikkonenJohtava asiantuntijaNina Routti-Hietala