Laki aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Suomen säädöskokoelma
- Säädösteksti
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain ( 1686/2009 ) 34 a–34 c ja 57 §, sellaisina kuin ne ovat, 34 a–34 c § laissa 670/2021 ja 57 § laissa 946/2018, sekä
lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 946/2018, 169/2019, 783/2019 ja 670/2021, uusi 8 a, 16 a ja 16 b kohta sekä lakiin uusi 12 a, 22 b ja 51 a § seuraavasti:
2 §Määritelmät
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitetaan:
IP-säännöstöllä teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevaa kansainvälistä turvallisuussäännöstöä, joka sisältyy IMO:n meriturvallisuuskomitean 10 päivänä marraskuuta 2022 antamaan päätöslauselmaan MSC.527(106);
teollisuustyöntekijöitä kuljettavalla aluksella sellaista alusta, jota ei pidetä tavallisena matkustaja-aluksena ja joka kuljettaa tai majoittaa miehistöön kuuluvien lisäksi enemmän kuin 12 teollisuustyöntekijää;
teollisuustyöntekijöillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka työskentelevät offshore-teollisuudessa offshore-laitoksissa tai muilla aluksilla tehtävissä, jotka liittyvät offshore-laitosten tai alusten rakentamiseen, huoltoon, ylläpitoon tai käytöstä poistamiseen;
12 a §Edellytykset teollisuustyöntekijöiden kuljetukselle
Teollisuustyöntekijöitä kuljettavan aluksen päällikön on varmistettava ennen kuljetuksen aloittamista, että hänelle on toimitettu asiakirjatodisteet siitä, että jokainen aluksella kuljetettava tai majoitettava teollisuustyöntekijä:
on vähintään 16 vuoden ikäinen;
täyttää IP-säännöstön mukaiset edellytykset fyysisestä kunnosta ja terveydentilasta;
on suorittanut ennen kuljetuksen alkua IP-säännöstön III luvun 1 säännössä tarkoitetut harjoitukset; ja
omaa riittävän kyvyn ymmärtää ja käyttää aluksen työkieltä.
22 b §Teollisuustyöntekijöitä kuljettava alus
Teollisuustyöntekijöitä kuljettavan aluksen, joka liikennöi kotimaanliikenteessä ja jonka bruttovetoisuus on vähintään 500, on täytettävä IP-säännöstön vaatimukset.
Teollisuustyöntekijöitä kuljettavan aluksen, jonka bruttovetoisuus on alle 500, on täytettävä IP-säännöstön tavoitteet ja toiminnalliset vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirasto voi alusturvallisuuden kannalta riittävän tason varmistamiseksi antaa tarkempia teknisiä määräyksiä teollisuustyöntekijöitä kuljettaville aluksille asetettavista teknisistä vaatimuksista, joilla varmistetaan IP-säännöstön tavoitteiden ja toiminnallisten vaatimusten täyttyminen. Teollisuustyöntekijöitä kuljettavan aluksen päällikön on varmistettava ennen kuljetuksen aloittamista, että hänelle on toimitettu asiakirjatodisteet siitä, että jokainen aluksella kuljetettava tai majoitettava teollisuustyöntekijä:
on vähintään 16 vuoden ikäinen;
täyttää IP-säännöstön mukaiset edellytykset fyysisestä kunnosta ja terveydentilasta;
on suorittanut ennen kuljetuksen alkua IP-säännöstön III luvun 1 säännössä tarkoitetut harjoitukset; ja
omaa riittävän kyvyn ymmärtää ja käyttää aluksen työkieltä.
34 a §Ro-ro-matkustaja-alusten erityiset vakavuusvaatimukset
Vakavuusdirektiivin soveltamisalaan kuuluvien alusten on täytettävä mainitussa direktiivissä niille asetetut vakavuusvaatimukset.
Liikenne- ja viestintäviraston on toimitettava vakavuusdirektiivissä säädetyt ilmoitukset Euroopan komissiolle.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa vakavuusdirektiivin täytäntöönpanemiseksi tarkemmat määräykset aluksen teknisestä turvallisuudesta sekä määrätä vakavuusdirektiivin mukaisista merialueista, joilla ro-ro-matkustaja-alukset liikennöivät säännöllisesti niiden satamiin tai niiden satamista, ja kyseisten alueiden merkitsevistä aallonkorkeusarvoista.
34 b §Todistuskirjat
Liikenne- ja viestintävirasto myöntää vakavuusdirektiivin 8 artiklan mukaisen todistuskirjan Suomen lipun alla purjehtivalle ro-ro-matkustaja-alukselle, joka täyttää vakavuusdirektiivin 6 artiklassa ja liitteessä I vahvistetut erityiset vakavuusvaatimukset.
Todistuskirja on voimassa niin kauan kuin alus liikennöi alueella, jolla on sama tai alhaisempi merkitsevä aallonkorkeusarvo.
34 c §Kausiluonteinen ja lyhytaikainen liikennöinti
Jos ympärivuotista säännöllistä liikennöintiä harjoittava laivanisäntä haluaa ottaa kyseistä liikennettä varten käyttöön ylimääräisiä ro-ro-matkustaja-aluksia kalenterivuotta lyhyemmäksi ajanjaksoksi, sen on ilmoitettava asiasta Liikenne- ja viestintävirastolle viimeistään yhtä kuukautta ennen kuin mainitut alukset otetaan käyttöön kyseisessä liikenteessä. Jos säännöllistä liikennöintiä korvaava ro-ro-matkustaja-alus on kuitenkin ennakoimattomien olosuhteiden vuoksi otettava nopeasti käyttöön liikennöinnin jatkuvuuden varmistamiseksi, sovelletaan alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 17 e §:n 3 momenttia.
Jos laivanisäntä haluaa harjoittaa kausiluonteisesti säännöllistä liikennöintiä enintään kuuden kuukauden jakson vuodessa, sen on ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle asiasta viimeistään kolme kuukautta ennen liikennöinnin aloittamista.
Jos vakavuusdirektiivin liitteen I A jaksossa tarkoitetun erityisten vakavuusvaatimusten mukaisen aluksen tai aluksen, jonka 34 b §:ssä tarkoitettu todistuskirja on myönnetty ennen 5 päivää joulukuuta 2024, kausiluonteinen ja lyhytaikainen liikennöinti tapahtuu olosuhteissa, joissa merkitsevä aallonkorkeus on alhaisempi kuin samalle merialueelle ympärivuotista liikennöintiä varten vahvistettu arvo, Liikenne- ja viestintävirasto voi vakavuusdirektiivin liitteessä I tarkoitettuja erityisiä vakavuusvaatimuksia määrätessään käyttää kannella olevan veden korkeuden määrittämiseen kausiluontoiseen ja lyhytaikaiseen liikennöintiin soveltuvaa merkitsevän aallonkorkeuden arvoa. Tähän kausiluontoiseen ja lyhytaikaiseen liikennöintiin sovellettava merkitsevän aallonkorkeuden arvo määritetään reitin eri päissä sijaitsevien Euroopan unionin jäsenvaltioiden tai soveltuvin osin ja mahdollisuuksien mukaan reitin eri päissä sijaitsevien jäsenvaltioiden ja Euroopan unioniin kuulumattomien valtioiden keskinäisellä sopimuksella.
Kausiluonteisen ja lyhytaikaisen liikennöinnin edellytyksenä on, että tällaisessa liikennöinnissä käytettävällä ro-ro-matkustaja-aluksella on 34 b §:ssä tarkoitettu todistuskirja.
51 a §Teollisuustyöntekijöitä kuljettavan aluksen katsastus
Kotimaanliikenteessä käytettävä teollisuustyöntekijöitä kuljettava alus sekä kansainvälisessä liikenteessä käytettävä teollisuustyöntekijöitä kuljettava alus, joka ei kuulu SOLAS-yleissopimuksen soveltamisalaan, on peruskatsastettava ennen aluksen asettamista liikenteeseen suomalaisena aluksena.
Edellä 1 momentissa tarkoitetulle alukselle on peruskatsastuksen lisäksi tehtävä uusintakatsastus ja vuosikatsastus.
Kotimaanliikenteessä käytettävälle teollisuustyöntekijöitä kuljettavalle alukselle, jonka bruttovetoisuus on vähintään 500 ja kansainvälisessä liikenteessä käytettävälle sellaiselle teollisuustyöntekijöitä kuljettavalle alukselle, joka ei kuulu SOLAS-yleissopimuksen soveltamisalaan, on tehtävä lisäksi välikatsastus ja aluksen radiolaitteille määräaikainen katsastus.
Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat määräykset siitä, milloin peruskatsastus, uusintakatsastus, vuosikatsastus, määräaikainen katsastus ja välikatsastus tehdään ja mitä näihin katsastuksiin sisältyy.
57 §Katsastusasiakirjat sekä todistus- ja turvallisuuskirjat
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos myöntää katsastusten perusteella katsastusasiakirjat sekä todistus- ja turvallisuuskirjat tai tekee niihin merkinnän suoritetusta määräaikaisesta katsastuksesta taikka väli- tai vuosikatsastuksesta. Jos aluksessa on havaittu olennaisia puutteita, asiakirjat annetaan puutteiden korjaamisen jälkeen.
Liikenne- ja viestintävirasto antaa SOLAS-yleissopimuksen, lastiviivayleissopimuksen, MARPOL 73/78 -yleissopimuksen, non-SOLAS-direktiivin, kalastusalusdirektiivin ja aluskierrätysasetuksen sekä muiden kansainvälisten velvoitteiden täytäntöön panemiseksi tarkemmat määräykset siitä, mitä katsastusasiakirjoja sekä todistus- ja turvallisuuskirjoja katsastusten perusteella annetaan sekä siitä, kuinka kauan ne ovat voimassa ja miten niiden voimassaoloa voidaan jatkaa. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirasto antaa 22 b §:n 2 momentissa tarkoitetuille aluksille tarkemmat määräykset siitä, mitä katsastusasiakirjoja sekä todistus- ja turvallisuuskirjoja katsastusten perusteella annetaan sekä siitä, kuinka kauan ne ovat voimassa ja miten niiden voimassaoloa voidaan jatkaa.
Liikenne- ja viestintävirasto myöntää merityöyleissopimuksen mukaisen merityösertifikaatin ja sen liitteenä olevan merityöehtojen noudattamista koskevan ilmoituksen. Myöntämisen edellytyksenä on, että Liikenne- ja viestintävirasto on toimivaltaansa kuuluvien seikkojen osalta todennut, ettei myöntämiselle ole estettä ja että työsuojeluviranomainen on suorittamansa tarkastuksen perusteella todennut Liikenne- ja viestintävirastolle antamassaan lausunnossa, ettei myöntämiselle ole estettä työsuojeluviranomaisen toimivaltaan kuuluvien seikkojen osalta. Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat määräykset merityösertifikaatin myöntämiseen liittyvistä menettelyistä.
Liikenne- ja viestintäviraston on peruutettava merityösertifikaatti silloin, kun virasto on toimivaltaansa kuuluvien seikkojen osalta tai työsuojeluviranomainen on suorittamansa tarkastuksen perusteella todennut Liikenne- ja viestintävirastolle antamassaan lausunnossa, että alus ei todistettavasti vastaa merityöyleissopimuksen vaatimuksia eikä asian korjaamiseksi ole ryhdytty tarvittaviin toimenpiteisiin.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2024. Sen 34 a–34 c § tulevat voimaan vasta 5 päivänä joulukuuta 2024. Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 34 b §:n mukaan myönnetyt todistuskirjat pysyvät voimassa.
LiVM 2/2023
EV 13/2023
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2023/946 (32023L0946); EUVL N:o L 128, 15.5.2023, s. 1
Helsingissä 24.11.2023
Tasavallan PresidenttiSauli NiinistöLiikenne- ja viestintäministeriLulu Ranne