Liikenne- ja viestintäministeriön asetus ajoneuvon renkaiden nastoista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 5 ja 6 §:n muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 117/2007 (Julkaistu 13.7.2007)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti,
muutetaan ajoneuvon renkaiden nastoista 20 päivänä toukokuuta 2003 annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ( 408/2003 ) 5 ja 6 §, seuraavasti:
5 §Henkilöautonrenkaan nastan pistovoiman mittaus
1. Henkilöautonrenkaan nastan pistovoima mitataan nastojen ollessa asennettuina kahta yleistä merkkiä edustaviin talvirenkaisiin, jotka on suunniteltu mittauksen kohteena olevan kokoisille nastoille. Tutkimuslaitos valitsee molemmista rengasmerkeistä mittaukseen kaksi rengasta siten, että toinen näistä on kantavuudeltaan enintään 600 kg ja toinen yli 600 kg. Kantavuudeltaan enintään 600 kg:n rengas valitaan kokovaihtoehdoista: 175/65/R14 tai 185/60/R15 Kantavuudeltaan yli 600 kg:n rengas valitaan kokovaihtoehdoista: 195/65/R15 tai 205/55/R16. Renkaat toimitetaan tutkimuslaitokselle normin mukaisille vanteille asennettuina. Testattavien renkaiden tulee olla vähintään 2 viikkoa vanhoja.
2. Mittaus suoritetaan seuraavin edellytyksin:
nastojen ulkonema mitataan ennen pistovoiman mittaamista; ulkoneman tulee olla 1,2 ± 0,1 mm;
renkaan ilmanpaineen tulee olla 200 kPa; 31 päivään joulukuuta 2004 saakka kuitenkin 180 kPa;
tutkimuslaitos suorittaa tai valvoo mitattavien nastojen asennuksen;
mittaus suoritetaan aikaisintaan yhden ja viimeistään kahden vuorokauden kuluttua nastoituksesta;
mittauslämpötila on 20 ± 2 °C;
kulutuspinnan kummaltakin reunalta mitataan 10 peräkkäistä nastaa, jos ei ole erityistä syytä mitata nastoja laajemmalta alueelta.
3. Mittaus suoritetaan seuraavalla tavalla:
pyörään kohdistetaan kuormitus, jonka suuruus on 70 % renkaan kantavuudesta;
kuormituksen suunta on yhdensuuntainen nastan kautta kulkevan pyörän säteen kanssa ja kohtisuoraan tienpintaa kuvaavaa tasoa vasten;
mittaus suoritetaan staattisena nasta painuneena renkaan kulutuspinnan tasolle, mittaussuuntana kuormituksen suunta.
4. Pistovoimaksi katsotaan näin mitattujen voimien keskiarvo. Ulkonemaksi katsotaan mitattujen nastojen ulkonemien keskiarvo. Ulkoneman poiketessa 2 §:n 3 momentissa säädetystä arvosta määritetään pistovoima seuraavasti:
F = F m * u s / u m , jossa
Fm = mitattujen pistovoimien keskiarvo
us = sallittu ulkoneman keskiarvo
um = mitattujen ulkonemien keskiarvo
Henkilöauton nastan pistovoima on edellä tarkoitetulla tavalla laskettujen neljän renkaan pistovoimien keskiarvo.
6 §Kevyen kuorma-autonrenkaan ja kuorma-autonrenkaan nastan pistovoiman mittaus
1. Kevyen kuorma-autonrenkaan ja kuorma-autonrenkaan nastan pistovoima mitataan yhdestä tai useammasta renkaasta. Kevyen kuorma-autonrenkaan koko on 195/70/R15C ja kuorma-autonrenkaan koko 295/80R22.5 tai vastaava. Tutkimuslaitos valitsee renkaat yleistä merkkiä edustavista renkaista, jotka on suunniteltu mittauksen kohteena olevan kokoisille nastoille.
2. Mittaus suoritetaan seuraavin edellytyksin:
nastojen ulkonema mitataan ennen pistovoiman mittaamista; ulkoneman tulee olla kevyen kuorma-auton renkaissa 1,2 ± 0,1 mm ja kuorma-auton renkaissa 1,5 ± 0,2 mm;
renkaan ilmanpaineen tulee olla kevyen kuorma-auton renkaissa 300 kPa ja kuorma-auton renkaissa mitattavan renkaan kuormitusta vastaava;
nastareiät porataan tarvittaessa hakijan ohjeiden mukaisesti ja tutkimuslaitos asentaa nastat tai hakija asentaa ne tutkimuslaitoksen valvonnassa.
3. Mittausolosuhteet ovat samat ja mittaus sekä mahdollinen laskenta suoritetaan samalla tavalla kuin 3 §:ssä säädetään.
Tämä asetus tulee voimaan 21 päivänä heinäkuuta 2007.
Helsingissä 5 päivänä heinäkuuta 2007
Viestintäministeri Suvi LindénYlitarkastaja Päivi Yrjönen