Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 23 ja 32 §:n muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Asetus
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 81/2004 (Julkaistu 24.6.2004)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,
muutetaan ajoneuvojen käytöstä tiellä 4 päivänä joulukuuta 1992 annetun asetuksen ( 1257/1992 ) 23 §:n 1 momentti ja 32 §:n 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat asetuksessa 670/1997, seuraavasti:
23 §Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa
1. Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa ei sitä tiellä kuljetettaessa saa ylittää seuraavia arvoja, jolloin akselien lukumäärää laskettaessa ei oteta huomioon akselille kohdistuvalta massaltaan alle viiden tonnin akselia:
a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä | 48 t |
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä | 44 t |
c) auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmä tai auton, apuvaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä tahi auton, puoliperävaunun ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun yhdistelmä taikka auton, puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä: | |
neliakselisena | 36 t |
viisiakselisena | 44 t |
kuusiakselisena | 53 t |
vähintään seitsemänakselisena | 60 t |
32 §Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
3. Jos yhdistelmän pituus on enintään 22,00 metriä, kuorma-autoon (N 2 - ja N 3 - luokka) saa kytkeä puoliperävaunun, keskiakseliperävaunun, varsinaisen perävaunun tai hinattavan laitteen. Jos yhdistelmän pituus on suurempi kuin 22,00 metriä, kuorma-autoon saa kytkeä varsinaisen perävaunun, apuvaunuun kytketyn puoliperävaunun, puoliperävaunun ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun tai puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseliperävaunun. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisen yhdistelmän vetoautossa, mahdollisessa apuvaunussa ja perävaunuissa on oltava lukkiutumattomat jarrut. Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2004.
Helsingissä 16 päivänä kesäkuuta 2004
Liikenne- ja viestintäministeri Leena LuhtanenLiikenneneuvos Kari Saari