Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

131/1999

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Asetus räjähdeasetuksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Alkuperäinen julkaisu
Vihko 14/1999 (Julkaistu 11.2.1999)

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Kauppa- ja teollisuusministerin esittelystä

kumotaan 28 päivänä toukokuuta 1993 annetun räjähdeasetuksen ( 473/1993 ) 51 §:n 3 momentti,

muutetaan 5 §:n 3 momentti, 9 §:n 3 momentin 10 ja 12 kohta, 37 b §, 49 §:n 2 ja 3 momentti, 51 §:n 1 momentti, 53 §:n 4 momentti, 56 §:n 2 momentti, 61 §:n 1 momentti, 83 §:n 3 momentti, 87―89 §, 91 §:n 1 momentti sekä 99 ja 100 §, sellaisina kuin niistä on 37 b § asetuksessa 1385/1994, sekä

lisätään asetukseen uusi 87 a ja 89 a―89 g § sekä mainitulla asetuksella 1172/1995 kumotun 101 §:n tilalle uusi 101 §, seuraavasti:

5 §


Edellä 1 momentissa tarkoitetussa toiminnassa on lisäksi otettava huomioon vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen (59/1999) sekä sen nojalla annettujen säännösten mukaiset vaatimukset, jos käsiteltävien räjähteiden vaaraominaisuudet sitä edellyttävät.

9 §

Hakemukseen on liitettävä:


10)

selvitys palontorjunnan järjestelyistä, kemikaalivuotojen hallinnasta ja muista onnettomuus- ja häiriötilanteiden varalta suunnitelluista toimenpiteistä;


12)

selvitys

a)

toimintaan liittyvistä vaaralähteistä, olosuhteista ja tilanteista, joissa onnettomuus on mahdollinen; sekä

b)

tyypillisistä ja suurimmista mahdollisista vaaratilanteista, niiden seurauksista laitoksen sisällä ja vaikutuksista laitoksen ulkopuolelle sekä niihin johtavista virhetoiminnoista, laitteiden vikaantumisesta ja vaurioista.

37 b §

Mitä tässä luvussa säädetään, ei koske:

1)

pyroteknisten välineiden siirtoa;

2)

ampuma-aseissa, työkaluissa tai lähetyspistooleissa käytettävien patruunoiden tai niihin rinnastettavien välineiden siirtoa;

3)

ampuma-aseen hallussapitoon oikeutetun omaan käyttöön 49 §:n mukaisesti hankkiman ruudin ja sytytysnallien siirtoa.

49 §


Mitä 1 momentissa säädetään, ei kuitenkaan koske seuraavia räjähteitä:

1)

ampuma-aseissa, lähetyspistooleissa ja työkaluissa käytettäviä patruunoita;

2)

sellaisia valaisu- ja merkinantovälineitä sekä niihin verrattavia räjähteitä, jotka hankitaan hätätilanteessa käytettäviksi;

3)

yleiseen kauppaan tai yleiseen käyttöön hyväksyttyjä pyroteknisiä välineitä.

Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, ampuma-aseissa tai niiden patruunoissa käytettäviä ruuteja ja sytytysnalleja saadaan luovuttaa ampuma-aseen hallussapitoon oikeutetulle. Ruutia saadaan kuitenkin kerralla luovuttaa enintään 2 kg ja sytytysnalleja enintään 1 000 kpl.


51 §

Räjähteiden luovuttamisen 49 §:n 1 momentissa tarkoitetulle henkilölle tai yhteisölle tulee tapahtua kuittausta vastaan. Kuittiin on merkittävä luovutetun räjähteen kauppanimi ja määrä sekä päiväys ja vastaanottajan nimi. Luovuttajalle on lisäksi toimitettava oikeaksi todistettu jäljennös voimassa olevasta siirtotodistuksesta.


53 §


Ampuma-aseissa käytettäviä patruunoita koskevasta kirjanpidosta säädetään erikseen.

56 §


Hakemukseen on liitettävä:

1)

selvitys siitä, että hakija hallitsee varastoaluetta;

2)

mittakaavaan 1:1 000 tai 1:2 000 laadittu asemapiirros varastoalueesta, josta tulee käydä selville varastoalueelle suunnitellut rakennukset ja rakennelmat sekä niiden sijainti;

3)

vähintään mittakaavassa 1:20 000 oleva kartta, josta ilmenee varastoalueen sijainti ja ympäristön pinnanmuodostus vähintään kahden kilometrin säteellä;

4)

selostus suojaetäisyydestä, kuitenkin vähintään yhden kilometrin etäisyydelle varastosta ulottuvalla alueella sijaitsevista rakennuksista samoin kuin muista rakennelmista ja niiden käyttötarkoituksesta sekä teistä ja muista sellaisista seikoista, jotka on yleisen turvallisuuden kannalta otettava huomioon;

5)

mittakaavaan 1:50 tai 1:100 laaditut varastosuojien ja muiden varastoalueelle suunniteltujen rakennusten ja rakennelmien piirustukset selostuksineen, joista selvästi ilmenevät mitat, rakennustapa, rakennusaines, mahdolliseen lämmitykseen ja valaistukseen käytettävät laitteet sekä ilmastoinnin, viemäröinnin ja palontorjunnan järjestely.


61 §

Räjäytys- ja louhintatyötä varten voi turvatekniikan keskus myöntää luvan ( tilapäinen varastointilupa ) yhtä tai useampaa tilapäistä varastosuojaa varten, joissa kussakin saa varastoida enintään 5 000 kg räjähteitä.


83 §


Räjähteet saa hävittää vain henkilö, jolla on panostajan pätevyys tai poliisipiirin päällikön määräämä tehtävään pätevä henkilö.


10 lukuSuuronnettomuuden vaaran torjunta

87 §

Tässä luvussa räjähteet jaetaan seuraavasti:

1)

aine tai valmiste

a)

joka voi räjähtää iskun, hankauksen, avotulen tai muun syttymislähteen vaikutuksesta;

b)

pyrotekninen aine tai aineseos, joka on tarkoitettu muodostamaan lämpöä, valoa, ääntä, kaasua tai savua taikka niiden yhdistelmiä itsestään jatkuvissa eksotermisissä kemiallisissa reaktioissa, joissa ei tapahdu detonaatiota; tai

c)

esineissä oleva räjähtävä tai pyrotekninen aine; sekä

2)

aine tai valmiste, joka on erittäin helposti räjähtävä iskun, hankauksen, avotulen tai muun syttymislähteen vaikutuksesta.

87 a §

Räjähteiden valmistuksessa ja varastoinnissa tulee ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimiin suuronnettomuuksien ehkäisemiseksi ja niistä aiheutuvien seurausten rajoittamiseksi.

88 §

Jos 87 §:n 1 kohdassa tarkoitettujen räjähteiden määrä tehtaassa tai varastossa on 50 000 kg tai suurempi taikka 87 §:n 2 kohdassa tarkoitettujen räjähteiden määrä siellä on 10 000 kg tai suurempi, toiminnasta tulee laatia asiakirja, jossa selostetaan toimintaperiaatteet suuronnettomuuksien ehkäisemiseksi ( toimintaperiaateasiakirja ).

Edellä 1 momentissa tarkoitetun velvoitteen määräytymisessä otetaan huomioon myös muut vaaralliset kemikaalit määrittämällä vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen 14 §:n mukainen suhdelukujen summa. Jos palo- ja räjähdysvaarallisten kemikaalien suhdelukujen summa on suurempi kuin 1, toimintaperiaateasiakirja tulee laatia.

Toimintaperiaateasiakirjassa tulee selostaa toimintaperiaatteet suuronnettomuuksien ja muiden onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Asiakirjan laatimisessa on noudatettava vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen liitteessä III esitettyjä periaatteita ottaen huomioon toiminnassa esiintyvä suuronnettomuus- ja muu onnettomuusvaara.

Räjähteiden valmistuksessa ja varastoinnissa tulee noudattaa toimintaperiaateasiakirjassa esitettyjä toimintaperiaatteita.

Toimintaperiaateasiakirja tai yhteenveto asiakirjasta liitetään tehdasta tai varastoa koskevaan lupahakemukseen. Asiakirja tulee esittää tarkastuksen yhteydessä ja osoittaa, miten siinä esitettyjen toimintaperiaatteiden noudattamisesta on huolehdittu.

89 §

Jos 87 §:n 1 kohdassa tarkoitettujen räjähteiden määrä tehtaassa tai varastossa on 200 000 kg tai suurempi taikka 87 §:n 2 kohdassa tarkoitettujen räjähteiden määrä siellä on 50 000 kg tai suurempi, toiminnasta tulee laatia turvallisuusselvitys.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun velvoitteen määräytymisessä otetaan huomioon myös muut vaaralliset kemikaalit määrittämällä vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen 15 §:n mukainen suhdelukujen summa. Jos palo- ja räjähdysvaarallisten kemikaalien suhdelukujen summa on suurempi kuin 1, turvallisuusselvitys tulee laatia.

89 a §

Turvallisuusselvityksessä tulee osoittaa:

1)

toimintaperiaatteet suuronnettomuuksien ja muiden onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä tarpeelliset tiedot näiden periaatteiden toteuttamiseksi tarvittavasta organisaatiosta ja turvallisuusjohtamisjärjestelmästä vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen liitteen III mukaisesti;

2)

että toiminnassa on tunnistettu suuronnettomuuksien vaarat ja ryhdytty tarpeellisiin toimiin niiden ehkäisemiseksi ja tällaisten onnettomuuksien ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheuttamien seurauksien rajoittamiseksi;

3)

että 2 luvussa säädetyt turvallisuusvaatimukset on otettu huomioon;

4)

että sisäinen pelastussuunnitelma on laadittu;

5)

riittävät tiedot ulkoisen pelastussuunnitelman laatimista varten;

6)

riittävät tiedot tehtaan tai varaston sijoittamista ja ympärillä olevan maan käytön suunnittelua varten.

Turvallisuusselvityksessä tulee olla vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen liitteessä IV luetellut tiedot ja luettelo tehtaassa tai varastossa olevista vaarallisista kemikaaleista.

89 b §

Turvallisuusselvitys tulee toimittaa turvatekniikan keskukselle riittävän ajoissa ennen toiminnan aloittamista.

Turvallisuusselvitystä voidaan tarvittaessa täydentää käsittelyn yhteydessä. Turvatekniikan keskus voi tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä turvallisuusselvitykseen.

Turvallisuusselvitys toimitetaan turvatekniikan keskukselle kolmin kappalein.

Turvallisuusselvitys tulee tarkistaa ja saattaa se ajan tasalle seuraavissa tapauksissa:

1)

jos toiminnassa on tapahtunut suuronnettomuuksien vaaraa lisäävä muutos;

2)

jos tarkistaminen on tarpeen, jotta voidaan ottaa huomioon turvallisuustekniikassa, vaarojen arvioinnissa ja teknisessä tietämyksessä tapahtunut kehitys ja lisääntyminen;

3)

jos onnettomuus- ja vaaratilanteiden selvittelyssä on ilmennyt huomioon otettavia seikkoja;

4)

turvatekniikan keskuksen pyynnöstä.

Turvallisuusselvitys tulee kuitenkin tarkistaa ja saattaa ajan tasalle vähintään joka viides vuosi. Tarkistettu selvitys tulee toimittaa turvatekniikan keskukseen.

Turvallisuusselvityksestä on lisäksi soveltuvin osin voimassa, mitä vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen 23, 25 ja 26 §:ssä säädetään.

89 c §

Edellä 88 ja 89 §:ssä tarkoitettujen tehtaiden ja varastojen sisäisestä ja ulkoisesta pelastussuunnitelmasta on voimassa, mitä vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen 27 ja 28 §:ssä säädetään.

89 d §

Edellä 89 §:ssä tarkoitetun tehtaan ja varaston tulee tiedottaa turvallisuustoimenpiteistä ja onnettomuustapauksissa noudatettavaa käyttäytymistä koskevista toimintaohjeista sellaisille henkilöille ja yhteisöille, joihin kyseisessä tehtaassa tai varastossa alkunsa saanut suuronnettomuus voi vaikuttaa.

Tiedotteesta on käytävä ilmi vähintään vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen liitteessä VII tarkoitetut asiat.

Tiedote on tarkistettava joka kolmas vuosi ja saatettava tarvittaessa ajan tasalle. Tiedotus on uusittava, jos tehtaassa tai varastossa on tapahtunut muutoksia, joilla on merkittäviä vaikutuksia suuronnettomuusvaaraan. Muussa tapauksessa tiedotus on uusittava ainakin viiden vuoden välein.

89 e §

Turvatekniikan keskuksen on määriteltävä lupahakemuksessa ja turvallisuusselvityksessä saamiensa tietojen perusteella alueet, joissa suuronnettomuuden todennäköisyys voi kasvaa tehtaan tai varaston sijainnin ja toisten tehtaiden tai varastojen läheisyyden takia.

Edellä 1 momentissa tarkoitettujen tehtaiden ja varastojen tulee:

1)

antaa alueen toisille tehtaille ja varastoille tiedot tehtaassa tai varastossa olevista suuronnettomuus- ja muista onnettomuusvaaroista;

2)

ottaa huomioon muiden tehtaiden ja varastojen aiheuttamat suuronnettomuus- ja muut onnettomuusvaarat toimintaperiaatteissaan, turvallisuusjohtamisjärjestelmässään, turvallisuusselvityksessään, sisäisessä pelastussuunnitelmassaan ja muissa selvityksissään;

3)

tehdä yhteistyötä yleisölle tiedottamisessa ja tietojen toimittamisessa turvatekniikan keskukseen ulkoisen pelastussuunnitelman laatimista varten.

Mitä 2 momentissa säädetään, koskee myös niitä tehtaita ja varastoja, jotka muodostavat useamman eri toiminnanharjoittajan vastuulla olevasta osasta toiminnallisen kokonaisuuden.

89 f §

Turvatekniikan keskuksen on tarkastettava 88 ja 89 §:ssä tarkoitettujen tehtaiden ja varastojen tekninen toteutus, toimintaperiaatteet ja johtamisjärjestelmät sekä niiden toimivuus järjestelmällisesti, jollei se ole hyväksynyt muita tehtaan tai varaston valvontaan soveltuvia keinoja, joiden avulla se voi varmistua edellä tarkoitetuista asioista.

Turvatekniikan keskus tekee 88 ja 89 §:ssä tarkoitetuille tehtaille ja varastoille tarkastusohjelman, jonka mukaan ne tarkastetaan seuraavasti:

1)

tehtaat ja varastot, joilta edellytetään turvallisuusselvitys, vähintään kerran vuodessa; sekä

2)

tehtaat ja varastot, joilta edellytetään toimintaperiaateasiakirja, vähintään kerran kahdessa vuodessa.

Edellä 2 momentissa säädettyjä määräaikoja voidaan pidentää, jos tehtaalla tai varastolla on käytössään osoitettuja, järjestelmällisiä menettelyitä, joiden perusteella turvatekniikan keskus voi varmistua tehtaan tai varaston teknisestä turvallisuudesta, toimintaperiaatteista ja johtamisjärjestelmistä sekä niiden toimivuudesta taikka jos tehtaan tai varaston suuronnettomuus- ja muiden onnettomuusvaarojen järjestelmällisen arvion perusteella tehtaalle tai varastolle on laadittu muu ohjelma.

Edellä 2 momentissa säädettyjä määräaikoja voidaan vastaavasti lyhentää, jos se turvallisuuden varmistamiseksi on tarpeellista.

Turvatekniikan keskus tekee tarkastusohjelman yhteistyössä työsuojelupiirin ja kunnan palopäällikön kanssa.

89 g §

Turvatekniikan keskuksen on tarkastettava 88 ja 89 §:ssä tarkoitettujen tehtaiden ja varastojen tekninen toteutus, toimintaperiaatteet ja johtamisjärjestelmät säännöllisesti tarkastusohjelman mukaisesti. Tarkastuksessa tulee osoittaa ainakin, että:

1)

turvallisuusselvityksessä, hakemuksessa, ilmoituksessa tai muussa turvatekniikan keskukseen toimitetussa selvityksessä esitetyt tiedot vastaavat tehtaassa ja varastossa vallitsevaa tilannetta;

2)

lupapäätöksessä asetetut ehdot täyttyvät;

3)

tehdyt muutokset on toteutettu säännösten mukaisesti;

4)

toimintaperiaatteita onnettomuuksien ehkäisemiseksi noudatetaan;

5)

riittävät toimenpiteet onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi on toteutettu ottaen huomioon tehtaassa ja varastossa harjoitetut toiminnat;

6)

on varauduttu riittävin toimenpitein onnettomuuksien seurausten rajoittamiseksi tehtaan ja varaston alueella ja sen ulkopuolella;

7)

väestölle on annettu 89 d §:ssä tarkoitetut tiedot;

8)

tehdas tai varasto täyttää myös muut tämän asetuksen sekä sen nojalla annettujen säännösten mukaiset vaatimukset.

91 §

Sellaisten kohteiden tarkastuksista, joihin liittyy suuronnettomuusvaara, säädetään 89 f ja 89 g §:ssä. Turvatekniikan keskuksen on tarkastettava muut räjähteitä valmistavat tehtaat joka toinen vuosi ja muut pysyvät varastot joka viides vuosi. Jokaisesta tarkastuksesta on laadittava tarkastuskertomus, johon merkitään tarkastetut kohteet ja sekä havaitut puutteet.


99 §

Jos räjähdysonnettomuudesta tai räjähdettä valmistavassa tehtaassa tai räjähdevarastossa sattuneesta tulipalosta on seurauksena kuolema, vaikealaatuinen vamma taikka muu kuin vähäinen omaisuus- ja ympäristövahinko, räjähteen haltijan tai hänen edustajansa on viipymättä ilmoitettava siitä turvatekniikan keskukselle ja poliisille. Onnettomuusalue on tarpeellisten pelastus- ja turvallisuustoimenpiteiden jälkeen jätettävä koskemattomaksi onnettomuuden syyn selvittämistä varten.

Turvatekniikan keskukselle on toimitettava onnettomuutta koskeva selvitys, jossa

1)

kuvataan onnettomuustilanne ja olosuhteet onnettomuuden sattuessa;

2)

annetaan tiedot onnettomuudessa osallisina olleista kemikaaleista ja mahdollisen päästön määrästä;

3)

selvitetään onnettomuuden vaikutukset tai odotettavissa olevat vaikutukset ihmisiin, ympäristöön ja omaisuuteen;

4)

kuvataan pelastus- ja torjuntatoimenpiteet, joihin on ryhdytty onnettomuuden takia;

5)

selvitetään, mihin toimenpiteisiin aiotaan ryhtyä onnettomuudesta aiheutuvien pitkäaikaisvaikutusten ehkäisemiseksi ja vastaavien onnettomuuksien toistumisen ehkäisemiseksi.

Jos myöhempi tutkimus paljastaa uusia seikkoja 2 momentissa tarkoitetussa selvityksessä ilmoitetuista asioista tai niistä tehdyistä johtopäätöksistä, selvitys tulee saattaa ajan tasalle.

Turvatekniikan keskuksella on lisäksi oikeus saada tarvittavia lisätietoja onnettomuuden syiden selvittämiseksi ja vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

100 §

Turvatekniikan keskuksen on tutkittava onnettomuus, jos se on onnettomuuden syyn selvittämiseksi tai kysymyksessä olevan tehtaan tai varaston teknisen turvallisuuden taikka onnettomuuksien ehkäisemisen kannalta tarpeellista.

101 §

Myös vähäisemmistä kuin 99 §:ssä tarkoitetuista räjähdysonnettomuuksista ja tulipaloista räjähteen haltijan tulee tehdä ilmoitus turvatekniikan keskukselle.


Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä helmikuuta 1999.

Ennen asetuksen voimaantuloa aloitetusta toiminnasta tulee laatia toimintaperiaateasiakirja viimeistään 1 päivänä heinäkuuta 2000, jollei kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksellä muuta säädetä.

Ennen asetuksen voimaantuloa aloitetusta toiminnasta on tehtävä 89 §:n mukainen turvallisuusselvitys seuraavina määräaikoina:

1) niistä tehtaista ja varastoista, jotka ovat tehneet turvallisuusselvityksen tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleen 87 §:n perusteella, viimeistään 1 päivänä helmikuuta 2001;

2) muista kuin 1 kohdassa tarkoitetuista tehtaista ja varastoista viimeistään 1 päivänä helmikuuta 2002.

Ennen asetuksen voimaantuloa aloitetusta toiminnasta sisäinen pelastussuunnitelma on tehtävä seuraavina määräaikoina:

1) 88 §:ssä tarkoitetuista tehtaista ja varastoista viimeistään 1 päivänä helmikuuta 2001;

2) 89 §:ssä tarkoitetuista tehtaista ja varastoista viimeistään 1 päivänä heinäkuuta 2002.

Edellä 4 momentissa tarkoitetut sisäiset pelastussuunnitelmat on toimitettava turvatekniikan keskukseen momentissa mainittuun määräaikaan mennessä.

Ennen asetuksen voimaantuloa aloitetussa toiminnassa 89 d §:ssä säädettyä tiedottamisvelvollisuutta koskevat samat määräajat kuin turvallisuusselvityksen laatimista.

Helsingissä 5 päivänä helmikuuta 1999

Tasavallan Presidentti MARTTI AHTISAARIKauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäki

Sivun alkuun