Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

1245/1997

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Liikenneministeriön päätös ajokorttiasetuksen soveltamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Liikenneministeriö on

muuttanut 7 päivänä syyskuuta 1990 ajokorttiasetuksen soveltamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen ( 846/1990 ) 1 ja 2 §:n, 3 §:n 3 ja 4 momentin, 5 §:n 2 momentin, 6 §:n 1 momentin 3 ja 5 kohdan, 12 a §:n sekä 14 §:n 1 momentin ja 2 momentin 4 ja 7 kohdan, sellaisina kuin niistä ovat 1 § osaksi liikenneministeriön päätöksissä 1405/1992 ja 173/1996, 2 § osaksi liikenneministeriön päätöksissä 856/1992 ja mainituissa liikenneministeriön päätöksissä 1405/1992 ja 173/1996, 3 §:n 3 momentti, 5 §:n 2 momentti, 6 §:n 1 momentin 3 ja 5 kohta, 12 a §, 14 §:n 1 momentti ja 2 momentin 4 ja 7 kohta mainitussa liikenneministeriön päätöksessä 173/1996 sekä 3 §:n 4 momentti mainitussa liikenneministeriön päätöksessä 1405/1992 seuraavasti:

1 §Teoriaopetus

Oppilaalle on annettava teoriaopetusta:

1)

A1- tai A-luokkaa varten vähintään 12 tuntia;

2)

B-luokkaa varten vähintään 20 tuntia;

3)

C1- tai C-luokkaa varten vähintään 32 tuntia; ja

4)

C1E-luokkaa varten vähintään 12 tuntia.

Teoriatunnin tulee kestää vähintään 45 minuuttia. Teoriaopetusta saa antaa oppilaalle enintään kolme tuntia päivässä. C1- ja C-luokan opetuksen on täytettävä tieliikenteen kuljettajien koulutuksen vähimmäistasosta annetun neuvoston direktiivin (76/914/ETY) vaatimukset.

Tutkinnon vastaanottaja voi ajoneuvohallintokeskuksen antamien yleisten ohjeiden mukaisesti sallia poikkeuksia 1 momentin säännöksistä.

2 §Ajo-opetuksen määrä

Oppilaalle on annettava ajo-opetusta liikenteessä:

1)

A1- tai A-luokkaa varten vähintään 10 ajokertaa;

2)

B-, C1- tai C-luokkaa varten vähintään 28 ajokertaa tai, milloin opetus sisältää 2 a §:ssä tarkoitetun pimeällä ajamisen opetuksen, vähintään 30 ajokertaa; ja

3)

C1E-luokkaa varten vähintään 16 ajokertaa.

C1- ja C-luokan opetuksen on täytettävä tieliikenteen kuljettajien koulutuksen vähimmäistasosta annetun neuvoston direktiivin (76/914/ETY) vaatimukset.

Tutkinnon vastaanottaja voi ajoneuvohallintokeskuksen antamien yleisten ohjeiden mukaisesti sallia poikkeuksia 1 momentissa mainituista ajo-opetuksen vähimmäismääristä, jos oppilaalle on aikaisemmin Suomessa tai ulkomailla annettu ajokortti tai ajo-opetusta ajo-oikeuden saamiseksi.

3 §Ajo-opetuksen antaminen


Ajo-opetukseen on sisällytettävä maantieajoa taajaman ulkopuolella vähintään kuusi ajokertaa, jos ajo-opetuksen vähimmäismäärä on 28 tai 30 ajokertaa ja vähintään neljä ajokertaa, jos ajo-opetuksen vähimmäismäärä on 16 ajokertaa. C1- tai C-luokkaa varten on oppilaalle, jolla ei ole B-luokan ajo-oikeutta, annettava ajo-opetusta henkilöautolla 10 ajokertaa, joista puolet on oltava maantieajoa. Moottoritiellä saa antaa ajo-opetusta vain oppilaalle, jonka voidaan katsoa kykenevän turvallisesti ja muuta liikennettä kohtuuttomasti haittaamatta kuljettamaan ajoneuvoa.

B, C1- ja C-luokan ajo-opetukseen on sisällytettävä myös opetusta ajoharjoitteluradalla. Kaksi ajoharjoitteluradalla annettua ajokertaa saadaan lukea maantieajo-opetuksena 3 momentissa mainittuihin vähimmäismääriin. Liikenneministeriö antaa erikseen säännökset opetuksen sisällöstä siellä missä ajoharjoittelurata ei ole käytettävissä.

5 §Opetuksen järjestely


Teoriaopetus on annettava autokoulun opetustilassa. Samassa kunnassa tai viereisissä kunnissa toimivat autokoulut saavat järjestää yhteisesti C1-, C-, D1-, D-, C1E- ja CE luokkaa varten annettavan teoriaopetuksen sekä A1- tai A-luokkaa varten annettavaan teoriaopetukseen sisältyvän moottoripyörää ja sillä ajamista koskevan erityisopetuksen.


6 §Kouluajoneuvot

Kouluajoneuvona on käytettävä:


3)

kuorma-autoa, jonka todellinen kokonaismassa on vähintään 60 prosenttia sen rekisteröidystä kokonaismassasta, jos opetusta annetaan C1- tai C-luokkaa varten;


5)

E-luokkaan kuuluvaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoautona on C-luokan kuorma-auto, jos opetusta annetaan CE-luokkaa varten, C1- tai C-luokan kuorma-auto, jos opetusta annetaan C1E-luokkaa varten, D-luokan linja-auto, jos opetusta annetaan DE-luokkaa varten ja D1-luokan linja-auto, jos opetusta annetaan D1E-luokkaa varten.


12 a §C1-, C-, D1- ja D-luokan tutkintovaatimukset

C1-, C1E-, C-, CE-, D1-, D1E, D- ja DE-luokan kuljettajantutkinnon on täytettävä tieliikenteen kuljettajien koulutuksen vähimmäistasosta annetun neuvoston direktiivin (76/914/ETY) vaatimukset.

14 §Ajokoe

Ajokokeen vähimmäiskestoaika on 45 minuuttia tai, jos koe suoritetaan C1E-, CE-, D- tai DE-luokkaa varten, 60 minuuttia. Ajoneuvohallintokeskus antaa tarkemmat ohjeet ajokokeen suorittamisesta.

Ajokokeessa käytettävän ajoneuvon on täytettävä opetusajoneuvoja koskevat vaatimukset, sekä 7 ja 8 §:ssä tarkoitettuja opetusajoneuvoja lukuun ottamatta


4)

C1-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 4 000 kg ja C-luokan tutkinnossa C-luokan kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan vähintään 10 000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 7 500 kg, pituuden vähintään seitsemän metriä, akselivälin vähintään 3,80 m ja takaylityksen vähintään 1,5 m sekä suurimman rakenteellisen nopeuden sekä C1- että C-luokan tutkinnossa vähintään 80 km/h;


7)

C1E-luokan tutkinnossa ajoneuvoyhdistelmän, jossa vetoautona on C1- tai C-luokan kuorma-auto, pituuden on oltava vähintään kahdeksan metriä ja perävaunun rekisteröidyn kokonaismassan vähintään 2 000 kg ja CE-luokan tutkinnossa ajoneuvoyhdistelmän, jossa vetoautona on C-luokan kuorma-auto, yhteenlasketun rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 20 000 kg, pituuden vähintään 14 m, sekä vetoauton ja perävaunun suurimman rakenteellisen nopeuden sekä C1E- että CE-luokan tutkinnossa vähintään 80 km/h. Vetoautoon kytketyn hinattavan ajoneuvon on CE-luokan tutkinnossa oltava joko puoliperävaunu tai kaksiakselinen varsinainen perävaunu ja sen pituuden on oltava vähintään neljä metriä. Vetoauton ja perävaunun korirakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä on CE-luokan tutkinnossa oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen; ja



Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1998.

Ennen tämän päätöksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 1997

Liikenneministeri Matti AuraVanhempi hallitussihteeri Eija Maunu

Sivun alkuun