Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
muuttanut ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä 14 päivänä joulukuuta 1982 annetun päätöksen ( 940/82 ) 1§:n, 4§:n 2 momentin 1 kohdan, 8§:n 1 momentin ja 18§:n 1 momentin, sekä
lisännyt päätöksen 3§:ään uuden 3 momentin ja 9§:ään uuden 2 momentin seuraavasti:
Soveltamisala
1 §
Tässä päätös koskee kuorma-autojen ja niihin kytkettyjen kokonaispainoltaan yli 3 500 kg:n perävaunujen kuormakoreja samoin kuin tällaisten ajoneuvojen kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä. Päätös ei kuitenkaan koske kuorma-auton jatko-ohjaamoa, joka on seinällä erotettu muusta kuormatilasta.
Kuormakorin kiinnittäminen ajoneuvoon
3 §
Tämän pykälän määräyksiä ei sovelleta kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma-autoon, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen. Kippirakenteella varustetun kuormakorin kiinnittämiseen ajoneuvoon ei sovelleta 1 momentin 3 kohdan vaatimusta pystysuuntaiselle kiinnitykselle.
Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
4 §
Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa.
Kiinnityspisteiden nimellislujuus
8 §
Kuormakorissa olevien kiinnityspisteiden nimellislujuuksien tulee olla vähintään seuraavat:
Ajoneuvon tai kuormakorin kantavuus | Lattiarakenteessa oleva kiinnityspiste | Umpinaisen kuormakorin seinärakenteessa oleva kiinnityspiste | |
alle 3,5t | 5kN | 2,5kN | |
3,5-6,0t | 10kN | 5,0kN | |
yli | 6,0t | 20kN | 5,0kN |
Kiinnityspisteiden lukumäärä, sijainti ja muoto
9 §
Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustettuun tehdasvalmisteiseen kuorma-autoon ei sovelleta 1 momentin vaatimuksia kiinnityspisteiden symmetrisestä sijoittamisesta ja keskinäisestä etäisyydestä pituussuunnassa, milloin erityinen rakenteellinen syy edellyttää näistä vaatimuksista poikkeamista.
Kuormakorin hyväksyminen
18 §
Ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä ajoneuvon pankkojen ja kuormakorin valmistajan todistus siitä, että kiinteän kuormakorin kiinnitys ajoneuvoon sekä vaihtokuormakorin kiinnityslaitteet täyttävät 3§:n vaatimukset, etupääty tai ohjaamon suoja 6§:n 1 momentin vaatimukset sekä pankot ja kuorman kiinnityspisteet niille asetetut lujuusvaatimukset. Kiinteällä umpinaisella kuormakorilla varustetusta tehdasvalmisteisesta kuorma-autosta, jossa kuormatila liittyy välittömästi ohjaamorakenteeseen, hyväksytään myös auton maahantuojan todistus.
Tämä päätös tulee voimaan 15 päivänä syyskuuta 1989.
Helsingissä 8 päivänä syyskuuta 1989
Liikenneministeri Pekka VennamoToimistopäällikkö, yli-insinööri Reino Lampinen