Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

510/1988

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Asetus maa-alueilla tapahtuvien öljyvahinkojen torjumisesta annetun asetuksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Ympäristöministerin esittelystä

muutetaan maa-alueilla tapahtuvien öljyvahinkojen torjumisesta 20 päivänä joulukuuta 1974 annetun asetuksen ( 977/74 ) 5, 6, 8 ja 11§ näin kuuluviksi:

5 §

Maa-alueiden öljyvahinkolain 5§:ssä tarkoitetussa öljyvahinkojen torjuntasuunnitelmassa on oltava:

1)

tiedot viranomaisesta, joka maa-alueiden öljyvahinkolain 5§:n 2 momentin mukaisesti on nimetty vastaamaan torjunnan järjestämisestä kunnan alueella, tiedot kunnan nimeämästä torjuntatöiden johtajasta sekä tiedot kunnan muiden viranomaisten ja hallintokuntien velvollisuudesta osallistua öljyvahinkojen torjuntaan;

2)

tiedot maa-alueiden öljyvahinkolain 5§:n 3 momentissa tarkoitetusta yhteistoimintasopimuksesta, jonka kunta on tehnyt öljyvahinkojen torjunnasta toisen kunnan kanssa tai öljyn varastoijien kanssa, sekä selvitys mahdollisesta muusta öljyntorjuntayhteistyöstä samaan palo-ja pelastustoimen yhteistoiminta-alueeseen kuuluvien muiden kuntien kanssa;

3)

selvitys tarvittavasta öljyntorjuntakalustosta, -tarvikkeista ja -kemikaaleista ja muista öljyvahinkojen torjuntaan soveltuvista kalustosta ja tarvikkeista, kuten kuljetuskalustosta, viestintälaitteista, työkoneista, työkaluista ja huoltotarvikkeista, sekä niiden varastoinnista ja kunnossapidosta sekä tiedot siitä, mitä edellä tarkoitetuista kalustosta ja tarvikkeista on jo käytettävissä;

4)

arvio vuosittaisista öljyntorjuntatarvikkeiden hankintakustannuksista, öljyntorjuntakaluston ja -tarvikkeiden kunnossapito- ja varastointikustannuksista ja muista öljyntorjuntavalmiuden ylläpitokustannuksista sekä koulutuskustannuksista seuraavan viiden vuoden aikana (käyttökustannukset);

5)

suunnitelmat öljyntorjuntakaluston lisä- ja täydennyshankinnoista sekä öljyntorjuntakaluston ja -tarvikkeiden varastointitilojen ja öljyisen torjuntajätteen käsittelypaikkojen rakentamisesta seuraavan viiden vuoden aikana (hankintakustannukset);

6)

suunnitelma öljyvahinkojen torjunnan järjestämisestä ja johtamisesta sekä torjuntayksiköiden muodostamisesta, varustamisesta ja huoltamisesta sekä tiedot hälytys- ja viestintäjärjestelmistä;

7)

suunnitelma öljyisen torjuntajätteen keräilystä, kuljettamisesta, varastoinnista, hävittämisestä ja muusta käsittelystä sekä öljyvahingon muusta jälkitorjunnasta;

8)

suunnitelma koulutuksen ja harjoitusten järjestämisestä;

9)

tiedot öljyvahingon vaaraa kunnan alueella aiheuttavista kohteista, kuten teollisuuslaitoksista, voimalaitoksista ja vastaavista muista laitoksista, joissa jalostetaan, käytetään tai varastoidaan runsaasti öljyä;

10)

tiedot niistä kunnan alueella olevista tärkeistä pohjavesialueista, joilla olevat maanalaiset öljysäiliöt on tarkastettava määräajoin maa-alueiden öljyvahinkolain 1 a§:n mukaisesti; sekä

11)

tiedot muista kuin 8 kohdassa tarkoitetuista pohjavesialueista sekä vedenottamoista, uimarannoista, suojelualueista ja muista erityistä suojelua vaativista kohteista.

Jos öljyntorjuntakalustoa, -tarvikkeita tai muuta torjuntasuunnitelmassa tarkoitettua hankintaa ei ole tarkoitettu käytettäväksi yksinomaan öljyvahinkojen torjuntaan, suunnitelmassa on esitettävä arvio siitä, mikä on öljyvahinkojen torjunnan osuus hankinnan käytöstä (öljyntorjunnan käyttöaste).

Mikäli kunta laatii myös aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain 12§:ssä tarkoitetun alusöljyvahinkojen torjuntasuunnitelman, tulee tämä ja 1 momentissa tarkoitettu suunnitelma laatia yhdeksi yhtenäiseksi kunnan öljyvahinkojen torjuntasuunnitelmaksi .

Vesi- ja ympäristöhallitus antaa tarkemmat ohjeet kunnan öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman laatimisesta.

6 §

Kunnan on lähetettävä valtuuston hyväksymä öljyvahinkojen torjuntasuunnitelma viitenä kappaleena vesi- ja ympäristöpiirin vahvistettavaksi.

Vesi- ja ympäristöpiirin on tarvittaessa pyydettävä kunnan öljyvahinkojen torjuntasuunnitelmasta lausunto asianomaiselta lääninhallitukselta.

Vesi- ja ympäristöpiirin on lähetettävä vahvistettu suunnitelma tiedoksi öljysuojarahaston johtokunnalle, vesi- ja ympäristöhallitukselle ja asianomaiselle lääninhallitukselle.

8 §

Kunnan on tarkistettava 5§:n 1 momentissa tarkoitetun öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman käyttökustannuksia koskeva 4 kohta ja hankintakustannuksia koskeva 5 kohta vähintään joka neljäs vuosi. Tarkistuksen johdosta suunnitelmaan tehtävät muutokset käsitellään noudattaen soveltuvin osin, mitä suunnitelmasta ja sen käsittelystä on säädetty.

Kunnan öljyvahinkojen torjuntaviranomaisen tulee huolehtia siitä, että 5§:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettu torjunnan järjestämistä koskeva suunnitelman osa korjataan määräajoin vastaamaan muuttuneita olosuhteita. Suunnitelman muutosta ei tältä osin alisteta vahvistettavaksi, vaan torjuntaviranomaisen tulee lähettää se tiedoksi vesi- ja ympäristöpiirille ja lääninhallitukselle.

11 §

Tarkemmat määräykset tämän asetuksen soveltamisesta antaa ympäristöministeriö.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1988.

Tämän asetuksen säännöksiä kunnan öljyvahinkojen torjuntasuunnitelmasta sovelletaan niihin suunnitelmiin, jotka kunta laatii 1 päivän syyskuuta 1988 jälkeen.

Kunnan on laadittava 5§:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu arvio käyttökustannuksista ja 5 kohdassa tarkoitettu hankintasuunnitelma seuraavalle viidelle vuodelle viimeistään 1 päivänä heinäkuuta 1992.

Helsingissä 10 päivänä kesäkuuta 1988

Tasavallan Presidentti Mauno KoivistoYmpäristöministeri Kaj Bärlund

Sivun alkuun