Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

946/2010

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 209/2025 saakka.

Valtioneuvoston asetus alusten ympäristönsuojelua parantavien investointitukien yleisistä ehdoista

Ei voimassa
Säädöksen tyyppi
Asetus
Hallinnonala
Liikenne- ja viestintäministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
Viimeinen voimassaolopäivä
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/2010/946/ajantasa/2013-03-14/fin
Suomen säädöskokoelman alkuperäinen säädös
SDK 946/2010

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, säädetään 27 päivänä heinäkuuta 2001 annetun valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla:

1 §Tarkoitus

Tässä asetuksessa säädetään valtion talousarvion mukaisista uudisalusten ympäristönsuojelua parantavien investointitukien sekä aluksiin jälkikäteen tehtävien ympäristönsuojelua parantavien asennusten investointitukien myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä. (14.3.2013/204)

Tästä asetuksesta, joka toimii tukiohjelmana, tehdään valtiontuki-ilmoitus Euroopan komissiolle. Tukiohjelman käyttöönotto edellyttää komission ennakkohyväksyntää. Yli 7,5 milj. euron tuet ilmoitetaan erikseen komissiolle. (14.3.2013/204)

Valtionavustuksesta on lisäksi voimassa, mitä valtionavustuslaissa (688/2001) säädetään.

2 § (14.3.2013/204)Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

1)

ekoinnovaatiolla Euroopan komission hyväksymissä yhteisön suuntaviivoissa valtiontuesta ympäristönsuojelulle (2008/C 82/01) tarkoitettuja ekoinnovaatioita;

2)

ennakoivalla yhteisön normeihin mukautumisella mukautumista sellaisen uuden ympäristönsuojelun tasoa parantavan unionin lainsäädännön noudattamiseen, joka ei ole vielä tullut voimaan;

3)

jälkiasennuksella aluksiin jälkikäteen tehtäviä ympäristönsuojelun tasoa parantavia asennuksia;

4)

pienellä ja keskisuurella yrityksellä yritystä, joka täyttää kulloinkin voimassa olevan mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä annetun Euroopan komission suosituksen pienen tai keskisuuren yrityksen ehdoista siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen (2003/361/EY);

5)

suurella yrityksellä muuta kuin 4 kohdassa tarkoitettua yritystä;

6)

ympäristötukisuuntaviivoilla Euroopan komission hyväksymiä yhteisön suuntaviivoja valtiontuesta ympäristönsuojelulle.

3 § (14.3.2013/204)Tuen myöntämisen yleiset edellytykset

Tukea voidaan myöntää ympäristönsuojelua parantaviin uudisalusinvestointeihin ja jälkiasennuksiin ympäristötukisuuntaviivojen mukaisesti.

4 §Tuen saaja

Tukea voidaan myöntää Suomessa rekisteröidylle laivanvarustustoimintaa harjoittavalle yritykselle.

5 § (14.3.2013/204)Tuettavat hankkeet

Tukea voidaan myöntää hankkeeseen:

1)

jonka osalta sitovaa sopimusta uuden aluksen tilaamisesta tai jälkiasennuksesta ei ole tehty; ja

2)

joka mahdollistaa sen, että:

a)

tuensaaja voi parantaa toiminnallaan ympäristönsuojelun tasoa ylittämällä sovellettavat yhteisön normit;

b)

tuensaaja voi parantaa toiminnallaan ympäristönsuojelun kansallista tasoa yhteisön normien puuttuessa;

c)

tuensaaja voi uudisalusinvestoinnin yhteydessä parantaa toiminnallaan ympäristönsuojelun tasoa noudattamalla sellaisia yhteisön normeja, jotka eivät ole vielä tulleet voimaan, jos yhteisön normit on annettu ja edellyttäen, että investointi toteutetaan ja saadaan päätökseen vähintään vuotta ennen normin voimaantulopäivää; tai

d)

nykyisiä kuljetusvälineitä parannetaan sellaiset ympäristönormit täyttäviksi, jotka eivät olleet vielä voimassa kyseisten kuljetusvälineiden käyttöönottopäivänä ja edellyttäen, että investointi toteutetaan ja saadaan päätökseen ennen normin voimaantulopäivää.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa mainituista a–d alakohdista voidaan samaan hankkeeseen soveltaa yhtä tai useampaa vaihtoehtoa.

6 § (14.3.2013/204)Hyväksyttävät kustannukset

Tukikelpoisia ympäristönsuojelua parantavia kustannuksia ovat ympäristötukisuuntaviivoissa tarkoitetut ylimääräiset investointikustannukset, joita:

1)

yhteisön normeissa vaadittua ympäristönsuojelun tasoa korkeamman ympäristön suojelun tason saavuttaminen edellyttää;

2)

yhteisön normien puuttuessa vaadittua kansallisen lainsäädännön tasoa korkeamman ympäristönsuojelun tason saavuttaminen edellyttää;

3)

unionin lainsäädännössä vaaditun ympäristönsuojelun tason saavuttaminen edellyttää verrattuna olemassa olevaan ympäristönsuojelun tasoon, jota edellytettiin ennen kyseisten normien voimaantuloa;

4)

jälkiasennusta koskevassa hankkeessa asennettavasta laitteistosta, sen suunnittelusta ja asennuksesta aiheutuu.

Tukikelpoisia kustannuksia määritettäessä otetaan uudisalusten ja jälkiasennusten osalta ympäristötukisuuntaviivojen mukaisesti huomioon ylimääräiseen investointiin liittyvät tuotot ja kustannukset investoinnin pitoajan viiden ensimmäisen vuoden ajalta.

7 §Tuen myöntämisen erityiset edellytykset

Tukea voidaan myöntää uusien alusten rakentamiseen tai jälkiasennuksiin, jos:

1)

alus on:

a)

tarkoitettu rekisteröitäväksi Suomen alusrekisteriin ja kauppa-alusluetteloon ja pysyy niissä vähintään vuoden lopullisen myöntöpäätöksen jälkeen; tai

b)

rekisteröity Suomen alusrekisteriin ja kauppa-alusluetteloon ja pysyy niissä vähintään vuoden jälkiasennusinvestointia koskevan tuen lopullisen myöntöpäätöksen jälkeen.

2)

tuen saajalla arvioidaan olevan edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan;

3)

hankkeen voidaan olettaa toteutuvan kolmen vuoden sisällä hakemuksen jättämisestä; ja

4)

hanke täyttää 5 ja 6 §:ssä säädetyt sekä ympäristötukisuuntaviivoissa tarkoitetut tuen myöntämisen edellytykset.

(14.3.2013/204)

Tukea ei voida myöntää, jos Euroopan unionin komissio on muussa tukiasiassa tehnyt päätöksen perustamissopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun tuen takaisin perimisestä ja sen nojalla hakijalle on annettu eräiden valtiontukea koskevien Euroopan yhteisöjen säännösten soveltamisesta annetun lain (300/2001) 1 §:ssä tarkoitettu tuen takaisinperintämääräys, jota hakija ei ole noudattanut neljän kuukauden kuluessa komission päätöksen antamisesta.

Tukipäätös on ehdollinen, kunnes Euroopan unionin komissio on hyväksynyt tukiohjelman ja tarvittaessa yksittäisen hakemuksen.

8 § (14.3.2013/204)Tuen enimmäismäärä

Tuen enimmäismäärä määräytyy ympäristötukisuuntaviivojen mukaisesti.

Tämän asetuksen perusteella myönnetty tuki muille kuin ennakoivan mukautumisen investoinneille ja jälkiasennusinvestoinneille voi olla suurelle yritykselle enintään 50 prosenttia, keskisuurelle yritykselle enintään 60 prosenttia ja pienelle yritykselle enintään 70 prosenttia alushankkeeseen sisältyvien tukikelpoisten kustannusten määrästä. Tuen enimmäismäärää voidaan korottaa, jos hanke täyttää 2 §:ssä tarkoitetun ekoinnovaation määritelmän.

Tämän asetuksen perusteella myönnetty tuki ennakoivan mukautumisen investoinneille voi olla:

1)

pienelle yritykselle enintään 25 prosenttia, keskisuurelle yritykselle enintään 20 prosenttia ja suurelle yritykselle enintään 15 prosenttia hankkeeseen sisältyvien tukikelpoisten kustannusten määrästä, jos investointi toteutetaan ja saatetaan päätökseen yli kolme vuotta ennen täytäntöönpanolle asetettua velvoittavaa määräaikaa tai normin voimaantulopäivää; tai

2)

pienelle yritykselle enintään 20 prosenttia, keskisuurelle yritykselle enintään 15 prosenttia, ja suurelle yritykselle enintään 10 prosenttia, jos investointi toteutetaan ja saatetaan päätökseen vähintään vuotta ja enintään kolme vuotta ennen täytäntöönpanolle asetettua velvoittavaa määräaikaa tai normin voimaantulopäivää.

Tämän asetuksen perusteella myönnetty tuki ympäristönsuojelutavoitteeseen liittyviin jälkiasennuksiin voi olla enintään 50 prosenttia hankkeeseen sisältyvien tukikelpoisten kustannusten määrästä. Investointi on toteutettava ja saatettava päätökseen ennen normin voimaantuloa.

Riippumatta siitä, mitä edellä 1–4 momentissa säädetään, tuki voi kuitenkin olla enintään 30 miljoonaa euroa alusta kohden.

9 § (14.3.2013/204)Tuen hakeminen

Tukea haetaan liikenne- ja viestintäministeriöltä.

Hakemus on jätettävä ennen kuin hakija tekee sitovan sopimuksen uuden aluksen tilaamisesta tai jälkiasennuksesta.

10 §Hakemukseen liitettävät selvitykset

Hakemukseen on liitettävä hakijan Valtion teknilliseltä tutkimuskeskukselta tai muulta vastaavalta, puolueettomalta tutkimuslaitokselta hankkima lausunto siitä, että hanke koskee sellaista alusinvestointia, joka täyttää edellä 5 ja 7 §:ssä todetut tuen myöntämisen edellytykset ja että ympäristönsuojelun hyväksi hankkeesta aiheutuvat ylimääräiset investointikustannukset ovat 6 §:n mukaiset. (14.3.2013/204)

Hakemukseen on liitettävä hakijan oma arvio sekä puolueettoman asiantuntijan arvio ylimääräiseen ympäristöinvestointiin liittyvistä tuotoista ja kustannuksista viiden vuoden ajalta lukien siitä hetkestä, kun alus on luovutettu tilaajalle tai asetettu liikenteeseen tai jälkiasennettavat laitteet on asennettu alukseen. (14.3.2013/204)

Hakemukseen liitettävässä lausunnossa on lisäksi oltava lausunnon antajan selvitys sekä vakuutus lausunnon antajan puolueettomuudesta ja riippumattomuudesta suhteessa tuen hakijaan.

11 §Hakemuksien käsittely

Saman hakuajan aikana tulleet hakemukset käsitellään ja ratkaistaan yhdessä. (14.3.2013/204)

Jos hakemuksia on useita ja valtion talousarviossa myönnetyt valtuudet eivät riitä kaikkien hakemusten hyväksymiseen, pitää hakemuksia arvioitaessa kiinnittää huomiota niihin hankkeisiin, joiden avulla saavutetaan vaikutuksiltaan merkityksellisin ympäristönsuojelun tason parantuminen.

12 §Päätös ja sen ehdot

Liikenne- ja viestintäministeriö tekee päätöksen tuen myöntämisestä.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausunnon hakemuksen tukikelpoisuudesta Liikenteen turvallisuusvirastolta.

Liikenne- ja viestintäministeriö voi asettaa päätöksessään tarkempia ehtoja ja rajoituksia tuen maksamiselle ja käytölle.

Päätös on ehdollinen, kunnes Euroopan unionin komissio on hyväksynyt tukiohjelman ja tarvittaessa yksittäisen tukipäätöksen.

13 § (14.3.2013/204)Tuen maksaminen

Tuki maksetaan hakijalle sen jälkeen, kun alus on luovutettu tuen saajalle ja alus on tuen saajan hakemuksesta merkitty kauppa-alusluetteloon meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain (1277/2007) mukaisesti, taikka sen jälkeen, kun jälkiasennettavat laitteet on asennettu alukseen.

Tuki maksetaan kuitenkin vasta hakijan esittämien ja toteennäyttämien toteutuneiden tukikelpoisten kustannusten perusteella. Edellä 6 §:n 2 momentissa mainitut tuotot ja kustannukset otetaan huomioon sellaisina kuin ne ovat päivitetyn laskelman mukaan lopullista myöntöpäätöstä tehtäessä.

Tuki maksetaan valtion talousarviossa tarkoitukseen varatusta määrärahasta.

Tuen maksaminen edellyttää, että Euroopan komissio on hyväksynyt tukiohjelman. Jos kyse on yli 7,5 miljoonan euron tuesta, yksittäisen tukihakemuksen on oltava komission hyväksymä ennen tuen maksamista.

14 §Hakijan ilmoitus muutoksista ja maksun peruuttaminen

Tuen saajan on ilmoitettava liikenne- ja viestintäministeriölle muutoksista tuen myöntämisen perusteena olevissa seikoissa.

Tuen maksaminen voidaan liikenne- ja viestintäministeriön päätöksellä peruuttaa ennen maksamista, jos tuen myöntämisen perusteissa on tapahtunut muutos päätöksen jälkeen.

15 §Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 12 päivänä marraskuuta 2010 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta 2014.

Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen

14.3.2013/204:

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2013.

Sivun alkuun