Hallituksen esitys eduskunnalle yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisessa käytössä Suomen tasavallan ja Saudi-Arabian kuningaskunnan välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
- Hallinnonala
- Työ- ja elinkeinoministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 255/2016
Esityksen pääasiallinen sisältö
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen tasavallan hallituksen ja Saudi-Arabian kuningaskunnan hallituksen välisen sopimuksen yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisen käytön alalla ja lain sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimus allekirjoitettiin syyskuussa 2015.
Sopimuksen tarkoituksena on kehittää, edistää ja säännellä yhteistyötä ydinenergian rauhanomaisen käytön alalla Suomen ja Saudi-Arabian välillä. Yhteistyön piiriin kuuluvat pääasiassa ydinenergian käyttöön liittyvä tutkimus, ydinreaktoreiden suunnittelu, rakentaminen ja käyttö ydinvoimalaitoksissa tai tutkimusreaktoreissa, ydinpolttoainekierron sekä radioaktiivisen jätteen hallinta, uuden sukupolven ydinreaktoreiden suunnittelu ja niihin liittyvä teknologia, radioaktiivisten isotooppien tuotanto ja niihin liittyvät teolliset ja lääketieteelliset sovellukset, ydinalan turvajärjestelyt, ydin- ja säteilyturvallisuuden edistäminen, ydinenergiaan liittyvien henkilöstöresurssien kehittäminen sekä asiantuntijoiden vaihto osapuolten kesken sekä hätä- ja valmiussuunnittelu.
Sopimus tulee voimaan 30 päivän kuluttua siitä, kun jälkimmäinen ilmoitus tarvittavien sisäisten menettelyjen saattamisesta päätökseen on saatu. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti sopimuksen kanssa.
Yleisperustelut
1Johdanto
Suomen ydinenergiateollisuus on riippuvainen tuonnista ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Suomessa ei ole ydinenergia-alan keskeisten järjestelmien ja komponenttien eikä ydinpolttoaineen valmistavaa teollisuutta. Suomessa on kuitenkin merkittävää ydinenergia-alan sekä ydinjätealan osaamista, jota arvostetaan myös kansainvälisesti.
Suomi on osapuolena kaikissa Suomen kannalta oleellisissa kansainvälisissä ydinalan sopimuksissa, joista keskeisimpiä ovat sopimus ydinaseiden leviämisen estämisestä (SopS 10 ja 11/1970, ’ydinsulkusopimus’), ydinturvallisuutta koskeva yleissopimus (SopS 74/1996), yleissopimus ydinaineiden turvajärjestelyjä koskevista toimista (SopS 72/1989), käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuutta koskeva yleissopimus (SopS 36/2001), yleissopimus ydinonnettomuuden pikaisesta ilmoittamisesta (SopS 98/1986) ja yleissopimus avunannosta ydinonnettomuuden tai säteilyhätätilan yhteydessä (SopS 82 ja 83/1990). Suomi osallistuu myös aktiivisesti Kansainvälisen atomienergiajärjestön (IAEA) puitteissa ydin- ja säteilyturvallisuutta ja turvajärjestelyjä koskevien suositusten ja ohjeiden valmisteluun ja noudattaa niitä omassa toiminnassaan.
Useimmat ydinenergia-alan toimittajamaat asettavat yhteistyön ja ydinenergiaan liittyvien toimitusten ehdoksi sen, että vastaanottavan maan tai maaryhmän kanssa on tehty valtiosopimus, jolla yleissopimusten määräysten ja erilaisten kansainvälisten suositusten noudattamisesta kahdenvälisessä suhteessa sovitaan tarkemmin. Suomi on tehnyt ydinenergia-alan kahdenvälisiä yhteistyösopimuksia Ison Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan (SopS 15 ja 16/1969), Ruotsin (SopS 40 ja 41/1970), Kanadan (SopS 42 ja 43/1976), Australian (SopS 1 ja 2/1980), Yhdysvaltojen (SopS 37/1992), Etelä-Korean (SopS 4 ja 5/2015) ja Venäjän (SopS 31 ja 32/2015) kanssa.
Australian, Kanadan ja Yhdysvaltojen kanssa tehtyjen sopimusten toimeenpano on sittemmin lakkautettu Suomen tultua EU:n jäseneksi. Ydinenergia-alan yhteistyö näiden maiden kanssa jatkuu Euroopan atomienergiayhteisön (Euratom) ja ko. maiden välisten yhteistyösopimusten puitteissa. EU-maiden keskinäistä ydinenergia-alan yhteistyötä säännellään Euratomin perustamissopimuksen ja sen nojalla annettujen säädösten nojalla.
Suomi on lähiaikoina tehnyt samantyyppiset sopimukset yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisen käytön alalla Etelä-Korean ja Venäjän kanssa. Yhteistyösopimus Etelä-Korean kanssa allekirjoitettiin lokakuussa 2013 ja se tuli voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015. Yhteistyösopimus Venäjän kanssa allekirjoitettiin helmikuussa 2014 ja se tuli voimaan 6 päivänä huhtikuuta 2015.
2Nykytila
Ydinenergian käyttöön liittyy riskejä, joiden toteutuminen saattaa aiheuttaa maan rajojen ulkopuolelle ulottuvia uhkia tai vahinkoja. Yhtenä relevanteista riskeistä pidetään mahdollisuutta valmistaa ydinase tai muu ydinräjähde. Myös ydinlaitosten turvallisuuden varmistaminen, mahdollisiin onnettomuuksiin varautuminen ja tahallisen vahingonteon estäminen edellyttävät toimenpiteitä, joita säännellään ja valvotaan viranomaismääräyksin ja -toimin kansallisesti sekä kansainvälisesti.
Ydinaseiden leviämisen estämiseksi ja turvallisuusvaatimusten yhdenmukaistamiseksi ydinenergiaa käyttävät maat ovat sitoutuneet erilaisiin kansainvälisiin sopimuksiin ja järjestelyihin, erityisesti IAEA:n puitteissa. Näiden toimeenpanon tueksi on lisäksi laadittu yhteisesti sovittuja suosituksia ja ohjeita.
EU:ssa on Euratomin puitteissa voimassa direktiivi ydinlaitosten ydinturvallisuutta koskevan yhteisön kehyksen perustamisesta (2009/71/Euratom, muutettu direktiivillä 2014/87/Euratom), direktiivi turvallisuutta koskevien perusnormien vahvistamisesta ionisoivasta säteilystä aiheutuvilta vaaroilta suojelemiseksi (2013/59/Euratom) sekä direktiivi yhteisön kehyksen perustamisesta käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen vastuullista ja turvallista huoltoa varten (2011/71/Euratom), joilla yleissopimusten velvoitteita on täytäntöönpantu EU-oikeuteen. Lisäksi direktiiveillä on tehty eräistä kansainvälisiin sopimuksiin liittyvistä suosituksista EU:n jäsenvaltiota oikeudellisesti sitovia.
Suomella tai Euratomilla ei ole Saudi-Arabian kanssa ydinenergian rauhanomaista käyttöä koskevaa yhteistyösopimusta.
Saudi-Arabialla ei ole tähän mennessä ollut lainkaan omia ydinlaitoksia. Saudi-Arabia kuitenkin suunnittelee merkittäviä panostuksia ydinenergian tuotantoon, koska maan energiantarpeen ennakoidaan kasvavan merkittävästi tulevaisuudessa. Energiatarpeen kasvun syitä ovat mahdollinen öljyn loppuminen sekä pula makeasta vedestä tulevaisuudessa. Saudi-Arabian kasvava energiatarve liittyy erityisesti suolan poistamiseen merivedestä ja teknologian energiatarpeisiin.
Suomessa on monipuolista osaamista ydinenergian alalla, jota voidaan hyödyntää Saudi-Arabian ydinenergiaan ja sen kehittämiseen liittyvissä projekteissa. Säteilyturvakeskus tekee jo nyt yhteistyötä Saudi-Arabian viranomaisten kanssa konsultoimalla heitä paikallisen säteily- ja ydinturvallisuusviranomaisen luomisessa. Lisäksi myös kaupallisessa yhteistyössä ydinenergia-alalla on nähtävissä merkittävää potentiaalia ja on odotettavissa, että alan kaupankäynti maiden välillä lisääntyy lähitulevaisuudessa myös yksityisten toimijoiden osalta.
Yhteistyöltä puuttuu kuitenkin oikeudelliset puitteet. Suomen ja Saudi-Arabian välillä on siksi tarpeen sopia ydinenergian käytön aloista, joilla osapuolet tekevät yhteistyötä sekä sopia yhteistyötavoista. Saudi-Arabia on ollut uuden sopimuksen neuvottelemista koskevassa asiassa aloitteellinen ja on ehdottanut, että maiden välillä tehtäisiin kahdenvälinen ydinenergia-alan rauhanomaista yhteistyötä koskeva sopimus.
3Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
3.1Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on hyväksyä ja saattaa voimaan Saudi-Arabian kuningaskunnan kanssa allekirjoitettu ydinenergian rauhanomaista käyttöä koskeva yhteistyösopimus. Sopimuksella luotaisiin oikeudelliset puitteet suomalaisten ja saudi-arabialaisten toimijoiden väliselle yhteistyölle rauhanomaisen ydinenergian käytön alalla.
3.2Keskeiset ehdotukset
Sopimuksen keskeinen määräys on, että sopimukseen perustuvassa ydinaineiden, muiden materiaalien, laitteiden ja teknologian viennissä noudatetaan sopimuksen osapuolten sellaisia velvoitteita, joista määrätään ydinaseiden leviämisen estämisestä tehdyssä ydinsulkusopimuksessa, sekä niitä monenvälisiä vientivalvontajärjestelmiä, joita Suomen tasavalta tai Saudi-Arabian kuningaskunta noudattaa kansallisen lainsäädäntönsä mukaisesti.
Lisäksi sopimuksessa määrätään, että maiden välillä siirrettäviä ydinaineita, muita materiaaleja, laitteita tai teknologiaa ei käytetä ydinaseiden tai muiden ydinräjähteiden tutkimukseen, kehittämiseen tai tuottamiseen eikä muuhun sotilaalliseen tarkoitukseen. Sopimus sisältää määräyksen siitä, että edellä mainittuihin velvoitteisiin sovelletaan voimassa olevia IAEA:n ydinmateriaalivalvontasopimuksen mukaisia ydinmateriaalivalvontatoimia koko sen ajan, kun ne ovat Suomen tasavallan lainkäyttöalueella. Saudi-Arabian kuningaskunnan osalta näihin sovelletaan Saudi-Arabiaa koskevaa ydinmateriaalivalvontasopimusta koko sen ajan, kun ne ovat Saudi-Arabia kuningaskunnan lainkäyttöalueella.
Sopimuksen mukaisesti siirrettävää ydinainetta ei saa rikastaa yli kahdenkymmenen prosentin pitoisuuteen eikä sitä saa jälleenkäsitellä. Sopimuksen mukaisesti siirrettäviä ydinaineita, muita materiaaleja ja laitteita tai teknologiaa ei myöskään saa siirtää vastaanottavan osapuolen lainkäyttöalueen ulkopuolelle ilman toisen osapuolen suostumusta. Sopimus sisältää myös määräykset ydinturvallisuuden varmistamisesta sekä sopimuksen puitteissa siirrettävien ydinaineiden ja laitteiden suojaamisesta turvajärjestelyin IAEA:n suosituksen tasoisesti. Sopimuksessa on määrätty lisäksi tietojen turvallisesta käsittelystä, käytöstä ja tietoturvasta sekä henkisen omaisuuden suojasta. Sopimuksessa määrätään myös ydinvahingon korvausvastuusta.
4Esityksen vaikutukset
Sopimus kattaa laajasti ydinenergian tuotannon ja käytön sekä tietotaidon eri alat, jotka ovat Suomessa luvanvaraista toimintaa. Sopimuksen odotetaan helpottavan ydinenergia-alan osaamisen kehittämiseen ja kauppaan liittyviä viranomaismenettelyjä Suomen ja Saudi-Arabian välillä, mikä voi lisätä sopimuksen alaisuudessa tapahtuvaa taloudellista aktiviteettia. Sopimuksen alaisuudessa tapahtuva yhteistyö saattaa jonkin verran lisätä näihin lupamenettelyihin liittyvän viranomaistoiminnan tarvetta kansallisesti.
Sopimuksella ei ole suoria budjettivaikutuksia. Sopimuksen taloudelliset vaikutukset liittyvät sopimuksen lisäämään taloudelliseen aktiviteettiin, ja siten taloudellisten vaikutusten odotetaan olevan positiivisia ja kohdistuvan yhteistyötä käytännössä mahdollisesti tekeviin toiminnanharjoittajiin. Näin ollen myös sopimuksen yritysvaikutukset olisivat positiivisia.
Sopimuksella ei ole nähtävissä merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Sopimuksen sisältämät velvoitteet ovat yhdenmukaisia niiden velvoitteiden kanssa, joihin sekä Suomi että Saudi-Arabia osaltaan ovat jo sitoutuneet kansainvälisten yleissopimusten kautta. Näitä yleissopimuksia, joissa kumpikin maa on osapuolena, ovat ydinsulkusopimus, ydinturvallisuutta koskeva yleissopimus, ydinmateriaalien turvajärjestelyjä koskeva yleissopimus ja käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuutta koskeva yleissopimus. Lisäksi Suomen hallitus on tehnyt poliittisen sitoumuksen noudattaa IAEA:n ydinturvallisuutta ja turvajärjestelyjä koskevia suosituksia sekä ydinalan viejämaiden ryhmän (NSG) vientivalvontaa koskevia suosituksia.
Ydinvastuun alalla Suomi on sitoutunut vahingonkorvausvastuusta ydinvoiman alalla 29 päivänä heinäkuuta 1960 tehtyyn Pariisin yleissopimukseen (SopS 20/1972, muutt. SopS 85/1991) sekä 31 päivänä tammikuuta 1963 tehtyyn Brysselin lisäyleissopimukseen, sellaisena kuin se on muutettuna 28 päivänä tammikuuta 1964 tehdyllä Brysselin lisäpöytäkirjalla (SopS 4/1977) ja 16 päivänä marraskuuta 1982 tehdyllä pöytäkirjalla yleissopimuksen muuttamisesta (SopS 1/1990). Suomi on lisäksi 21 päivänä syyskuuta 1988 tehdyn Wienin ja Pariisin yleissopimusten soveltamista koskevan yhteispöytäkirjan (SopS 98/1994) sopimuspuolena. Saudi-Arabia on sopimuspuolena korvausvastuusta ydinvahinkojen alalla 21 päivänä toukokuuta 1963 tehdyssä Wienin yleissopimuksessa. Sekä Pariisin että Wienin yleissopimus koskee vain sopimuspuolen alueella sijaitsevan ydinlaitoksen haltijan vastuuta ydinvahingosta. Suomessa syntyneeseen ydinvahinkoon sovelletaan siten Pariisin yleissopimusta, Saudi-Arabian alueella syntyneeseen vahinkoon Wienin yleissopimusta.
5Asian valmistelu
Aloitteen uudesta yhteistyösopimuksesta teki Saudi-Arabian kuningaskunnan hallitus toimittamalla ehdotuksen sopimustekstiksi. Sopimusta koskevat neuvottelut käytiin vuosina 2014–2015 Wienissä ja Helsingissä. Sopimus allekirjoitettiin Helsingissä 8 päivänä syyskuuta 2015.
Esityksestä pyydettiin lausunnot ulkoasiainministeriöltä, sosiaali- ja terveysministeriöltä, ympäristöministeriöltä, Säteilyturvakeskukselta, Fennovoima Oy:ltä, Fortum Power and Heat Oy:ltä, Posiva Oy:ltä, Teollisuuden Voima Oyj:ltä, VTT Oy:ltä, Wärtsilä Oyj:ltä, Lappeenrannan Teknilliseltä yliopistolta ja Aalto yliopistolta.
Lausunnon antoivat ulkoasiainministeriö, Säteilyturvakeskus, VTT Oy sekä Teollisuuden Voima Oyj ja Posiva Oy yhdessä. Lisäksi ympäristöministeriö ja Fennovoima Oy ilmoittivat, että niillä ei ole lausuttavaa esitysluonnoksesta.
Lausunnoissa kahdenvälisen sopimuksen solmimista pidettiin tärkeänä ja myönteisenä asiana, ja tuettiin sen hyväksymistä. Lisäksi lausunnoissa on esitetty eräitä teknisluontoisia täsmennys- ja korjausehdotuksia, jotka on otettu huomioon esitystä viimeisteltäessä.
Koska sopimus sisältää määräyksiä, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan, annetaan samalla eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Yksityiskohtaiset perustelut
1Sopimuksen sisältö ja sen suhde Suomen lainsäädäntöön
Sopimuksen johdanto-osassa todetaan kummankin maan olevan IAEA:n jäseniä ja ydinsulkusopimuksen osapuolia. Lisäksi todetaan kummankin maan asettavan päämääräkseen pyrkiä turvalliseen, varmaan ja ympäristön kannalta kestävään ydinenergian kehittämiseen rauhanomaisiin tarkoituksiin tavalla, joka tukee ydinturvallisuutta, ydinalan turvajärjestelyjä, ydinsulkua ja ydinmateriaalivalvontaa ja halua kehittää laaja-alaista yhteistyötä ydinenergian rauhanomaisessa käytössä.
1 artikla.
Määritelmät.
Artikla sisältää sopimuksen soveltamisen kannalta keskeiset käsitteet. Sopimuksen soveltamisalaan kuuluvien ydinaineiden, materiaalien laitteiden sekä teknologian määritelmät perustuvat IAEA:n perussäännössä ja ydinalan viejämaiden ryhmän yleisohjeissa (Nuclear Suppliers Group Guidelines for Nuclear Transfer) ja IAEA:n julkaisemina asiakirjoina (IAEA asiakirja INFCIRC/254/Rev.4, Part 1 tai myöhempi osapuolten hyväksymä muutos) käytettyihin määritelmiin. Keskeiset määritelmät sisältyvät yleisohjeiden liitteisiin A. ja B.
Ydinenergialain (990/1987) kannalta erityisen keskeinen on ydinaineen (nuclear material) määritelmä, joka on sopimuksessa sisällöltään yhteneväinen ydinenergialain 3 §:n ydinaineen määritelmän kanssa.
2 artikla.
Sopimuksen tarkoitus
. Artiklan mukaan sopimuksen tavoitteena on edistää Suomen ja Saudi-Arabian välistä yhteistyötä ydinenergian rauhanomaisen käytön alalla, ottaen huomioon kansallinen lainsäädäntö sekä kansainväliset velvoitteet ja sitoumukset. Artiklan toisessa kohdassa todetaan Suomen velvoitteiden sisältävän erityisesti ne oikeudet ja velvollisuudet jotka johtuvat Suomen jäsenyydestä Euroopan Unioniin sekä Euroopan atomienergiayhteisöön Euratomiin.
3 artikla.
Yhteistyöalat.
Artiklassa määrätään niistä aloista, joilla yhteistyötä tehdään. Artiklan mukaan yhteistyötä voidaan harjoittaa seuraavilla aloilla: (1) ydinenergiatieteet ja niihin liittyvän teknologian rauhanomainen perus- ja soveltava tutkimus; (2) ydinreaktorit, mukaan lukien suunnittelu, rakentaminen ja käyttö ydinvoimalaitoksia tai tutkimusreaktoreita varten; (3) ydinpolttoainekierron ja radioaktiivisen jätteen hallinta; (4) uuden sukupolven ydinreaktoreihin sekä niiden suunnitteluun ja maailmanlaajuiseen markkinoille saattamiseen liittyvä innovatiivinen teknologia; (5) radioisotooppien tuotantoon ja säteilyteknologiaan sekä niiden sovelluksiin liittyvä toiminta; (6) säteilyn ja radioaktiivisten isotooppien teolliset ja lääketieteelliset sovellukset, mukaan lukien diagnostiikka- ja hoitosovellukset; (7) ydinalan turvajärjestelyt ja ydinmateriaalivalvonta, mukaan
lukien ydinlaitosten seuranta ja valvonta; (8) ydinturvallisuus, säteilysuojelu ja ympäristönsuojelu; (9) ydinenergiaan liittyvien henkilöresurssien kehittäminen, kuten koulutus, pätevöittäminen sekä asiantuntijoiden ja henkilöstön vaihto osapuolten kesken; (10) hätävalmius ja valmiussuunnitelmat radioaktiivisuuden ja säteilyn varalle sekä osallistuminen ydin- ja säteilyonnettomuuksiin liittyvään valmiustoimintaan; (11) muut osapuolten sopimat alat.
Yhteistyöalat on määritelty samansuuntaisesti kuin muissa vastaavissa ydinenergia-alan kahdenvälisissä sopimuksissa, jotka Suomi on tehnyt. Yhteistyöalat liittyvät rauhanomaisen yhteistyön toteuttamiseen ydinaineiden, laitteiden ja materiaalien siirrosta osaamisen kehittämiseen ja teknologian sekä henkilöresurssien kehittämiseen.
4 artikla.
Yhteistyön muodot.
Artiklassa määrätään niistä keinoista, joilla sopimuksen mukaisilla aloilla yhteistyötä voidaan sopimuksen puitteissa toteuttaa. Artiklan mukaan yhteistyötä, joka liittyy sopimuksen 3 artiklassa määriteltyihin yhteistyöaloihin, voidaan toteuttaa seuraavilla keinoilla: (1) tietojenvaihto; (2) seminaarien, työpajojen, luentojen ja tieteellisten kurssien järjestäminen; (3) yhteisten työryhmien muodostaminen tekemään selvityksiä tai toteuttamaan tiettyjä erityishankkeita; (4) ydinaineiden ja muiden materiaalien, laitteiden ja teknologian vaihto sekä niiden kuljetus; (5) yhteisiä tutkimushankkeita koskevien suunnitelmien laadinta, rahoittaminen ja toteuttaminen; (6) sellaisten mekanismien kehittäminen, joilla sovitetaan yhteen tarvittavien patenttien myöntämistä ja käyttöä koskevat toimintaperiaatteet; (7) teknisen asiantuntemuksen ja palvelun vaihto, kuten
tieteen tai tekniikan eri alojen henkilöstövaihto; (8) muut keskinäisesti sovittavat yhteistyön muodot.
Suomen ja Saudi-Arabian välisen valtiosopimuksen tarkoitus on luoda yleiset puitteet näille yhteistyön muodoille sekä niihin liittyville hankkeille ottaen huomioon osapuolten kansallinen sääntely sekä monenväliset kansainväliset sopimukset.
5 artikla.
Toimivaltaiset viranomaiset ja täytäntöönpanojärjestelyt.
Artiklassa määrätään toimivaltaisista viranomaisista. Artiklan mukaan sopimuksen tarkoittamilla aloilla yhteistyötä toteuttavat osapuolten hyväksymät toimivaltaiset viranomaiset. Suomen osalta toimivaltainen viranomainen on työ- ja elinkeinoministeriö ja Saudi-Arabian osalta King Abdullah City for Atomic and Renewable Energy (KA. CARE). Toimivaltaiset viranomaiset vastaavat sopimuksen mukaisesta asioiden yhteensovittamisesta ja toteuttamisesta.
6 artikla.
Tietoturvallisuus ja tietojen käyttö.
Artikla koskee tietoturvallisuutta sekä yhteistyön puitteissa vaihdettavan tiedon käyttöä. Artiklan mukaan kumpikin osapuoli saa vapaasti käyttää sopimuksen määräysten mukaisesti vaihdettavaa tietoa, lukuun ottamatta tapauksia, joissa osapuoli on etukäteen ilmoittanut tiedon käyttöön ja levittämiseen liittyvistä rajoitteista ja varaumista. Artikla sisältää myös määräyksen siitä, että osapuolet varmistavat kansallisen lainsäädännön mukaisesti asianmukaisten toimenpiteiden toteuttamisen rajoituksien ja varaumien pitämiseksi voimassa sellaisen tiedon käytön ja jakelun osalta, joka tapahtuu osapuolten lainkäyttövaltaan kuuluvien tiedonsiirtoon oikeutettujen henkilöiden välillä käytettäessä tai luovutettaessa turvallisuusluokiteltua tai muuta tietoa.
Kansallisessa lainsäädännössä tietojen salassapitoa koskee ydinenergialain 78 §:n säännös vaitiolovelvollisuudesta. Sen mukaan ydinenergialaissa tarkoitetun toiminnan yhteydessä saatuja lain 2 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuun tietoaineistoon sisältyviä tietoja ei saa ilmaista sivulliselle. Sama koskee tietoja ydinenergialain 7 §:ssä tarkoitetuista turvajärjestelyjä koskevista suunnitelmista tai niiden valmistelussa syntyneestä aineistosta tai suunnitelmien nojalla laadituista asiakirjoista, jos tietojen ilmaiseminen sivulliselle voi vaarantaa turvajärjestelyjen tarkoituksen. Tiedot on mainitun pykälän mukaan myös suojattava niin, että sivulliset eivät voi oikeudettomasti saada niitä haltuunsa. Muilta osin asiakirjojen julkisuudesta on kansallisesti voimassa, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään.
7 artikla . Ydinmateriaalivalvonta ja vientivalvonta . Artikla sisältää ydinmateriaalivalvontaa ja vientivalvontaa koskevan määräyksen. Artiklan 1 kohdan mukaan valtiosopimukseen perustuvassa ydinaineiden, muiden materiaalien, laitteiden, ja teknologian viennissä noudatetaan osapuolten sellaisia velvoitteita, joista määrätään ydinaseiden leviämisen estämisestä tehdyssä ydinsulkusopimuksessa, sekä tämän lisäksi noudatetaan niitä monenvälisiä vientivalvontajärjestelmiä, jotka osapuolet noudattavat kansallisen lainsäädäntönsä mukaisesti. Suomen osalta kansainvälinen sitoumus on Euratom-sopimuksen sekä Euroopan atomienergiayhteisön ydinaseettomien jäsenvaltioiden, Euratomin ja IAEA:n välinen ydinsulkusopimuksen (IAEA-asiakirja INFCIRC/193) yhteydessä solmittu valvonnan soveltamista koskeva sopimus, sellaisena kuin se on täydennettynä lisäpöytäkirjalla (IAEA-asiakirja INFCIRC/193/Add.8). Saudi-Arabian osalta tämä sopimus on Saudi-Arabian kuningaskunnan ja IAEA:n välillä 16 päivänä kesäkuuta 2005 tehty sopimus ydinmateriaalivalvonnan soveltamiseksi ydinaseiden leviämisen estämisestä tehdyn sopimuksen yhteydessä.
Artiklan 2 kohdan mukaan sopimuksen mukaisesti siirrettäviin ydinaineisiin, muihin materiaaleihin, laitteisiin ja teknologiaan sekä näitä käyttämällä tuotettaviin ydinaineisiin ja muihin materiaaleihin, laitoksiin ja laitteisiin sovelletaan sopimuksessa erikseen määriteltyjä määräyksiä: a. Niitä ei käytetä ydinaseiden tai muiden ydinräjähteiden tutkimukseen, kehittämiseen tai tuottamiseen eikä muuhun sotilaalliseen tarkoitukseen; b. Suomen osalta niihin sovelletaan IAEA:n ydinmateriaalisopimuksen mukaisia ydinmateriaalivalvontatoimia koko sen ajan kun ne ovat Suomen tasavallan lainkäyttöalueella. Vastaavasti niihin sovelletaan Saudi-Arabiaa koskevaa ydinmateriaalivalvontasopimusta koko sen ajan kuin ne ovat Saudi-Arabian kuningaskunnan lainkäyttöalueella; c. Sopimuksen mukaisesti siirrettävää ydinainetta ei saa rikastaa 20 prosentin pitoisuuteen tai sen yli isotoopin U-235 suhteen eikä sitä saa jälleenkäsitellä; d. Sopimuksen mukaisesti vastaanotettavia ydinaineita, muita materiaaleja, laitteita tai teknologiaa ei siirretä vastaanottavan osapuolen lainkäyttöalueen ulkopuolelle ilman ne toimittaneen osapuolen kirjallista suostumusta; sekä e. Sopimuksen mukaisesti vastaanotettavia ydinaineita, muita materiaaleja ja laitteita tai teknologiaa ei siirretä sellaiselle henkilölle, jolla ei ole oikeutta niiden hallussapitoon tai käsittelyyn.
Artiklan 3 kohdan mukaan sopimuksen mukaisesti siirrettäviä kaksikäyttötuotteita ja niiden kopioita koskevat seuraavat sopimuksen määräykset: a. Niitä tulee käyttää yksinomaan ilmoitettuihin tarkoituksiin, jotka eivät liity ydinräjähteiden valmistamiseksi tarkoitettuun toimintaan; b. Niitä ei käytetä ydinmateriaalivalvontasopimusten alaan kuuluvaan ydinpolttoainekiertoon liittyvän toimintaan, jos kyseisiä ydinmateriaalivalvontasopimuksia ei sovelleta; sekä c. Niitä ei kopioida, muuteta, jälleenviedä tai siirretä muuhun valtioon ilman siirtävän osapuolen kirjallista ennakkosuostumusta.
Määräys on sopimuksen ydinalaa. Sen tavoitteena on varmistaa se, etteivät yhteistyön puitteissa siirrettävät aineet, laitteet tai tietoaineistot päädy tahoille, jotka voisivat käyttää niitä väärin, ja että siirrot muutenkin tapahtuvat soveltuvien säännösten ja määräysten mukaisesti. Artiklassa kielletään yksiselitteisesti sopimuksen puitteissa siirrettyjen ydinaineiden, muiden materiaalien, laitteiden ja teknologian sekä näitä käyttämällä tuotettavien ydinaineiden ja muiden materiaalien, laitosten sekä laitteiden käyttämisen ydinaseiden tai minkään ydinräjähteen tutkimukseen, kehittämiseen tai tuottamiseen, tai mihinkään muuhun sotilaalliseen tarkoitukseen.
Kansallisessa sääntelyssä asiaa koskee ydinenergialain 4 §, jonka mukaan ydinräjähteiden maahantuonti samoin kuin niiden valmistaminen, hallussapito ja räjäyttäminen Suomessa on kielletty.
Suomessa ydinaineiden siirrot ovat ydinenergialain mukaan luvanvaraisia, eivätkä artiklan tarkoittamat siirrot osapuolten välillä vaikuta tähän ydinenergialain pääsääntöön. Luvanvaraisuus johtuu ydinenergialain 2 § 1 momentista ja 8 §:stä. Ydinenergialaki soveltuu vientiin ja jälleenvientiin, mutta ydinalaan liittyvien kaksikäyttötuotteiden hallussapitoon ja tuontiin ei liity kansallisia viranomaisvaatimuksia. Suomessa kaksikäyttötuotteiden vientiä valvova viranomainen on ulkoasiainministeriö. Vientivalvonta kattaa kaksikäyttötuotteiden ja -teknologian viennin.
Ydinmateriaalivalvonnan osalta ydinenergia-asetuksen (161/1988) 118 §:n mukaan Säteilyturvakeskus ylläpitää kansallista valvontajärjestelmää, jonka tarkoituksena on huolehtia ydinaseiden leviämisen estämiseksi tarpeellisesta ydinenergian käytön valvonnasta sekä sellaisiin ydinenergia-alan kansainvälisiin sopimuksiin, joissa Suomi on sopimuspuolena, liittyvästä valvonnasta. Ydinenergialain 55 ja 63 § sisältävät Säteilyturvakeskuksen tehtävät ja valvontaoikeudet.
8 artikla.
Turvajärjestelyt.
Artikla sisältää turvajärjestelyjä koskevat määräykset, joita sovelletaan sopimuksen perusteella tapahtuvaan yhteistyöhön. Artiklan mukaan osapuolten on suojattava sopimuksen puitteissa siirretyt ydinaineet ja laitteet laittomalta haltuunotolta ja vahingonteolta toimenpitein ja turvajärjestelyin vähintään IAEA:n suositusasiakirjan INFCIRC/225/Rev. 5 ja sen myöhempien, molempien osapuolten hyväksymien muutosten mukaisesti. Suomen ydinenergialaki samoin kuin sen nojalla annetut asetukset ja Säteilyturvakeskuksen viranomaisohjeet ja Säteilyturvakeskuksen määräykset ovat jo nyt suositusten mukaisia. Suosituksia kehitetään säännönmukaisesti ja on perusteltua, että kulloinkin sovelletaan viimeisimpiä suosituksia.
Vastaava viittaus asiakirjaan INFCIRC/225 sisältyy myös Euratomin ja kolmansien maiden välisiin ydinenergia-alan yhteistyösopimuksiin. Vastaava ydinmateriaalien ja -laitosten turvajärjestelyjen tasoa koskeva vaatimus sisältyy myös ydinaineiden turvajärjestelyjä koskevan yleissopimuksen muutokseen (The Amendment to the Convention on the Physical Protection of Nuclear Material (ACPPNM)), jonka Suomi on hyväksynyt vuonna 2011, ja joka on tullut voimaan 8.5.2016. Myös Saudi-Arabia on hyväksynyt tämän yleissopimuksen muutoksen.
Ydinenergialain 7 l—7 o §:ssä säädetään turvajärjestelyjä koskevista periaatteista ja vaatimuksista. Ydinenergialakia ja säteilylakia (592/1991) muutettiin lailla 676/2015, jolloin mm. ydinenergialain 7 q §:ää muutettiin siten, että yleisten turvallisuusmääräysten antovalta siirrettiin 1.1.2016 lukien Säteilyturvakeskukselle. Säteilyturvakeskus antaa tarkempia määräyksiä ydinenergialain 2 a luvussa säädettyjen periaatteiden ja vaatimusten teknisluonteisista yksityiskohdista. Säteilyturvakeskus on jo aikaisemmin voimassa olleen ydinenergialain nojalla valmistellut ehdotukset yleisiksi turvallisuusmääräyksiksi, jotka on annettu valtioneuvoston asetuksilla. Jatkossa näiden määräysten valmistelu, vahvistaminen ja ylläpito on kokonaisuudessaan Säteilyturvakeskuksen vastuulla.
Säteilyturvakeskuksen uudet yleiset turvallisuusmääräykset tulivat voimaan vuoden 2016 alusta lukien ja samalla vanhat valtioneuvoston asetukset ydinvoimalaitoksen turvallisuudesta (717/2013) , ydinenergian käytön turvajärjestelyistä (734/2008) , ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä (716/2013) ja ydinjätteiden loppusijoituksen turvallisuudesta (736/2008) kumoutuivat. Turvajärjestelyistä säädetään Säteilyturvakeskuksen määräyksessä ydinenergian käytön turvajärjestelyistä (Määräys STUK Y/3/2016).
9 artikla.
Ydinturvallisuus.
Artikla sisältää ydinturvallisuutta koskevan määräyksen. Artiklan mukaan osapuolet tekevät yhteistyötä ja keskustelevat ydinturvallisuuteen liittyvien riskien tunnistamiseksi, tarkoituksenaan suojata ympäristöä ja estää ydinonnettomuudet, joita sopimuksen mukaan siirrettävistä ydinlaitoksista voi aiheutua. Artiklan mukaan osapuolet keskustelevat lisäksi säteilysuojelun järjestämisestä sopimuksen soveltamisalaan kuuluvalle toiminnalle.
Ydinenergian käytön turvallisuus on ydinenergialain keskeinen periaate, joka on määritelty 7 a §:ssä (muutos 342/2008). Ydinenergialain 7 a §:n mukaan ydinenergian käytön turvallisuus on pidettävä niin korkealla tasolla kuin käytännöllisin toimenpiteiden on mahdollista. Turvallisuuden edelleen kehittämiseksi on toteutettava toimenpiteet, joita käyttökokemukset ja turvallisuustutkimukset sekä tieteen ja tekniikan kehittyminen huomioon ottaen voidaan pitää perusteltuina. Artiklan määräys on ydinenergialaissa keskeisen turvallisuutta koskevan johtavan periaatteen mukainen.
10 artikla . Korvausvastuu ydinvahingosta . Artikla sisältää ydinvastuuta koskevan määräyksen. Artiklan mukaan osapuolet vahvistavat ydinvahinkojen vahingonkorvausvastuun olevan erittäin tärkeä asia, ja sopivat noudattavansa ydinvahinkoja koskevaa kansainvälistä sääntelyä tai ryhtyvänsä sellaisen sääntelyn hyväksymiseen viipymättä.
Suomi on sitoutunut vahingonkorvausvastuusta ydinvoiman alalla tehtyyn Pariisin yleissopimukseen (SopS 20/1972). Pariisin yleissopimuksen velvoitteet on saatettu Suomessa kansallisesti voimaan ydinvastuulailla (484/1972) sekä lailla ydinvastuulain väliaikaisesta muuttamisesta (581/2011) , jolla on muutettu ydinvastuulakia. Väliaikaislain lisäksi ydinvastuulakia on muutettu lailla 493/2005, jonka voimaantulo odottaa Pariisin yleissopimukseen liittyvien lisäpöytäkirjojen ratifiointia kansainvälisesti. Saudi-Arabia on liittynyt korvausvastuusta ydinvahinkojen alalla tehtyyn Wienin yleissopimukseen (INFCIRC/500, 21.5.1963) 17.3.2011.
Ydinvahingon korvaamiseen sovellettava yleissopimus riippuu siitä, missä ydinvahinko on syntynyt. Pariisin yleissopimuksen mukaan korvataan sellaiset vahingot, jotka ovat syntyneet sopimuspuolena olevan valtion alueella sijaitsevassa ydinlaitoksessa sattuneesta ydintapahtumasta. Wienin yleissopimuksen mukaan korvataan sellaiset vahingot, jotka ovat syntyneet vastaavasti Wienin yleissopimuksen sopimuspuolena olevan valtion alueella sijaitsevassa ydinlaitoksessa sattuneesta ydintapahtumasta. Vastuussa oleva ydinlaitoksen haltija sekä sovellettava yleissopimus määräytyvät siten ydinlaitoksen sijainnin perusteella.
Sekä Pariisin että Wienin yleissopimus koskevat vain sopimuspuolen alueella sijaitsevan ydinlaitoksen haltijan vastuuta. Suomessa syntyneeseen ydinvahinkoon sovelletaan siten Pariisin yleissopimusta, Saudi-Arabian alueella syntyneeseen vahinkoon Wienin yleissopimusta.
Pariisin ja Wienin yleissopimusten soveltamisen osalta on laadittu yhteispöytäkirja (1988), joka yhdistää yleissopimusten regiimit yhdeksi suureksi kattavaksi regiimiksi. Yhteispöytäkirjan sopimuspuolia kohdellaan siten, kuin sopimuspuolet olisivat molempien yleissopimusten sopimuspuolia. Suomi on allekirjoittanut ja hyväksynyt yhteispöytäkirjan (SopS 98/1994), mutta Saudi-Arabia ei toistaiseksi ole allekirjoittanut yhteispöytäkirjaa.
11 artikla . Henkisen omaisuuden suoja . Artikla sisältää henkisen omaisuuden kohtelua koskevan määräyksen. Artiklan mukaan osapuolet noudattavat kansainvälisiä velvoitteitaan sekä omia kansallisia säädöksiä ja määräyksiä, jotka koskevat henkisen omaisuuden suojaa ja immateriaalioikeuksia.
Suomen kansallisessa sääntelyssä immateriaalioikeuksia sekä henkisen omaisuuden suojaa koskevat tekijänoikeuslaki (404/1964) , patenttilaki (550/1967) , tavaramerkkilaki (7/1964) ja mallioikeuslaki (221/1971) .
Sopimuksen alaisen yhteistyön puitteissa luovutettavaa tai luotavaa henkistä omaisuutta koskevat konkreettiset määräykset annettaisiin viime kädessä hankesopimuksissa.
12 artikla.
Yhteistyön päättyminen.
Artikla sisältää yhteistyön päättymistä ja sen yhteydessä noudatettavaa menettelyä koskevan määräyksen. Artiklan 1 kohdan mukaan osapuolet pyrkivät välttämään sellaisia toimia, jotka haittaavat sopimuksen mukaista yhteistyötä. Mikäli toinen osapuolista laiminlyö sopimuksen keskeisten artiklojen 6,7,8,9 ja 11 artiklan noudattamisen, osapuolet neuvottelevat viipymättä, ja osapuolilla on oikeus välittömästi keskeyttää sopimuksen mukainen yhteistyö.
Artiklan 2 kohdan mukaan mikäli osapuoli irtisanoo IAEA:n puitteissa tehdyn ydinmateriaalivalvontasopimuksen tai rikkoo sitä olennaisella tavalla, toisella osapuolella on oikeus luopua sopimuksen mukaisesti yhteistyöstä, keskeyttää sopimuksen soveltaminen tai irtisanoa sopimus ja vaatia palautettavaksi sopimuksen puitteissa siirretyt materiaalit, laitteet sekä siirrettyä ydinainetta, muuta materiaalia tai laitteita käyttämällä tuotettu erityinen halkeamiskelpoinen aine.
Artiklan 3 kohdassa sovitaan niistä sopimuksen määräyksistä, sekä sellaisista tilanteista, joihin sopimusta edelleen sovelletaan. Artiklan määräyksen mukaan sopimusta sovelletaan edelleen ydinaineisiin, muuhun materiaaliin, laitteisiin ja teknologiaan, kunnes nämä on siirretty ne vastaanottaneen osapuolen lainkäyttöalueelta tai muutoin osapuolten välillä sovitusti. Artiklan kohdassa todetaan lisäksi, että osapuolen käyttäessä tämän artiklan mukaista oikeuttaan, on asiasta ilmoitettava kirjallisesti.
13 artikla.
Riitojen ratkaiseminen.
Artikla sisältää riitojen ratkaisua koskevan määräyksen. Artiklan mukaan osapuolet pyrkivät ratkaisemaan sovinnollisesti kaikki sopimuksen täytäntöönpanosta mahdollisesti syntyvät riidat, mukaan lukien sopimuksen tulkinta tai soveltaminen, erikseen tarkoitusta varten järjestettävin neuvotteluin ja keskusteluin.
14 artikla.
Sopimuksen voimassaolo ja voimaantulo
. Artikla sisältää tavanomaiset voimaantuloa ja voimassaoloaikaa koskevat määräykset. Sopimus tulee voimaan 30 päivän kuluttua siitä, kun on vastaanotettu jälkimmäinen kirjallinen ilmoitus, jolla vahvistetaan, että molemmat osapuolet ovat saattaneet päätökseen tarvittavat sisäiset menettelyt.
Sopimus on voimassa kymmenen vuotta ja sen voimassaolo jatkuu ilman eri toimia viisi vuotta kerrallaan, ellei jompikumpi osapuoli ilmoita toiselle osapuolelle kirjallisesti diplomaattiteitse kuusi kuukautta ennen sopimuksen voimassaolon päättymispäivää halustaan irtisanoa sopimuksen. Riippumatta sopimuksen voimassaoloajan päättymisestä tai sopimuksen irtisanomisesta, artiklassa 7 ja 11 määrätyt velvoitteet jäävät voimaan siihen saakka kun osapuolet toisin sopivat. Sopimusta voidaan muuttaa koska tahansa molempien osapuolten kirjallisella suostumuksella, ja muutokset tulevat voimaan artiklan 1 kohdan määräysten mukaisesti.
2Lakiehdotuksen perustelut
1 §. Pykälä sisältää tavanomaisen blankettilain säännöksen, jolla saatetaan voimaan lailla ne sopimuksen määräykset, jotka kuuluvat lainsäädännön alaan. Lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä on selostettu edellä hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa ja selostetaan jäljempänä eduskunnan suostumuksen tarpeellisuutta koskevassa jaksossa.
2 §. Sopimuksen muut kuin lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ja laki ehdotetaan tulevaksi voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan, kun sopimus tulee voimaan.
3Voimaantulo
Sopimus tulee voimaan 30 päivän kuluttua siitä, kun on vastaanotettu jälkimmäinen kirjallinen ilmoitus, jolla vahvistetaan, että molemmat osapuolet ovat saattaneet päätökseen tarvittavat sisäiset menettelyt. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samana ajankohtana kuin sopimus tulee voimaan.
4Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys
4.1Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus
Perustuslain 94 § mukaan eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunnan hyväksyminen vaaditaan myös tällaisen velvoitteen irtisanomiseen.
Perustuslain 95 §:n mukaan valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Laissa kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta voidaan säätää, että sen voimaantulosta säädetään asetuksella. Yleiset säännökset valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden julkaisemisesta annetaan lailla.
Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön mukaan määräys on luettava lainsäädännön alaan kuuluvaksi, 1) jos määräys koskee jonkin perustuslaissa turvatun perusoikeuden käyttämistä tai rajoittamista, 2) jos määräys muutoin koskee yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteita, 3) jos määräyksen tarkoittamasta asiasta on perustuslain mukaan säädettävä lailla, 4) jos tarkoitetusta asiasta on jo voimassa lain säännöksiä, tai 5) siitä on Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunnan mukaan kansainvälisen velvoitteen määräys kuuluu näiden perusteiden mukaan lainsäädännön alaan siitä riippumatta, onko määräys ristiriidassa vai sopusoinnussa Suomessa lailla annetun säännöksen kanssa (esim. PeVL 11/2000 vp, 12/2000 vp sekä 45/2000 vp).
Sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvina määräyksinä voidaan pitää 1 artiklan määritelmiä, 6 artiklan määräystä tietoturvasta sekä tietojenkäsittelystä, 7 artiklan määräystä ydinmateriaalivalvonnasta sekä vientivalvonnasta, 8 artiklan turvajärjestelyjä koskevaa määräystä, 9 artiklan ydinturvallisuutta koskevaa määräystä, 10 artiklan määräystä ydinvastuusta ja 11 artiklan määräystä henkisen omaisuuden suojasta.
Sopimuksen 1 artiklassa määritellään sopimuksessa käytettyjä käsitteitä. Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön mukaan jos sopimuksessa määritellyt käsitteet koskevat lainsäädännön alaan kuuluvia asioita, määritelmät vaikuttavat välillisesti näiden lainsäädännön alaan kuuluvien aineellisten määräysten sisältöön ja soveltamiseen ja kuuluvat itsekin lainsäädännön alaan (esimerkiksi PeVL 6/2001 vp ja PeVL 24/2001 vp). Artikla sisältää näin ollen lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Ydinaine on määritelty sekä sopimuksessa että ydinenergialaissa, ja näin ollen ydinaineen määritelmä kuuluu lainsäädännön alaan.
Sopimuksen 6 artikla sisältää tietoturvaa sekä tietojen käyttöä koskevan määräyksen. Ydinenergialaissa säädetään tietojen salassapidosta sekä vaitiolovelvollisuudesta 78 §:ssä. Sopimuksen 7 artikla kieltää sopimuksen mukaisesti siirretyn ydinaineen, muun materiaalin, laitteiden ja teknologian sekä näitä käyttämällä tuotettavien ydinaineiden ja muiden materiaalien, laitosten sekä laitteiden käyttämisen ydinaseiden tai muiden ydinräjähteiden tutkimukseen, kehittämiseen tai tuottamiseen tai muihin sotilaallisiin käyttötarkoituksiin. Asiaa koskee ydinenergialain 4 § Suomen kansallisessa lainsäädännössä. Säännös kieltää ydinräjähteiden maahantuonnin, valmistamisen, hallussapidon ja räjäyttämisen.
Sopimuksen 8 artikla sisältää turvajärjestelyjä koskevan määräyksen. Suomen kansallisessa lainsäädännössä turvajärjestelyistä on säädetty ydinenergialain 7 l—7 o §:ssä. Lisäksi ydinenergialain 7 q §:ä sisältää säännöksen yleisistä turvallisuusmääräyksistä, jotka 1.1.2016 alkaen antaa Säteilyturvakeskus.
Sopimuksen 9 artikla sisältää ydinturvallisuutta koskevan määräyksen. Suomen kansallisessa sääntelyssä ydinenergian käytön on ydinenergialain 6 §:n mukaan oltava turvallista eikä siitä saa aiheutua vahinkoa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Ydinenergialain 55 §:n mukaan ydinenergian käytön turvallisuuden valvonta kuuluu Säteilyturvakeskukselle. Säteilyturvakeskus antaa 7 q §:ssä tarkoitetut yleiset turvallisuusmääräykset ja asettaa 7 r §:ssä tarkoitetut yksityiskohtaiset turvallisuusvaatimukset ja vastaa valvonnasta ydinenergialain 63 §:n mukaisesti.
Sopimuksen 10 artikla sisältää vahingonkorvausta ydinvastuusta koskevan määräyksen. Suomen kansallisessa sääntelyssä ydinvastuuta koskevat kansainväliset velvoitteet sisältyvät ydinvastuulakiin (484/1972) , jota on muutettu lailla ydinvastuulain muuttamisesta (493/2005) sekä väliaikaislailla 581/2011. Sopimuksessa ydinvastuuta koskeva määräys on viittaus voimassa oleviin ydinvastuuta koskeviin yleissopimuksiin, jotka on otettu Suomen osalta lainsäädännössä huomioon.
Sopimuksen 11 artikla sisältää henkisen omaisuuden suojaa koskevan määräyksen. Suomen kansallisessa sääntelyssä henkisen omaisuuden suojasta säädetään tekijänoikeuslaissa (404/1964) , patenttilaissa (550/1967) , tavaramerkkilaissa (7/1964) sekä mallioikeuslaissa (221/1971) .
4.2Käsittelyjärjestys
Sopimus ei sisällä määräyksiä, jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa tai 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Sopimus voidaan hallituksen käsityksen mukaan hyväksyä äänten enemmistöllä ja ehdotus sen voimaansaattamislaiksi voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Edellä olevan perusteella ja perustuslain 94 §:n mukaisesti esitetään, että
eduskunta hyväksyisi yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisessa käytössä Suomen tasavallan hallituksen ja Saudi-Arabian kuningaskunnan hallituksen välillä tehdyn sopimuksen.
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisessa käytössä Suomen tasavallan hallituksen ja Saudi-Arabian kuningaskunnan hallituksen välillä Helsingissä 8 päivänä syyskuuta 2015 tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut.
2 §
Sopimuksen muiden määräysten voimaansaattamisesta ja tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Helsingissä 1 päivänä joulukuuta 2016
PääministeriJuha SipiläElinkeinoministeriOlli Rehn
Sopimusteksti
SOPIMUS YHTEISTYÖSTÄ YDINENERGIAN RAUHANOMAISESSA KÄYTÖSSÄ SUOMEN TASAVALLAN HALLITUKSEN JA SAUDI-ARABIAN KUNINGASKUNNAN HALLITUKSEN VÄLILLÄ | AGREEMENT ON COOPERATION IN THE FIELD OF PEACEFUL USES OF ATOMIC ENERGY BETWEEN THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF FINLAND AND THE GOVERNMENT OF THE KINGDOM OF SAUDI ARABIA |