Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi peltoalan perusteella suoritettavasta vientikustannusmaksusta annetun lain muuttamisesta
- Hallinnonala
- Maa- ja metsätalousministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 178/1993
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan peltoalan perusteella suoritettavasta vientikustannusmaksusta annetun lain voimassaoloaikaa jatkettavaksi vuoden 1995 loppuun. Lain mukaan vientikustannusmaksua ei peritä, jos maksuvelvollinen kesannoi määrätyn osuuden tilan peltoalasta. Luonnollisen henkilön olisi maksusta vapautuakseen kesannoitava peltoalastaan 15 prosenttia. Oikeushenkilön olisi kesannoitava 50 prosenttia. Oikeushenkilön kesannoimisehtoa voitaisiin kuitenkin määrätyissä tapauksissa alentaa.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1994 alusta. Esitys liittyy vuoden 1994 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
YLEISPERUSTELUT
1Nykytila
1.1.Lainsäädäntö ja käytäntö
Laki peltoalan perusteella suoritettavasta vientikustannusmaksusta on ollut voimassa kolme vuotta. Lain tavoitteena on vähentää viljelyksessä olevaa peltoalaa ja viljaylijäämien syntyä. Lain mukaan viljelmän haltija on velvollinen maksamaan vientikustannusmaksua, jollei hän vapaudu maksusta kesannoimalla määrätyn osuuden viljelmän peltoalasta. Lain ensimmäisenä voimassaolovuonna 1991 luonnollisen henkilön oli kesannoitava pelloistaan 15 prosenttia. Vuonna 1992 kesannoitavaksi vaadittuun määrään vaikutti luonnollisen henkilön saamat palkka- ja eläketulot. Maksusta vapautuakseen viljelijän oli kesannoitava pelloistaan 15, 20 tai 30 prosenttia palkka- ja eläketulojen suuruudesta riippuen. Oikeushenkilön oli kesannoitava pääsääntöisesti 50 prosenttia. Vuonna 1993 kesantoprosentin määräytymisestä palkka- ja eläketulojen suuruuden perusteella luovuttiin. Luonnollisen henkilön oli vuonna 1993 vientikustannusmaksusta vapautuakseen kesannoitava pelloistaan 15 prosenttia ja oikeushenkilön pääsääntöisesti 50 prosenttia. Oikeushenkilöltä vuokratusta pellosta kesantovelvollisuus määräytyi kuitenkin aina vuokramiestä koskevan pääsäännön mukaan.
Kesantoalaa koskevaksi tavoitteeksi oli asetettu 400 000 hehtaaria vuonna 1991, 500 000 hehtaaria vuonna 1992 ja 450 000―500 000 hehtaaria vuonna 1993. Yksinomaan tämän lain mukaisella järjestelmällä ei tavoitetta saavutettu. Maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain (1261/89) mukaisilla kesannoimisesta maksettavilla palkkioilla on pyritty vaikuttamaan siihen, että viljelijät kesannoisivat enemmän kuin maksuvelvollisuudesta vapautuminen edellyttää. Kesannointia on tuettu tasapainottamisvarojen ohella myös maataloustulolain (736/89) mukaisella peltoalaperusteisella tuella.
Toteutettu järjestelmä nosti palkkiokesantoalan vuonna 1991 noin 470 000 hehtaariin ja vuonna 1992 noin 500 000 hehtaariin. Vuonna 1993 kesantoala pieneni edellisvuodesta noin 57 000 hehtaaria ja oli kaikkiaan 452 000 hehtaaria. Kesannoimisjärjestelmän ulkopuoliset kesannot nostivat kesantoalan kaikkiaan vuonna 1993 noin 490 000 hehtaariin.
Vientikustannusmaksua ei lain mukaan peritä, kun tilan peltoalasta vähintään 85 prosenttia on nurmella. Tätä vapautusta on käytetty hyväksi varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomen maidontuotantoalueilla.
Kesannoimisesta maksetaan viljelijälle palkkiota sen mukaan kuin valtioneuvosto maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain nojalla määrää. Vuonna 1991 palkkioita maksettiin 730 miljoonaa markkaa, vuonna 1992 noin 570 miljoonaa markkaa ja vuonna 1993 noin 470 miljoonaa markkaa aiempina vuosina tehtyjen kolmivuotisten kesantosopimusten palkkiot mukaan lukien. Edellytetyltä vähimmäiskesantoalalta maksetaan vuonna 1993 palkkiota vain, jos ala on viherkesantona. Palkkion suuruus on tällöin 400 markkaa hehtaarilta.
Kesantopeltoa saa vuonna 1993 käyttää sadonkorjuuseen tai laiduntamiseen niissä tapauksissa, joissa valtioneuvosto tällaisen käytön maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain nojalla kesannoimispalkkioista antamassaan päätöksessä sallii. Kesantopeltoa on saanut käyttää muun muassa lampaiden, vuohien, siipikarjan, puhdasrotuisen itä- ja pohjoissuomenkarjan sekä hevosten laiduntamiseen. Hevosten laidunalalta ei kuitenkaan makseta kesantopalkkiota. Kesantopeltoa on saanut käyttää myös riistaeläinten ruokintaan tarkoitettuna riistapeltona. Pyrkimyksenä on ollut niin ikään lisätä kesannoinnissa erityisesti niin sanottujen non-food kasvien viljelyä ja peltojen maisemakäyttöä.
Valtioneuvosto voi sallia määräämillään ehdoilla koko maassa tai maantieteellisesti selvästi rajattavalla alueella kesantopellon käyttämisen myös rehuntuotantoon tai laiduntamiseen silloin, kun poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden vuoksi on odotettavissa heikko sato.
Kesantojärjestelmän ovat hallinnollisesti hoitaneet maatilahallituksen lakkauttamisen jälkeen maa- ja metsätalousministeriö, maaseutuelinkeinopiirit ja kuntien maaseutuelinkeinoviranomaiset, yleensä maataloussihteerit. Muutoksenhakuviranomaisena toimii maa- ja metsätalousministeriön yhteydessä toimiva maaseutuelinkeinojen valituslautakunta.
1.2.Kansainvälinen kehitys ja ulkomainen lainsäädäntö
Euroopan yhteisöjen (EY) uusi kesantojärjestelmä on käytössä ensimmäisen kerran markkinointivuonna 1993/94. Kesantojärjestelmä on osa yhteisöjen maatalousuudistusta, jossa viljojen hallinnollisia hintoja alennetaan asteittain 30 prosenttia samalla kun viljelijöitä velvoitetaan kesannoimaan 15 prosenttia viljelyalasta. Tähän viljelyalaan ei lasketa nurmea. Viljojen hintojen alentaminen kompensoidaan suoralla tuella, joka maksetan myös kesantoalalle.
Kesantoalalla voidaan viljellä kasveja, joita ei käytetä ihmisten tai eläinten ravinnoksi. Kesantokasveja voidaan kuitenkin käyttää ihmisten tai eläinten ravinnoksi siinä tapauksessa, että ihmisille tai eläimille käytettävän ravinnon arvo on vähemmän kuin puolet koko kesantokasvin sadon arvosta.
Kesantokasvien satoa voidaan käyttää myös kemikaalien raaka-aineena tai tekniseen käyttöön, bio-etanolin raaka-aineena sekä energiatarkoituksiin. Tärkkelystuotantoon ei kuitenkaan saa käyttää kesantoalalla kasvatettua viljaa tai perunaa. Perusvaatimus on, että satoa on tavalla tai toisella prosessoitava.
Kesantoalan lannoittaminen on sallittua.
Non-food-tuotannosta on tehtävä sopimus, joka takaa sen, että tuotantoa ei ole käytetty ihmisten tai eläinten ravinnoksi. Sopimus on edellytys myös suoran tuen saamiselle kesantoalalta.
1.3.Muut kasvinviljelyyn kohdistuvat toimenpiteet
Maatalouden osallistuminen maataloustuotteiden viennin rahoittamiseen määräytyy maataloustulolain perusteella. Maatalouden vientikustannusosuus katetaan erilaisilla vientikustannusmaksuilla ja rehuihin ja lannoitteisiin kohdistuvilla veroilla. Käytössä olevista maksuista ja veroista lannoitevero ja viljan vientikustannusmaksu kohdistuvat peltoalan perusteella suoritettavan vientikustannusmaksun ohella kasvinviljelyyn. Viljan vientikustannusmaksua on peritty satovuodesta 1990/91 lähtien.
Peltoa on lisäksi poistettu tuotannosta määräajaksi vapaaehtoisilla sopimuksilla ja sitoumuksilla. Vuonna 1992 tehtyjen kuusivuotisten maataloustuotannon vähentämissopimusten piiriin tuli noin 37 000 peltohehtaaria. Vuonna 1993 maataloustuotannon vähentämissopimuksia ei varojen puutteen vuoksi voitu tehdä. Luopumiseläkelain (16/74) voimassaolo päättyi vuonna 1992 ja sen tilalle säädettiin vuoden 1993 alusta voimaan tullut maatalousyrittäjien luopumiskorvauksesta annettu laki, luopumiskorvauslaki (1330/92) . Luopumiseläkelain mukaisia sitoumuksia pellon viljelystä poistamiseksi tehtiin vielä vuonna 1992 noin 59 000 peltohehtaarista. Kuluvana vuonna uuden luopumiskorvauslain mukaisia sitoumuksia peltoalan pienentämiseksi arvioidaan tehtävän noin 8 000 peltohehtaarista. Vuonna 1992 tehtiin myös maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain mukaisia sopimuksia pellon maataloustuotannosta poistamisesta, joissa viljelijä sitoutui luopumaan pellon viljelystä pysyvästi. Näitä sopimuksia tehtiin kaikkiaan noin 18 000 hehtaarista. Kesannoinnin lisäksi peltoa poistuu tuotannosta vuosina 1992 ja 1993 toteutetuilla vapaaehtoisilla toimenpiteillä yhteensä noin 120 000 hehtaaria.
2Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
Viljelyksessä olevan peltoalan supistamiseksi tulisi peltoalan perusteella suoritettavasta vientikustannusmaksusta annetun lain voimassaoloaikaa jatkaa vuosiksi 1994 ja 1995.
Esityksen mukaan luonnollista henkilöä koskeva kesantoprosentti olisi edelleen kaikissa tapauksissa 15 ja oikeushenkilön edelleen 50, jollei siitä 8 §:n perusteella voida myöntää poikkeusta. Pellon vuokraustapauksissa kesantovelvollisuus määräytyisi entiseen tapaan aina vuokramiestä koskevan pääsäännön mukaan.
Maksuvelvollisuuden alaiseksi pelloksi ehdotetaan otettavaksi myös sellainen viljelemätön pelto, jonka valtio on luovuttanut maaseutuelinkeinolain (1295/90) nojalla peltona käytettäväksi. Peltoa voitaisiin tällöin myös kesannoida ja se otettaisiin normaalisti huomioon kesannoitavaa alaa laskettaessa. Esityksellä pyritään ottamaan paremmin huomioon tilarakenteen kehittäminen lisäpellon hankinnan yhteydessä. Nyt noudatetun lainsäädännön mukaan vuonna 1993 peltona ostettua aluetta uusi omistaja ei voi kesannoida muutamaan vuoteen, mikäli aluetta ei ole vuoden 1990 jälkeen yhtäjaksoisesti viljelty tai kesantona hoidettu. Viljelijä joutuu näin ollen kesannoimaan aiemmin omistamiaan, etäisyyden ja viljelykierron suhteen mahdollisesti huonommin soveltuvia alueita. Myöskään pellonraivauksen määräaikaisesta rajoittamisesta annetussa laissa (1385/91) raivauksena ei pidetä sellaisen viljelemättömän pellon raivaamista, jonka valtio on luovuttanut maaseutuelinkeinolain nojalla peltona käytettäväksi.
Peltojen yhtäjaksoisen viljelyn ja viljelemättömyyden tarkistaminen maksuvelvollisuuden perusteena olevan peltoalan toteamiseksi tai maksusta vapautumiseksi usean peräkkäisen vuoden osalta on osoittautunut käytännössä vaikeaksi. Tämän vuoksi ehdotetaan, että tarkistaminen tulisi tehdä vain edellisvuoden osalta. Kesannoitavaksi pelloksi tulee kuitenkin hyväksyä vain sellainen pelto, jolla kysymyksessä olevan viljelmän kohdalla on tuotannon tasapainottamisen kannalta merkitystä.
Voimassa olevan lain mukaan maksua ei peritä, kun peltoalasta vähintään 85 prosenttia on nurmella. Vaadittava osuus säilyisi ennallaan.
Tämän lain mukaisesti arvioidaan kesannoitavan peltoa noin 270 000―280 000 hehtaaria. Tavoitteena on kuitenkin edelleen, että viljelijät kesannoisivat peltoalastaan enemmän kuin maksuvelvoitteesta vapautuminen tämän lain mukaan edellyttää. Kokonaiskesantoalaksi pyritään molempina vuosina saamaan 500 000 hehtaaria.
Ravinteiden ja maa-aineksen huuhtoutumisen vähentämiseksi ja viherkesannoinnin edistämiseksi jatketaan neuvontatyötä ja tiedottamista. Pyrkimyksenä on luopua kokonaan avokesannoinnista.
3Esityksen vaikutukset
3.1.Taloudelliset vaikutukset
Lain perusteella kertyvä vientikustannusmaksun tuotto luetaan osaksi maataloustuotteiden markkinajärjestelmästä ehdotetun lain 8 §:n 3 kohdassa tarkoitettua maataloustuottajien osuutta maatalouden markkinointikustannuksista (HE / vp.). Vientikustannusmaksun tuotto on ollut vuosittain vain noin miljoona markkaa. Tavoitteena onkin, että viljelijät kesannoisivat vähintään vientikustannusmaksusta vapautumiseksi vaaditun määrän.
Kesannoimisesta maksetaan viljelijälle palkkiota sen mukaan kuin valtioneuvosto maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain perusteella päättää. Kesannosta ei maksettaisi palkkiota silloin, kun kysymys on maksusta vapautumiseksi edellytetystä velvoitekesantoalasta. Kesantotavoitteen mukaisen kesantoalan palkkioihin arvioidaan tarvittavan varoja vuonna 1994 noin 400 miljoona markkaa.
Esityksellä pyritään vähentämään kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten työmäärää järjestelmän hoitamisessa.
3.2.Ympäristövaikutukset
Vesien- ja ympäristönsuojelun tavoitteet kesannoinnissa ovat toteutuneet hyvin. Viherkesantona tai kyntämättömänä kesantona arvioidaan olevan vuonna 1993 koko kesantoalasta noin 87 prosenttia. Tämä on noin 10 prosenttiyksikköä viimevuotista enemmän.
Tutkimusten mukaan viherkesanto vähentää huomattavasti maa-aineksen sekä maan ravinnevarojen huuhtoutumista. Avokesannosta luopumisen välttämättömyyttä on korostettu erityisesti vesistöihin ja valtaojiin rajoittuvien peltojen ja vedenhankintaan varatun pohjavesialueen kohdalla.
Velvoitekesannointi voidaan hyödyntää myös maan kasvukyvyn parantajana. Yksipuolisen viljan, juurikkaan ja perunan viljelyn rasittamilla mailla viherkesannosta on usein sekä tila- että ympäristötaloudellista hyötyä.
Tavoitteena on edelleen nostaa viherkesannon ja kyntämättömän kesannon alaa.
4Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu maa- ja metsätalousministeriössä virkatyönä.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1Lakiehdotuksen perustelut
1 §. Yleistä. Pykälän mukaan lain perusteella suoritettavat vientikustannusmaksut katsotaan osaksi maataloustulolain 15 §:ssä tarkoitettua maataloustuottajien osuutta maataloustuotteiden vientikustannuksista.
Nykyisen maataloustulolain korvaavan uuden maataloustuotteiden markkinajärjestelmälain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 1994 alusta.
Peltoalan perusteella suoritettavilla vientikustannusmaksuilla rahoitettaisiin jatkossa maatalouden markkinajärjestelmästä ehdotetussa laissa tarkoitettua maataloustuottajien osuutta maataloustuotteiden markkinointikustannuksista.
5 §. Maksuvelvollisuuden perusteena oleva pelto. Pykälään on tehty lain voimassaolon jatkamisesta johtuva muutos.
Voimassa olevan pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan maksuvelvollisuuden perusteena olevaan peltoalaan ei lasketa kuuluvaksi vuonna 1990 ja sen jälkeen yhtäjaksoisesti viljelemättömänä ollutta ja vuonna 1993 edelleen viljelemättömänä olevaa peltoalaa. Lohkon viljelyhistorian selvittäminen usean peräkkäisen vuoden osalta on osoittautunut käytännössä työlääksi. Tämän johdosta ehdotetaan, ettei lohkon viljelyhistoriaa tarvitsisi jatkossa selvittää kuin edellisvuoden osalta.
Pykälään ehdotetaan otettavaksi uusi momentti, jossa maksuvelvollisuuden alaiseksi katsottaisiin poikkeuksellisesti sellainen viljelemätön peltoalue, jonka valtio on luovuttanut maaseutuelinkeinolain nojalla peltona käytettäväksi.
6 §. Maksun suuruus. Koska lain voimassaoloa ehdotetaan jatkettavaksi kahdella vuodella, pykälään on tehty maksun suuruuteen liittyvä täsmennys.
7 §. Maksusta vapautuminen. Pykälään on tehty lain voimassaolon jatkamisesta johtuvat muutokset.
Edellä 5 §:ssä mainitut muutokset on otettu vastaavasti huomioon tämän pykälän 2 momentissa.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että kesannointiin rinnastettaisiin myös muu kuin maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain mukaan metsitetty ja aiemmin viljelyksessä ollut pelto. Muutos johtuu siitä käytännön tarpeesta, että viljelyksessä ollutta peltoa on tasapainottamisvarojen niukkuuden vuoksi metsitetty viime vuosina myös metsänparannusvaroin.
Pykälän 4 momenttia on täsmennetty.
10 §. Ilmoitusvelvollisuus. Pykälään on tehty lain voimassaolon jatkamisesta johtuva muutos.
17 §. Muutoksenhaku. Pykälän 3 momentti ehdotetaan kumottavaksi verolainsäädännössä tehtyjen muutosten vuoksi.
23 §. Tarkemmat säännökset. Pykälään on tehty täsmennys.
24 §. Voimaantulo . Pykälään on tehty lain voimassaolon jatkamisesta johtuvat muutokset.
2Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan vuoden 1994 alusta. Lainmuutokset koskisivat vuosilta 1994 ja 1995 suoritettavaa vientikustannusmaksua.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan peltoalan perusteella suoritettavasta vientikustannusmaksusta 28 päivänä joulukuuta 1990 annetun lain (1314/90) 17 §:n 3 momentti sekä
muutetaan 1, 5, 6 ja 7 §, 10 §:n 3 momentti, 23 §:n 1 momentti ja 24 §:n 1 momentti,
sellaisina kuin ne ovat, 1 § osittain muutettuna 18 päivänä joulukuuta 1992 annetulla lailla (1335/92) , 5 ja 7 §, 10 §:n 3 momentti, 23 §:n 1 momentti ja 24 §:n 1 momentti viimeksi mainitussa laissa ja 6 § 17 päivänä tammikuuta 1992 annetussa laissa (21/92) , seuraavasti:
1 §Yleistä
Maataloustuotteiden viennistä aiheutuvien kustannusten vähentämiseksi on suoritettava vuosilta 1994 ja 1995 peltoalan perusteella vientikustannusmaksua sen mukaan kuin tässä laissa säädetään.
Tämän lain nojalla suoritettavilla vientikustannusmaksuilla rahoitetaan maataloustuotteiden markkinajärjestelmästä annetun lain ( / ) 8 §:n 3 kohdassa tarkoitettua maataloustuottajien osuutta maataloustuotteiden markkinointikustannuksista.
5 §Maksuvelvollisuuden perusteena oleva pelto
Maksuvelvollisuuden perusteena on viljelmään 30 päivänä kesäkuuta kesannoimisvuonna kuuluva metsittämätön peltoala. Sen suuruutta laskettaessa ei kuitenkaan oteta huomioon:
1) edellisenä vuonna viljelemättömänä ollutta ja kesannoimisvuonna edelleen viljelemättömänä olevaa peltoalaa;
2) hedelmän- ja marjanviljelyssä taikka taimitarhatuotannossa olevaa peltoalaa; tai
3) peltoalaa, jota koskee maataloustuotannon tasapainottamisesta annetun lain mukainen pellon viljelyä rajoittava muu sopimus kuin kesannoimissopimus.
Maksuvelvollisuuden alaista on kuitenkin sellainen viljelemätön peltoalue, jonka valtio on luovuttanut maaseutuelinkeinolain (1295/90) nojalla peltona käytettäväksi.
6 §Maksun suuruus
Vientikustannusmaksua on suoritettava 1 000 markkaa maksuvelvollisuuden perusteena olevan peltoalan hehtaaria ja vuotta kohti. Oikeushenkilön on suoritettava vientikustannusmaksua kuitenkin 2 500 markkaa maksuvelvollisuuden perusteena olevan peltoalan hehtaaria ja vuotta kohti. Vientikustannusmaksu määrätään kultakin täydeltä hehtaarin kymmenesosalta.
7 §Maksusta vapautuminen
Vientikustannusmaksua ei ole suoritettava, jos 2 §:ssä tarkoitettu maksuvelvollinen luonnollinen henkilö kesannoi kyseessä olevan kasvukauden ajan peltoa määrän, joka on vähintään 15 prosenttia 5 §:n mukaan lasketusta peltoalasta. Maksuvelvollisen oikeushenkilön maksusta vapautumisen edellytyksenä on, että se kesannoi 5 §:n mukaan lasketusta peltoalasta vähintään 50 prosenttia, jollei 8 §:stä muuta johdu. Maatalousoppilaitokseen ja keinosiemennysosuuskuntaan sovelletaan kuitenkin, mitä edellä säädetään luonnollisesta henkilöstä.
Kesannoitavan pellon tulee olla edellisenä vuonna viljeltyä tai kesantona hoidettua. Siltä osin kuin maksuvelvollisella ei ole hallinnassaan tällaista peltoa, voidaan kesannoida muutakin peltoa. Kesannoitavaksi pelloksi hyväksytään myös 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu pelto.
Kesannointiin rinnastetaan myös vuonna 1990 ja sen jälkeen ennen 1 päivää heinäkuuta kyseisenä kesannoimisvuonna viljelyksestä metsittämällä poistettu pelto tai vuonna 1992 ja sen jälkeen pysyvästi muuhun kuin maataloustuotantoon siirretty pelto.
Vientikustannusmaksua ei ole myöskään suoritettava, jos viljelmään kuuluvasta maksuvelvollisuuden perusteena olevasta peltoalasta kasvukauden ajan vähintään 85 prosenttia on nurmella tai jos maksuvelvollisuuden perusteena oleva peltoala on alle kolme hehtaaria.
10 §Ilmoitusvelvollisuus
Ilmoitus voidaan kuitenkin jättää Lapin maaseutuelinkeinopiirin alueella tekemättä niissä tapauksissa, joissa vientikustannusmaksua ei 7 §:n 4 momentin nojalla ole suoritettava. Lisäksi ilmoitus voidaan jättää aina tekemättä niiltä tiloilta, joita ei kesannoimisvuonna viljellä.
23 §Tarkemmat säännökset
Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan tarvittaessa asetuksella. Maa- ja metsätalousministeriö antaa tarvittaessa tarkemmat määräykset tässä laissa tarkoitetusta viljelmästä sekä vientikustannusmaksun määräämisestä, maksuunpanosta ja kannosta.
24 §Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1991. Laki koskee vuosilta 1991―1995 suoritettavaa vientikustannusmaksua.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 1993
Tasavallan Presidentti MAUNO KOIVISTOMaa- ja metsätalousministeri Martti Pura