Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi arpajaislain 3 ja 5 §:n muuttamisesta
- Hallinnonala
- Sisäministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 253/1992
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan arpajaislakia muutettavaksi siten, että Oy Veikkaus Ab saisi mahdollisuuden vedonlyöntitoiminnan harjoittamiseen Suomessa ja että yhtiön olisi mahdollista osallistua kansainväliseen yhteistyöhön arpajaisten ja rahapelien toimeenpanemisessa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1993 alusta.
PERUSTELUT
1.Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset
1.1.Vedonlyöntitoiminta
Arpajaislain 1 §:n mukaan arpajaistoiminnalla tarkoitetaan myös vedonlyöntiä. Vedonlyönnin toimeenpanemisesta hevoskilpailuissa annetun asetuksen (122/66) 2 §:n nojalla lupa tällaista vedonlyöntitoimintaa varten voidaan antaa rekisteriin merkityille, Suomessa toimivien hevosjalostus-, ravi- tai ratsastusseurojen keskusjärjestöille varojen hankkimiseksi hevoskasvatuksen edistämiseen ja hevosurheilun tukemiseen. Kerrallaan voi voimassa olla vain yksi lupa. Nykyisin lupa on Suomen Hippos ry- nimisellä yhdistyksellä.
Veikkaustoiminta on arpajaislain 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan rajoitettu koskemaan vain urheilukilpailujen tuloksiin tai numeroiden arpomiseen liittyviä arvauksia. Lupa veikkaustoimintaan voidaan antaa vain sitä varten perustetulle kotimaiselle yhtiölle varojen hankkimiseksi urheilun ja liikuntakasvatuksen sekä tieteen, taiteen ja nuorisokasvatustyön tukemiseen. Sanotun luvan haltija on tällä hetkellä Oy Veikkaus Ab.
Suomessa ei voimassa olevien säännösten mukaan hevoskilpailuja lukuun ottamatta ole voitu toimeenpanna vedonlyöntiä.
Vedonlyöntitoiminta on ulkomailla laajaa ja monipuolista. Suomalaiset ovat voineet olla tässä pelaamisessa mukana viime vuosien aikana enenevässä määrin muun muassa valuuttasäännöstömme vapautumisen myötä. Eräiden arvioiden mukaan ulkomaille suuntautuvan vedonlyöntitoiminnan arvo on jo noin 40―50 miljoonaa markkaa vuodessa.
Vedonlyönnin toimeenpanemisesta hevoskilpailuissa annetun asetuksen 13 §:n nojalla luvattoman vedonlyöntitoiminnan harjoittaminen, luvattomasti tai Suomen ulkopuolella toimeenpantavan vedonlyönnin rahapanosten vastaanottaminen tai välittäminen taikka sellaisen vedonlyöntitoiminnan muulla tavoin edistäminen on kielletty. Kiellon rikkoja voidaan tuomita arpajaislain 6 §:n nojalla rangaistukseen. Sen sijaan vedonlyöntiin osallistuja ei syyllisty rangaistavaan tekoon.
Vedonlyöntitoiminnan aloittaminen suomalaisen yhtiön toimesta olisi perusteltua. Vedonlyöntitoimintaa ja sen määrällistä kehitystä voitaisiin valvoa sekä väärinkäytösten että liiallisen vedonlyönnin estämiseksi. Lisäksi ulkomaille suuntautuvasta vedonlyöntitoiminnasta saamatta jäävät arpajaisverotuotot ja toiminnan ylijäämä ohjattaisiin Suomeen.
Vedonlyönnin toimeenpano Suomessa annettaisiin veikkaustoimintaa harjoittavalle Oy Veikkaus Ab:lle. Muilla koti- tai ulkomaisilla henkilöillä tai yhteisöillä ei olisi oikeutta vedonlyöntitoimintaan.
Ehdotus ei antaisi Oy Veikkaus Ab:lle oikeutta toimeenpanna vedonlyöntiä hevoskilpailuissa kilpailuradalla eikä sen ulkopuolella. Vedonlyöntiä hevoskilpailuissa ravi- tai kilpailuradoilla saisi edelleenkin yksinoikeudella harjoittaa vain Suomen Hippos ry.
Ehdotuksen mukaan vedonlyöntitoiminta mahdollistettaisiin siten, että arpajaislain 3 §:n 2 momentin 3 kohtaan sisällytettäisiin maininta vedonlyönnistä. Voimassa olevan säännöksen 3 kohdassa oleva maininta hevosveikkauksesta siirrettäisiin pykälän 2 kohtaan, jolloin koko veikkaustoiminta sisältyisi samaan kohtaan. Raha-arpajaisia koskeva 1 kohta säilyisi ennallaan. Uudistetussa muodossaan momentti ei miltään osin sisältäisi eri pelimuotojen määritelmiä. Määritelmät samoin kuin tarkemmat määräykset Oy Veikkaus Ab:lle sallittavasta vedonlyöntitoiminnasta annettaisiin asetuksella.
1.2.Ulkomaisten arpajaisten toimeenpaneminen
Arpajaislain 5 §:n 1 momentin mukaan arpojen myyminen ja kaupan pitäminen Suomen ulkopuolella pidettäviin arpajaisiin sekä sellaisten arpajaisten muulla tavoin tapahtuva edistäminen on kielletty. Säännöksellä on haluttu estää ulkomaisten arpajaisten ja rahapelien kaikenlainen toimeenpano Suomessa. Kiellon periaatteellisena lähtökohtana on ollut se, että rahapelien myynti on sallittua ainoastaan rajoitetussa määrässä, julkisen vallan valvonnan alaisena ja yksinomaan varojen hankkimiseksi tiettyihin arpajaislaissa säädettyihin tarkoituksiin.
Yleisen kansainvälistymiskehityksen myötä suuntaus ylikansalliseen arpajais- ja rahapelitoimintaan on voimistunut. Tekniikka mahdollistaa jo nyt saman arpajaisen tai rahapelin toimeenpanon samanaikaisesti useassa eri maassa. Pohjoismaiden veikkausyhtiöiden kesken on suunnitteilla numeroiden arpomiseen perustuvan yhteispohjoismaisen veikkauksen (lotto) toteuttaminen vuoden 1993 alkupuolella. Arpajais- ja pelilainsäädännöllä on ohjattava tätä kehitystä.
Arpajaislain lähtökohtana on, että itse pelitoimintaa ja sen määrällistä kehitystä tulee voida tehokkaasti valvoa sekä väärinkäytösten että liiallisen pelaamisen estämiseksi. Arpajaislain mukaan arpajais- ja pelitoiminnan tuotto ohjautuu yleishyödyllisiin tai aatteellisiin tarkoituksiin. Näiden periaatteiden on Suomessa katsottu toteutuvan parhaiten siten, että tällaisen toiminnan harjoittamista varten saadaan samaksi ajaksi myöntää vain yksi lupa. Ehdotuksen tarkoituksena ei ole muuttaa yksinoikeusjärjestelmää. Ulkomaalaisten arpajaisten ja rahapelien toimeenpano Suomessa voisi tapahtua vain yhteistoiminnassa Oy Veikkaus Ab:n kanssa.
Yhteistoiminnan kehittämiseksi rajat ylittävässä arpajais- ja rahapelitoiminnassa arpajaislain periaatteiden mukaisesti ehdotetaan, että arpajaislain 5 §:n 1 momenttia muutettaisiin lisäämällä siihen toinen virke, jolla mahdollistettaisiin Oy Veikkaus Ab:lle osallistuminen kansainväliseen arpajais- ja rahapelitoimintaan.
1.3.Tarkemmat säännökset ja määräykset
Tarkemmat säännökset ja määräykset raha-arpajais-, veikkaus- ja vedonlyöntitoiminnasta on tarkoitus antaa lainmuutoksen kanssa samanaikaisesti voimaan saatettavalla asetuksella. Lisäksi valtioneuvoston antamaan lupaan sisällytettäisiin tarpeellisia ehtoja.
2.Esityksen taloudelliset vaikutukset
Esityksestä ei aiheudu valtiolle hallinnollisia tai muitakaan kustannuksia.
Vedonlyönnin vuosittaisen liikevaihdon on arvioitu muodostuvan 300―350 miljoonaksi markaksi. Valtiolle tuloutettavaksi ylijäämäksi on tältä osin arvioitu 70 miljoonaa markkaa. Yhteispohjoismaisen numeropelin (lotto) osalta on Oy Veikkaus Ab:n vuosittaiseksi liikevaihdoksi arvioitu 200 miljoonaa markkaa ja valtiolle tuloutettavaksi ylijäämäksi 75 miljoonaa markkaa.
Uudet pelit tullevat vähentämään veikkausyhtiön muiden pelien, erityisesti Loton ja urheiluveikkausten liikevaihtoa, joten veikkausyhtiön kokonaisliikevaihto ja tilitettävä ylijäämä ei kasvane edellä esitettyjä lukuja vastaavasti.
Vedonlyöntiä ja yhteispohjoismaisen numeropelin Suomessa tapahtuvaa toimeenpanoa verotettaisiin arpajaisverolain (552/92) säännösten mukaisesti. Edellä mainittujen arvioiden perusteella verokertymän voidaan olettaa nousevan noin 27 miljoonaan markkaan vuodessa. Yhteispohjoismaiseen numeropeliin liittyvät kansainväliset verotuskysymykset edellyttänevät verohallinnossa tehtävää selvitystä.
3.Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu sisäasiainministeriön poliisiosastolla virkatyönä ja se perustuu sisäasiainministeriön asettaman poliisin lupahankkeen pelilupatyöryhmän ehdotukseen.
Esityksestä on pyydetty lausunnot opetusministeriöltä, maa- ja metsätalousministeriöltä ja valtiovarainministeriöltä sekä Oy Veikkaus Ab:ltä ja Suomen Hippos ry:ltä.
4.Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 1993.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 1 päivänä syyskuuta 1965 annetun arpajaislain (491/65) 3 §:n 2 momentti ja 5 §:n 1 momentti,
näistä 3 §:n 2 momentti sellaisena kuin se on 20 päivänä elokuuta 1982 annetussa laissa (644/82) , seuraavasti:
3 §
Varojen hankkimiseksi urheilun ja liikuntakasvatuksen sekä tieteen, taiteen ja nuorisokasvatustyön tukemiseen voidaan sitä varten perustetulle kotimaiselle yhtiölle antaa lupa:
1) toimeenpanna raha-arpajaisia;
2) toimeenpanna ennakolta veikkauksia, jotka liittyvät urheilu- tai hevoskilpailujen tulosten sekä numeroiden tai merkkien arvaamiseen; sekä
3) toimeenpanna vedonlyöntiä, joka liittyy urheilu- tai muiden kilpailujen tulosten arvaamiseen hevoskilpailuja lukuun ottamatta.
5 §
Arpojen myyminen ja kaupan pitäminen Suomen ulkopuolella pidettäviin arpajaisiin sekä sellaisten arpajaisten muulla tavoin edistäminen on kielletty. Suomen ulkopuolella pidettävinä arpajaisina ei kuitenkaan pidetä arpajaisia, joiden toimeenpanijana on Suomessa luvan nojalla arpajaistoimintaa harjoittava kotimainen yhtiö.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .
Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1992
Tasavallan Presidentti MAUNO KOIVISTOSisäasiainministeri Mauri Pekkarinen