Lag om ändring av lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut
ändrat i lag 38/2023, samt
upphävs i lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi ( 1145/2020 ) 14 § 1 mom.,
ändras 2 §, 3 § 4, 5 och 9 punkten, 4 § 2 och 3 mom., 9 § 1 mom. 3, 9 och 10 punkten samt 9 § 2 mom., 10 §, 11 § 1 och 2 mom., 12 §, 13 § 1 och 3 mom., 15 § 1 mom. samt 18 och 19 §, av dem 2 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 759/2023, 9 § 1 mom. 3 punkten sådan den lyder i lag 38/2023 och 13 § 1 mom. sådant det lyder delvis
fogas till 3 § nya 10–12 punkter, till 7 § ett nytt 4 mom., till 9 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 38/2023 och 759/2023, nya 11 och 12 punkter samt till lagen nya 10 a och 10 b §, ett nytt 3 a kap., nya 17 a och 17 b § samt nya bilagor 1 och 2 som följer:
2 §Lagens tillämpningsområde och förhållande till annan lagstiftning
I denna lag föreskrivs det om elektronisk kommunikation och rådgivning i samband med tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden som gäller produktionsanläggningar för förnybar energi samt om de tidsfrister som ska tillämpas i samband med dem.
Denna lag tillämpas på produktionsanläggningar för förnybar energi och på sådana anläggningars samlokaliserade energilagring samt på konstruktioner som behövs för anslutning av en anläggning till el-, gas-, värme- eller kylnätet.
Denna lag tillämpas på i denna lag särskilt angivna tillståndsförfaranden och på andra administrativa förfaranden enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011), naturvårdslagen (9/2023), lagen om fornminnen (295/1963), lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005), lagen om gödselmedel (711/2022), lagen om animaliska biprodukter (517/2015), Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1069/2009 om hälsobestämmelser för animaliska biprodukter och därav framställda produkter som inte är avsedda att användas som livsmedel och om upphävande av förordning (EG) nr 1774/2002 ( förordning om animaliska biprodukter ), luftfartslagen (864/2014), lagen om områdesanvändning (132/1999), bygglagen (751/2023), lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977), lagen om inlösningstillstånd för vissa projekt som påverkar användningen av miljön (768/2004), lagen om Finlands ekonomiska zon (1058/2004), elmarknadslagen (588/2013), lagen om utsläppshandel (1270/2023), lagen om kompensationsområden för vindkraft (490/2013), territorialövervakningslagen (755/2000), lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) och lagen om tryckbärande anordningar (1144/2016), enligt det som nedan föreskrivs närmare i denna lag.
I fråga om tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden som nämns i denna lag iakttas vad som föreskrivs i de författningar som nämns i 2 mom., om inte något annat föreskrivs i denna lag.
3 §Definitioner
I denna lag avses med
förnybar energi vindenergi, solenergi, geotermisk energi, osmotisk energi, omgivningsenergi, tidvattensenergi, vågenergi och annan havsenergi, vattenkraft och biomassa samt deponigas och gas från avloppsreningsverk och biogas, som inte härstammar från fossila källor,
produktionsanläggning för förnybar energi en anläggning som producerar energi som med undantag för användning av eventuella start- och reservbränslen är förnybar energi,
projektutvecklare en fysisk eller juridisk person som förbereder genomförandet av ett produktionsanläggningsprojekt,
accelerationsområde ett område eller en plats som med stöd av 14 c § har utsetts såsom särskilt lämpligt eller särskilt lämplig för produktion av förnybar energi med hänsyn till miljökonsekvenserna,
samlokaliserad energilagring en energilagringsanläggning kombinerad med en anläggning som producerar förnybar energi, vilka är anslutna till samma nätanslutningspunkt,
solenergiutrustning utrustning som omvandlar solenergi till värmeenergi eller elektrisk energi.
4 §Kontaktpunktsmyndighet
Kontaktpunktsmyndigheten sörjer för den förfarandemässiga rådgivningen i anslutning till de tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden som avses i 5 §. För den rådgivning enligt 8 § som ges till den sökande via den elektroniska kontaktpunkten sörjer kontaktpunktsmyndigheten i samarbete med de behöriga myndigheterna.
Kontaktpunktsmyndigheten ska vidare säkerställa att de tidsfrister som anges i denna lag iakttas.
7 §Elektronisk kommunikation
Bestämmelser om elektronisk kommunikation vid behandlingen av sådana miljöärenden som det har föreskrivits att ska höra till Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet finns dessutom i 5 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (823/2025).
9 §Tillståndsförfaranden och andra administrativa godkännandeförfaranden som omfattas av en tidsfrist
De tidsfrister som anges i detta kapitel tillämpas på
förfarandet i fråga om undantag från förbudet mot att förstöra eller försämra naturtyper enligt 66 § i naturvårdslagen och förfarandet i fråga om undantag från bestämmelserna om artskydd enligt 83 § i den lagen,
förfaranden för utnyttjanderätt enligt 6 § i lagen om Finlands ekonomiska zon och förfaranden för samtycke till byggande i den ekonomiska zonen enligt 7 § i den lagen,
förfaranden för projekttillstånd för byggande av högspänningsledning enligt 14 § i elmarknadslagen,
förfaranden för utsläppstillstånd enligt 6 kap. i lagen om utsläppshandel, samt
sådana förfaranden för inlösningstillstånd som baserar sig på lagen om inlösningstillstånd för vissa projekt som påverkar användningen av miljön, om de avser anslutning av en produktionsanläggning för förnybar energi till nätet.
De tidsfrister som föreskrivs i detta kapitel tillämpas också på ändringsförfaranden i fråga om sådana tillstånd och andra administrativa godkännanden som avses i 1 mom., om de är en förutsättning för uppförande, uppgradering, anslutning till nätet eller drift av en produktionsanläggning för förnybar energi.
10 §Tidsfrister för tillståndsförfaranden och andra administrativa godkännandeförfaranden i fråga om produktionsanläggningar för förnybar energi
Den sammanlagda varaktigheten av de i 9 § avsedda förfaranden som utgör förutsättning för uppförande, uppgradering, anslutning till nätet och drift av en produktionsanläggning för förnybar energi, anläggningens samlokaliserade energilagring och de konstruktioner som behövs för anslutning av anläggningen till el-, gas-, värme- eller kylnätet får inte överskrida de tidsfrister som anges i tabell 1 i bilaga 1. På anläggningar som finns i accelerationsområden tillämpas dock tidsfristerna enligt tabell 2 i bilaga 1 då sådana åtgärder för att lindra skadliga miljökonsekvenser som anges i beslutet om utseende av området iakttas vid anläggningarna.
10 a §Tidsfrister för tillståndsförfaranden och andra administrativa godkännandeförfaranden i fråga om installation av solenergiutrustning och värmepumpar
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 10 § får den sammanlagda varaktigheten av i 9 § avsedda förfaranden som gäller installation av solenergiutrustning och värmepumpar inte överskrida de tidsfrister som anges i bilaga 2.
De tidsfrister som avses i 2–4 punkten i bilaga 2 tillämpas inte, om utrustningen installeras i en byggnad eller konstruktion som är skyddad med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010), kyrkolagen (652/2023) eller lagen om ortodoxa kyrkan (985/2006) eller omfattas av en skyddsbestämmelse i en generalplan med rättsverkningar eller en detaljplan enligt lagen om områdesanvändning eller har tagits upp på världsarvslistan enligt konventionen om skydd för världens kultur- och naturarv (FördrS 19/1987) eller är belägen på ett område för en fredad fast fornlämning enligt lagen om fornminnen.
10 b §Bekräftelse av ansökans eller anmälans fullständighet
Den behöriga myndigheten ska inom 45 dagar från mottagandet av en ansökan eller anmälan som gjorts i ett i 9 § avsett förfarande bekräfta ansökans eller anmälans fullständighet, om myndigheten inte utan obefogat dröjsmål framställer kompletteringskrav till sökanden i fråga om ansökan eller anmälan. I accelerationsområden är tidsfristen för bekräftelse av fullständigheten dock 30 dagar.
11 §Beräkning av tidsfrist
De tidsfrister som anges i 10 och 10 a § omfattar alla faser i de förfaranden som avses i 9 § från bekräftelse av ansökans eller anmälans fullständighet till delgivning av det slutliga beslutet.
Tidsfristen börjar löpa från tidpunkten för bekräftelsen av fullständigheten för den första ansökan eller anmälan som gäller ett i 9 § avsett förfarande.
12 §Iakttagande av tidsfristerna
Om fler än ett av de förfaranden som avses i 9 § utgör förutsättning för uppförande, uppgradering, anslutning till nätet och drift av en produktionsanläggning för förnybar energi, ska de behöriga myndigheterna genom samarbete sörja för att tidsfristerna iakttas och vid behov komma överens om handläggningstiderna. Kontaktpunktsmyndigheten ska vid behov bistå de behöriga myndigheterna med att komma överens om handläggningstiderna vid olika förfaranden.
En behörig myndighet ska se till att den elektroniska kontaktpunkten har uppdaterade uppgifter om behandlingsfasen för ett i 9 § avsett förfarande, om sökanden sköter sina ärenden via den elektroniska kontaktpunkten.
En behörig myndighet ska inom en skälig tid underrätta kontaktpunktsmyndigheten om bekräftelse av fullständigheten för en ansökan eller anmälan som gäller ett i 9 § avsett förfarande i fråga om en produktionsanläggning för förnybar energi och om delgivning till sökanden av ett beslut i ärendet, om den sökande inte sköter förfarandet i fråga via den elektroniska kontaktpunkten. Underrättelseskyldigheten gäller dock inte i 9 § avsedda förfaranden för installation av solenergiutrustning och värmepumpar.
Närmare bestämmelser om förfarandet mellan de behöriga myndigheterna i situationer som avses i 1 mom. och om innehållet i de behöriga myndigheternas underrättelseskyldighet enligt 3 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet.
13 §Förlängning av tidsfristen och avbrott i tidsfristen
De tidsfrister som anges i 10 och 10 a § förlängs med motsvarande tid som åtgår till ändringssökande i fråga om beslut som gäller i 9 § avsedda förfaranden.
Kontaktpunktsmyndigheten kan förlänga de tidsfrister som avses i 10 §, om det är motiverat på grund av exceptionella omständigheter. Tidsfristerna får dock förlängas med högst de maximala förlängningar som anges i bilaga 1.
3 a kap.Accelerationsområden för förnybar energi
14 a §Accelerationsområden
Ett accelerationsområde kan utses i ett sådant område där ibruktagandet av förnybar energi inte förväntas ha några betydande miljökonsekvenser.
Vid utseendet av områdena ska byggda ytor samt områden som modifierats genom mänsklig verksamhet prioriteras. Vid valet ska tillgången till energiinfrastruktur beaktas.
Som accelerationsområden kan inte utses
områden som i betydande utsträckning består av produktiv skogsmark eller av åkrar som brukas för matproduktion,
odikade myrmarker i naturtillstånd,
områden som hör till Europeiska unionens nätverk Natura 2000,
områden som ingår i de naturskyddsområden som avses i 43 § i naturvårdslagen eller som ingår i naturskyddsprogram som avses i 15 eller 144 § i den lagen,
områden på vilka 64, 65, 73, 77–79 eller 81 § i naturvårdslagen tillämpas,
de viktigaste flyttvägarna för fåglar och marina däggdjur, samt
andra än i 1–6 punkten avsedda områden som i känslighetskartläggningar som gäller vilda djur och växter eller motsvarande naturvetenskapliga utredningar har konstaterats vara utsatta för en risk för betydande miljökonsekvenser.
14 b §Förslag till accelerationsområden
Kommunerna kan på Tillstånds- och tillsynsverkets begäran föreslå att ett område utses som accelerationsområde.
Tillstånds- och tillsynsverket ska i sin begäran nämna för vilken form av förnybar energiproduktion områden kan föreslås. Dessutom får verket i sin begäran ställa andra begränsningar i fråga om de områden som föreslås.
14 c §Beslut om utseende av accelerationsområden
Tillstånds- och tillsynsverket utser ett accelerationsområde utifrån kommunens förslag. I beslutet om utseende ska det i fråga om varje område specificeras den eller de former av förnybar energiproduktion för vilka området utses.
Tillstånds- och tillsynsverket ska dessutom i fråga om varje område förelägga sådana åtgärder för att lindra skadliga miljökonsekvenser med vars hjälp skadliga miljökonsekvenser av projekt som genomförs i området kan undvikas eller, om detta inte är möjligt, avsevärt minskas.
Innan Tillstånds- och tillsynsverket meddelar beslutet ska verket bedöma konsekvenserna av beslutet i enlighet med 8–11 § i lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program (200/2005).
Närmare bestämmelser om de lindrande åtgärder som avses i 2 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet.
14 d §Bedömning av miljökonsekvenserna inom accelerationsområden
På projekt som avser produktionsanläggningar för förnybar energi och som genomförs i accelerationsområden tillämpas i stället för bestämmelserna i 3 kap. i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och i 35 § i naturvårdslagen bestämmelserna i denna lag, om
det i projektet tillämpas sådana lindrande åtgärder som avses i 14 c § 2 mom., och
det inte är sannolikt att projektet har betydande miljökonsekvenser i en annan stat på det sätt som avses i 28 § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning.
Det som föreskrivs i 1 mom. gäller projekt som avses i punkterna 3 a, b, d, h, i och 6 c i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/92/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt.
14 e §Granskning av projekt som genomförs i accelerationsområden
Tillstånds- och tillsynsverket ska genom en granskning fastställa huruvida ett i 14 d § avsett projekt medför sådana högst sannolika och betydande skadliga miljökonsekvenser som inte identifierades i samband med beslutet om utseende av området.
Om projektet gäller uppgradering av ett befintligt kraftverk för förnybar energi eller om anslutningen av ett kraftverk för förnybar energi till nätet kräver en förstärkning av nätinfrastrukturen, ska granskningen av uppgraderingen av kraftverket eller förstärkningen av nätinfrastrukturen inriktas på effekterna av uppgraderingen eller förstärkningen jämfört med det ursprungliga projektet.
Granskning ska inte tillämpas på sådan uppgradering av ett solkraftverk som inte kräver ytterligare areal och där de tillståndsvillkor som gäller det ursprungliga kraftverket och som avser miljökonsekvenserna iakttas.
14 f §Beslut om granskning
Tillstånds- och tillsynsverket ska ge projektutvecklaren ett beslut om i 14 e § avsedd granskning inom 45 dagar från det att verket har fått tillräcklig information om projektet och dess miljökonsekvenser. I fråga om anläggningar med en elproduktionskapacitet på mindre än 150 kilowatt och i fråga om uppgradering av kraftverk för förnybar energi är tidsfristen dock 30 dagar.
Om det vid granskningen identifieras i 14 e § 1 mom. avsedda oförutsedda skadliga miljökonsekvenser, ska beslutet innehålla en bedömning av om konsekvenserna kan lindras.
Innan beslut meddelas ska Tillstånds- och tillsynsverket ge kommunerna inom verkets eller anläggningens verkningsområde tillfälle att yttra sig i ärendet.
Beslutet ska delges genom offentlig kungörelse. Bestämmelser om offentlig kungörelse finns i förvaltningslagen.
14 g §Bedömning av oförutsedda skadliga miljökonsekvenser
Projekt som i en granskning enligt 14 e § har konstaterats medföra oförutsedda högst sannolika och betydande skadliga miljökonsekvenser som inte kan lindras genom åtgärder som projektutvecklaren lägger fram eller genom i 14 c § avsedda lindrande åtgärder, ska med avvikelse från det som anges i 14 d § bedömas i ett förfarande enligt 3 kap. i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och vid behov i ett förfarande enligt 35 § i naturvårdslagen.
14 h §Uppgifter som krävs av projektutvecklaren
Projektutvecklaren ska på Tillstånds- och tillsynsverkets begäran för den granskning som avses i 14 e § lämna Tillstånds- och tillsynsverket tillräckliga uppgifter om
projektet och dess särdrag,
huruvida det i projektet tillämpas sådana lindrande åtgärder som avses i 14 c § 2 mom.,
de skadliga miljökonsekvenserna av projektet samt
ytterligare åtgärder som projektutvecklaren planerar i syfte att hantera projektets miljökonsekvenser.
Närmare bestämmelser om de uppgifter som projektutvecklaren ska lämna till Tillstånds- och tillsynsverket får utfärdas genom förordning av statsrådet.
15 §Innehållet i handboken
Handboken innehåller övergripande anvisningar för alla projektutvecklare om tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi och anvisningar i fråga om projekt som genomförs av egenförbrukare av förnybar energi och i fråga om gemenskaper för förnybar energi.
17 a §Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning i vissa situationer
På solenergiutrustning som installeras i befintliga eller nya konstruktioner tillämpas inte förfarandet vid miljökonsekvensbedömning enligt 3 kap. i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning, med undantag för konstruktioner vars primära syfte är solenergiproduktion samt solenergiutrustning som installeras på konstgjorda vattenytor.
På uppgradering av befintliga solkraftverk tillämpas inte förfarandet vid miljökonsekvensbedömning enligt 3 kap. i den lag som nämns i 1 mom., om uppgraderingen inte kräver ytterligare areal och de tillståndsvillkor som gäller det ursprungliga solkraftverket och som avser miljökonsekvenserna iakttas vid uppgraderingen.
Om en uppgradering av ett kraftverk för förnybar energi eller en sådan förstärkning av nätinfrastrukturen som krävs för anslutning av ett kraftverk för förnybar energi till nätet förutsätter ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning enligt 3 kap. i den lag som nämns i 1 mom., ska miljökonsekvensbedömningen begränsas till de potentiella effekterna till följd av uppgraderingen eller förstärkningen jämfört med det ursprungliga projektet.
17 b §När tillstånd för installation av solenergiutrustning anses vara beviljat
Om den behöriga myndigheten inte inom en månad från bekräftelsen av ansökans fullständighet har lämnat svar på en ansökan om installation av solenergiutrustning med en kapacitet på högst 11 kilowatt som lämnats i ett i 9 § avsett förfarande, ska det tillstånd som ansökan avser anses vara beviljat.
I en situation som avses i 1 mom. ska sökanden utan obefogat dröjsmål ges en handling av vilken det framgår att tillståndet anses vara beviljat.
Den behöriga myndigheten kan upphäva ett i 1 mom. avsett tillstånd inom en månad från det att tillståndet blev beviljat, om tillståndet konstateras strida mot de väsentliga tekniska krav som avses i 4 kap. i bygglagen, kommunens byggnadsordning som avses i 17 § i den lagen, en plan med rättsverkningar som avses i lagen om områdesanvändning eller ett beslut enligt lagen om skyddande av byggnadsarvet.
På en i 2 mom. avsedd handling och ett beslut om upphävande enligt 3 mom. tillämpas vad som i 70 § i bygglagen föreskrivs om delgivning av tillståndsbeslut.
18 §Styrning och uppföljning
Miljöministeriet svarar för den allmänna styrningen, uppföljningen och utvecklingen av verksamhet som avses i denna lag. För den allmänna styrningen, uppföljningen och utvecklingen av den elektroniska kommunikation och rådgivning som avses i 2 kap. svarar dock miljöministeriet tillsammans med arbets- och näringsministeriet.
19 §Ändringssökande
I fråga om beslut som kontaktpunktsmyndigheten fattat med stöd av 13 och 14 § får omprövning begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.
På den handling som avses i 17 b § 2 och 3 mom. tillämpas vad som i bygglagen föreskrivs om sökande av ändring i fråga om bygglov.
I ett sådant beslut som avses i 14 f § får inom sitt verksamhetsområde också en sådan registrerad lokal eller regional sammanslutning vars syfte är att främja naturvården eller miljövården söka ändring genom besvär. När besvär anförs över ett sådant beslut är den behöriga förvaltningsdomstolen den förvaltningsdomstol inom vars domkrets huvuddelen av det projekt som besvären gäller är belägen.
I övrigt tillämpas på sökande av ändring i förvaltningsdomstol vad som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
Denna lag träder i kraft den 18 augusti 2025. Lagens 7 § 4 mom. och 14 a–14 h § träder dock i kraft den 1 januari 2026.
På tillståndsförfaranden eller andra administrativa godkännandeförfaranden som var anhängiga före ikraftträdandet av bestämmelserna i denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag.
EkUU 22/2025
MiUB 9/2025
RSv 83/2025
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2023/2413 (32023L2413), EUT L-serie, 2023/2413, 31.10.2023
Helsingfors den 27 juni 2025
Republikens PresidentAlexander StubbMiljö- och klimatministerSari Multala
Bilaga 1
Tidsfrister för tillståndsförfaranden och andra administrativa godkännandeförfaranden i fråga om produktionsanläggningar för förnybar energi
Tabell 1 Tidsfrister utanför accelerationsområden för förnybar energi | |
1. Produktionsanläggningar för förnybar energi på land med en elproduktionskapacitet på mindre än 150 kilowatt samt uppgradering av kraftverk för förnybar energi på land | ett år* |
2. Andra produktionsanläggningar för förnybar energi på land än de som avses i 1 punkten | två år* |
3. Produktionsanläggningar för förnybar energi till havs med en elproduktionskapacitet på mindre än 150 kilowatt samt uppgradering av kraftverk för förnybar energi till havs | två år** |
4. Andra produktionsanläggningar för förnybar energi till havs än de som avses i 3 punkten | tre år** |
Tabell 2 Tidsfrister inom accelerationsområden för förnybar energi | |
1. Produktionsanläggningar för förnybar energi på land med en elproduktionskapacitet på mindre än 150 kilowatt samt uppgradering av kraftverk för förnybar energi på land | sex månader* |
2. Andra produktionsanläggningar för förnybar energi på land än de som avses i 1 punkten | ett år** |
3. Vindkraftverk till havs med en elproduktionskapacitet på mindre än 150 kilowatt samt uppgradering av vindkraftverk till havs | ett år** |
4. Andra produktionsanläggningar för förnybar energi till havs än de som avses i 3 punkten | två år** |
* tidsfristen får förlängas med högst tre månader
** tidsfristen får förlängas med högst sex månader
Bilaga 2
Tidsfrister för tillståndsförfaranden och andra administrativa godkännandeförfaranden i fråga om installation av solenergiutrustning och värmepumpar
1. Installation av solenergiutrustning med en kapacitet på högst 11 kilowatt | en månad |
2. Installation av annan än i 1 punkten avsedd solenergiutrustning och tillhörande samlokaliserad energilagring i befintliga eller framtida konstruktioner, utom konstgjorda vattenytor, som primärt är avsedda för andra ändamål än solenergiproduktion eller energilagring | tre månader |
3. Installation av värmepumpar med en kapacitet på mindre än 50 megawatt, utom installation av jordvärmepumpar | en månad |
4. Installation av jordvärmepumpar med en kapacitet på mindre än 50 megawatt | tre månader |