Lag om ändring av lagen om handel med finansiella instrument
- Type of statute
- Lag
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med riksdagens beslut
upphävs i lagen om handel med finansiella instrument ( 1070/2017 ) 1 kap. 5 §, 2 kap. 7 § 2 mom., 3 kap. 21 § och 11 kap.1 §, av dem 3 kap. 21 § sådan den lyder i lag 295/2019 och 11 kap. 1 § sådan den lyder i lag 32/2020,
ändras 1 kap. 2 § 1 mom. 4 och 16 punkten, 2 kap. 1 § 1 mom., 4 § 1 och 4 mom., det inledande stycket i 5 §, 7 § 1 och 3 mom., 8 §, 9 § 1 mom., det inledande stycket i 14 § 1 mom. och 14 § 2–4 mom. samt 15 §, 3 kap. 1 § 2 och 3 mom., 7 §, 22 § 1 mom., rubriken för 26 §, 26 § 1 mom. samt 33 §, 4 kap. 2 §, 4 § 1, 3 och 4 mom. och 5 § 2 mom., 5 kap. 10 och 16 §, 7 kap., rubriken för 6 § samt 6 § 1, 3 och 5 mom., det inledande stycket i 7 § och 7 § 5 punkten, 10 kap. 3 § 3 mom. 1 punkten, 11 kap. 2 §, 12 kap., det inledande stycket i 2 § 2 mom., 2 § 2 mom. 1 och 3 punkten samt det inledande stycket i 2 § 3 mom. och 2 § 3 mom. 1–4, 6 och 8 punkten, av dem 1 kap. 2 § 1 mom. 4 och 16 punkten, 3 kap. 1 § 2 mom., 22 § 1 mom. och rubriken för 26 §, 5 kap. 10 § samt 7 kap., rubriken för 6 § samt 6 § 1 och 3 mom. sådana de lyder i lag 295/2019, 2 kap. 1 § 1 mom. och 12 kap., det inledande stycket i 2 § 3 mom. sådana de lyder i lag 598/2021, 3 kap. 1 § 3 mom. sådant det lyder i lag 614/2024, 3 kap. 26 § 1 mom., 7 kap. 6 § 5 mom. och 10 kap. 3 § 3 mom. 1 punkten sådana de lyder i lag 940/2021, 3 kap. 33 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 295/2019 samt 11 kap. 2 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 32/2020, samt
fogas till 3 kap. 20 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 318/2020, ett nytt 3 mom., till 22 §, sådan den lyder i lag 295/2019, nya 5 och 6 mom., till 5 kap. 13 § ett nytt 3 mom., varvid det nuvarande 3 och 4 mom. blir 4 och 5 mom., samt till 7 kap. en ny 5 §, i stället för den 5 § som upphävts genom lag 940/2021, som följer:
1 kap.Tillämpningsområde och definitioner
2 §Definitioner
I denna lag avses med
multilateralt system ett multilateralt system som avses i artikel 2.1.11 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument,
systematisk internhandlare en tillhandahållare av investeringstjänster som på ett organiserat, frekvent och systematiskt sätt handlar för egen räkning i aktieinstrument genom att utföra kundorder utanför en reglerad marknad, en multilateral handelsplattform eller en organiserad handelsplattform, utan att driva ett multilateralt system, eller en tillhandahållare av investeringstjänster som själv väljer status som systematisk internhandlare,
2 kap.Drift av reglerade marknader
1 §Tillstånd att driva en reglerad marknad och annan tillåten verksamhet
En reglerad marknad får inte drivas utan tillstånd som beviljats av Finansinspektionen.
4 §Ansökan om verksamhetstillstånd
Finansinspektionen kan på ansökan av ett finländskt aktiebolag bevilja bolaget börstillstånd. Tillstånd kan sökas också för ett nybildat bolags räkning.
Sökanden ska på begäran lämna Finansinspektionen de tilläggsutredningar som behövs för att verksamhetstillstånd ska kunna beviljas.
5 §Förutsättningar för beviljande av verksamhetstillstånd
Finansinspektionen ska bevilja verksamhetstillstånd, om den utifrån vad som utretts kan förvissa sig om att
7 §Tillståndsbeslut och inledande av en börs verksamhet
En tillståndsansökan ska avgöras inom sex månader efter det att den tagits emot eller, om ansökan är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och upplysningar som behövs för avgörandet. Ett tillståndsbeslut ska dock alltid fattas inom tolv månader efter det att ansökan tagits emot. Bestämmelser om anförande av besvär på den grunden att beslut inte har meddelats inom föreskriven tid finns i 11 kap. 2 §.
Finansinspektionen har efter att ha hört sökanden rätt att förena tillståndet med sådana begränsningar och villkor i fråga om verksamheten som är nödvändiga för tillsynen.
8 §Verksamhetstillstånd för europabolag
Börstillstånd ska beviljas också ett europabolag som avses i europabolagsförordningen, om bolaget har beviljats motsvarande tillstånd i någon annan EES-stat och har för avsikt att flytta sitt säte till Finland enligt artikel 8 i den förordningen. Finansinspektionen ska begära ett yttrande om ansökan av den tillsynsmyndighet som övervakar värdepappersmarknaden i staten i fråga. Flyttningen av sätet får inte registreras förrän tillstånd har beviljats. Detsamma gäller när ett europabolag bildas genom fusion så att det övertagande bolaget som har sitt säte i någon annan stat registreras som europabolag i Finland.
9 §Registrering av verksamhetstillstånd
Finansinspektionen ska anmäla verksamhetstillstånd till handelsregistret.
14 §Återkallelse av verksamhetstillstånd
Finansinspektionen kan helt eller delvis återkalla verksamhetstillståndet för en börs, om
Innan Finansinspektionen återkallar börsens verksamhetstillstånd på en grund som avses i 1 mom. 1 eller 3 punkten ska Finansinspektionen sätta ut en skälig tid inom vilken börsen ska avhjälpa de brister som uppdagats i verksamheten, om det inte är nödvändigt att omedelbart återkalla verksamhetstillståndet på grund av ärendets brådskande natur eller för att trygga stabiliteten och en tillförlitlig verksamhet på värdepappersmarknaden.
Finansinspektionen kan på ansökan av en börs återkalla dess verksamhetstillstånd, om börsen har beslutat upphöra med att driva en reglerad marknad.
Om Finansinspektionen med stöd av 1 eller 3 mom. återkallar börsens verksamhetstillstånd, kan Finansinspektionen samtidigt bestämma hur verksamheten ska avslutas. Finansinspektionen ska underrätta registermyndigheten och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om återkallelse av verksamhetstillstånd.
15 §Finansinspektionens rätt att avbryta en börs verksamhet
Finansinspektionen kan förordna att verksamheten vid en börs ska avbrytas för viss tid, om det i verksamheten har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om störningar har förekommit i omsättningen av finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt skulle skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning.
Finansinspektionen ska innan den fattar beslut enligt 1 mom. höra börsen samt begära ett yttrande av Finlands Bank, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur.
3 kap.Organisering av verksamheten på en reglerad marknad
1 §Krav som gäller organisering av verksamheten på en reglerad marknad
En börs ska ha principer för identifiering, förebyggande och hantering av intressekonflikter i anslutning till sin verksamhet. I principerna ska i synnerhet beaktas intressekonflikter som kan ha relevans för börsens verksamhet eller för en tillförlitlig skötsel av börsens tillsynsuppgift enligt 2 §, inklusive differentiering av uppgifterna för att förhindra intressekonflikter. Börsen ska ha öppna och icke-diskriminerande regler och förfaranden för att trygga en ordnad handel på lika villkor samt för att tillämpa opartiska grunder för effektivt utförande av order. Börsen ska ha åtminstone tre väsentligen aktiva medlemmar eller användare som var och en har möjlighet att interagera med alla de andra när det gäller prisbildningen.
Börsen ska säkerställa tillförlitligheten och kontinuiteten i handelssystemet också i störningssituationer. Börsen ska ha operativ motståndskraft, som den ska upprätthålla i enlighet med kapitel II i EU:s DORA-förordning och de bestämmelser som utfärdats med stöd av det, så att börsens handelssystem är tillräckligt motståndskraftiga, att den har tillräcklig kapacitet för att hantera order- och meddelandevolymer även under toppbelastning och att den kan upprätthålla ordnad handel under svåra förhållanden på marknaden. För att säkerställa kontinuiteten i tjänsterna på en reglerad marknad ska börsen ha en sådan IKT-kontinuitetspolicy och sådana IKT-kontinuitetsplaner samt sådana åtgärds- och återställningsplaner avseende IKT som avses i artikel 11 i den förordningen. Börsen ska regelbundet testa handelssystemets funktion med belastningstest för att uppfylla de krav som anges ovan. Dessutom ska börsen se till att den har arrangemang för att säkerställa att den uppfyller de krav på datakvalitet som anges i artikel 22b i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument.
7 §Fastställelse av börsregler
Finansinspektionen fastställer på ansökan börsregler och ändringar i dem. Reglerna ska fastställas om de stämmer överens med denna lag och med bestämmelser och föreskrifter som har utfärdats med stöd av den och om det enligt vad som utretts kan anses sannolikt att de tryggar en tillförlitlig och opartisk handel.
En ansökan ska avgöras inom tre månader efter att den mottagits eller, om den är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och utredningar som behövs för avgörandet. Beslut ska emellertid alltid fattas inom sex månader från mottagandet av ansökan. Om beslutet gäller derivat vars underliggande tillgångar utgörs av elektricitet, naturgas eller utsläppsrätter ska Finansinspektionen innan den fastställer reglerna begära ett yttrande av Energimyndigheten.
Finansinspektionen kan för att trygga handelns tillförlitlighet och opartiskhet förordna om ändringar eller kompletteringar av de fastställda reglerna. Innan Finansinspektionen ger ett sådant förordnande ska den höra börsen.
Vad som i 1 mom. föreskrivs om fastställelse av ändringar i reglerna ska inte tillämpas om ändringarna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär. Börsen ska emellertid innan ändringarna träder i kraft sända dem till Finansinspektionen för kännedom. Om det uppstår oenighet om huruvida en ändring av börsreglerna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär, ska ärendet avgöras av Finansinspektionen.
20 §Tick-size
När det gäller aktier med ett internationellt identifieringsnummer för värdepapper (ISIN), som utfärdats utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eller aktier som har en EES-baserad ISIN-kod och som handlas på en handelsplats i ett tredjeland i lokal valuta eller i en icke-EES-valuta på det sätt som avses i artikel 23.1 a i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument och för vilka den handelsplats som är den mest relevanta marknaden i fråga om likviditet finns i ett tredjeland, får börsen föreskriva samma tick-size som gäller den handelsplatsen.
22 §Kortvariga avbrott i handeln med finansiella instrument
En börs ska för undvikande av betydande handelsstörningar ha system och interna förfaranden. Dessa ska vara adekvata för att
kortvarigt avbryta eller begränsa handeln, om det finns en betydande prisrörelse för ett finansiellt instrument på en reglerad eller en närliggande marknad i nödsituationer eller under en kort period,
kunna annullera, justera eller korrigera en transaktion.
Börsen ska på sin webbplats publicera information om de omständigheter enligt 1 och 2 mom. som leder till att handeln kortvarigt avbryts eller begränsas och om principerna för fastställandet av de huvudsakliga tekniska parametrar som används för detta.
Om börsen inte avbryter handeln när villkoren enligt denna paragraf uppfylls, kan Finansinspektionen i enlighet med 12 § avbryta handeln med finansiella instrument.
26 §Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat
En börs ska ha transparenta och icke-diskriminerande system och förfaranden för att kontrollera positionerna för dem som handlar med råvaruderivat och utsläppsrättsderivat. I sina kontroller ska börsen beakta vilken typ av personer och marknadsparter som handlar och hur de använder de kontrakt som handlas. En börs har rätt att från innehavaren av en derivatposition inhämta information, inbegripet all relevant dokumentation om storleken på och syftet med en position eller en exponering som innehas, information om verkliga eller underliggande ägare, om alla överenskomna arrangemang och alla relaterade tillgångar eller skulder på den underliggande marknaden samt i lämpliga fall information om positioner som innehas i utsläppsrättsderivat eller i råvaruderivat som baseras på samma underliggande tillgång och har samma egenskaper på andra handelsplatser och i ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt genom medlemmar och deltagare.
33 §Meddelanden till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten
Finansinspektionen ska i enlighet med direktivet om marknader för finansiella instrument föra en förteckning över reglerade marknader för vilka regler har fastställts enligt denna lag. Finansinspektionen ska sända förteckningen till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten för kännedom, om det i samband med att reglerna fastställdes kunde säkerställas att handeln på en reglerad marknad uppfyller informationskraven. På samma sätt ska ändringar i förteckningen anmälas.
4 kap.Utländska börsers verksamhet i Finland
2 §Tredjelandsbörser
En marknadsoperatör som motsvarar en börs och som är auktoriserad i ett tredjeland, nedan tredjelandsbörs , får med Finansinspektionens tillstånd erbjuda i Finland etablerade tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer möjlighet att direkt delta i handel som motsvarar handel på en reglerad marknad.
4 §Beviljande av tillstånd för tredjelandsbörser
Finansinspektionen kan bevilja en tredjelandsbörs i 2 § avsett tillstånd, om
den lagstiftning som tillämpas på börsen i dess hemstat motsvarar internationellt godkända bestämmelser om tillsyn över värdepappersmarknaden och förhindrande av kriminellt utnyttjande av det finansiella systemet,
börsens ekonomiska verksamhetsförutsättningar, interna kontroll och riskhantering, hantering av eventuella intressekonflikter och bindningar samt ägarnas och ledningens lämplighet och tillförlitlighet inte väsentligt avviker från kraven i denna lag,
börsen övervakas tillräckligt effektivt i dess hemstat,
börsens verksamhet inte äventyrar investerarnas intressen i Finland.
Finansinspektionen får efter att ha hört sökanden förena tillståndet med sådana begränsningar och villkor för verksamheten som behövs för handelns tillförlitlighet och stabiliteten på finansmarknaden.
Finansinspektionen ska innan ärendet avgörs be tillsynsmyndigheten i tredjelandsbörsens hemstat och Finlands Bank att yttra sig om ansökan.
5 §Återkallelse av tillstånd och avbrytande av verksamhet
Utöver vad som föreskrivs i 2 kap. 14 § 2 mom. och 15 § 2 mom. ska Finansinspektionen innan den fattar beslut enligt 1 mom. ge tillsynsmyndigheten i tredjelandsbörsens hemstat tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur.
5 kap.Krav som tillämpas på multilaterala och organiserade handelsplattformar
10 §Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat
Vad som i 3 kap. 26 § föreskrivs om kontroller av positionshantering inom råvaruderivat och utsläppsrättsderivat ska tillämpas också på marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel.
13 §Marknadsplatsoperatörens tillsynsuppgifter
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska ha arrangemang för att säkerställa att de uppfyller de krav på datakvalitet som avses i artikel 22b i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument.
16 §Avbrytande av verksamhet
Finansinspektionen kan förordna att en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel för viss tid ska avbryta verksamheten på den multilaterala eller organiserade handelsplattformen, om det i marknadsplatsoperatörens verksamhet har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om det har förekommit störningar i omsättningen av de finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt kan skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning.
Finansinspektionen ska innan den fattar beslut enligt 1 mom. höra marknadsplatsoperatören som ordnar multilateral eller organiserad handel och be Finlands Bank om ett yttrande, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur.
7 kap.Transparenskrav för handel med finansiella instrument
5 §Rapportering av handelsplatsen till kunden
När en tillhandahållare av investeringstjänster tillhandahåller sina kunder tjänster som gäller finansiella instrument som omfattas av handelsskyldigheten i artiklarna 23 och 28 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument ska tillhandahållaren av investeringstjänster efter utförande av en transaktion för en kunds räkning informera kunden om den handelsplats där ordern utförts.
6 §Rapportering av råvaruderivat och utsläppsrättsderivat
En börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel och som handlar med andra råvaru- eller utsläppsrättsderivat än optioner ska varje vecka offentliggöra en rapport med de aggregerade positioner som innehas av de olika kategorierna av personer för de olika råvaruderivat eller utsläppsrättsderivat som handlas på deras handelsplats, med angivande av antalet långa och korta positioner per sådan kategori, ändringar av dessa sedan föregående rapport, procentandelen av den totala mängden öppna kontrakt för varje kategori och antalet personer som innehar en position i varje kategori enligt klassificeringen i 7 §. Om det på en handelsplats också handlas med optioner, ska en börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel varje vecka offentliggöra två olika rapporter om ovannämnda omständigheter, varav den ena rapporten ska utesluta optioner. De uppgifter som avses i detta moment ska dessutom rapporteras till Finansinspektionen och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten.
En börs, en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel och en marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska dagligen ge Finansinspektionen en fullständig rapport om sina positioner i råvaruderivat och utsläppsrättsderivat som varje medlem, deltagare, kund och kunds kund har på den handelsplatsen.
Värdepappersföretag som handlar med råvaruderivat eller utsläppsrättsderivat utanför en handelsplats ska åtminstone dagligen till den centrala myndigheten eller den behöriga myndigheten för den handelsplats där råvaruderivaten eller utsläppsrättsderivaten handlas lämna en fullständig uppdelning av sina positioner i ekonomiskt likvärdiga OTC-kontrakt samt av sina kunders och kunders kunders positioner, i enlighet med artikel 26 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument och artikel 8 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1227/2011 om integritet och öppenhet på grossistmarknaderna för energi.
7 §Klassificering av parter
Börser, marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral handel och marknadsplatsoperatörer som ordnar organiserad handel ska klassificera de personer som innehar positioner i ett råvaruderivat eller ett utsläppsrättsderivat efter arten av deras huvudsakliga verksamhet, med beaktande av eventuella tillämpliga verksamhetstillstånd, enligt följande:
verksamhetsutövare som avses i lagen om utsläppshandel (1270/2023) och som har sådana skyldigheter som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/87/EG om ett system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser inom unionen och ändring av rådets direktiv 96/61/EG, om verksamhetsutövaren innehar positioner i utsläppsrättsderivat.
10 kap.Tillsyn, tystnadsplikt och särskilda befogenheter
3 §Särskilda befogenheter gällande råvaruderivat
Vad som i denna paragraf föreskrivs om positionslimiter ska inte tillämpas
på sådana positioner som innehas av icke-finansiella enheter och som avses i de tekniska tillsynsstandarder som nämns i 2 mom. eller på positioner som innehas för sådana enheters räkning och som på ett objektivt mätbart sätt reducerar de risker som står i direkt samband med denna icke-finansiella enhets kommersiella verksamhet,
11 kap.Överklagande
2 §Överklagande
På överklagande av beslut som Finansinspektionen har meddelat med stöd av denna lag tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), om inte något annat föreskrivs i 73 § i lagen om Finansinspektionen. Förvaltningsdomstolen ska behandla ärenden som avses i 3 kap. 8, 9 och 11–15 §, 5 kap. 11 och 19 § och 7 kap. 3 § i denna lag skyndsamt.
Börser får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligt 2 kap. 4 § samt 3 kap. 7 § 1 och 3 mom. Emittenter och börser får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligt 3 kap. 9 § 7 mom., 11 § 6 och 7 mom., 12 § 1 mom., 13 § 4 mom. och 14 § 2 mom. Emittenter och marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel får överklaga beslut som Finansinspektionen fattat i ärenden enligt 5 kap. 11 §. En registrerad förening som bevakar investerarnas intressen och investerare som äger finansiella instrument som berörs av ett beslut av Finansinspektionen eller finansiella instrument som berättigar till sådana får överklaga Finansinspektionens beslut i ärenden enligt 3 kap. 11 § 7 mom. och 14 § 2 mom. Handelsparter vars godkännande återkallats får överklaga beslut som Finansinspektionen fattat i ärenden enligt 3 kap. 15 § 6 mom. och 5 kap. 19 § 2 mom.
Om ett beslut enligt 2 kap. 4 § om beviljande av börstillstånd eller ett beslut enligt 3 kap. 7 § 1 mom. om fastställelse av börsregler eller ändringar i dem inte har meddelats inom den föreskrivna tidsfristen, får sökanden anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvären anses då avse ett beslut om avslag på ansökan. Sådana besvär får anföras till dess att beslut har meddelats. Om beslutet meddelas efter att besvär anförts, ska Finansinspektionen underrätta besvärsmyndigheten om beslutet.
12 kap.Administrativa påföljder
2 §Påföljdsavgift
Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. påförs påföljdsavgift för försummelse att iaktta eller för överträdelse av följande bestämmelser och beslut som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen:
2 kap. 1–4 §, 10 §, 14 § 1 mom. 5 punkten och 16–18 § om drift av en reglerad marknad samt Finansinspektionens beslut enligt 2 kap. 14 och 15 § om återkallelse av verksamhetstillstånd och avbrytande av börsens verksamhet,
3) 3 kap. 1 och 2 §, 3 § 1 mom., 4, 6, 8, 11, 15 och 17–19 §, 20 § 1 och 2 mom., 22 § 1–5 mom., 23, 25, 27 och 28 § och 34 § 1 mom. om organisering av verksamheten på en reglerad marknad,
Utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. påförs en påföljdsavgift också för försummelse att iaktta eller för överträdelse av följande bestämmelser i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen:
artikel 3.1 och 3.3, artikel 4.3 första stycket, artikel 5, artikel 6, artikel 7.1 tredje stycket första meningen, artikel 8.1, artikel 8a.1 och 8a.2, artikel 8b och artikel 10 om transparens när det gäller finansiella instrument,
artikel 7.1, artikel 11.1 andra stycket första meningen, artikel 11.1a andra stycket, artikel 11.1b och artikel 11.3 fjärde stycket samt artikel 11a.1 andra stycket första meningen och artikel 11a.1 fjärde stycket om uppskjutet offentliggörande av uppgifter och om offentliggörande av uppgifter efter tillämpningen av uppskjutandet,
artiklarna 12.1, 13.1 och 13.2 om skyldighet att separat och på rimliga affärsvillkor tillgängliggöra uppgifter före och efter handel,
artikel 14.1–14.3, artikel 15.1 första stycket, andra stycket första och tredje meningen, artikel 15.2 och artikel 15.4 andra meningen, artikel 17.1 andra meningen, artikel 20.1 och 20.1a samt artikel 20.2 första meningen, artikel 21.1–21.3, artikel 22.2, artikel 22a.1 och artikel 22a.5–artikel 22a.8, artikel 22b.1, artikel 22c.1 samt artikel 23.1 och 23.2 om transparens när det gäller systematiska internhandlare och värdepappersföretag som bedriver OTC-handel,
artikel 28.1, artikel 29.1 och 29.2, artikel 30.1 och artikel 31.3 om derivat,
artikel 39a om förbud att ta emot betalning för orderflöde samt artiklarna 40–42 om produktövervakning och produktingripande.
Denna lag träder i kraft den 29 september 2025.
EkUB 10/2025
RSv 65/2025
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2024/790 (32024L0790), EUT L-serien, 8.3.2024, s. 1
Nådendal och Helsingfors den 4 juli 2025
Republikens PresidentAlexander StubbNäringsministerSakari Puisto