Statsrådets förordning om ändring av förordningen om grundläggande utbildning
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med statsrådets beslut
ändras i förordningen om grundläggande utbildning ( 852/1998 ) 9 b § 1 mom., det inledande stycket i 10 § 3 mom., 10 § 3 mom. 3 punkten och 11 § 3 mom., av dem 9 b § 1 mom. sådant det lyder i förordning 1768/2009 och 10 § 3 mom. 3 punkten sådan den lyder i förordning 309/2021, som följer:
9 b §Att anta en elev i flexibel grundläggande utbildning
En elev på årskurs 7–9 i grundläggande utbildning kan antas till flexibel grundläggande utbildning. I undantagsfall kan också en elev som får elevspecifika stödåtgärder enligt 20 c § i lagen om grundläggande utbildning antas till flexibel grundläggande utbildning, om eleven kan följa den läroplan som följs i den flexibla grundläggande utbildningen och om arrangemanget som helhet kan anses vara till fördel för eleven.
10 §Bedömning under studierna
Den bedömning som avses i 2 mom. ges antingen med siffror eller genom verbal bedömning. Vid bedömningen med siffror används skalan 4–10. Vitsordet 5 anger hjälpliga, 6 försvarliga, 7 nöjaktiga, 8 goda, 9 berömliga samt 10 utmärkta kunskaper och färdigheter. Underkänd prestation anges med vitsordet 4. Verbal bedömning kan, om inte Utbildningsstyrelsen bestämmer något annat, användas:
i undervisning enligt 20 i § i lagen om grundläggande utbildning,
11 §Framsteg i studierna och uppflyttning från årskursen
En elev kan framskrida i studierna i ett läroämne i enlighet med målhelheter enligt 20 h § i lagen om grundläggande i stället för enligt en i årskurser indelad lärokurs. Efter att läsårets skolarbete avslutats flyttas eleven till följande årskurs. I nionde årskursen räknas eleven som elev i den årskursen tills han eller hon får avgångsbetyg eller avgår från skolan. På möjligheten att i ett särskilt prov fullgöra en målhelhet som utgör hinder för att framskrida i studierna samt på kvarstannande i årskursen på grund av den allmänna framgången i skolan tillämpas vad som föreskrivs i 1 och 2 mom.
Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2025. Förordningens 10 § 3 mom. 3 punkt träder dock i kraft först den 1 augusti 2026.
Helsingfors den 12 juni 2025
UndervisningsministerAnders AdlercreutzRegeringsrådMarja Penttilä