Justitieministeriets förordning om ändring av justitieministeriets förordning om justitieministeriets arbetsordning
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med justitieministeriets beslut
upphävs i justitieministeriets förordning om justitieministeriets arbetsordning ( 595/2019 ) 10 § 7 och 8 punkten samt 29 § 1 och 3 punkten, sådana de lyder, 10 § 7 och 8 punkten och 29 § 3 punkten i förordning 1381/2019 och 29 § 1 punkten i förordning 881/2021,
ändras 7 § 2 mom., 10 § 9, 10 och 13 punkten, 12 §, 21 § 2 mom., 31 § 2 punkten, 37 § 2 mom. och 46 § 2 mom., av dem 7 § 2 mom. sådant det lyder i förordning 1381/2019, 10 § 9 och 10 punkten, 21 § 2 mom. och 31 § 2 punkten sådana de lyder i förordning 881/2021, 10 § 13 punkten sådan den lyder i förordning 358/2023 och 12 § sådan den lyder delvis ändrad i förordningarna 1381/2019 och 881/2021, samt
fogas till 38 § ett nytt 2 mom., i stället för det 2 mom. som upphävts genom förordning 881/2021, som följer:
7 §Avdelningarnas och stabens enheter
Avdelningen för privaträtt och rättsvård består av enheten för internationell rättshjälp, enheten för rättsvård, enheten för civilrätt samt enheten för privaträtt och insolvens.
10 §Uppgifterna för avdelningen för privaträtt och rättsvård
Avdelningen för privaträtt och rättsvård har till uppgift att
bereda domarutnämningar och utnämningar av medlemmarna i domarförslagsnämnden, domarutbildningsnämnden, rättegångsbiträdesnämnden, Domstolsverkets direktion och konsumenttvistenämnden,
sörja för resultatstyrningen av Domstolsverket, Utsökningsverket, Rättstjänstverket, konkursombudsmannens byrå och konsumenttvistenämnden,
sörja för tillsättandet av en delegation för ekonomihantering och en delegation för konkursärenden,
12 §Uppgifterna för förvaltnings- och styrningsavdelningen
Förvaltnings- och styrningsavdelningen har till uppgift att
planera och utveckla styrningsprocesserna, beredningen av resultatstyrningen och styrningsförfarandet inom förvaltningsområdet,
bereda förslagen till anslagsramar och budgetförslagen samt verksamhets- och ekonomiplanerna för förvaltningsområdet och utveckla rapporteringen, i samarbete med de avdelningar som svarar för styrningen inom förvaltningsområdet,
planera och utveckla förvaltningsområdets gemensamma personaladministration,
styra och utveckla informationsförvaltningen och digitaliseringen samt utnyttjandet av ny teknik inom förvaltningsområdet,
planera den allmänna utvecklingen av verksamheten, ekonomin och organisationerna vid ministeriet och inom förvaltningsområdet,
sköta ministeriets arbetsgivaruppgifter, personalrekrytering, personalutveckling och annan personaladministration,
sköta sådana ärenden vid ministeriet som gäller tjänstekollektivavtal och tjänsteregleringar samt sådana ärenden gällande tjänstekollektivavtal och tjänsteregleringar inom förvaltningsområdet som hör till ministeriets behörighet,
sörja för ministeriets samt förvaltningsområdets gemensamma företagshälsovård och arbetarskydd,
utveckla bokföringsenhetens betalningsrörelse, bokföring och övriga redovisningsverksamhet,
sörja för fastighets- och lokalstyrningen och fastighets- och lokalhanteringen inom förvaltningsområdet i samarbete med de avdelningar som har resultatansvar,
styra och utveckla ministeriets och förvaltningsområdets upphandlingsverksamhet,
övervaka de statsunderstöd som justitieministeriet beviljar och sörja för styrningsmodellen för statsunderstöden,
sörja för förvaltningsområdets informationsförvaltningssamarbete inom den offentliga förvaltningen och för att gemensamma riktlinjer tillämpas inom förvaltningsområdet,
sörja för de informationshanteringsuppgifter som ministeriet ska sköta, i samarbete med statsrådets kansli, samt för styrningen och utvecklingen av informationshanteringen och arkivfunktionen inom förvaltningsområdet,
sörja för Finlands författningssamling, ministeriernas föreskriftssamlingar och databanken Finlex,
sörja för utvecklingen av statsrådets gemensamma digitala tjänster vid ministeriet i samarbete med statsrådets kansli,
sörja för utvecklingen av det gränsöverskridande informationsutbytet och den gränsöverskridande elektroniska kommunikationen inom det rättsliga området i Europa,
styra och befrämja den övergripande arkitektur som förenar utvecklingen av verksamheten och informationstekniken inom förvaltningsområdet samt styra och stärka helheten av gemensamma informationstekniska tjänster inom förvaltningsområdet,
styra och utveckla ministeriets och förvaltningsområdets informationssäkerhet och cybersäkerhet,
styra och utveckla ministeriets och förvaltningsområdets dataskydd samt sköta dataskyddsombudets uppgifter vid ministeriet,
styra, utveckla och samordna ministeriets och förvaltningsområdets beredskapsverksamhet och förberedelser inför störningssituationer och undantagsförhållanden samt styra, utveckla och samordna den allmänna säkerheten inom förvaltningsområdet.
svara för resultatstyrningen av Rättsregistercentralen och Olycksutredningscentralen samt för samordningen av resultatstyrningen av ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen och för resultatstyrningen på ämbetsverksnivå,
styra Rättsregistercentralens tjänsteproduktion och utvecklandet av tjänsterna samt beredskapen med avseende på dem,
bereda sådana ärenden som gäller Justitiekanslersämbetet som enligt vad som föreskrivs ska beredas av justitieministeriet,
bereda och avgöra sådana ärenden som gäller Rättsregistercentralen som enligt vad som föreskrivs ska beredas eller avgöras av justitieministeriet,
bereda och avgöra sådana ärenden som gäller delegationen för personskadeärenden som enligt vad som föreskrivs ska beredas eller avgöras av justitieministeriet,
bereda tillsättandet av utredningskommissioner för säkerhetsutredningar vid exceptionella händelser,
bestämma arvodesgrunder,
sköta de av ministeriets förvaltningsuppgifter som inte hör till någon annan avdelning eller staben.
21 §Föredragning och förordnande om beredning
Utöver vad som föreskrivs om föredragande vid ministeriet i 35 § i reglementet för statsrådet föredras ärenden vid ministeriet av tjänstemän med tjänstebenämningen administrativ medarbetare, beredskapschef, chefsassistent, EU-sakkunnig, forskare, föredragande, kommunikationschef, kommunikationsexpert, ledande sakkunnig, ledningens expert, ledningens sekreterare, lokalitetsexpert, personalexpert, personalplanerare, personalchef, planerare, projektchef, sakkunnig, sakkunnig inom ekonomiförvaltning, sekreterare för internationella ärenden, specialsakkunnig, specialsakkunnig i EU-ärenden, utbildningsexpert, utbildningskoordinator, utvecklingschef, visuell planerare och webbredaktör.
31 §Beslutanderätt för avdelningschefen för förvaltnings- och styrningsavdelningen
Avdelningschefen för förvaltnings- och styrningsavdelningen
avgör sådana personalärenden vid Rättsregistercentralen och vid myndigheter inom förvaltningsområdet som enligt vad som föreskrivs ska avgöras av ministeriet, med undantag för ärenden som gäller löner, naturaförmåner och tjänstregleringar,
37 §Förordnande till uppgift
Förordnade till en uppgift sker på föredragning och för en begränsad tid på högst fem år. Ett förordnande kan återkallas av särskilda skäl.
38 §Tjänstledighet
Ärenden som gäller avlönad tjänstledighet som beviljas en tjänsteman för frivilliga studier avgörs dock av chefen för personalenheten.
46 §Ministeriets beredskaps- och skyddsverksamhet
Vid justitieministeriet finns en beredskapschef och beredskapssekreterare som förordnas av kanslichefen. Beredskapsverksamheten har till uppgift att styra, utveckla och samordna ministeriets och förvaltningsområdets förberedelser inför störningssituationer och undantagsförhållanden samt att styra, utveckla och samordna den allmänna säkerheten inom ministeriet och förvaltningsområdet.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
Helsingfors den 18 december 2024
JustitieministerLeena MeriStällföreträdande kanslichef, avdelningschefAntti Leinonen