Go to front page
Statute Book of Finland

648/2023

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med statsrådets beslut

ändras i statsrådets förordning om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027 ( 119/2022 ) 9 § 2 mom., 10 § 3 mom., 13 § 1, 3 och 4 mom., 17 § 1 och 5 mom., 18 §, 20 § 1 mom., 21 §, 22 § 4 och 5 mom., den finska språkdräkten i 23 § 1 mom. samt 23 § 5 mom., 24 § 1 mom., det inledande stycket i 31 §, 31 § 6–9 och 12 punkten, 32 § 1 mom. 11 punkten, 33 § 3 mom. och 38 § 1 mom. 4 punkten som följer:

9 §Användningen av understödet


Understödstagaren ska ha separat bokföring över intäkterna från projektet eller verksamheten och andra finansieringsandelar än de som gäller självfinansieringen. Understödstagaren ska ha separat bokföring över kostnaderna för projektet eller verksamheten till den del understödet har beviljats på basis av faktiska och betalda understödsberättigande kostnader. Om projektets eller verksamhetens bokföring ingår i understödstagarens bokföring enligt bokföringslagen (1336/1997) eller 2 kap. i lagen om statsbudgeten (423/1988), ska understödstagaren ha en separat bokföring i enlighet med god bokföringssed för projektet eller verksamheten så att projektets eller verksamhetens bokföring utan svårighet kan identifieras och avskiljas från den övriga bokföringen.

10 §Finansiering och intäkter av projekt och verksamhet


Understödstagaren ska i sin ansökan om utbetalning uppge den finansiering som projektet eller verksamheten får och de intäkter som har uppstått under tiden för genomförandet. Finansieringen beaktas senast i samband med utbetalningen av den sista understödsposten. Intäkter som har uppkommit under tiden för genomförandet av projektet eller verksamheten dras av från de godtagbara kostnaderna senast i samband med utbetalningen av den sista understödsposten. Självfinansiering som understödstagaren eller överföringsmottagaren har anvisat för projektet eller verksamheten anses inte utgöra sådan annan offentlig eller privat finansiering som inverkar på det understödsbelopp som betalas ut och som avses i 20 § 1 mom. i fondlagen.


13 §Understödsformer

Beslut om det sätt på vilket kostnaderna för ett projekt eller en verksamhet ersätts fattas av den förvaltande myndigheten. Beslutet fattas för hela den tid projektet eller verksamheten genomförs. Den förvaltande myndigheten får ansökningsspecifikt begränsa de sätt på vilka kostnaderna ersätts. Kostnader kan ersättas

1) 

på basis av faktiska och betalda godtagbara kostnader,

2) 

som enhetskostnader,

3) 

som finansiering till schablonsatser,

4) 

som engångsersättning, eller

5) 

som en kombination av understödsformerna i 1–4 punkten, om var och en av dem täcker olika kostnadsslag.


Direkta kostnader som uppstår inom ett projekt som endast innehåller offentliga upphandlingar kan ersättas endast på basis av faktiska och betalda godtagbara kostnader.

Kostnaderna för verksamhet som understöds med driftsstöd kan ersättas på basis av faktiska och betalda godtagbara kostnader. Lönekostnader kan emellertid också ersättas som enhetskostnader enligt 22 §. Om kostnaderna för den verksamhet som understöds är högst 200 000 euro, får i kostnaderna för verksamhet inte ingå andra kostnader än lönekostnader som ersätts som enhetskostnader för lönekostnader enligt 22 §.

17 §Engångsersättning

Den förvaltande myndigheten kan besluta att understöd för ett projekt beviljas som engångsersättning. En förutsättning för beviljande av understöd som engångsersättning är att det för projektet kan fastställas klara resultat som ligger till grund för utbetalningen av understödet. En förutsättning för utbetalning av understödet är att understödstagaren har verifierat att resultaten inom projektet är förenliga med understödsbeslutet. Ett projekt som får engångsersättning får inte innehålla upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdet och som avses i upphandlingslagstiftningen. För ett projekt som endast innehåller offentliga upphandlingar beviljas understöd inte i form av engångsersättning.


I understödsbeslut som gäller engångsersättning ska de resultat som ska nås i projektet och det understöd som betalas på basis av resultaten preciseras. I understödbeslutet ska också preciseras de handlingar som behövs för att verifiera att resultatet uppnåtts så, att det är möjligt att innan understödet betalas försäkra sig om att projektet har genomförts i enlighet med understödsbeslutet.


18 §Ersättning enligt procenttal av andra kostnader än lönekostnader

Den förvaltande myndigheten kan besluta att understöd beviljas för alla andra kostnader för projektet än lönekostnaderna för projektpersonalen till ett belopp som utgör 40 procent av de faktiska godtagbara lönekostnaderna enligt 23 § eller av de godtagbara enhetskostnaderna för lönekostnaderna enligt 22 §. En förutsättning för beviljande av understödet är att ingen anskaffning inom projektet överstiger det nationella tröskelvärdet enligt upphandlingslagstiftningen.

20 §Indirekta kostnader som ersätts enligt ett procenttal i projekt som endast innehåller anskaffningar

Om ett projekt endast består av upphandlingar, kan den förvaltande myndigheten besluta att som procentuell ersättning godkänns en procent av projektets i 2 mom. avsedda godtagbara direkta kostnader.


21 §Enhetskostnader

Den förvaltande myndigheten kan besluta att för åtgärder som avses i artikel 3.2 a och c i förordningen om Asyl-, migrations- och integrationsfonden, i form av enhetskostnader bevilja understöd som gäller bidrag och ersättning för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011).

Den förvaltande myndigheten fastställer genom ett separat beslut beloppet av den enhetskostnad som avses i 1 mom.

22 §Enhetskostnader för lönekostnader


Antalet godtagbara arbetstimmar får inte under något verksamhetsår för projektet eller verksamheten överstiga det antal timmar som använts vid fastställandet av enhetskostnaden i fråga. Vid beräkningen av de understödsberättigande lönekostnaderna får endast arbetade timmar användas. Vid beräkningen av de understödsberättigande lönekostnaderna kan dessutom timmar under sjukledighet och familjeledighet användas till den del timmarna har orsakat kostnader för understödstagaren eller överföringsmottagaren och understödstagaren eller överföringsmottagaren inte har fått och inte har rätt att få ersättning för dem från annat håll.

Den förvaltande myndigheten kan ändra beloppet av enhetskostnaden efter skriftlig ansökan av understödstagaren och av en grundad anledning som denne anfört, om förändringen i de årliga bruttopersonalkostnader som utgör grunden för enhetskostnaden är mer än tio procent av det belopp som fastställts i understödsbeslutet.

23 §Lönekostnader


Understödstagaren och överföringsmottagaren ska genom ett skriftligt beslut utse de personer som ska genomföra det projekt eller den verksamhet som understöds. Understödstagaren och överföringsmottagaren är inte skyldiga att ta i bruk separat arbetstidsbokföring för projektet eller verksamheten för att verifiera att de faktiska lönekostnaderna är understödsberättigande.

24 §Resekostnader

Resekostnader som orsakas av ett projekt är understödsberättigande till den del de inte överskrider det belopp av reseersättningar som ska betalas enligt det tjänste- eller arbetskollektivavtal som tillämpas på understödstagaren eller överföringsmottagaren.


31 §Ansökan om understöd

I ansökan om understöd ska ingå åtminstone


6) 

beloppet av det understöd som söks från fonderna inom området för inrikes frågor samt sättet på vilket kostnaderna ersätts,

7) 

information om de åtgärder som är planerade att genomföras inom projektet samt om projektets tidtabell, resultatmål eller andra resultat och verkningar eller om de åtgärder som är planerade att genomföras inom verksamheten och om verksamhetens verkningar,

8) 

en beskrivning av den planerade kommunikationen om projektet eller verksamheten,

9) 

en redogörelse för hur den projektverksamhet som ansökan gäller kommer att fortsätta efter det att understödet för projektet har upphört, om inte detta på grund av projektverksamhetens art är onödigt, samt en redogörelse för hur resultaten från tidigare understödda projekt eller verksamheter som är av betydelse för projektet eller verksamheten har beaktats vid beredningen,


12) 

uppgifter om eventuella upphandlingar som överstiger det nationella tröskelvärdet och som avses i upphandlingslagstiftningen,


32 §Understödsbeslut

I understödsbeslutet ska nämnas


11) 

ett villkor om att revision ska utföras, om lönekostnaderna för projektet eller verksamheten ersätts i enlighet med 23 §, om kostnaderna för projektet ersätts i enlighet med 19 § eller om den förvaltande myndigheten annars förutsätter det; om kostnaderna för projektet ersätts i enlighet med 18 § och dess lönekostnader ersätts som enhetskostnader för lönekostnader i enlighet med 22 §, krävs ingen revision även om det i projektet skulle ingå ersättningar inom utrikesrepresentationen eller motsvarande ersättningar som ersätts enligt de faktiska kostnaderna,


33 §Ansökan om utbetalning


Med avvikelse från vad som föreskrivs i 2 mom. ska det till en ansökan som gäller utbetalning av understöd som betalas som engångsersättning fogas en utredning av hur projektet har genomförts och av dess resultat samt av projektets genomförda finansiering och eventuella intäkter. Dessutom ska sådana övriga handlingar lämnas in som behövs för att verifiera resultaten av projektet och genomförandet av åtgärderna.

38 §Användningsändamålen för och rapportering om anslag enligt artikel 19 i förordningen om Asyl-, migrations- och integrationsfonden

Anslag enligt artikel 19 i förordningen om Asyl-, migrations- och integrationsfonden får i enlighet med 28 § 1 mom. i fondlagen användas till


4) 

ersättningar som betalas som tillägg till de ersättningar enligt lagen om främjande av integration (1386/2010) som betalas till kommunerna och välfärdsområdena, samt



Denna förordning träder i kraft den 20 april 2023.

Helsingfors den 13 april 2023

InrikesministerKrista MikkonenLedande sakkunnigNina Routti-Hietala

Top of page