Go to front page
Statute Book of Finland

296/2022

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Social- och hälsovårdsministeriets förordning om ändring av social- och hälsovårdsministeriets förordning om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter och relaterade produkter

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Date of publication
Statute Book of Finland
Författningstext

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets beslut

ändras i social- och hälsovårdsministeriets förordning om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter och relaterade produkter ( 591/2016 ) förordningens rubrik, 6 § 3 punkten och 11 § samt

fogas till förordningen nya 3 a och 3 b kap. och nya 22 a och 22 b § som följer:

Social- och hälsovårdsministerietsförordning om märkning och utformningen i övrigt av tobaksprodukter och relaterade produkter och av deras detaljhandelsförpackningar

6 §Kombinerade hälsovarningar

Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter för rökning ska ha kombinerade hälsovarningar som innehåller


3) 

följande information om att sluta röka: ”Stöd för att sluta: www.sluta.fi ”.

11 §Varningsmärkningar om nikotin

Detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och för påfyllnadsbehållare ska vara försedda med en varningsmärkning om nikotin som lyder "Denna produkt innehåller nikotin som är ett mycket beroendeframkallande ämne".

3 a kap.Tillåten märkning och utformningen i övrigt av detaljhandelsförpackningar

19 a §Tillåten märkning av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter

De märkningar som avses i 32 § 3 mom. i tobakslagen får tryckas högst en gång på två ytor av en detaljhandelsförpackning. Märkningarna ska vara tryckta med teckensnittet Helvetica i färgen matt Pantone Cool Gray 2 C. Storleken på märkningarnas teckensnitt får vara högst 10. Vad som föreskrivs i detta moment gäller dock inte streckkoder på detaljhandelsförpackningar.

Produktnamnet får anges på högst en rad. Ett eventuellt versionsnamn får anges på högst en rad direkt under produktnamnet. Produktnamnet och det eventuella versionsnamnet ska vara parallella med de märkningar som avses i 1 och 6 §. Märkningarna ska bestå av små bokstäver med undantag för den första bokstaven.

Streckkoden får tryckas på detaljhandelsförpackningen endast en gång. Streckkoden ska antingen vara svart på vit bakgrund eller matt Pantone Cool Gray 2 C eller Pantone 448 C på vit bakgrund. Streckkoden ska tryckas antingen på detaljhandelsförpackningens botten, bakre yta eller på dess sidoyta.

19 b §Utformningen i övrigt av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter

Detaljhandelsförpackningar för cigaretter ska vara rätblocksformade. Detaljhandelsförpackningar för andra tobaksprodukter ska vara rätblocksformade eller cylinderformade eller ha formen av en påse.

Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter ska ha en slät och matt yta i färgen Pantone 448 C.

En detaljhandelsförpackning för cigaretter ska vara av kartong eller mjukt material. En detaljhandelsförpackning för andra tobaksprodukter ska vara av kartong, mjukt material, metall eller trä.

Detaljhandelsförpackningens omslag ska vara slätt, transparent och färglöst och får inte vara försett med märkningar. Omslagets rivremsa ska vara slät och transparent samt färglös eller svart. Den får vara högst tre millimeter bred och vara parallell med förpackningens övre kant. På rivremsan får det finnas ett högst 23 millimeter långt, enhetligt, transparent och färglöst eller svart streck som markerar var remsan börjar.

Detaljhandelsförpackningens innersida ska ha färgen Pantone 448 C eller vara vit. Inuti detaljhandelsförpackningen får det finnas vitt eller silverfärgat skyddspapper. På detaljhandelsförpackningar av mjukt material för cigaretter får skyddspapperet synas på förpackningens övre yta.

19 c §Öppningsmekanism för detaljhandelsförpackningar för cigaretter

En detaljhandelsförpackning för cigaretter får inte ha en öppning som kan stängas på nytt eller återförslutas efter att den har öppnats för första gången, med undantag för ett vikbart lock eller ett sådant fällbart lock som är fastsatt på en ask. När det gäller detaljhandelsförpackningar med vikbart eller fällbart lock får locket endast vara fäst baktill på förpackningen.

19 d §Tillåten märkning av detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare

De märkningar som avses i 36 § 4 mom. i tobakslagen får tryckas högst en gång på två ytor av en detaljhandelsförpackning. Märkningarna ska vara tryckta med teckensnittet Helvetica i färgen matt Pantone Cool Gray 2 C. Storleken på märkningarnas teckensnitt får vara högst 10. Vad som föreskrivs i detta moment gäller dock inte streckkoder på detaljhandelsförpackningar.

Produktnamnet får anges på högst en rad. Ett eventuellt versionsnamn får anges på högst en rad direkt under produktnamnet. Produktnamnet och ett eventuellt versionsnamn ska vara parallell med den märkning som avses i 11 §. Märkningarna ska bestå av små bokstäver med undantag för den första bokstaven.

Det som föreskrivs i 19 a § 3 mom. tillämpas på streckkoder på detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.

19 e §Utformningen i övrigt av detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare

Detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare ska

1) 

vara rätblocksformade,

2) 

ha färgen Pantone 448 C på yttersidan och ha färgen Pantone 448 C eller vara vit på innersidan,

3) 

vara av slät och matt kartong.

Vad gäller omslaget till detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare och omslagets rivremsa tillämpas de bestämmelser som anges i 19 b § 4 mom.

3 b kap.Tillåten märkning och utformningen i övrigt av cigaretter, påfyllningsbehållare och nikotinvätska

19 f §Märkning och utformningen i övrigt av cigaretter

Cigaretter ska ha en jämn och matt yta och de ska vara vita till färgen. Den del av cigarettpapperet som täcker filtret får dock påminna om korkträd. Cigarettfiltret ska vara vitt.

Produktnamnet får tryckas bara en gång på cigaretten. Produktnamnet ska tryckas i svart, matt Helvetica-teckensnitt vars storlek får vara högst 8. Märkningen ska tryckas tvärs över cigaretten och den får placeras högst 38 millimeter från den ända av cigaretten som inte är avsedd att tändas.

19 g §Märkning och utformningen i övrigt av påfyllningsbehållare

Påfyllningsbehållare ska ha formen av en rak cirkulär cylinder med ett trattformigt munstycke. Påfyllningsbehållare ska vara genomskinliga och färglösa och de ska ha en jämn yta. Påfyllningsbehållare ska ha en genomskinlig, vit eller svart kork.

Om påfyllningsbehållare är försedda med etikett, ska dess bakgrund ha samma färg som detaljhandelsförpackningen för produkten. Detta krav tillämpas emellertid inte på sådana märkningar som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006.

De märkningar som avses i 36 b § 2 mom. i tobakslagen får endast en gång tryckas på påfyllningsbehållaren eller dess etikett. Märkningarna ska vara tryckta med teckensnittet Helvetica i färgen svart eller matt Pantone Cool Gray 2 C. Storleken på märkningarnas teckensnitt får vara högst 10.

Produktnamnet får anges på högst en rad. Ett eventuellt versionsnamn får anges på högst en rad direkt under produktnamnet. Märkningarna ska bestå av små bokstäver med undantag för den första bokstaven.

19 h §Färgen på nikotinvätska

Nikotinvätska får endast vara gulaktig eller färglös.

22 a §Förbud mot markering av märkningar

De märkningar som avses i 3 a och 3 b kap. får inte markeras med fet stil, kursiveras, strykas under eller markeras på annat sätt.

22 b §Fastsättning av märkningar som gäller produktinformation

Sådana märkningar som avses i 32 § 3 mom., 36 § 4 mom. och 36 b § 2 mom. i tobakslagen får, i stället för att tryckas, fästas med sådana klistermärken som inte går att avlägsna.


Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2023. Bestämmelserna i 6 § 3 punkten i förordningen träder emellertid i kraft den 20 maj 2023.

Har anmälts i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535

Helsingfors den 26 april 2022

Familje- och omsorgsministerAki LindénJuristLaura Terho

Top of page