Justitieministeriets förordning om ändring av justitieministeriets förordning om justitieministeriets arbetsordning
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Date of publication
- Statute Book of Finland
- Författningstext
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med justitieministeriets beslut
upphävs i justitieministeriets förordning om justitieministeriets arbetsordning ( 595/2019 ) 9 § 12 punkten, 31 § 1 punkten och 40 § 1 mom. 3 punkten,
ändras 6 § 4 mom., 7 § 2 mom., 10 § 1 mom. 7, 8 och 10 punkten, 13 § 1 punkten, det inledande stycket i 18 §, 21 §, rubriken för 23 §, 29 § 3 punkten, 31 § 3 punkten, 32 § och 40 § 2 mom. och 3 mom. 1 punkten och
fogas till 5 § ett nytt 2 mom., varvid det nuvarande 2 mom. blir 3 mom., till 12 § nya 13 a- och 25 a-punkter och till förordningen nya 16 a och 25 a § som följer:
5 §Avdelningschefernas möte samt interna ledningsgrupper
Varje avdelning har en ledningsgrupp som utöver avdelningschefen består av enhetscheferna, en representant för personalen samt andra tjänstemän som avdelningschefen förordnar.
6 §Ministeriets avdelningar, stab och interna revision
Ministeriets interna revision finns vid staben utan att höra till någon enhet och lyder under ministeriets ledning.
7 §Avdelningarnas och stabens enheter
Avdelningen för privaträtt och rättsvård består av enheten för internationell rättshjälp, enheten för rättsskyddstjänster, enheten för civilrätt samt enheten för privaträtt och insolvens.
10 §Uppgifterna för avdelningen för privaträtt och rättsvård
Avdelningen för privaträtt och rättsvård har till uppgift att
sköta utvecklingen av verksamheten och personalen vid rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten, konsumenttvistenämnden och konkursombudsmannens byrå,
sköta ärenden som gäller rättegångsbiträdesnämnden,
sörja för resultatstyrningen av Domstolsverket, Riksfogdeämbetet, rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten, konkursombudsmannens byrå och konsumenttvistenämnden,
12 §Uppgifterna för förvaltnings- och styrningsavdelningen
Förvaltnings- och styrningsavdelningen har till uppgift att
övervaka de statsunderstöd som justitieministeriet beviljat,
bereda tillsättandet av utredningskommissioner för säkerhetsutredningar vid exceptionella händelser,
13 §Stabens uppgifter
Staben har till uppgift att
stödja ministeriets högsta ledning i den strategiska beredningen och i utvecklingen av ministeriets ledningssystem,
16 a §Understatssekreterarens uppgifter
Understatssekreteraren är kanslichefens första ställföreträdare och leder i enlighet med kanslichefens riktlinjer följande funktioner vid justitieministeriet och inom förvaltningsområdet:
beredningen och genomförandet av rättspolitiska fristående projekt och strategiska helheter,
utvecklingen av, synergierna mellan och verkställigheten av styrningen och digitala handlingsmodeller,
utvecklingen av det internationella nätverket och samarbetsrelationerna,
andra uppgiftshelheter än de i 1–3 punkten avsedda som anvisas av ministern och kanslichefen.
18 §Lagstiftningsdirektörens uppgifter
Lagstiftningsdirektören som placerats vid staben ska
21 §Föredragning och förordnande om beredning
Bestämmelser om föredragande vid statsrådet och föredragande i ministerierna, om föredragningsförfarandet samt om delegering och förbehållande av rätten att bereda ett ärende finns i reglementet för statsrådet (262/2003).
Utöver vad som föreskrivs om föredragande vid ministeriet i 35 § i reglementet för statsrådet föredras ärenden vid ministeriet av tjänstemän med tjänstebenämningen administrativ medarbetare, avdelningssekreterare, chef för informationstjänsten, chefsassistent, ekonomiinspektör, EU-sakkunnig, forskare, föredragande, informationssekreterare, informatör, inspektör, kommunikationschef, kommunikationsexpert, kommunikationsplanerare, lagstiftningssekreterare, ledningens expert, ledningens sekreterare, personalchef, personalexpert, personalplanerare, personalsekreterare, planerare, planeringschef, sekreterare för informationstjänsten, sekreterare för internationella ärenden, specialforskare, specialplanerare, specialsakkunnig, specialsakkunnig i EU-ärenden, specialsakkunnig inom riskhantering, utbildningschef, utbildningsexpert, utbildningskoordinator, utvecklingschef, utvecklingsexpert, webbplanerare, webbredaktör och överinspektör.
Föredragande vid ministeriet är därutöver de tjänstemän som förordnats till uppgiften.
23 §Information om föredragning
25 a §Beslutanderätt för stabens administrativa chef
Stabens administrativa chef avgör andra administrativa ärenden vid staben än de som hör till kanslichefens beslutanderätt.
29 §Beslutanderätt för avdelningschefen för avdelningen för privaträtt och rättsvård
Avdelningschefen för avdelningen för privaträtt och rättsvård
beslutar om anskaffning och underhåll av lokaler för rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten, om den mervärdesskattefria årliga hyran för lokalen är högst 400 000 euro,
31 §Beslutanderätt för avdelningschefen för förvaltnings- och styrningsavdelningen
Avdelningschefen för förvaltnings- och styrningsavdelningen
beslutar om anskaffning eller underhåll av lokaler för ämbetsverk inom förvaltningsområdet i fråga samt val av projektledare för dessa projekt, om den mervärdesskattefria årliga hyran för lokalen överstiger 400 000 euro, och ärendet på grund av sin betydelse inte ska avgöras av ministern,
32 §Beslutanderätt för chefen för personalenheten vid förvaltnings- och styrningsavdelningen
Chefen för personalenheten vid förvaltnings- och styrningsavdelningen
avgör ärenden som gäller löner och tjänstregleringar för personalen inom ministeriets ansvarsområde enligt vad som särskilt föreskrivs eller bestäms,
beslutar om godkännande av preciserande tjänstekollektivavtal inom ministeriets ansvarsområde,
avgör ärenden som gäller den särskilda företagshälsovården vid ministeriet eller den gemensamma företagshälsovården inom förvaltningsområdet.
40 §Vissa andra personalärenden
Avdelningschefen för förvaltnings- och styrningsavdelningen beslutar om arvodesgrunder och arvoden.
Chefen för personalenheten vid förvaltnings- och styrningsavdelningen
bestämmer andra än i 1 mom. 2 punkten avsedda personliga lönedelar och personliga lönetillägg,
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2020.
Helsingfors den 18 december 2019
JustitieministerAnna-Maja HenrikssonKanslichefPekka Timonen