Undervisningsministeriets förordning om ändring av undervisningsministeriets förordning om grunderna för antagning av studerande inom utbildning för yrkesinriktade grundexamina
- Type of statute
- Förordning
- Date of Issue
- Original publication
- Booklet 120/2006 (Published 13.9.2006)
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
I enlighet med undervisningsministeriets beslut
ändras i undervisningsministeriets förordning av den 26 februari 2002 om grunderna för antagning av studerande inom utbildning för yrkesinriktade grundexamina ( 167/2002 ) 4 § 2 mom. 1 punkten, 4 § 4 mom. 5 punkten, 5 §, 6 § 1 mom., 14 § 4 mom. 5 punkten och 15 § 1 mom., av dem 4 § 4 mom. 5 punkten och 14 § 4 mom. 5 punkten, sådana de lyder i förordning 1248/2003, som följer:
4 §Antagningsgrunder
Vid antagning till utbildning för en yrkesinriktad grundexamen ges den sökande poäng för
slutförande av lärokurs för den grundläggande utbildningen eller för påbyggnadsundervisningen, undervisning och handledning som ges handikappade i träningssyfte, utbildning som förbereder invandrare för grundläggande yrkesutbildning, undervisning i huslig ekonomi som skall anordnas som annan än grundläggande yrkesutbildning eller orienterande och förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning.
De sökande rangordnas vid antagningen efter det sammanlagda antal poäng som erhållits utifrån ovan nämnda faktorer. Sökande med samma poängtal rangordnas enligt följande grunder:
det aritmetiska medeltalet av följande läroämnen: modersmål och litteratur, det andra inhemska språket, främmande språk, religion eller livsåskådningskunskap, historia, samhällslära, matematik, fysik, kemi, biologi, geografi och hälsokunskap.
5 §Slutförande av lärokursen för den grundläggande utbildningen eller för påbyggnadsundervisningen och av vissa utbildningar som förebereder för grundläggande yrkesutbildning
En sökande som under ansökningsåret fått avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen eller som har slutfört lärokursen för påbyggnadsundervisningen, undervisning och handledning som ges handikappade i träningssyfte, utbildning som förbereder invandrare för grundläggande yrkesutbildning, undervisning i huslig ekonomi som skall anordnas som annan än grundläggande yrkesutbildning eller orienterande och förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning ges tre antagningspoäng.
6 §Allmän skolframgång
För den allmänna skolframgången ges poäng på basis av det aritmetiska medeltalet av följande läroämnen, med två decimalers noggrannhet: modersmål och litteratur, det andra inhemska språket, främmande språk, religion eller livsåskådningskunskap, historia, samhällslära, matematik, fysik, kemi, biologi, geografi, gymnastik, hälsokunskap, musik, bildkonst, slöjd, huslig ekonomi.
14 §Antagningsgrunder vid antagning av studerande i fråga om sökande som slutfört gymnasiets lärokurs eller avlagt studentexamen
De sökande rangordnas vid antagningen efter det sammanlagda antal poäng som erhållits utifrån ovan nämnda antagningsgrunder. Sökande med samma poängtal rangordnas enligt följande grunder:
det aritmetiska medeltalet av följande läroämnen: modersmål och litteratur, det andra inhemska språket, främmande språk, religion eller livsåskådningskunskap, historia, samhällslära, matematik, fysik, kemi, biologi, geografi och hälsokunskap.
15 §Beaktande av allmän skolframgång vid antagning av studerande i fråga om sökande som slutfört gymnasiets lärokurs eller avlagt studentexamen
Sökande som slutfört gymnasiets lärokurs ges för den allmänna skolframgången poäng på basis av det aritmetiska medeltalet av följande läroämnen, med två decimalers noggrannhet: modersmål och litteratur, det andra inhemska språket, främmande språk, religion eller livsåskådningskunskap, historia, samhällslära, matematik, fysik, kemi, biologi, geografi, gymnastik, hälsokunskap, musik, bildkonst, filosofi och psykologi.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2007.
Antagningsgrunderna enligt förordningen tillämpas första gången vid antagningen av studerande till utbildning som börjar efter juli månad 2007.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.
Helsingfors den 29 augusti 2006
Undervisningsminister Antti KalliomäkiRegeringsråd Kaija Suorsa-Aarnio