Go to front page
Statute Book of Finland

1247/1997

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Lag om ändring av lagen om offentlig upphandling

Type of statute
Lag
Date of Issue

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

I enlighet med riksdagens beslut

ändras i lagen den 23 december 1992 om offentlig upphandling ( 1505/92 ) 1 § 2 mom., 2 § 1 mom. 5 punkten, 3 §, 4 § 4 punkten samt 5―9 och 14 §, av dessa lagrum 3 § sådan den lyder i lag 1523/94 och 5, 7, 8 och 9 § sådana de lyder delvis ändrade i nämnda lag, samt

fogas till 1 § ett nytt 3 mom. och till lagen nya 9 a och 11 a § som följer:

1 §Tillämpningsområde och syfte


Denna lag tillämpas inte

1)

vid upphandling som skall hållas hemlig eller vid upphandling där centrala statliga säkerhetsintressen förutsätter ett annat förfarande eller där särskilda säkerhetsbestämmelser iakttas med stöd av lag, förordning eller administrativ bestämmelse,

2)

vid upphandling av varor som lämpar sig huvudsakligen för militärt bruk,

3)

vid sådan upphandling för en internationell organisation som görs med stöd av ett särskilt förfarande, samt

4)

vid sådan upphandling, som görs med stöd av ett internationellt samarbetsavtal som Finland ingått.

Internationella samarbetsavtal som avses i 2 mom. 4 punkten skall delges Europeiska gemenskapernas kommission.

2 §Upphandlingsenheter

Upphandlingsenheter som avses i denna lag är


5)

varje upphandlare, om beloppet av det understöd som beviljas för upphandlingen av enheter som nämns i 1, 2 eller 4 punkten överstiger hälften av upphandlingens värde.


3 §Upphandling som överstiger tröskelvärdet

Om de förfaringssätt och andra frågor som gäller upphandling vars värde uppgår till minst ett visst markbelopp, dvs. tröskelvärdet, eller som överstiger tröskelvärdet bestäms genom förordning i enlighet med Europeiska gemenskapens lagstiftning.

4 §Definitioner

I denna lag avses


4)

med leverantör den som säljer, uthyr eller på annat motsvarande sätt levererar en vara, utför en tjänst eller en entreprenad på basis av ett upphandlingsavtal.

5 §Upphandlingsförfarandet

Vid upphandling skall befintliga konkurrensmöjligheter utnyttjas. Om upphandling skall oberoende av dess värde antingen en annons publiceras eller anbud annars inbegäras av med hänsyn till upphandlingens omfång och art ett tillräckligt antal leverantörer. Om vid en upphandling som understiger tröskelvärdet en annan leverantör än den av vilken anbud har begärts, önskar ge anbud, har han rätt att få en anbudsbegäran för att kunna lämna ett anbud.

Upphandling får göras utan anbudstävlan endast av särskilda skäl. Som dylika skäl kan betraktas bland annat att värdet på upphandlingen är obetydligt eller de grunder som fastställts för användning av direkt förhandlat förfarande, om vilka det stadgas i förordningarna om upphandling som överstiger tröskelvärdet.

Anbudstävlan behöver dock inte anordnas vid kollektiv upphandling, om upphandlingen företas hos en sådan enhet för kollektiv upphandling som redan har iakttagit bestämmelserna om upphandling i denna lag. En upphandlingsenhet som ger en upphandling i uppdrag åt en annan enhet skall ställa som villkor att den som företar upphandlingen iakttar denna lag.

Byggnadsentreprenad får inte utföras som eget arbete utan att anbudstävlan anordnas, om projektbundet statsbidrag beviljas för projektet och projektets kostnadskalkyl, på vilket statsbidraget baserar sig, inklusive mervärdesskatt uppgår till minst 5 000 000 mark. Anbudstävlan behöver inte anordnas av skäl som anges ovan i 2 mom. eller genom beslut av statsbidragsmyndighet om ändamålet med stödet det förutsätter.

6 §Grunderna för val av en kandidat och anbudsgivare

I en anbudstävlan kan en sådan kandidat eller anbudsgivare uteslutas som inte kan anses ha tekniska, ekonomiska eller andra förutsättningar för att genomföra upphandlingen eller som har försummat att betala skatt eller lagstadgade socialavgifter i Finland eller i det land där leverantörens huvudsakliga verksamhetsställe är beläget ( stationeringsland ). En sådan kandidat skall på begäran ges upplysning om grunderna för uteslutningen.

Vid upphandling som understiger tröskelvärdet kan vid bedömningen av kandidaters och anbudsgivares ekonomiska och tekniska prestationsförmåga förordningarna om upphandling som överstiger tröskelvärdet iakttas i tillämpliga delar.

I alla skeden av ett upphandlingsförfarande skall kandidater och anbudsgivare bemötas jämbördigt och utan diskriminering. Om kandidaten eller anbudsgivaren är en sammanslutning eller en inrättning som ägs av upphandlingsenheten, skall dessa bemötas på samma sätt som de övriga kandidaterna eller anbudsgivarna.

7 §Val av anbud

Upphandlingen skall göras så förmånligt som möjligt. Bland anbuden skall antas det som är som helhet ekonomiskt mest förmånligt eller billigast.

Vid upphandling som understiger tröskelvärdet kan vid fastställandet av kriterier för urvalet förordningarna om upphandling som överstiger tröskelvärdet i tillämpliga delar följas.

8 §Skadestånd

Den som genom förfarande som strider mot denna lag eller med stöd av den utfärdade bestämmelser eller Europeiska gemenskapens lagstiftning eller Världshandelsorganisationens avtal om offentlig upphandling orsakar en kandidat, anbudsgivare eller leverantör skada, är skyldig att ersätta den skada han orsakat.

Då skadeståndskravet gäller de kostnader som uppkommit på grund av deltagande i ett anbudsförfarande, är det för utdömande av skadestånd tillräckligt att kandidaten eller anbudsgivaren leder i bevis ett oriktigt förfarande som avses i 1 mom. och att han om förfarandet hade varit felfritt skulle ha haft en realistisk möjlighet att vinna anbudstävlan.

9 §Påföljder som bestäms av konkurrensrådet

Om det vid en upphandling har förfarits i strid med denna lag eller med stöd av den utfärdade stadganden eller föreskrifter eller i strid med Europeiska gemenskapens lagstiftning eller Världshandelsorganisationens avtal om offentlig upphandling, kan konkurrensrådet på ansökan

1)

helt eller delvis undanröja ett beslut av en upphandlingsenhet,

2)

förbjuda upphandlingsenheten att tillämpa en punkt i ett dokument som gäller upphandlingen och att annars följa ett oriktigt förfarande,

3)

ålägga upphandlingsenheten att korrigera sitt oriktiga förfarande, eller

4)

ålägga upphandlingsenheten att betala gottgörelse till en part som skulle ha haft ett reellt tillfälle att vinna anbudstävlan om förfarandet hade varit felfritt.

Gottgörelse kan påföras, om de åtgärder som anges i 1, 2 och 3 punkten kan orsaka betydande skada på det sätt som avses i 10 § 3 mom. eller om ansökan anhängiggjorts först efter att upphandlingsavtal ingåtts. När gottgörelse påförs skall hänsyn tas till arten av det fel eller den försummelse som upphandlingsenheten gjort sig skyldig till, upphandlingens totala värde samt de kostnader och den skada som sökanden orsakats.

9 a §Anhängiggörande av ärenden i konkurrensrådet

I ett ärende som avses i 9 § kan ansökningen anhängiggöras och talan föras av den som saken gäller, handels- och industriministeriet och i ärenden som gäller upplåtande på entreprenad även av finansministeriet eller i ärenden som nämns i 5 § 4 mom. den statliga myndighet som har beviljat projektbundet stöd för genomförande av byggnadsprojektet i fråga.

Ansökan skall göras skriftligen innan upphandlingsavtal ingås. Sökanden skall, innan ansökan inges till konkurrensrådet, skriftligen meddela upphandlingsenheten om sin avsikt att anhängiggöra ärendet i konkurrensrådet. Ett existerande upphandlingsavtal utgör inget hinder för att ansökan prövas, om avtalet har ingåtts inom 14 dagar från det att anbudsgivarna fått del av anbudstävlans utgång eller ett beslut därom. Anbudsgivarna anses ha tagit del av anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde dagen efter att handlingen sändes.

Konkurrensrådet upptar inte till behandling en ansökan rörande ett upphandlingsförfarande som iakttagits av en enhet som avses i 2 § 1 mom. 3 punkten, om upphandlingen anknyter till den basserviceverksamhet som definieras i förordning och det uppskattade värdet av upphandlingen understiger det tröskelvärde om vilket det bestäms genom förordning.

Ett ärende som hör till konkurrensrådets behörighet får inte överklagas med stöd av kommunallagen (356/1995) eller förvaltningsprocesslagen (586/1996) på den grunden att beslutet strider mot denna lag.

11 a §Förlikningsförfarande

När det gäller en upphandling som företagits av en i 2 § 1 mom. 3 punkten avsedd upphandlingsenhet, kan en kandidat, anbudsgivare eller leverantör, som anser att upphandlingsenheten gjort sig skyldig till ett förfarande som strider mot denna lag eller de stadganden och föreskrifter som utfärdats med stöd därav eller mot Europeiska gemenskapens lagstiftning och vars intresse det oriktiga förfarandet gäller, utöver de krav som avses i 8 § eller 9 § 1 mom. 1―4 punkten, hos Europeiska kommissionen framställa en begäran om att förlikningsförfarande skall tillgripas.

Begäran om ett förlikningsförfarande skall riktas till handels- och industriministeriet inom 14 dagar från det att anbudsgivarna har fått del av hur anbudstävlingen avgjorts eller av det beslut som gäller denna. Handels- och industriministeriet utfärdar vid behov närmare bestämmelser om förlikningsförfarandet.

14 §Rätt att få information och tystnadsplikt

Angående rätten för dem som har deltagit i en anbudstävlan att få information om dokument om handläggningen av anbuden gäller i tillämpliga delar vad som lagstiftningen om offentlighet för myndigheters handlingar föreskriver om deras rätt att få information.

Den som vid fullgörande av uppgifter som avses i denna lag har fått kännedom om affärs- eller yrkeshemligheter för en näringsidkare eller andra med dem jämförbara omständigheter att yppandet av dem kan orsaka näringsidkaren ekonomisk skada, får inte röja dem eller använda dem utan laglig rätt, om inte den vars intresse tystnadsplikten gäller har gett sitt samtycke.


Denna lag träder i kraft den 1 mars 1998.

Denna lag tillämpas inte på upphandling om vilken en upphandlingsannons har publicerats eller vid vilken upphandlingsförfarandet annars har inletts innan lagen träder i kraft.

RP 69/1997

EkUB 24/1997

RSv 164/1997

Rådets direktiv 89/665/EEG; EGT nr L 395, 30.12.1989, s. 33

Rådets direktiv 92/13/EEG; EGT nr L 76, 23.3.1992, s. 14

Rådets direktiv 92/50/EEG; EGT nr L 209, 24.7.1992, s. 1

Rådets direktiv 93/36/EEG; EGT nr L 199, 9.8.1993, s. 1

Rådets direktiv 93/37/EEG; EGT nr L 199, 9.8.1993, s. 54

Rådets direktiv 93/38/EEG; EGT nr L 199, 9.8.1993, s. 84

Helsingfors den 19 december 1997

Republikens President MARTTI AHTISAARIHandels- och industriminister Antti Kalliomäki

Top of page