Go to front page
Statute Book of Finland

338/1996

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om ändring av förordningen om fordons konstruktion och utrustning

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Original publication
Booklet 48/1996 (Published 23.5.1996)

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

På föredragning av trafikministern

upphävs i förordningen den 4 december 1992 om fordons konstruktion och utrustning ( 1256/92 ) 49-52 §§, dessa lagrum sådana de lyder, 49-51 §§ i förordning av den 7 juni 1995 (849/95) och 52 § delvis ändrad genom sistnämnda förordning samt

ändras 27 § 2 mom. och 46-48 §§, dessa lagrum sådana de lyder, 27 § 2 mom. i förordning av den 18 juni 1993 (530/93), 46 och 47 §§ delvis ändrade genom förordning av den 8 december 1994 (1122/94) och nämnda förordning av den 7 juni 1995 samt 48 § delvis ändrad genom nämnda förordning av den 8 december 1994, som följer:

27 § Lågemissionsbil


2. Med en bil i miljökategori I avses en bil i kategori N2, N3, M2 och M3 vars avgas- och partikelutsläpp inte överskrider gränsvärdena enligt 48 § och vars ljudnivå inte överskrider gränsvärdena enligt 54 § 2 mom.

46 § Avgas-, avdunstnings- och partikelutsläpp från personbilar

1. För en bil i kategori M1 som är avsedd för transport av högst sex personer, föraren medräknad, och vars totalmassa är högst 2,5 ton, är gränsvärdena (g/km) för kolmonoxid- (CO), kolväte- (HC) och kväveoxidutsläppen(NOx) från en otto- eller dieselmotor och för partikelutsläpp (Mp) från en dieselmotor

CO

HC+NOx

Mp

ottomotor

2,2

0,5

-

dieselmotor

1,0

0,7

0,08

2. Om en bil med dieselmotor har en motor som är försedd med ett direktinsprutningssystem är gränsvärdet för kolväten och kväveoxider 0,9 g/km och för partiklar 0,10 g/km till den 30 september 1999.

3. Vevhuset och dess ventilationssystem för ottomotorn i en bil skall vara planerat, konstruerat och kunna underhållas så att det inte från vevhuset kan tränga ut skadliga gaser i luften. Gränsvärdet för kolväten som avdunstar från bilens bränslesystem är 2,0 g/test.

4. En bil uppfyller gränsvärdena enligt 1-3 mom., om den är EG-godkänd enligt rådets direktiv om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot luftförorening genom avgaser från motorfordon 70/220/EEG, sådant det lyder ändrat genom direktiv 94/12/EG eller E-godkänd enligt reglemente nr 83 B/03.

47 § Avgas-, avdunstnings- och partikelutsläpp från paketbilar

1. För en bil i kategori N1 och en sådan bil i kategori M1 som är avsedd för transport av flera än sex personer, föraren medräknad, eller vars totalmassa är större än 2,5 ton, är gränsvärdena (g/km) för avgasutsläppen från en otto- eller dieselmotor och för partikelutsläppen från en dieselmotor i de kategorier som bestäms enligt den referensvikt (RW) som avses i direktiv 70/220/EEG

CO

HC+NOx

Mp

- 1250 kg

2,72

0,97

0,14

1250 kg - 1700 kg

5,17

1,4

0,19

1700 kg -

6,9

1,7

0,25

2. Vevhuset och dess ventilationssystem för ottomotorn i en bil skall vara planerat, konstruerat och kunna underhållas så att det inte från vevhuset kan tränga ut skadliga gaser i luften. Gränsvärdet för kolväten som avdunstar från bilens bränslesystem är 2,0 g/test.

3. En bil uppfyller gränsvärdena enligt 1 och 2 mom., om den är EG-godkänd enligt direktivet 70/220/EEG, sådant det lyder ändrat genom direktiv 93/59/EEG, eller E-godkänd enligt reglemente nr 83 B/02.

4. En bil uppfyller gränsvärdena enligt 1 och 2 mom. också om motorn är typgodkänd enligt det direktiv som avses i 48 § 3 mom.

48 § Avgas- och partikelutsläpp från tunga dieselmotorer

1. Gränsvärdena för avgas- och partikelutsläpp (g/kWh) från en dieselmotor i en bil i en annan kategori än M1 är

CO

HC

NOx

Mp

4,0

1,1

7,0

0,15

2. Om en cylinder i motorn har en cylindervolym som är mindre är 0,7 dm 3 och det nominella varvtalet är större än 3 000/min. är gränsvärdet för partikelutsläppen 0,25 g/kWh till den 30 september 1997.

3. En bil uppfyller gränsvärdena enligt 1 och 2 mom. om den är försedd med en dieselmotor som är EG-godkänd enligt rådets direktiv om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gasformiga föroreningar från dieselmotorer som används i fordon (88/77/EEG), sådant det lyder ändrat genom direktiven 91/542/EEG och 96/1/EG, eller E-godkänd enligt reglemente nr 49 B/02.

4. En bil i kategori N1, N2 och M2 uppfyller gränsvärdena enligt 1 och 2 mom. också om bilen är typgodkänd enligt direktiv 70/220/EEG.


1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1996.

2. Förordningens 46 § gäller bilar somförsta gången tas i bruk den 1 januari 1997 eller därefter.

Helsingfors den 20 maj 1996

Republikens President MARTTI AHTISAARI Trafikminister Tuula Linnainmaa

Top of page