Go to front page
Statute Book of Finland

238/1992

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om ändring av förordningen om arbetsministeriet

Type of statute
Förordning
Date of Issue

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

På föredragning av arbetsministern

upphävs i förordningen den 12 maj 1989 om arbetsministeriet ( 437/89 ) 3 § och 16 § 2 mom.,

ändras 1 § 1 och 2 mom., 4 och 10 §§, 16 § 1 mom., 17 § 2 mom., 18, 19 och 20 §§, 21 § 2 mom., 22 §, 23 § 3 mom., det inledande stycket i 24 §, 24 § 2 och 4 punkten, 25 och 26 §§ och 28 § 2 punkten samt

fogas till 27 § en ny 3 punkt, samt till förordningen nya 24 a och 28 a §§ som följer:

1 §

Vid arbetsministeriet finns en administrativ avdelning, en arbetsmiljöavdelning, en sysselsättningsavdelning och en avdelning för arbetskraftsservice samt ett planeringssekretariat.

Ministeriets avdelningar indelas i verksamhetsenheter på det sätt som bestäms i ministeriets arbetsordning, om inte något annat stadgas i denna förordning.


4 §

Administrativa avdelningen handlägger ärenden som gäller

1)

den allmänna förvaltningen inom ministeriets förvaltningsområde och utvecklingen av förvaltningen,

2)

lagstiftning och juridiska frågor som hör till avdelningensförvaltningsområde samt arbetsordningar,

3)

civiltjänstgöring, reglering av användningen av arbetskraft samt arbetsplikt,

4)

verksamhets- och ekonomiplanering, budgeten samt det årliga styrningsystemet,

5)

de uppgifter som ankommer på ministeriet i egenskap av räkenskapsverk, uppföljningssystemet för ekonomin samt skötsel och utvecklande av redovisningssystemet,

6)

datasystemets funktion och allmän teknisk planering av systemet, ADB-sakkunskap i projekt för utvecklande av förvaltningen samt dataadministration,

7)

Internationella arbetsorganisationen och deltagande i annat internationellt samarbete, om inte något annat stadgas eller om inte annat bestäms i arbetsordningen, samt koordinering av migrationsärenden,

8)

förlikningssystemet för arbetstvister, uppskjutande av arbetstvister samt tjänsteinnehavares och befattningshavares förhandlingsrätt till den del ärendena inte ankommer på riksförlikningsmännens byrå samt

9)

andra frågor inom ministeriets verksamhetsområde som enligt vad som stadgas nedan inte hör till andra avdelningar eller till planeringssekretariatet.

10 §

Planeringsekretariatet skall

1)

sköta den allmänna planeringen och samordningen av arbetspolitiken samt utvecklingen av systemen med allmän planering, styrning och ledning och på uppdrag av ministeriets ledning göra utredningar och utarbeta planer,

2)

göra upp statistik och prognoser som behövs för skötseln av arbetspolitiken,

3)

bereda forskningsprogram som gäller arbetspolitiken samt främja forsknings- och utvecklingsverksamhet som gäller arbetslivet,

4)

sörja för den interna granskningen samt bereda författningsförslag som gäller flera avdelningar och samordna lagstiftningen inom förvaltningsområdet,

5)

sörja för informationen, om inte något annat stadgas särskilt eller bestäms i arbetsordningen, samt

6)

handlägga de ärenden inom enhetens förvaltningsområde som gäller internationellt samarbete.

16 §

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen och närmast biträder denne skall vara chef för planeringssekretariatet samt sörja för ministeriets och hela arbetsförvaltningens vittgående utvecklings- och planeringsprojekt.


17 §


Angående de uppgifter som inom respektive enhet ankommer på en konsultativ tjänsteman, byråchef och chef för en verksamhetsenhet gäller vad som ovan stadgas om avdelningschefernas uppgifter.

18 §

Om det är oklart vem som skall handlägga ett ärende, avgörs saken av den konsultativa tjänstemannen för planeringssekretariatets del, av avdelningschefen, byråchefen eller chefen för verksamhetsenheten för sin enhets del samt, då det gäller förhållandet mellan avdelningarna och planeringssekretariatet, av kanslichefen.

Oberoende av fastställd arbetsordning är en tjänsteman skyldig att sköta de uppgifter som ministern, kanslichefen, den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschefen, byråchefen eller chefen för verksamhetsenheten ålägger honom.

Om kanslichefen har förhinder sköts hans uppgifter av den konsultativa tjänsteman som nämns i 16 § och om denna konsultativa tjänsteman har förhinder sköts hans uppgifter av kanslichefen. Vid förhinder för avdelningschefen sköts hans uppgifter av biträdande avdelningschefen eller, på förordnande av ministern, av en byråchef eller en annan tjänsteman. Vid förhinder för en byråchef eller chef för en verksamhetsenhet sköts hans uppgifter av en tjänsteman som förordnas av den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen eller som förordnats avdelningschefen.

19 §

Angående kanslichefens rätt att avgöra ärenden om vilka beslut skall fattas i ministeriet gäller vad som stadgas i reglementet för statsrådet, om inte något annat följer av denna förordning. Kanslichefen avgör

1)

reseförordnanden för avdelningscheferna och för den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen samt när det är fråga om tjänsteresor på grund av internationellt samarbete,

2)

frågor som gäller arbetspolitiska forskningsbeslut och forskningsavtal.

20 §

Beslut om utnämning av ADB-planerare, föredragande, translatorer, planerare, inspektörer och informatorer samt av tjänstemän i motsvarande tjänsteställning fattas av den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen.

Beslut om utnämning av biträdande inspektörer samt av tjänstemän i motsvarande eller lägre tjänsteställning fattas av avdelningschefen vid administrativa avdelningen.

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen och avdelningschefen vid administrativa avdelningen anställer tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande då de uppgifter som ankommer på den som skall anställas motsvarar de uppgifter som hör till en tjänst vars innehavare utnämns av ovan nämnda tjänstemän.

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen avgör ärenden som gäller personalutbildning.

21 §


Annan än i 24 § 2 punkten nämnd tjänstledighet för längre tid än ett år beviljas av den som utnämner tjänstemannen eller anställer personen i arbetsavtalsförhållande.


22 §

Den konsultativa tjänsteman som är ställföreträdare för kanslichefen, avdelningschefen, biträdande avdelningschefen, byråchefen och chefen för verksamhetsenheten avgör de i 23-29 §§ nämnda ärenden som hör till deras verksamhetsområde och som skall avgöras av ministeriet, om inte annat följer av 32 eller 36 § reglementet för statsrådet.

23 §


Byråchefen och chefen för verksamhetsenheten avgör dock för sin enhets del de ärenden som nämns i 1 mom. 1 punkten samt, då medel som avses i 1 mom. 3 punkten anvisats enheten, användningen av dem.

24 §

Chefen för administrativa avdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 20, 21 och 23 §§, ärenden som gäller


2)

personalens ålderstillägg, intyg om uppsägningar samt tjänstledighet som en tjänsteman eller en person i arbetsavtalsförhållande enligt lag eller kollektivavtal har rätt att få samt andra tjänstledigheter eller motsvarande ledighet som varar högst ett år, om inte avgörandet i arbetsordningen har uppdragits åt någon annan tjänsteman,


4)

civiltjänst, ifall inte något annat bestäms i arbetsordningen.

24 a §

Ärenden som gäller tillstånd som avses i 6 § 2 mom. och 20 § 2 mom. lagen om allmänna handlingars offentlighet (83/51) avgörs av chefen för den verksamhetsenhet som enligt arbetsordningen skall sköta administrativa ärenden.

25 §

Ärenden som ankommer på ministeriet i egenskap av räkenskapsverk avgörs av chefen för den verksamhetsenhet som enligt arbetsordningen skall utföra räkenskapsverksuppgiften i fråga.

26 §

Andra frågor som föranleds av internationellt samarbete än de i 19 § nämnda reseförordnandena avgörs av chefen för den verksamhets enhet som enligt arbetsordningen skall sköta ärenden som gäller internationellt samarbete.

27 §

Avdelningschefen vid arbetsmiljöavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 23 §, ärenden som gäller:


3)

i 8 § 1 mom. lagen om lönegaranti (649/73) avsedda besvärsärenden.

28 §

Avdelningschefen vid avdelningen för arbetskraftsservice avgör, utöver de ärenden som nämns i 23 §:


2)

ärenden som gäller facklig utbildning av arbetskraft, om de ankommer på ministeriet, med undantag av ärenden som gäller regional fördelning av anslag och utbildningsplatser. Avdelningschefen avgör dock användningen av de anslag som anvisas avdelningen för arbets-kraftsservice för facklig utbildning av arbetskraft.

28 a §

Avdelningschefen vid sysselsättningsavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 23 §, de ärenden angående användning av sysselsättningsanslag som hör till ministeriets beslutanderätt i de fall då för samma syfte i en eller flera poster beviljas högst en miljon mark.


Denna förordning träder i kraft den 1 april 1992.

Helsingfors den 13 mars 1992

Republikens President Mauno KoivistoArbetsminister Ilkka Kanerva

Top of page