Go to front page
Statute Book of Finland

1176/1991

Statute Book of Finland

Statutes published in the Statute Book of Finland as text and as PDF facsimiles

Förordning om social- och hälsovårdsministeriet

Type of statute
Förordning
Date of Issue
Updated statute
1176/1991

Text of original statute

Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.

På föredragning av social- och hälsovårdsministern stadgas med stöd av lagen den 30 mars 1922 om ministeriernas i statsrådet antal och allmänna verksamhetsområde (78/22) samt lagen av samma dag om ärendenas handläggning i statsrådet och dess ministerier (79/22):

Ministeriets organisation

1 §

Vid social- och hälsovårdsministeriet finns en administrativ avdelning, en försäkringsavdelning, en avdelning för social- och hälsovårdstjänster, en avdelning för förebyggande social- och hälsovårdspolitik samt en utvecklingsavdelning.

Vid ministeriet finns dessutom en särskild byrå för internationella ärenden.

I anslutning till ministeriet finns jämställdhetsombudsmannens byrå och utlänningsombudsmannens byrå.

2 §

Avdelningarna vid ministeriet är uppdelade i byråer och andra verksamhetsenheter enligt vad som bestäms i ministeriets arbetsordning.

Ämbetsverk och inrättningar som lyder under ministeriet

3 §

Underställda ministeriet är social- och hälsostyrelsen, olycksfallsverket, folkhälsoinstitutet och strålsäkerhetscentralen.

Administrativa avdelningen

4 §

Administrativa avdelningen handlägger ärenden som angår

1)

lagstiftning och juridiska frågor, om inte annat stadgas särskilt,

2)

ministeriets interna förvaltning,

3)

ministeriets personaladministration, om inte annat stadgas särskilt,

4)

samordning av den allmänna administrationen, personalutvecklingen samt annan personaladministration vid ämbetsverk och inrättningar inom ministeriets förvaltningsområde,

5)

länsstyrelsernas social- och hälsovårdsavdelningar till den del ärendet inte hör till inrikesministeriets verksamhetsområde,

6)

ministeriets representation i rättssaker samt i inrättningar, organisationer och andra sammanslutningar,

7)

registrering, expediering och arkivering av ministeriets handlingar,

8)

ministeriets databehandling och informationsförvaltning samt samordning av förvaltningsområdets databehandling och informationsförvaltning,

9)

jämställdhetsnämnden och den tjänstemannanämnd som finns i anslutning till social- och hälsovårdsministeriet,

10)

planering av verksamheten och ekonomin,

11)

förslag till budget och specialbudget,

12)

uppgifter som ankommer på ministeriet såsom räkenskapsverk samt redovisning,

13)

allmän tillsyn över effektiviteten ochekonomin inom ministeriets verksamhetsområde,

14)

fördelning av intäkterna av penningautomater och tillsyn över användningen av beviljade understöd,

15)

frågor som gäller jämställdhet mellan kvinnor och män,

16)

information och utbildning som hör till avdelningens verksamhetsområde,

17)

internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde samt

18)

andra frågor som hör till ministeriets verksamhetsområde, om inte annat stadgas i denna förordning.

Försäkringsavdelningen

5 §

Försäkringsavdelningen handlägger ärenden som angår

1)

socialförsäkrings- och annan försäkringslagstiftning,

2)

folkpensions- och familjepensionsförsäkring,

3)

sjuk- och moderskapsförsäkring,

4)

arbetspensionsförsäkring,

5)

olycksfalls- och trafikförsäkring,

6)

patientförsäkring,

7)

utkomstskydd för arbetslösa,

8)

livförsäkring och annan personförsäkring,

9)

skadeförsäkring,

10)

förtidspension för frontveteraner, frontmannapension och vårdbidrag för barn,

11)

folkpensionsanstalten samt andra försäkrings- och pensionsanstalter,

12)

pensionsnämnden, trafikskadenämnden, socialförsäkringsnämnderna, ersättningsnämnden för olycksfallsärenden, olycksfallsnämnden, prövningsnämnden, arbetslöshetsnämnden, examensnämnden för försäkringsmatematiker och statens krigsförsäkringsnämnd,

13)

Pensionsskyddscentralen, Understödskasseföreningen, trafikförsäkringsföreningen, patientförsäkringsföreningen, centralkassan för arbetslöshetskassorna, arbetslöshetskassornas stödfond, utbildnings- och avgångsbidragsfonden och försäkringsföreningsinspektionen,

14)

övervakning och inspektion av de inrättningar, sammanslutningar och nämnder som nämns i 11-13 punkten samt utnämnings- och övriga personalärenden, om saken ankommer på ministeriet,

15)

understödskasseregistret, registret över pensionsstiftelser, registret över arbetslöshetskassor och registret över koncessioner för försäkringsbolag,

16)

försäkringsstatistik,

17)

information och utbildning som hör till avdelningens verksamhetsområde samt

18)

internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.

Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster

6 §

Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster handlägger ärenden som angår

1)

social- och hälsovårdslagstiftning,

2)

social- och hälsovårdstjänster och utkomstskydd inom socialvården,

3)

de ärenden som enligt lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården (677/82) ankommer på social- och hälsovårdsministeriet, i samarbete med administrativa avdelningen och avdelningen för förebyggande social- och hälsovårdspolitik,

4)

att övervaka att lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården tillämpas enhetligt och att utöva tillsyn över verkställigheten i övrigt samt att ge utbildning och annan handledning som gäller lagens tillämpning,

5)

läkemedelsförsörjningen,

6)

social- och hälsostyrelsen,

7)

olycksfallsverket,

8)

nämnden för internationella adoptionsärenden i Finland, läkemedelsnämnden och patientskadenämnden,

9)

ersättningar för skada ådragen i militärtjänst,

10)

avbytarservice för lantbruksföretagare, semesterpenningar för småföretagare och annan semesterverksamhet,

11)

omsorg om flyktingar och asylsökande som kommit till Finland från utlandet,

12)

tjänsteutnämningar och övriga personalärenden vid ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,

13)

information och utbildning som hör till avdelningens verksamhetsområde samt

14)

internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.

Avdelningen för förebyggande social- och hälsovårdspolitik

7 §

Avdelningen för förebyggande social- och hälsovårdspolitik handlägger ärenden som angår

1)

främjande av hälsa och social trygghet samt förebyggande av sociala problem och sjukdomar,

2)

beaktande av synpunkter som är nödvändiga för förebyggande av sociala och hälsoproblem när det gäller ärenden angående boendemiljön, produkter och service samt kommunikation, informationsomgivning och övrigt samhällspolitik,

3)

hälsofostran,

4)

kemikalielagstiftningen,

5)

hälsovårdslagstiftningen och övrig miljöhälsovård,

6)

alkohollagstiftningen och alkoholövervakningen,

7)

alkoholbolaget,

8)

lagstiftningen om nykterhetsarbete,

9)

lagstiftningen om narkotika och förebyggande av narkotikamissbruk,

10)

tobakslagstiftningen,

11)

strålskyddslagstiftningen,

12)

övrig social- och hälsovårdslagstiftning som hör till avdelningens verksamhetsområde,

13)

strålsäkerhetscentralen,

14)

företagshälsovård,

15)

folkhälsoinstitutet,

16)

institutet för arbetshygien,

17)

den examensnämnd som tillsatts för förhör som avses i 5 § förordningen om strålningskydd (328/57) samt rådet för bedömning av hälsorisken hos kemiska ämnen,

18)

tjänsteutnämningar och övriga personalärenden vid ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,

19)

information och utbildning som hör till avdelningens verksamhetsområde,

20)

internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde samt

21)

social- och hälsostyrelsen till den del dess verksamhet hänför sig till de ovan nämnda punkterna.

Utvecklingsavdelningen

8 §

Utvecklingsavdelningen handlägger ärenden som angår

1)

bedömning av målen för social- och hälsovårdspolitiken, behoven att ändra social- och halsovårdspolitiken samt verkningar av åtgärder inom social- och hälsovårdspolitiken,

2)

att följa och förutse social- och hälsovårdspolitikens ekonomiska verkningar,

3)

utredning och uppföljning av samband mellan social- och hälsovårdspolitiken och annan samhällspolitik,

4)

undersökningar och utredningar som gäller utkomst, sociala förhållanden och hälsotillstånd,

5)

datasystem och statistiska system för social- och hälsovårdspolitiken samt dataadministration som gäller detta,

6)

ministeriets och ministeriet underlydande ämbetsverks och inrättningars forsknings- och utvecklingsverksamhet samt samordning av statistik som produceras av dessa,

7)

publicering av social- och hälsovårdspolitiska översikter och undersökningar,

8)

information och utbildning som gäller forsknings- och utvecklingsverksamhet samt

9)

internationellt samarbete som hör till avdelningens verksamhetsområde.

Byrån för internationella ärenden

9 §

Byrån för internationella ärenden handlägger ärenden som angår samordning av skötseln av de internationella ärenden som ankommer på ministeriet.

Ministeriets tjänstemän

10 §

Vid ministeriet finns en kanslichef, en avdelningschef för administrativa avdelningen, en avdelningschef för försäkringsavdelningen, en avdelningschef för avdelningen för social- och hälsovårdstjänster, en avdelningschef för avdelningen för förebyggande social- och hälsovårdspolitik och en avdelningschef för utvecklingsavdelningen, biträdande avdelningschefer, en jämställdhetsombudsman, en utlänningsombudsman, regeringsråd som byråchefer, byråchefer, konsultativa tjänstemän samt äldre och yngre regeringssekreterare.

Som chef för en i arbetsordningen nämnd byrå eller någon annan bestående verksamhetsenhet fungerar av ministern till uppgiften för-ordnad biträdande avdelningschef, byråchef, regeringsråd som byråchef eller någon annan tjänsteman med högre högskoleexamen.

Vid ministeriet finns dessutom andra ordinarie tjänstemän. Vid ministeriet kan också anställas tillfälliga tjänstemän och personal i arbetsavtalsförhållande.

Avdelningschefen för administrativa avdelningen och de biträdande avdelningschefer som avlagt juris kandidatexamen har titeln regeringsråd. Avdelningscheferna för försäkringsavdelningen och avdelningen för social- och hälsovårdstjänster har titeln överdirektör.

11 §

Om placering av ministeriets gemensamma tjänster samt tillfällig personal och personal i arbetsavtalsförhållande vid avdelningarna bestämmer ministern.

Behörighetsvillkor för tjänsterna

12 §

Utöver vad som i reglementet för statsrådet (995/43) stadgas om behörighetsvillkoren för kanslichefer, avdelningschefer, biträdande avdelningschefer, byråchefer, regeringsråd, konsultativa tjänstemän och regeringssekreterare fordras

1)

av kanslichefen god förtrogenhet med social- och hälsovårdspolitiken,

2)

av avdelningschefen vid administrativa avdelningen vad som i reglementet för statsrådet stadgas om behörighetsvillkoren för regeringsråd, samt god förtrogenhet med den offentliga förvaltningen,

3)

av avdelningschefen vid försäkringsavdelningen tillräcklig matematisk utbildning och förtrogenhet med försäkringsmatematik,

4)

av andra avdelningschefer god förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde,

5)

av biträdande avdelningschefer vid avdelningen för social- och hälsovårdstjänster förtrogenhet med sina verksamhetsområden samt av andra biträdande avdelningschefer förtrogenhet med avdelningens verksamhetsområde,

6)

av regeringsråd som byråchef vad som i reglementet för statsrådet stadgas om behörighetsvillkoren för regeringsråd,

7)

av chefen för administrativa avdelningens ekonomibyrå förtrogenhet med ekonomisk planering samt med statens betalningsrörelse och bokföring,

8)

av chefen för byrån för internationella ärenden förtrogenhet med internationella uppgifter och sådan språkkunskap som tjänsten kräver,

9)

av lagstifningsråd juris kandidatexamen samt sådan förmåga att forska och planera som behövs i lagberedningsarbete,

10)

av försäkringsöverinspektör lämplig högskoleexamen samt förtrogenhet med försäkringsverksamhet och dessutom antingen med försäkringsmatematik eller med redovisning och revision,

11)

av speacialforskare och forskare lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med forskning samt av en av specialforskarna lämplig högre högskoleexamen och god förtrogenhet med automatisk databehandling,

12)

av överläkaren att han är legitemerad läkare eller tandläkare och förtrogen med administrativa uppgifter,

13)

av överinspektörer och föredragande lämplig högre högskoleexamen samt av den överinspektör som huvudsakligen sköter internationella ärenden helt tillfredsställande förmåga att muntligt och skriftligt använda engelska, tyska, franska eller ryska,

14)

av övermatematikern och matematikern filosofie kandidatexamen, som avlagts enligt utbildningsprogrammet för matematik eller med högsta vitsord i matematik,

15)

av ekonomisekreteraren och planeringssekreterarna lämplig högre högskoleexamen eller ekonomexamen enligt de stadganden som gällde innan förordningen om examina i ekonomiska vetenskaper (402/77) trädde i kraft samt förtrogenhet med ekonomisk planering,

16)

av utbildningschefen lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med personalutbildning,

17)

av informationschefen lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med informationsverksamhet,

18)

av planerare lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med planeringsuppgifter,

19)

av informatikern lämplig högre högskoleexamen och förtrogenhet med informationstjänst,

20)

av bibliotekarien högre högskoleexamen och facklig biblioteksexamen eller motsvarande examen eller utbildning samt

21)

av inspektör lämplig högre högskoleexamen eller sådan ekonomexamen som avses i 15 punkten.

Om behörighetsvillkoren för jämställdhetsombudsmannen och den övriga personalen vid jämställdhetsombudsmannens byrå samt för utlänningsombudsmannen stadgas särskilt.

Besättande av tjänster och uppgifter

13 §

Om utnämning av kanslichefen, avdelningschefer, biträdande avdelningschefer, regeringsråd som byråchefer, byråchefer, regeringsråd, lagstiftningsråd och regeringssekreterare stadgas i reglementet för statsrådet.

En konsultativ tjänsteman utnämns av statsrådet.

Om utnämning respektive anställning av jämställdhetsombudsmannen, den övriga personalen vid jämställdhetsombudsmannens byrå samt utnämning av utlänningsombudsmannen stadgas särskilt.

Övriga tjänstemän utnämns eller anställs av ministeriet.

14 §

Ministern utnämner eller anställer sådan i 13 § 4 mom. avsedd tjänsteman som avlönas minst enligt löneklassen A 20 eller avtalslöneklassen S 20. Övriga tjänstemän utnämns eller anställs av avdelningschefen för administrativa avdelningen.

15 §

Personalen i arbetsavtalsförhållande anställs av kanslichefen.

Tjänstledighet

16 §

Tjänstledighet som en tjänsteman enligt lag eller tjänstekollektivavtal har rätt till samt motsvarande befrielse för personal i arbetsavtalsförhållande beviljas av den tjänsteman med högre högskoleexamen som ministern har förordnat till uppgiften.

Annan än i 1 mom. avsedd tjänstledighet eller befrielse beviljas:

1)

en tjänsteman som utnämns av republikens president, för högst ett år av ministern och för en tid som överskrider ett år av statsrådet,

2)

en tjänsteman som utnämns av statsrådet eller ministern, för högst ett år av avdelningschefen för administrativa avdelningen och för en tid som överskrider ett år av kanslichefen,

3)

en tjänsteman som utnämns av avdelningschefen för administrativa avdelningen, av avdelningschefen för administrativa avdelningen samt

4)

en tillfällig tjänsteman och personal i arbetsavtalsförhållande av den som har anställt dem.

17 §

Beslut om anställning av någon att sköta en ledig tjänst interimistiskt och om skötseln av en tjänst under tiden för tjänstledighet fattas

1)

i fråga om tjänsteman som utnämns av republikens president, för högst ett år av ministern och för en tid som överskrider ett år av statsrådet,

2)

i fråga om tjänsteman som utnämns av statsrådet eller ministern av ministern samt

3)

i fråga om tjänsteman som utnämns av avdelningschefen för administrativa avdelningen, av avdelningschefen för administrativa avdelningen.

Tjänstemännens uppgifter

18 §

Kanslichefen skall såsom ministerns närmaste medhjälpare samordna funktionerna mellan ministeriets olika avdelningar och andra verksamhetsenheter samt delta i planering, verk-ställighet och övervakning av vittsyftande eller annars viktiga ärenden. Dessutom skall kanslichefen, om inte annat följer av denna förordning, utföra de allmänna uppgifter som stadgas i reglementet för statsrådet. Kanslichefen handlägger även ärenden som ministern på grund av deras art har ålagt honom.

19 §

En avdelningschef skall, om inte annat följer av vad som stadgas nedan,

1)

leda avdelningens verksamhet och se till att uppgifterna fullgörs effektivt,

2)

följa förvaltningen och förhållandenas utveckling inom avdelningens verksamhetsområde samt ta behövliga initiativ till lagstiftnings- och andra reformer,

3)

på föredragning avgöra de ärenden som åligger honom,

4)

dra försorg om en ändamålsenlig och ekonomiskt tillfredsställande planering inom avdelningens verksamhetsområde,

5)

se till att de tjänstemän som arbetar vid eller lyder under avdelningen får behövlig kompletterande utbildning eller annan träning för sina uppgifter,

6)

se till att behövlig kontakt hålls med statliga och kommunala myndigheter och med privata organisationer samt

7)

övervaka ministeriet underställda inrättningars och myndigheters verksamhet inom avdelningens område.

20 §

En biträdande avdelningschef skall

1)

såsom avdelningschefens medhjälpare leda avdelningens verksamhet samt

2)

handlägga de ärenden som hör till avdelningen och som enligt arbetsordningen åligger biträdande avdelningschefen eller som avdelningschefen har uppdragit åt honom.

21 §

Om uppgifter för chefen för en byrå gäller i tillämpliga delar vad som ovan stadgas om avdelningschefens uppgifter.

22 §

Om uppgifterna för avdelningar och andra verksamhetsenheter samt tjänstemännen och om arbetsfördelningen mellan dem bestäms närmare i ministeriets arbetsordning. I arbetsordningen bestäms även vilka tjänstemän som är direkt underställda kanslichefen utan att höra till någon avdelning. En avdelnings inre arbetsfördelning bestäms närmare i avdelningens arbetsordning, i vilken bestäms även vilka tjänstemän vid avdelningarna som är direkt underställda avdelningschefen utan att höra till någon byrå.

Arbetsordningen fastställs av ministern. En avdelnings arbetsordning fastställs av avdelningschefen.

23 §

Om det är oklart på vem handläggningen av ett ärende ankommer, avgörs frågan av chefen för verksamhetsenheten samt i förhållandet mellan avdelningarna av kanslichefen, om inte ministern bestämmer därom.

Oberoende av fastställd arbetsfördelning är varje tjänsteman skyldig att vid behov utföra de uppgifter som ministern, kanslichefen eller chefen för hans verksamhetsenhet ålägger honom.

24 §

Vid förhinder för kanslichefen är den avdelningschef som ministern förordnar ställföreträdare.

Vid förhinder för en avdelningschef är hans ställföreträdare en av honom förordnad biträdande avdelningschef eller av avdelningschefen förordnad annan tjänsteman med högre högskoleexamen vid avdelningen.

I andra fall än de som avses i 1 och 2 mom. bestämmer avdelningschefen hur uppgifterna skall skötas när en tjänsteman har förhinder.

Avgörande av ärenden

25 §

Om inte annat följer av denna förordning avgör kanslichefen, utöver de ärenden som nämns i 35 § reglementet för statsrådet, ärenden som angår

1)

förordnande om tjänsteresor med anledning av internationellt samarbete samt

2)

bisysslotillstånd.

26 §

Avdelningscheferna, de biträdande avdelningscheferna och cheferna för byråer samt övriga tjänstemän avgör de i denna förordning eller i med stöd av den utfärdade arbetsordning nämnda ärenden som hör till deras verksamhetsområde och som skall avgöras i ministeriet, om inte annat föranleds av 32 § reglementet för statsrådet eller ministern, kanslichefen eller avdelningschefen har förbehållit sig avgörandet.

27 §

En avdelningschef avgör ärenden som angår

1)

inhämtande av utlåtanden och avgivande av utlåtanden eller förklaringar till andra myndigheter, om det inte är fråga om utlåtande eller förklaring som gäller förslag till lag eller förordning eller som skall avges till republikens presidents kansli, högsta domstolen, högsta förvaltningsdomstolen, justitiekanslern i statsrådet eller riksdagens justitieombudsman, och som inte gäller ett ärende av mindre betydelse,

2)

avgivande av förklaring till beslut som han har fattat,

3)

förordnande om inrikes tjänsteresor för avdelningens tjänstemän,

4)

användning av medel som anslagits till avdelningens förfogande,

5)

fastställande av arvoden för sekreterarna i kommittéer inom avdelningens verksamhetsområde till den del saken inte hör till de ärenden som skall faställas av kommittén själv samt

6)

semesterordningen och semestrar för personalen vid avdelningen samt

7)

givande av tillstånd som avses i 20 § 2 mom. lagen om allmänna handlingars offentlighet (83/51).

28 §

En biträdande avdelningschef avgör ärenden som angår avgivande av utlåtanden i ärenden som hör till avdelningens verksamhetsområde, om de inte är av principiell eller vittsyftande betydelse och om inte annat stadgas i denna förordning.

29 §

Chefen för administrativa avdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 27 §, ärenden som angår

1)

utfärdande av bevis om uppsägning och tjänsteförhållandets avslutning,

2)

ärenden som gäller ålderstillägg, semesterersättningar samt övriga lönetillägg och tilläggsarvoden som grundar sig på tjänstekollektivavtal eller på stadganden om villkor i arbetsförhållande,

3)

registrering, arkivering, textbehandling och tryckning, när avdelningarna eller byråerna inte har anvisats medel för tryckning.

4)

de uppgifter som ankommer på ministeriet såsom räkenskapsverk,

5)

personaladministrativa uppgifter som ankommer på ministeriet enligt sjukförsäkringslagen (364/63) samt

6)

ärenden som nämns i 35 § 1 och 6-9 punkten reglementet för statsrådet.

30 §

Chefen för försäkringsavdelningen avgör, utöver de ärenden som nämns i 27 §, ärenden som angår

1)

grunderna för uträkningen av premier, återköpsvärden och fribrev i fråga om annan försäkring än trafikförsäkring och lagstadgad olycksfallsförsäkring,

2)

uträkning av ansvarsskuld,

3)

grunder som avses i 13 kap. 3 § lagen om försäkringsbolag (1062/79) och i 18 § lagen om utländska försäkringsbolag i Finland (635/89),

4)

uträkningsgrunder enligt lagen om understödskassor (471/42),

5)

uträkning av pensionsstiftelsers pensionsansvar,

6)

försäkringsteknisk undersökning av understödskassor och pensionsstiftelser,

7)

arbetslöshetskassornas statsandel, fastställande av medlemsavgifter för arbetslöshetskassorna och arbetslöshetskassornas stadgar samt utlåtanden om utbildnings- och avgångsbidragsfondens beslut,

8)

jämkning av arbetslöshetskassornas medlemsavgifter,

9)

meddelande av föreskrifter och anvisningar i samband med tillsyn över försäkringsanstalter och pensionsstiftelser,

10)

försäkringsstatistik,

11)

fastställande av grunderna för den avgift som avses i 12 kap. 9 § lagen om försäkringsföreningar (1250/87),

12)

tillämpning av internationella avtal om social trygghet till den del det gäller socialförsäkring och frågan om vilket avtalsslutande lands lagstifning som skall tillämpas,

13)

försäkringsvillkoren för arbetspensions- och olycksfallsförsäkring,

14)

uträkningsgrunder som avses i 61 § sjukförsäkringslagen,

15)

godkännande av att lagen om sjömanspensioner (72/56) tillämpas på arbetstagare vid utländska företag.

16)

försäkringsbolagens bolagsordningar, försäkringsföreningars, understödskassors och pensionsstiftelsers stadgar samt instruktionen för försäkringsföreningsinspektionen,

17)

övervakning och inspektion av anstalter som nämns i 16 punkten samt bokslut, fusioner, upplösning, avslutande av verksamheten, överlåtelse av försäkringsstocken och överföring av ansvar som gäller dem, ändring av försäkringsbolags bolagsform, ombildning av försäkringsföreningar till ömsesidiga försäkringsbolag samt försäkringsföreningars rätt att bedriva annan personförsäkringsrörelse än liv- eller pensionsförsäkring,

18)

godkännande av sådan nedsättning av aktiekapital som avses i 4 kap. 3 § 2 mom. och 5 kap. 1 § 2 mom. lagen om försäkringsbolag samt godkännande av sådan nedsättning av garantikapitalet som avses i 4 kap. 10 § 2 mom. lagen om försäkringsföreningar,

19)

beviljande av dispens från behörighetsvillkoren för medlemmar i ett försäkringsbolags förvaltningsråd och styrelse, verkställande direktören, revisorerna och likvidatorerna och för försäkringsföreningars revisorer samt fast-ställande av beslut om val av försäkringsföreningsinspektionens inspektionsdirektör och inspektörer samt godkännande av en generalagent för ett utländskt försäkringsbolag,

20)

försäkringsbolags och understödskassors säkerheter och täckning, säkerhet som krävs för penninglån som beviljas av en försäkringsförening samt försäkringsföreningarnas gemensamma ansvar,

21)

försäkringsbolags, försäkringsföreningars och pensionsstiftelsers rätt att äga aktier och andelar i ett annat företag,

22)

i 33 § lagen om pensionsstiftelser (469/55) nämnda åtgärder,

23)

försäkringsvillkoren i patientförsäkringar samt

24)

offentligheten beträffande handlingar som gäller i 16 punkten nämnda inrättningar.

31 §

Chefen för avdelningen för social- och hälsovårdstjänster avgör, utöver de ärenden som nämns i 27 §, ärenden som angår

1)

meddelande av anvisningar för ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,

2)

beviljande av tillstånd till industriell tillverkning av läkemedel och partihandel med dem samt

3)

ärenden som gäller befriande av en sådan lagringsskyldig som avses i lagen om obligatorisk upplagring av läkemedel (402/84) från upplagringsskyldigheten.

32 §

Chefen för avdelningen för förebyggande social- och hälsovårdspolitik avgör, utöver de ärenden som nämns i 27 §, ärenden som angår

1)

meddelande av anvisningar för ämbetsverk och inrättningar som lyder under avdelningen,

2)

utbetalning av och tillsyn över användningen av understöd som avses i 10 § lagen om nykterhetsarbete,

3)

på ministeriet ankommande tillsyn över försäljning av och reklam för alkoholdrycker på finska fartyg och tåg i trafik mellan Finland och utlandet,

4)

angivande av de fackpublikationer inom härbärgerings- och förplägnadsbranschen i vilka reklam för alkoholdrycker är tillåten,

5)

godkännande av att en fabrik som tillverkar alkoholdrycker och starksprit inleder driften samt av ansvarig föreståndare och ställföreträdare för denne samt

6)

godkännande av en inspektör vid alkoholbolaget att verka under tjänsteansvar.

33 §

Chefen för byrån för internationella ärenden avgör ärenden som angår sådana utredningar och utlåtanden om lagstiftningen, läget och praxis inom social- och hälsovården som behövs i internationellt samarbete.

34 §

I arbetsordningen kan bestämmas att de ärenden som nämns i 29-32 §§ avgörs av en biträdande avdelningschef, ett regeringsråd som byråchef, ett regeringsråd eller en konsultativ tjänsteman.

35 §

Utan hinder av vad som stadgas i 35 § reglementet för statsrådet och i denna förordning kan i redovisningsreglementet, som fastställs av finansministeriet, bestämmas om beställning av varor eller arbetsprestationer samt om reseförordnanden, godkännande av utgifter och utanordningar.

Särskilda stadganden

36 §

På samarbetet mellan ministeriet och dess personal skall tillämpas lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (651/88) och vad som bestäms i avtal som ingåtts med stöd av den.

37 §

Om inte annat stadgas i denna förordning eller särskilt, tillämpas reglementet för statsrådet.

Ikraftträdande

38 §

Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 1991.

Genom denna förordning upphävs förordningen den 17 augusti 1990 om social- och hälsovårdsministeriet (711/90).

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.

Helsingfors den 6 september 1991

Republikens President MAUNO KOIVISTOMinister Toimi Kankaanniemi

Top of page