s- och industriministeriets beslut om eldrivna hissar
- Type of statute
- Beslut
- Date of Issue
- Updated statute
- 1099/1988
Text of original statute
Amendments and corrections are made to the up-to-date statute, not to the statute’s original text. Corrections are also published in the PDF version of the statute in the Statute Book.
Handels- och industriministeriet har med stöd av 36 § elförordningen av den 14 december 1979 (925/79) beslutat:
Allmänt
1 §
För undvikande av fara för liv, hälsa och egendom, samt av störning, som användningen av hiss kan förorsaka, skall iakttagas vad i detta beslut föreskrivs om konstruktion och användning av hiss.
2 §
Med en hiss avses en eldriven lyftanordning, där lasten lyfts och sänks vertikalt med hjälp av en korg, som styrs av fasta gejder eller på annat sätt är fast styrd och som har fasta stannplan.
Föreskrifterna i detta beslut tillämpas, oberoende av lyfthöjden, på hissar, i vilka personbefordran är tillåten, samt sådana hissar med märklast överstigande tio kilogram, i vilka endast varubefordran är tillåten och vars lyfthöjd är mer än 2 m.
3 §
Föreskrifterna i detta beslut gäller inte
specialhissar och därmed jämförbara lyftanordningar, om vilka ett eget beslut givits med stöd av elförordningen,
sådana hissar för vilka föreskrifter givits med stöd av andra stadganden,
lyftanordningar vilka lastas och töms automatiskt och för vilka tillträde till korgen i tillräcklig mån förhindrats.
Schaktet
4 §
Hissens korg och motvikt samt till dessa hörande utrustning skall monteras i ett hisschakt som är omgärdat av väggar eller deras rörelsebana skall skyddas på annat av Elinspektionscentralen godkänt sätt.
Hisschaktet skall hålla den belastning hissen medför och till schaktets botten skall säkert tillträde vara anordnat.
5 §
I hisschaktet får endast utrustning som hör till en och samma hiss placeras och i hisschaktet får inte utrustning, som inte hör till hissen, placeras.
De inre ytorna av schaktväggarna skall vara jämna. Om korgen i en för personbefordran tillåten hiss inte är försedd med en dörr eller grind skall de inre väggytor i schaktet som vetter mot gång- och lastningsöppningarna i korgen, innefattat schaktdörrarnas inre ytor, vara jämna, hårda och glatta över hela det område korgen vertikalt rör sig på. I övriga hissar gäller inte denna föreskrift, om förskjutning av lasten så, att den skulle råka i kläm mellan korgtröskel och schaktvägg, på annat sätt förhindrats.
6 §
Schaktet skall dimensioneras så, att korgen och motvikten säkert kan stanna även då korgen passerar ändstannplanet.
7 §
Ventilationen av hisschaktet skall vara tillräcklig för de personer som använder hissen även i samband med driftstörningar.
8 §
Belysningen i schaktet skall vara tillräcklig.
Maskinrummet och övrigt maskineriutrymme
9 §
Hissens maskineri, linskivor samt övriga delar av maskineriet jämte till dessa hörande utrustning skall inrymmas i ett för dessa reserverat låsbart utrymme så att de lätt och på ett säkert sätt kan användas, underhållas, repareras och besiktigas.
10 §
De byggnadsdelar som uppbär hissens maskineri, linskivor, gejder, manövercentral eller motsvarande delar skall dimensioneras så att de är tillräckligt kraftiga och så att de inte ger upphov till brandfara eller annan fara.
11 §
I maskinrummet samt övrigt maskineriutrymme skall anordnas ventilation och uppvärmning som är nödvändig för hissens drift och underhåll.
12 §
Belysningen skall vara tillräcklig i maskinrummet, linskiverummet och andra motsvarande utrymmen samt i tillträdesvägarna till dessa.
Schaktdörrarna
13 §
Gång- och lastningsöppningarna i schaktet skall förses med tillräckligt kraftiga dörrar, som är lämpade för användningen av hissen.
14 §
Stängningskraften och rörelseenergin hos en dörr som sluter sig skall vara så liten och automatdörrar förses med sådan skyddsutrustning, att dörrens rörelse inte orsakar fara.
15 §
I schaktdörren eller dess närhet skall finnas nödvändig indikering över korgens läge och rörelse.
16 §
Schaktdörren skall vara försedd med en anordning, som förhindrar start av hissen samt annan än i 2 mom. avsedd rörelse, då dörren är öppen samt med lås, som förhindrar att dörren öppnas, då korgen inte befinner sig intill dörren.
Korgen får röra sig med låg hastighet, då schaktdörren är öppen, i närheten av ifrågavarande stannplan.
Korgen och motvikten
17 §
Hissen skall vara försedd med en kraftig korg som även med tanke på underhållet är säker. Dess tak, golv och väggar skall vara slutna med undantag av i 2 mom. angivna öppningar.
Korgen får vara försedd med gång- och lastningsöppningar samt öppningar som behövs för underhåll och ventilation. Öppningarna skall skyddas så att de inte orsakar fara. Om hissens märkhastighet överstiger 1 m/s, skall gång- och lastningsöppningarna i för personbefordran tillåten hiss vara försedda med dörr och i övriga hissar med dörr eller grind.
18 §
Förhållandet mellan golvarealen i och märklasten för hisskorgen i en för personbefordran tillåten hiss skall med undantag av i 2 mom. angivna avvikelser vara sådant, att på grundval av korgens dimensionering en överbelastning av hissen i normal drift blir osannolik. I korgen skall dock tillräckligt utrymme per person finnas.
Om det på grundval av hissens konstruktion eller driftförhållandena är osannolikt att den blir överbelastad, får korgens golvareal vara större än dimensioneringen enligt 1 mom. skulle förutsätta, om inte en överbelastning kan ge upphov till att hissen försätts i okontrollerad rörelse. I för personbefordran tillåten hiss skall märklasten härvid dock vara minst 200 kg för var kvadratmeter av korgens golvareal, samt hissens märkhastighet högst 1 m/s.
19 §
I korgen skall även vid driftstörningar finnas tillräcklig ventilation och belysning.
20 §
Den motvikt som används för utbalansering av korgen eller lasten skall fästas tillförlitligt vid sina bärorgan och att motvikten hålls ihop skall säkerställas.
Alarmering och räddning ur hissen
21 §
I en för personbefordran tillåten hiss skall finnas en anordning, med vilken ett effektivt alarm kan ges.
22 §
En för personbefordran tillåten hiss skall till sin konstruktion och sin utrustning vara sådan, att passagerarna kan räddas på ett säkert sätt ur en hiss, som på grund av driftstörning stannat mellan våningarna.
Bärorganen, balanslinorna, fångapparaten och hastighetsbegränsaren
23 §
De linor och kedjor som bär upp korgen och motvikten skall till konstruktion, material och installationssätt vara lämpade för användning i samband med hissen och vara tillräckligt kraftiga. I en för personbefordran tillåten drivskivehiss skall finnas minst tre och i övriga hissar två separat fästa bärorgan.
24 §
En tillräcklig friktion skall finnas mellan drivskivan och bärlinorna i drivskivehissen för undvikande av att linorna slirar på ett okontrollerat sätt.
För utbalansering av linornas vikt skall tillförlitligt fästa och med spännvikter försedda balanslinor finnas, om hissens märkhastighet överstiger 2,5 m/s. Om man i långsammare hissar använder balanslinor eller -kedjor, skall de fästas och vid behov styras på ett tillförlitligt sätt.
25 §
En korg som en person kan stiga in i och vars bärorgan består av linor eller kedjor skall förses med en tillförlitlig fångapparat. Fångapparaten skall dimensioneras så att den förmår stanna upp hisskorgen med märklast i det fall att bärorganen brister. Motvikten får vara försedd med fångapparat, om särskilt skäl för detta föreligger. Passagerarna får inte åsamkas fara som en följd av att fångapparaten fungerar.
Utlösning av fångapparaten skall ske med hastighetsbegränsare eller på annat lika tillförlitligt sätt innan hissens hastighet i farlig utsträckning överstiger märkhastigheten.
26 §
Då korgen direkt uppbärs av en hydraulisk cylinder, skruv, gängstång eller motsvarande maskindel, skall fri nedstörtning av korgen vara förhindrad om maskineriet eller hydraulsystemet går sönder.
En hydraulisk hiss skall vara försedd med skyddsutrustning, som vid oljeläckare förhindrar att den med hydraulisk cylinder direkt eller indirekt uppburna korgen sjunker ned utanför stannområdet för våningsplanet, då schaktdörren är öppen.
Gejderna, buffertarna och övervakning av hissens rörelse
27 §
Både korgen och motvikten skall var för sig styras med minst två gejder av stål. Gejderna och deras infästningsdon skall motstå påfrestningen av de krafter som användningen av hissen och fångningen av den medför.
28 §
Rörelsebanan för hisskorgen och motvikten skall nedtill begränsas med buffertar. Rörelsebanan för en annan hiss än drivskivehissen skall även upptill begränsas med buffert eller på annat tillförlitligt sätt. I en för personbefordran tillåten hiss och i övriga hissar med en märkhastighet som överstig 1 m/s skall bufferten vara fjädrande.
29 §
Maskineriet skall stanna, om korgen passerar förbi ändstannplanet.
Drift av maskineriet skall vara förhindrad, om korgen eller motvikten inte försätts i rörelse eller fastnar under driften.
Avståndet mellan korgen, motvikten och schaktväggarna
30 §
Avståndet mellan korgen och motvikten sinsemellan och till schaktväggarna skall vara sådant, att kollisionsfara inte föreligger. Springorna mellan schaktväggen och kanterna för gång- och lastningsöppningarna i korgen får inte orsaka fara.
Maskineriet
31 §
Varje hiss skall ha minst ett tillräckligt kraftigt maskineri, vilket på avsett vis förmår försätta korgen i rörelse, upprätthålla rörelsen med en säker hastighet som är beroende av maskineriets uppbyggnad samt stanna korgen.
32 §
Ett sådant maskineri där rörelsen från drivmotorn överförs till bärorganen på mekanisk väg, skall vara försett med elektromekanisk broms. Stannandet av maskineriet skall säkerställas även på elektrisk väg.
33 §
Den hydrauliska hissens kolv får lyfta korgen, antingen direkt eller med hjälp av bärorgan enligt 23 §. Vid dimensioneringen av cylindern och kolven skall förutom av hissen som sådan förorsakade belastningar dessutom tas i beaktande faran för knäckning samt oljetrycket.
Cylindern skall kopplas till maskineriet med rör eller slangar, vilka besitter tillräcklig säkerhet i relation till oljetrycket under driften.
Maskineriet för en hydraulisk hiss skall stannas tillförlitligt och det skall för ändamålet vara försett med manöver- och skyddsutrustning.
34 §
Hissmaskineriet med tillhörande utrustning får inte orsaka fara och det skall skyddas mot skada som kan åsamkas av utomstående faktorer.
Elinstallationen och -materielen
35 §
Elinstallationen samt -materielen för hissen skall i tillämpliga delar uppfylla handels- och industriministeriets beslut angående elsäkerhetsföreskrifter (205/74).
Manövreringen av hissen och skydd för elektriska fel
36 §
Hissen skall vara försedd med manöverorgan, varmed säker drift och säkert underhåll uppnås. Manövreringen skall fungera elektriskt.
Manövreringen av hissen skall vara sådan, att ett allmänt förekommande elektriskt fel inte i sig kan orsaka en farlig felaktig funktion av hissen.
Märkningarna, anvisningarna och scheman
37 §
Hissen skall vara försedd med märkningar, anvisningar och varningar som behövs för en säker drift och ett säkert underhåll av den.
I hissmaskinrummet skall för säkerställande av driftsäkerheten finnas nödvändiga kretsscheman och anvisningar.
Godkännande av hissens utrustning
38 §
Föreskriftsenligheten och beständigheten av den elutrustning och ur säkerhetssynpunkt övrig viktig utrustning som används i hissen skall säkerställas innan de tas i bruk.
Olika bestämmelser
39 §
Elinspektionscentralen har rätt att enligt prövning medgiva avvikelser från föreskrifterna i detta beslut under sådana förutsättningar som anses nödvändiga, om avsedd säkerhet kan uppnås på annat sätt.
40 §
Elinspektionscentralen utfärdar kompletterande anvisningar om tillämpningen av detta beslut.
41 §
Ändring av Elinspektionscentralens beslut i ett ärende som gäller tillämpningen av detta beslut söks hos handels- och industriministeriet genom besvär med beaktande av vad i lagen om ändringssökande i förvaltningsärenden (154/50) är stadgat. Elinspektionscentralens beslut skall dock följas, om handels- och industriministeriet inte annorlunda bestämmer.
42 §
Detta beslut träder i kraft den 1 januari 1990. Beslutet tillämpas på hissar för vilka leveransavtal träffats efter det datum då beslutet trädde i kraft.
Hissar som godkänts innan detta beslut trätt i kraft eller byggts enligt tidigare gällande föreskrifter får också i fortsättningen användas i tidigare godkänd form. En förutsättning är att de inte orsakar uppenbar fara för liv, hälsa eller egendom och att de inte oskäligen stör sin omgivning. I fråga om hissar, som byggts innan detta beslut trätt i kraft och som är placerade på annat ställe än i bostadshus eller trappuppgång med mindre än 3 bostäder, skall alarmanordningarna försättas i sådant skick som uppfyller föreskrifterna i detta beslut före utgången av år 1991.
Med detta beslut upphävs handels- och industriministeriets beslut av den 20 maj 1974 angående eldrivna hissar och med dem jämförbara transportörer (386/74) i den utsträckning nämnda beslut gäller hissar.
Helsingfors den 21 december 1988
handels- och industriminister Ilkka SuominenÖverinspektör Heikki Viitala