MAO:272/2025
- Keywords
- Osuuskunta Virtatiimi > Lapin hyvinvointialue, julkinen hankinta, kilpailuolosuhteiden hyödyntäminen, tarjouspyynnössä asetettujen edellytysten hyväksyttävyys
- Year of case
- 2025
- Date of Issue
- Register number
- 592/2024
Asian tausta
Lapin hyvinvointialue (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 14.8.2024 julkaistulla ja 26.8.2024 korjatulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta siivouspalvelun hankinnasta kahden vuoden sopimuskaudelle ja kahdelle yhden vuoden optiokaudelle.
Lapin hyvinvointialueen hallintojohtaja on 4.10.2024 tekemällään päätöksellä pykälä 74/2024 sulkenut Osuuskunta Virtatiimin tarjouksen tarjouskilpailusta osien 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2 osalta.
Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on 13.11.2024 tekemällään hankintapäätöksellä § 499 muun ohella valinnut palveluntuottajiksi SOL Palvelut Oy:n hankinnan osiin 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja Coor Service Management Oy:n hankinnan osaan 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 1.500.000 euroa, josta valituksenalaisten osien osuus on ollut noin 65.000 euroa. Hankintayksikön ilmoituksen mukaan hankinta on ollut osa siivouspalveluiden hankintakokonaisuutta, jonka ennakoitu kokonaisarvo on ollut yli 3.000.000 euroa.
Hankintasopimuksia ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu edellä mainittuja hankinnan osia koskien.
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
Osuuskunta Virtatiimin on katsottava vaatineen, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä hankinnan osia 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2 koskevilta osin.
Perustelut
Hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti, kun se on sulkenut valittajan tarjouksen tarjouskilpailusta.
Nykyiselle palveluntuottajalle, eli valittajalle, ei ole ilmoitettu tarjouskilpailun ajankohdasta, minkä vuoksi valittaja ei ole osallistunut tarjouspyyntöasiakirjoissa pakolliseksi määriteltyyn tutustumiskäyntiin 4.9.2024. Ilmoittautumisaika tutustumiseen on ollut liian lyhyt. Uusi palveluntuottaja on lisäksi ilmoitettu valittajalle jo ennen kuin tarjouskilpailu on päättynyt.
Valittaja on tuottanut siivouspalvelua niissä kohteissa, joihin sen tarjous on kohdistettu. Simon toimintakeskuksessa valittaja on tuottanut siivouspalvelua elokuusta 2020 alkaen ja Simon perhe- ja sosiaalipalvelujen tiloissa joulukuusta 2020. Tilojen siivous on suunniteltu muun muassa hankintayksikön työntekijöiden kanssa. Lohipirtin asumisyksikkö ja ensihoidon tilat ovat tulleet valittajan siivouskohteiksi vuonna 2024. Valittaja on osallistunut kohteiden tutustumiskäynteihin marraskuussa 2023.
Vastine
Vaatimukset
Lapin hyvinvointialue on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 330 eurolla.
Perustelut
Hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassa virheellisesti sulkiessaan valittajan tarjouskilpailusta. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu jokaisen osa-alueen osalta, että tutustumiskäynnille osallistuminen on välttämätöntä, jotta tarjous voidaan hyväksyä. Koska valittaja ei ole osallistunut tutustumiskäynnille, ei hankintayksiköllä ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin sulkea valittajan tarjous tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.
Hankintasäännöksissä ei ole määräyksiä siitä, millaisella aikataululla tai minkä pituisella ilmoittautumisajalla mahdollinen tutustuminen on järjestettävä, jos tarjouksen tekeminen sitä edellyttää. Tarjouskilpailun aikataulutukseen liittyvät kysymykset jäävät siten hankintayksikön harkintavaltaan. Ilmoittautumisaika tutustumiskäynnille on ollut kohtuullinen ja tarjouksen vastaanottamisen määräajoissa on otettu riittävällä tavalla huomioon se, että tarjouksen tekeminen on edellyttänyt toteutuspaikkaan tutustumista. Tarjousaika on ylittänyt merkittävästi hankintasäännösten mukaiset vähimmäismääräajat.
Hankintayksikkö ei ole ollut velvollinen informoimaan erikseen potentiaalisia tarjoajia tai nykyisiä palveluntuottajia tarjouskilpailun käynnistymisestä tai siihen liittyvistä määräajoista. Tarjouskilpailuun osallistuminen ja siihen liittyvien määräaikojen noudattaminen on ollut tarjoajan vastuulla. Tarjoajilla on ollut mahdollisuus löytää hankintailmoitus ja reagoida tarjouspyyntöön. Ilmoittautuminen tutustumiskäynnille on ollut mahdollista sekä puhelimitse että sähköpostitse.
Tutustumiskäynteihin on varattu aikaa kaksi viikkoa, jolloin tarjoajien mahdollisille kysymyksille, niihin vastaamiselle ja tarjousten laatimiselle on jäänyt aikaa kolme viikkoa. Tutustumiskäynneille ilmoittautumiselle varattua määräaikaa ei hankinnan laajuus ja siihen liittyvän dokumentaation määrä ja tarkkuus huomioon ottaen olisi ollut mahdollista pidentää ilman tarjousajan vastaavaa pidentämistä. Määräajan ei voida katsoa olleen myöskään liian lyhyt suhteessa hankintamenettelyn muihin vaiheisiin.
Valittajan väite siitä, että hankintayksikkö olisi ilmoittanut sille uuden palveluntuottajan valinnasta ennen tarjousajan päättymistä, on perusteeton. Hankintayksiköllä on käytössään kilpailutusjärjestelmä, joka ei mahdollista tarjousten tarkastelua ennen niiden jättämiselle varatun määräajan päättymistä. Hankintayksikön edustaja on ollut yhteydessä valittajaan nyt kyseessä olevaan hankintamenettelyyn liittymättömässä asiassa sen vuoksi, että valittaja on tuolloin ollut hankintayksikön palveluntuottaja. Samalla on tullut esille käsitys palveluntuottajan vaihtumisesta perustuen siihen, että valittaja ei ole osallistunut tutustumiskierrokselle, eikä siten ole voinut tulla kilpailutuksen perusteella valituksi palveluntuottajaksi.
Vastaselitys
Valittaja on esittänyt, että paikallistoimijoita on yleensä pyydetty osallistumaan kilpailutukseen, mutta tässä kilpailutuksessa osallistujia on vaadittu tutustumaan kohteisiin määrättynä aikana. Ilmoittautumisen määräaika tutustumiseen on ollut vain kahdeksan päivää hankintailmoituksen julkaisemisesta. Valittaja on tuntenut kohteet perusteellisesti.
Valittaja on saanut ensimmäisen hankintaan liittyvän puhelun 4.9.2024. Valittajalle on tuolloin kerrottu, että hankintayksikön siivouspäällikkö on pyytänyt ilmoittamaan, että valittaja ei enää jatka siivouspalvelun palveluntarjoajana ja että uudeksi siivoustoimijaksi tulee 1.1.2025 alkaen tietty nimeltä mainittu yritys.
Kuultavien lausunnot
SOL Palvelut Oy ja Coor Service Management Oy ovat ilmoittaneet, että ne eivät anna asiassa lausuntoa.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Perustelut
Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet
Asiassa on valittajan esittämän perusteella kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti asettaessaan tarjouspyyntöasiakirjoissa pakollisen vaatimuksen tutustumiskäynteihin osallistumisesta kahdeksan päivän pituisella ilmoittautumisajalla, ja sulkiessaan valittajan tarjouksen tarjouskilpailusta sillä perusteella, että valittaja ei ole osallistunut kyseisiin tutustumiskäynteihin.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen. Mainitun pykälän 3 momentin mukaan hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin.
Hankintalain 2 §:n 3 momentin esitöiden (HE 108/2016 vp s. 73) mukaan pykälässä asetetaan suosituksenluonteinen säännös hankintamenettelyn järjestämisestä siten, että pienet ja keskisuuret toimittajat pääsevät tasapuolisesti muiden toimittajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin. Säännöksen kautta hankintayksiköitä kannustetaan kiinnittämään erityistä huomiota hankintamenettelyssä asetettujen vaatimusten vaikutuksiin pieniin yrityksiin.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin esitöiden (HE 108/2016 vp s. 74) mukaan yhdenvertaisen ja syrjimättömän kohtelun periaate on pysynyt samansisältöisenä kuin aiemmassa laissa, jonka asiaa koskeneen 2 §:n 1 momentin esitöiden (HE 50/2006 vp s. 47) mukaan yhdenvertainen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että tarjousmenettelyn kaikissa vaiheissa ehdokkaita ja tarjoajia kohdellaan samalla tavalla riippumatta sellaisista tekijöistä, jotka eivät liity hankinnan toteuttamiseen. Tällaisia tekijöitä ovat erityisesti ehdokkaiden tai tarjoajien kansallisuus taikka sijoittautuminen johonkin jäsenvaltioon tai alueelle. Syrjimätön kohtelu edellyttää siten myös, että eri paikkakunnilta olevia ehdokkaita tai tarjoajia kohdellaan samalla tavoin kuin esimerkiksi oman kunnan yrityksiä. Hankintamenettelyä koskevia periaatteita tulee noudattaa kaikissa hankintamenettelyn vaiheissa. Siten esimerkiksi tarjouspyyntöä ei saa laatia siten, että hankinnan kohteen määrittely asettaa tarjoajat epätasa-arvoiseen asemaan.
Hankintalain 56 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettelyn määräaikoja asetettaessa on otettava huomioon hankinnan laatu ja monitahoisuus sekä tarjousten laatimisen ja toimittamisen vaatima aika. Jos tarjousten tekeminen edellyttää toteutuspaikkaan tutustumista tai hankinta-asiakirjoja tukevien asiakirjojen tarkastelua paikalla, tarjousten vastaanottamisen määräajat on asetettava siten, että kaikki toimittajat saavat tarjousten laatimiseksi tarvitsemansa tiedot. Tällöin tarjousaikojen on oltava pidempiä kuin 2 — 4 momentissa säädetyt vähimmäismääräajat. Pykälän 2 momentin mukaan avoimessa menettelyssä tarjousajan on oltava vähintään 35 päivää siitä päivästä, jona hankintailmoitus on lähetetty julkaistavaksi. Pykälän 3 momentin mukaan edellä 2 momentissa tarkoitettua avoimen menettelyn tarjousten jättämisen määräaikaa voidaan lyhentää viidellä päivällä, jos hankintayksikkö hyväksyy tarjousten jättämisen sähköisessä muodossa hankintalain 62 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla.
Hankintalain 56 §:n 1 momentin esitöiden (HE 108/2016 vp s. 153) mukaan pykälän 2 — 4 momentissa säädetyt vähimmäismääräajat asettaisivat ainoastaan ehdottoman minimin, eivätkä niiden mukaiset tarjousten tai osallistumishakemusten määräajat ole riittävän pitkiä kaikissa hankinnoissa.
Hankintalain 58 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikön on toimitettava julkaistavaksi hankintailmoitus EU-kynnysarvot ylittävästä hankinnasta. Pykälän 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi toimittaa julkaistavaksi ennakkoilmoituksen 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta hankinnasta. Pykälän 4 momentin mukaan avoimessa menettelyssä hankintailmoitus toimii pyyntönä lähettää tarjous ilmoituksessa ja muissa hankinta-asiakirjoissa määritellyllä tavalla.
Hankintamenettely keskeisiltä osin
Tarjouspyynnöllä on pyydetty tarjouksia siivouspalvelusta. Hankinta on jaettu 34 osaan. Tarjouspyynnön perusteella osiin on voinut sisältyä useita siivouskohteita ja tarjoaja on voinut jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osaan.
Hankintailmoitus on julkaistu 14.8.2024. Hankinnasta on julkaistu 26.8.2024 korjausilmoitus, jolla on korjattu tarjousasiakirjojen kirjoitusvirheitä ja ajantasaistettu joitakin tarjouspyynnön liitteitä. Alla mainittua kohtaa ei ole korjausilmoituksella muutettu.
Hankintailmoituksen kohdan 2.1.4 ”Yleistä tietoa” mukaan
”Hankittavien siivouspalveluiden kohteisiin toteutetaan tutustumiskäynnit. Tarjoajien on osallistuttava kohteissa toteutettaviin tutustumiskäynteihin tullakseen valituksi palveluntuottajaksi kohteisiin, joihin tämä aikoo jättää tarjouksen. Määräaika tutustumiskäynteihin ilmoittautumiseen 22.8.2024, klo 14:00 mennessä. Tutustumiskäynnit järjestetään viikoilla 35 ja 36.”
Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohde” alakohdassa ”Hankintaa tai osaa koskevat lisätiedot” on todettu samansisältöisesti.
Edellä mainituissa hankintailmoituksen kohdassa ja tarjouspyynnön alakohdassa on ilmoitettu yhteystietoina tutustumiskäyntien tarkempiin aikatauluihin ja ilmoittautumiseen liittyen palvelusuunnittelijan nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on esitetty jokaisen hankinnan osan vähimmäisvaatimuksena, että tarjoaja on osallistunut hankinnan osan kohteisiin järjestettyihin tutustumiskäynteihin. Kohdan mukaan tutustumiskäynnille osallistuminen on välttämätöntä, jotta tarjous voidaan hyväksyä.
Valittaja on jättänyt tarjouksen neljään osaan. Valittaja on tarjouksessaan vastannut ”Ei” tarjottuja osia koskeviin kohtiin ”Tarjoaja on osallistunut hankinnan osa-alueen kohteisiin järjestettyihin tutustumiskäynteihin. Tutustumiskäynnille osallistuminen on välttämätöntä, jotta tarjous voidaan hyväksyä”.
Hankintayksikön 4.10.2024 tekemän valittajan tarjouksen poissulkemista koskevan päätöksen mukaan valittaja tai sen edustaja ei ole tosiasiallisesti osallistunut tutustumiskäynneille. Päätöksen mukaan valittajan tarjous on suljettu hankintamenettelyn ulkopuolelle hankinnan osien 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2 koskevilta osin tarjouspyynnön ja tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomana.
Asian arviointi
Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksikölle ei ole asetettu velvollisuutta ilmoittaa erikseen nykyisille palveluntuottajille tarjouskilpailun ajankohdasta, tai velvollisuutta varmistaa, että hankintailmoitus on tosiasiallisesti tavoittanut niitä. Julkaistun EU-hankintailmoituksen perusteella potentiaalisten tarjoajien on ollut mahdollista saada tieto vireillä olevasta hankinnasta heti hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen ja hankintayksikkö on näin ollen tältä osin huolehtinut siitä, että kilpailuolosuhteet ovat hankintalain 2 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla tulleet hyödynnetyiksi. Todettu huomioon ottaen hankintayksikkö ei ole menetellyt virheellisesti sillä perusteella, että se ei ole ilmoittanut järjestettävästä tarjouskilpailusta erikseen valittajalle.
Hankintalain 56 §:ssä asetettujen vähimmäismääräaikojen tavoitteena on turvata ehdokkaille ja tarjoajille riittävä aika ilmoittautua tarjouskilpailuun, tutustua hankinta-asiakirjojen sisältöön sekä laatia osallistumishakemus tai tarjous. Hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti muutoin oikeus määritellä tarjousten tekemiselle varattava aika. Hankintayksikön on määräaikoja asettaessaan otettava huomioon hankinnan laatu ja monitahoisuus sekä tarjouksen laatimisen ja toimittamisen vaatima aika. Tarjousajan määrittämisessä on otettava huomioon myös tarjoukseen liittyvien todistusten ja selvitysten hankkimiseen tarvittava aika. Jos tarjousten tekeminen edellyttää hankinnan toteutuspaikkaan tutustumista tai hankinta-asiakirjoja tukevien asiakirjojen tarkastelua paikalla, on tämäkin otettava huomioon siten, että tarjousten tai osallistumishakemusten määräaika on pidempi kuin laissa asetetut vähimmäismääräajat (ks. myös Pekkala, Elise ym.: Hankintojen kilpailuttaminen ja sopimusehdot 2022, s. 354).
Hankintayksikkö on sinänsä hankintalain 56 §:n 1 momentin edellyttämällä tavalla asettanut vähimmäismääräaikaa pidemmän määräajan tarjousten jättämiselle.
Tutustumiskäynneille ilmoittautumisen määräajasta ei ole nimenomaisesti säädetty hankintalain
56 §:ssä, eikä hankintalaissa muutoinkaan. Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksikkö on tällaisia määräaikoja asettaessaan velvollinen toimimaan hankintalain 3 §:n edellyttämällä tavalla tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä avoimuuden ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
EU-hankintailmoituksessa 14.8.2024 on edellä todetusti asetettu määräajaksi tutustumiskäynteihin ilmoittautumiselle 22.8.2024 kello 14:00. Hankintailmoituksen julkaisemisen ja tutustumiskäynneille ilmoittautumisen viimeisen määräpäivän välille on siten jäänyt aikaa kahdeksan päivää.
Siivouskohteisiin paikan päällä tutustumista voidaan tässä hankinnassa pitää perusteltuna vaatimuksena, jolla hankintayksikkö on voinut varmistua siitä, että tarjoajilla on riittävä ymmärrys hankinnan kohteena olevien siivouspalvelujen toteutuspaikoista ja niiden ominaisuuksista. Tutustumiskäynneille osallistuminen on tarjouksen laatimisen kannalta tärkeää toisaalta myös tarjoajille tarjouksissa huomioon otettavien seikkojen selvittämiseksi.
Tutustumiskäynneille ilmoittautumiselle varattu kahdeksan päivää hankintailmoituksen julkaisemisesta on kuitenkin ollut huomattavasti lyhyempi aika kuin esimerkiksi tarjousten jättämiselle avoimessa menettelyssä hankintalain 56 §:n 2 momentissa säädetty 35 päivän ja hankintalain 56 §:n 3 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa 30 päivän vähimmäisaika hankintailmoituksen lähettämisestä julkaistavaksi. Hankinta on sisältänyt 34 osaa, jotka ovat sijainneet laajalla alueella. Myös hankintailmoitus on ollut laaja sisältäen 87 sivua. Koska hankinnan osan kohteisiin järjestettyihin tutustumiskäynteihin osallistuminen on ollut ehdoton edellytys tarjouksen hyväksymiselle, tarjoajien on tullut jo tutustumiskäynneille ilmoittautuessaan tietää, mihin hankinnan osiin ne mahdollisesti aikovat tehdä tarjouksensa. Tarjoajille on siten ollut tarpeen varata riittävä aika tutustumiskäynneille ilmoittautumiselle ja siinä yhteydessä mahdollisesti tarjottavien hankinnan osien valintaa koskevaan päätöksentekoon.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintailmoituksen läpikäyminen ja tutustuminen siinä esitettyihin siivouskohteiden tietoihin ovat edellä esitetyt seikat huomioon ottaen vaatineet tarjoajilta ajankäyttöä ja työtä, jota ei voida pitää vähäisenä. Tutustumiskäynneille ilmoittautumiseen varattu kahdeksan päivän määräaika hankintailmoituksen julkaisemisesta on siten ollut omiaan vaikeuttamaan erityisesti pienten, vähäiset henkilöstöresurssit omaavien yritysten osallistumista tarjouskilpailuun. Asiassa ei myöskään ole käynyt ilmi seikkoja, joiden perusteella näin lyhyen ilmoittautumisajan asettaminen olisi ollut välttämätöntä. Markkinaoikeus katsoo edellä todetun perusteella, ettei tarjoajille ole hankinnan laatu ja monitahoisuus huomioon ottaen varattu riittävää ja kohtuullista aikaa ilmoittautua tarjouspyynnön mukaisille pakollisille tutustumiskäynneille. Hankintayksikön tutustumiskäynneille asettama kahdeksan päivän ilmoittautumisaika ei siten tässä tapauksessa ole ollut riittävä turvaamaan tasapuolisuuden tai syrjimättömän kohtelun toteutumista taikka suhteellisuuden vaatimuksen noudattamista.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö on menetellyt hankinnassaan hankintasäännösten vastaisesti. Asiassa on näin ollen harkittava hankintalaissa säädettyjen seuraamusten määräämistä.
Edellä mainittu hankintamenettelyn virheellisyys sekä jäljempänä seuraamusten osalta lausuttu huomioon ottaen asiassa ei ole tarpeen lausua muista hankintamenettelyn virheellisyyttä koskevista väitteistä.
Seuraamusten määrääminen
Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu koskien niitä hankinnan osia, joihin valitus on kohdistunut. Markkinaoikeus toteaa, että hankintalain 154 §:n 1 momentti huomioon ottaen hankintamenettelyn virheiden korjaamista koskevien seuraamusten määrääminen tässä tapauksessa edellyttää, että virheelliseen hankintamenettelyyn perustuvien hankintayksikön päätösten oikeusvaikutukset poistetaan kumoamalla kaikki tarvittavat hankintayksikön tekemät päätökset valituksenalaisilta osin.
Näin ollen valituksenalainen 4.10.2024 tehty päätös pykälä 74/2024 tarjouksen poissulkemisesta, ja valituksen vireilletulon jälkeen tehty mainittuja hankinnan osia koskeva hankintapäätös 13.11.2024
§ 499 tulee hankintalain 154 §:n 1 momentin nojalla kumota ja niiden täytäntöönpano kieltää hankinnan osia 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2 koskevilta osin.
Hankintalain 161 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeus voi asettaa kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon.
Koska hankintamenettely on ollut hankintasäännösten vastainen jo hankintailmoituksessa tutustumiskäynneille asetetun ilmoittautumisen määräajan osalta, voidaan hankintayksikön virheellinen menettely tässä tapauksessa korjata vain siten, että hankinnasta järjestetään kyseessä olevia osia koskien kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Mikäli Lapin hyvinvointialue aikoo edelleen kilpailuttaa siivouspalvelut hankinnan osille 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2 julkisena hankintana, sen on järjestettävä kokonaan uusi tarjouskilpailu, jossa on otettava huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.
Asian näin päättyessä hankintayksikkö saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.
Lopputulos
Markkinaoikeus kumoaa Lapin hyvinvointialueen hallintojohtajan päätöksen tarjouksen poissulkemisesta 4.10.2024 pykälä 74/2024 ja Lapin hyvinvointialueen aluehallituksen hankintapäätöksen 13.11.2024 § 499 siltä osin kuin ne koskevat hankinnan osia 19. Simo: Simon ensihoito, Työmiehenkuja 11, 20. Simo: Lohipirtti asumisyksikkö, Sahatie 3, 21. Simo: Toimintakeskus, päivätoiminta, Ilvestie 5 C 5 ja 22. Simo: Perhe- ja sosiaalipalvelut, Jenssintie 2. Markkinaoikeus kieltää tältä osin Lapin hyvinvointialuetta tekemästä hankintasopimusta tai panemasta hankintaa muutoin täytäntöön nyt asetetun 15.000 euron sakon uhalla.
Markkinaoikeus hylkää Lapin hyvinvointialueen vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta.
Muutoksenhaku
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Tobias von Schantz ja Eeva Tiainen
Huomaa
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.