Go to front page
Market Court

16.5.2025

Market Court

Rulings of the current and previous Market Court since 1979

MAO: 257/2025

Keywords
Konnektio Oy (ent. 020202 Palvelut Oy) > Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, julkinen hankinta, vertailuperusteiden asettaminen, tarjouspyynnön epäselvyys
Year of case
2025
Date of Issue
Register number
613/2024

Asian tausta

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 1.7.2024 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta ikääntyneiden ja vammaisten liikkumista tukevien palveluiden välitys- ja hallintaoperaattorin palveluhankinnasta 84 kuukauden ajalle.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen konsernipalvelujen johtaja on 11.10.2024 tekemällään päätöksellä § 30/2024 valinnut palveluntuottajaksi Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy:n ja Jyväskylän Aluetaksi Oy:n muodostaman ryhmittymän (jäljempänä myös K-S MYK -ryhmittymä) ja varatoimittajaksi 020202 Palvelut Oy:n.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen konsernipalvelujen johtaja on päätöksellään 29.11.2024 § 35/2024 oikaissut 11.10.2024 antamaansa päätöstä § 30/2024 siten, että Kymenlaakson Taksi Oy:n ja 020202 Palvelut Oy:n virheellisesti lasketut vertailupisteet on korjattu. Lisäksi hankintapäätöstä § 30/2024 on oikaistu siten, että Kymenlaakson Taksi Oy:n ja Call Waves Solutions Finland Oy:n sijoitukset on korjattu ja sijalla 6. on vahvistettu olevan Kymenlaakson Taksi Oy ja sijalla 7. Call Waves Solutions Finland Oy.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 9.500.000 euroa.

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

Konnektio Oy (ent. 020202 Palvelut Oy) on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen konsernipalvelujen johtajan 11.10.2024 antaman päätöksen § 30/2024 ja 29.11.2024 antaman päätöksen § 35/2024, kieltää hankintayksikköä tekemästä hankintasopimusta ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 14.220 eurolla lisättynä markkinaoikeuden oikeudenkäyntimaksua vastaavalla määrällä viivästyskorkoineen.

Perustelut

Tarjoushintojen vertailussa ei ole mitattu tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta hankintasäännösten edellyttämällä tavalla. Hinnan vertailuperusteita ja niiden keskinäisiä painotuksia ei ole tarjouspyynnössä asetettu yhteismitallisesti ja siten, että niiden perusteella valituksi tulisi hinnaltaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Hintavertailuperusteet on asetettu niin, ettei niissä ole otettu huomioon hankinnan todellista laajuutta. Voittaneen tarjoajan tarjouksen vertailuhinta ei ole osoittanut hankintayksikölle sopimusaikana hankinnasta aiheutuvia kustannuksia.

Hankintayksikön tarjouspyynnössä esittämän tilausmäärän kustannukset hankintayksikölle ovat vähintäänkin yli 1,2 miljoonaa euroa vuodessa. Käyttöönottoprojektin kokonaiskustannukset ovat kertaluonteisia ja niiden määrältään enintään 30.000 — 100.000 euroa vuodessa riippuen tarjottavasta ohjelmistosta ja siihen tarvittavista muutoksista. Kun käyttöönottoprojektin kokonaishinta on tarjousvertailussa rinnastettu yhden tilauksen hintaan ja lisäksi tilausta suuremmalla painoarvolla, tilauskustannusten merkitys hankinnan kokonaisarvosta on tarjousvertailussa selvästi alimitoitettu. Asiantuntijaveloituksesta on otettu hintavertailussa huomioon yksi tunti ja välityskeskuksen kuukausiveloituksesta yksi kuukausi. Näillekin hinnan vertailuperusteille on annettu suhteettoman pieni merkitys käyttöönottoprojektin kokonaishintaan verrattuna.

Tarjouskilpailussa ovat menestyneet sellaiset tarjoajat, jotka ovat hinnoitelleet käyttöönottoprojektin kokonaiskustannukset edullisesti tai nollahintaisesti. Tarjoukset eivät ole olleet keskenään vertailukelpoisia tai mitanneet niiden kokonaistaloudellista edullisuutta hankintayksikölle. Hankintayksikön menettelyn myötä tarjouskilpailussa ei ole hyödynnetty optimaalisesti tarjoajien välistä kilpailua ja tehostettu julkisten varojen käyttöä hankintasäännösten edellyttämällä tavalla.

Tarjouspyyntö on ollut lisäksi epäselvä tarjousvertailussa huomioon otettavien asiantuntijapalveluiden osalta. Näiden palvelujen konkreettista sisältöä ei ole kuvattu, eikä ilmoitettu arviota tarvittavasta tuntimäärästä sopimuskaudella. Tarjouspyyntö ei tämänkään vuoksi ole ollut omiaan tuottamaan keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Vastine

Vaatimukset

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 4.550 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksikkö on menetellyt hankintasäännösten mukaisesti ja harkintavaltansa rajoissa asettaessaan hintavertailuperusteet ja niiden painotukset. Hankintayksikkö ei ole pyytänyt antamaan pelkkiä yksikköhintoja, vaan vertailtaville hinnoille on asetettu myös painotuskertoimet arvioitujen todellisten ostojen ja painotusten suhteessa. Käyttöönottoprojekti, tilausten käsittely, asiantuntijaveloitus ja välityskeskuksen kuukausiveloitus ovat olleet olennaisia hintavertailuperusteita hankinnan kohteen kannalta. Vertailuperusteiden ja niiden painotusten asettaminen on perustunut hankintayksikön huolelliseen ja objektiiviseen harkintaan siitä, miten tarjousten vertailu saadaan toteutettua parhaalla mahdollisella tavalla mahdollistaen tarjoajien välisen kilpailun toteutumisen ja kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valinnan.

Vertailuhinnan ja laadun arviointitapa on ollut kaikkien tarjoajien tiedossa avoimesti etukäteen. Hankintamenettelyn aikana ei ole ilmennyt, että se, miten vertailuhinta muodostuu, olisi ollut tarjoajille epäselvää tai toteutettu syrjivästi. Hankintayksikkö on saanut kahdeksan tarjousta, jotka ovat kaikki olleet tarjouspyynnön mukaisia sekä keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Kolmen parhaiten sijoittuneen tarjoajan tarjousten kokonaisvertailupisteet ovat olleet suhteellisen lähellä toisiaan. Palveluntuottajaksi valittu tarjoaja on sitoutunut tuottamaan palvelua tarjoamillaan hinnoilla.

Valittaja tai muut tarjoajat eivät ole esittäneet hankintamenettelyn aikana kysymyksiä tai kommentteja liittyen vertailuperusteisiin, tarjouspyyntöön kuuluvaan asiantuntijaveloitukseen, sen sisältöön tai asiantuntijaveloituksen muutostöihin. Valittaja on laatinut tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen ja sitoutunut tuottamaan hankinnan kohteena olevia palveluita ilman varaumia. Kaikki kahdeksan tarjoajaa ovat jättäneet tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen, eikä tarjouspyynnössä ole siten voinut olla ratkaisevaa epäselvyyttä.

Asiantuntijaveloituksen tarve tulee vaihtelemaan sopimuskaudella, sillä tarjouspyynnön mukaisia muutostöitä tilataan sopimuskaudella tilaajan tarpeen mukaan. Asiantuntijaveloituksen sisällön tilausmäärää ei tarjouspyynnön muutostöiden määritelmän ja sisällön vuoksi ole ollut mahdollista ennakoida tarkemmin hankintamenettelyn aloittamisen yhteydessä ennen varsinaista sopimuskautta. Tarjoajat ovat siten saaneet tarjouspyynnön perusteella riittävät tiedot yhteismitallisten ja vertailukelpoisten tarjousten antamiseksi.

Tarjouspyyntö ei ole ollut epäselvä. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu kaikki tarvittavat ja saatavilla olleet tiedot, joilla on ollut olennaista merkitystä hankintamenettelyssä ja tarjouksen tekemisessä. Asiantuntijaveloitus on ollut tarjouspyynnön mukaisesti muutostöihin liittyvä palvelu, josta on annettu hankinnan kohteen kuvauksessa tarkempia esimerkkejä. Hankittavien palveluiden sisältö on ollut pitkälti hankintayksikön lakisääteiselle järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen järjestämistä. Valittajan on tullut alan ammattimaisena tarjoajana tarjouspyynnön sisältö huomioon ottaen tietää, mistä asiantuntijaveloituksessa on kysymys.

Kuultavan lausunto

K-S MYK -ryhmittymä on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan tai toissijaisesti hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 5.477,50 eurolla viivästyskorkoineen.

Tarjoushintojen vertailussa on mitattu tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta hankintasäännösten edellyttämällä tavalla. Hankintayksikölle on oikeuskäytännössä annettu laaja harkintavalta vertailuperusteiden asettamisessa. Tarjouspyynnössä on tuotu selkeästi esille hintojen vertailuperusteet, ja tarjoajien antamat hinnat ovat olleet keskenään vertailukelpoisia. Hintojen pisteytystapa on ollut kaikkien tarjoajien tiedossa etukäteen, eikä sen soveltaminen ole antanut hankintayksikölle tarjousten vertailussa rajoittamatonta valinnanvapautta. Hintavertailu ei siten ole ollut tarjoajia syrjivä.

Oikeuskäytännössä on vahvistettu se, että hintavertailussa ei ole välttämätöntä painottaa arvioituja hankintamääriä. Hankintayksiköllä ei siten ole ollut velvollisuutta painottaa hintavertailua lainkaan. Hankintayksikkö on kuitenkin ottanut huomioon hintavertailun vertailuperusteet prosentuaalisin painotuksin.

Valittajan väite siitä, että asiantuntijapalvelun sisältö olisi avattu tarjouspyynnössä puutteellisesti, on virheellinen. Hankinnan kohteen kuvauksessa on esitetty esimerkkejä tilattavista asiantuntijapalveluista. Kaikkia asiantuntijaveloituksena mahdollisesti tilattavia muutostöitä ei ole ollut tarkoituksenmukaista tai myöskään mahdollista määritellä tyhjentävästi. Hankintayksikön esittämät esimerkit ovat olleet riittäviä vertailukelpoisen tarjouksen laatimiselle. Kuultavalla ei ole ollut vaikeuksia ymmärtää tarjouspyynnön sisältöä asiantuntijapalvelun osalta tai jättää asiassa tarjousta.

Sen lisäksi, että asiantuntijatyön sisältöä on avattu tarjouspyynnössä ja sen liitteissä, tarjoajilla on ollut tiedossa, minkälaisia muutostöitä hankittavaan palveluun yleisesti kuuluu. Ammattimainen tarjoaja on pystynyt tarjouspyynnössä ja sen liitteissä annettujen tietojen perusteella päättelemään, mitä hankintayksikkö on tarkoittanut asiantuntijapalvelulla. Valittaja ei ole esittänyt hankintayksikölle hankintamenettelyn aikana tarkentavia kysymyksiä.

Valittaja on hankintayksikön nykyinen sopimuskumppani kilpailutetun palvelun osalta, ja hankinta vastaa osittain tällä hetkellä voimassa olevaa sopimusta kuljetusten hallinta- ja välityspalveluista. Valittajalla on siten todellisuudessa selkeä ymmärrys siitä, minkälaista asiantuntijapalvelua hankintayksikkö on tarkoittanut tarjouspyynnöllään. Ryhmittymä ei ole kokenut asiantuntijaveloituksen sisältöä epäselväksi, ja se on pystynyt antamaan tarjouksensa ongelmitta.

Vastaselitys

Valittajan mukaan vertailuperusteiden asettamisessa ei ole otettu lainkaan huomioon hankittavien palveluiden todellisia volyymejä. Pelkästään hintatekijöiden prosentuaalisilla painoarvoilla ei voida mitata tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta, jolleivat vertailtavat hintatekijät ole myös volyymeiltään keskenään yhteismitallisia.

Epäselvyys hinnan vertailuperusteissa on koskenut asiantuntijaveloitusta. Hankintayksikkö on vastineensa mukaan asettanut vertailtavien hintojen painotusprosentit arvioitujen todellisten ostojen ja painotusten suhteessa. Ennakoitu hankintamäärä on arvioitu etukäteen ja se olisi pitänyt ilmoittaa myös tarjouspyynnössä. Arviolla hankittavien asiantuntijapalvelujen tuntimäärästä on ollut suoraan merkitystä tarjoushinnoittelussa. Kun tarjoajilla ei ole ollut tarjouksia laatiessaan riittäviä tietoja asiantuntijapalvelujen sisällöstä ja määrästä, ei tarjouspyyntö ole ollut omiaan tuottamaan keskenään vertailukelpoisia tarjouksia, eikä turvaamaan tarjouskilpailuun osallistuvien tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Muut kirjelmät

Hankintayksikkö on esittänyt, että tarjouskilpailussa on tullut valituksi hankintasäännösten mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Valittajan esittämät subjektiiviset arviot palvelun kokonaiskustannusten kohdentumisesta, tilausmäärien kustannuksista ja käyttöönottoprojektin kustannuksista ovat olleet virheellisiä.

Siitä, että hankintayksikkö on asettanut hintojen painotusprosentit arvioitujen todellisten ostojen ja painotusten suhteessa, ei ole ollut pääteltävissä, että hankintayksikkö olisi voinut tosiasiallisesti ilmoittaa arvion asiantuntijaveloituksen hankintamäärästä.

Kuultava on antanut lisälausuman.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet

Asiassa on kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten vastaisesti hinnan vertailuperusteita ja niiden painokertoimia asettaessaan. Lisäksi asiassa on kysymys siitä, onko tarjouspyyntö ollut epäselvä tilattavien asiantuntijapalveluiden osalta.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden, innovatiivisten ja kestävien hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa. Pykälän 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

Hankintalain 2 §:n 2 momentin esitöiden (HE 108/2016 vp s. 72) mukaan kilpailuolosuhteiden hyödyntämisellä tarkoitetaan markkinoiden ja markkinakilpailun hyödyntämistä parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Julkisia hankintoja koskevat menettelyt tulee toteuttaa siten, että tarjouskilpailussa saadaan aikaan todellista kilpailua, jolla optimaalinen hinta tai hinta-laatusuhde voidaan määrittää.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. 

Hankintalain 93 §:n 1 momentin mukaan tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin, kustannuksiltaan edullisin tai hinta-laatusuhteeltaan paras. Pykälän 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa hinta-laatusuhteen vertailuperusteita, jotka liittyvät laadullisiin, yhteiskunnallisiin, ympäristö- tai sosiaalisiin näkökohtiin tai innovatiivisiin ominaisuuksiin. Laatuun liittyviä perusteita voivat olla tekniset ansiot, esteettiset ja toiminnalliset ominaisuudet, esteettömyys, kaikkien käyttäjien vaatimukset täyttävä suunnittelu, käyttökustannukset, kustannustehokkuus, myynnin jälkeinen palvelu ja tekninen tuki, huolto ja toimituspäivä tai toimitus- tai toteutusaika sekä muut toimitusehdot.

Hankintalain 93 §:n 4 momentin mukaan hankintayksikön on ilmoitettava käyttämänsä kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste tai hinta-laatusuhteen mukaiset vertailuperusteet hankintailmoituksessa, tarjouspyynnössä tai neuvottelukutsussa. Hankintayksikön on yksilöitävä vertailuperusteiden suhteellinen painotus hankintailmoituksessa, neuvottelukutsussa tai tarjouspyynnössä. Pykälän 5 momentin mukaan vertailuperusteiden on liityttävä hankinnan kohteeseen 94 §:n mukaisesti, ne eivät saa antaa hankintayksikölle rajoittamatonta valinnanvapautta ja niiden on oltava syrjimättömiä ja varmistettava todellisen kilpailun mahdollisuus. Hankintayksikön on asetettava vertailuperusteet siten, että tarjoaja pystyy todentamaan niihin perustuvat tiedot tarjousten vertailua varten.

Hankintamenettely keskeisiltä osin

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia ikääntyneiden ja vammaisten liikkumista tukevien palveluiden välitys- ja hallintaoperaattorista.

Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan kokonaishinnan maksimipisteet ovat olleet 80 pistettä ja hintapisteiden laskentatapa on ollut (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet. Laadun maksimipisteet ovat olleet 20 pistettä ja laatupisteiden laskentatapa on ollut (tarjottu arvo / suurin annettu arvo) * maksimipisteet.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” on ilmoitettu ensimmäisenä vertailuhintaan vaikuttavana osa-alueena käyttöönottoprojektin kokonaishinta 30 prosentin painoarvolla. Kohdan mukaan käyttöönottoprojektin kokonaishinta pitää sisällään palvelun käyttöönoton, käynnistämisen ja tiedonsiirtojen vaatiman työn sekä tietojärjestelmätestauksen ja käyttökoulutukset käyttäjille ja autoilijoille. Palvelun käyttöön ottamisesta maksetaan korvaus kahdessa erässä siten, että ensimmäinen erä maksetaan käyttöönottoprojektin puolivälissä ja toinen erä, kun palvelu on ollut hyväksytysti käytössä yhden kuukauden ajan. Toisena vertailuhintaan vaikuttavana tekijänä on ilmoitettu tarjouspyynnön edellä mainitussa kohdassa tilausten käsittely järjestelmässä, puhelimella, tekstiviestinä, sähköpostilla tai muilla keinoin hinnan painoarvolla 25 prosenttia. Tarjouspyynnön perusteella kohdassa on annettava tilauksen hinta tilauksen tekemisen tavasta riippumatta.

Kolmantena vertailuhintaan vaikuttavana tekijänä on ilmoitettu tarjouspyynnön edellä mainitussa kohdassa asiantuntijaveloitus, jonka osalta on tullut ilmoittaa tuntihinta. Asiantuntijaveloituksen painoarvo vertailuhinnassa on ollut 15 prosenttia. Tarjouspyynnön perusteella kohtaan on tullut antaa tuntihinta erikseen tilaajan kanssa sovituille ja erillistilauksesta toteutettaville muutostöille sopimuskaudella. Neljäntenä vertailuhintaan vaikuttavana tekijänä on ilmoitettu välityskeskuksen kuukausiveloitus painoarvolla 30 prosenttia. Hinnan on tarjouspyynnön mukaan tullut sisältää uusien liikennöitsijöiden lisääminen välitysjärjestelmään, kuljetustilausten vastaanotto ja kuljetussuunnittelu, kuljetusten välittäminen ja yhdistely, kuljetusten valvonta, matkatietojen käsittely ja päivittäminen, järjestelmän ylläpito ja käyttö, palvelun toimittaminen, koulutukset, lisenssit, raportointi ja järjestelmän päivityksestä johtuvat kustannukset.

Tarjouspyynnön kohdan ”Päätöksenteon perusteet” mukaan vertailuhintana on kokonaishinta. Tarjouksen kokonaishinta on Hankinnan kohteen kriteerit ‑kohdassa esitettyjen painokertoimien ja tarjottujen yksikköhintojen tulojen summa. Lisäksi kohdan mukaan kokonaishinnaltaan halvin tarjous saa lopulliseen vertailuun 80 vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = edullisimman tarjouksen kokonaishinta (X) jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla (Y) ja kerrotaan 80 vertailupisteellä. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on se, jonka yhteenlasketut vertailupisteet ovat suurimmat.

Tarjouspyynnön liitteenä olleen hankinnan kohteen kuvauksen (tarjouspyynnön liite 1) kohdan 5.3.4. (Asiakkuuden päivittäminen) mukaan kun tilaaja tai palveluntuottaja päivittää asiakasprofiilia tai asiakkaan kuljetuspalvelupäätöstä järjestelmässä, muutokset näkyvät heti ja asiakkaan kuljetustilaukset päivittyvät heti automaattisesti, viimeistään seuraavana kalenteripäivänä. Asiakkaalle, jolla on säännölliset kuljetukset, voidaan muokata aikatauluja ja määritellä, koska muutokset astuvat voimaan. Kohdassa määritellään myös muun ohella tapoja, joilla järjestelmän tulee olla muokattavissa tilaajan muuttuvien tarpeiden mukaisesti. Tällaisina tapoina mainitaan matka- ja päätöstyyppien nimien muuttaminen, kustannuspaikkatietojen muuttaminen, erilaisten omavastuuosuuksien muuttaminen (esimerkiksi euroa per matka tai euroa per kilometri) ja välitykseen liittyvien parametrien muuttaminen kuten esimerkiksi yhdistelyn toteuttamisen ehdot. Kohdan mukaan tilaaja korvaa etukäteen hyväksytyt järjestelmämuutostyöt palveluntuottajan asiantuntijaveloituksen mukaisesti.

Mainitun hankinnan kohteen kuvauksen kohdan 6 (Palvelun käyttöönotto) mukaan kuljetusten välitys- ja hallintapalvelun käyttöönotto toteutetaan vaiheittain ja alueittain tilaajan hyväksymän käyttöönottoprojektisuunnitelman mukaisesti vuoden 2025 aikana. Kohdan 6.1 (Käyttöönoton ensimmäinen vaihe) mukaan kuljetuksia on tällä hetkellä noin 640.000 vuodessa ja määrä kasvaa tasaisesti. Hankinnan kohteen kuvauksen kohdan 7 (Raportointi) mukaan palveluntuottaja raportoi tilaajalle reaaliaikaisesti ja erikseen tilaajan määrittelemin aikavälein toiminnan keskeisiä tunnuslukuja. Tilaajalla on oikeus muuttaa raportin vaadittua sisältöä sopimuskaudella. Raportointi tapahtuu tilaajan käyttämää raportointijärjestelmää hyödyntäen. Säännöllisen raportoinnin lisäksi palveluntuottajan on kyettävä toteuttamaan tilaajan pyynnöstä erillisraportteja järjestelmässä olevasta datasta asiantuntijaveloitusta hyödyntäen.

Hankintayksikön 11.10.2024 tekemän päätöksen § 30/2024 mukaan hankintayksikkö on valinnut palveluntuottajaksi kuultavan ja varatoimittajaksi valittajan. Päätöksen mukaan valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena on pidetty tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras. Vertailuhintana on ollut kokonaishinta. Tarjouksia on tullut määräaikaan mennessä kahdeksan. Päätöksen mukaan hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti.

Hankintaoikaisuvaatimukseen 29.11.2024 annetulla päätöksellä § 35/2024 ei ole muutettu 11.10.2024 annettua päätöstä § 30/2024 valituksen kannalta olennaisilta osin. Hankintapäätös on pysynyt ennallaan hankinnan palveluntuottajan ja varatoimittajan valinnan osalta.

Asian arviointi

Vertailuperusteiden asettaminen

Valittaja on esittänyt, että hankintayksikön tarjouspyynnössään asettamat hintavertailuperusteet ja niiden painotukset ovat johtaneet siihen, että tarjouskilpailun voittanut tarjous ei ole ollut hankintasäännösten edellyttämällä tavalla hankintayksikölle kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Valittajan mukaan hintavertailun vertailuperusteet on asetettu niin, ettei niissä ole otettu huomioon hankinnan todellista laajuutta.

Hinnan pisteiden laskentatapa on ollut tarjouspyynnön mukaan: (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet. Vertailuhintaan vaikuttaviksi hinnan vertailuperusteiksi on asetettu käyttöönottoprojektin kokonaishinta 30 prosentin painoarvolla, tilausten käsittely (järjestelmässä, puhelimella, tekstiviestinä, sähköpostilla tai muilla keinoin) 25 prosentin painoarvolla, asiantuntijaveloituksen tuntihinta 15 prosentin painoarvolla ja välityskeskuksen kuukausiveloitus 30 prosentin painoarvolla.

Käyttöönottoprojektin kokonaishinnan on tarjouspyynnön perusteella tullut pitää sisällään palvelun käyttöönotto, käynnistäminen ja tiedonsiirtojen vaatima työ sekä tietojärjestelmätestaus ja käyttökoulutukset käyttäjille ja autoilijoille. Tilausten käsittelyn osalta tarjouspyynnössä on mainittu, että kyseessä on tilauksen hinta tilauksen tekemisen tavasta riippumatta. Asiantuntijaveloituksen osalta on tullut ilmoittaa tuntihinta, ja tarjouspyynnön perusteella kysymys on ollut erikseen tilaajan kanssa sovituista ja erillistilauksesta toteutettavista muutostöistä sopimuskaudella. Välityskeskuksen kuukausiveloituksen on tarjouspyynnön mukaan tullut sisältää uusien liikennöitsijöiden lisääminen välitysjärjestelmään, kuljetustilausten vastaanotto ja kuljetussuunnittelu, kuljetusten välittäminen ja yhdistely, kuljetusten valvonta, matkatietojen käsittely ja päivittäminen, järjestelmän ylläpito ja käyttö, palvelun toimittaminen, koulutukset, lisenssit, raportointi ja järjestelmän päivityksestä johtuvat kustannukset.

Tarjouspyynnön mukaan kokonaishinnaltaan halvin tarjous on saanut lopulliseen vertailuun 80 vertailupistettä. Kokonaistaloudellisesti edullisin on ollut se tarjous, jonka myös laatupisteet huomioon ottaen yhteenlasketut vertailupisteet ovat olleet suurimmat.

Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksiköllä on harkintavaltaa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteiden asettamisessa. Hankintayksikkö voi itse vapaasti valita, kuinka se haluaa hankittavan palvelun hinnoiteltavan. Hankintayksikön harkintavallassa on myös hintojen vertailutapa ja se, mitä seikkoja se haluaa vertailussa painottaa. Vertailuhinnan laskennassa ei lähtökohtaisesti tarvitse käyttää tuotteiden tai palveluiden arvioitujen toimitusmäärien perusteella painotettuja hintoja tai tarkastelujaksona sitä ajanjaksoa, jonka perusteella hankinnan ennakoitu arvo on laskettu. Vertailuperusteiden on sovelluttava sen toteamiseen, mikä tarjouksista on kokonaistaloudellisesti edullisin. Olennaista on, että tarjouskilpailuun osallistuvien tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi tarjouksen valintaan vaikuttavat seikat tulee kuvata tarjouspyynnössä sellaisella tarkkuudella, että tarjoajat tietävät jo tarjouksia laatiessaan, millä seikoilla on merkitystä tarjouskilpailua ratkaistaessa, ja että tarjouspyyntö tuottaa vertailukelpoisia tarjouksia.

Markkinaoikeus toteaa, että esillä olevassa asiassa vertailuhinnan laskentatapa on ollut avoimesti kaikkien tarjoajien tiedossa etukäteen. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on ollut noin 9.500.000 euroa. Tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella käyttöönottoprojekti on kertaluonteinen. Mikäli kuljetusten määrä vastaa tilausten käsittelyä, olisi tilauksia vuodessa tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella noin 640.000 kappaletta. Asiantuntijaveloituksen osa-alueelle ei ole ilmoitettu tarjouspyyntöasiakirjoilla tuntimäärää tai arviota siitä. Välityskeskuksen veloituksen osalta kysymys on ollut edellä todetuin tavoin kuukausittain toistuvasta veloituksesta.

Markkinaoikeus toteaa, että kolmen tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneen tarjoajan tarjoukset on hinnoiteltu saapuvien tilausten käsittelyä lukuun ottamatta nollahintaisesti. Vertailuhinnasta saatavat pisteet ovat siten muodostuneet todellisuudessa sen perusteella, miten tarjoajat ovat hinnoitelleet tilausten käsittelyn.

Markkinaoikeus toteaa, että edellä mainituin perustein käyttöönottoprojektille kokonaishinnan vertailussa annetun painoarvon ei voida todeta olleen yksiselitteisesti ylimitoitettu tai tilausten käsittelyn osa-alueen painoarvon puolestaan alimitoitettu. Toteutuneessa tarjouskilpailussa merkitykselliseksi on tarjoajien valitseman hinnoittelun myötä kolmen parhaaksi sijoittuneen tarjoajan välillä osoittautunut nimenomaan tilausten käsittelyn hinnoittelu. Kun otetaan huomioon se, miten kolme parhaiten sijoittunutta tarjoajaa ovat hinnoitelleet tarjouksensa, ei asiassa olisi lopputuloksen kannalta ollut merkitystä sillä, olisiko vertailuhinta laskettu valittajan esittämällä tavalla volyymien vai tarjouspyynnön mukaisten painotusten mukaan. Kolmen parhaan tarjouksen sijoittuminen suhteessa toisiinsa on hintojen osalta vastannut myös todellisuudessa sitä, mikä tarjouksista tulee olemaan hankintayksikölle sopimuskaudella halvin.

Esitetyn selvityksen perusteella hinnoittelua koskevat vertailuperusteet ovat liittyneet hankinnan kohteeseen, eivätkä ne ole antaneet hankintayksikölle rajoittamatonta valinnanvapautta. Markkinaoikeus katsoo hankintayksikön menetelleen hankintasäännösten mukaisesti hinnoittelun vertailuperusteet ja niiden painotukset asettaessaan ja pyrkineen asianmukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valintaan.

Markkinaoikeus toteaa lisäksi, ettei arvioitavana olevassa tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisen edullisuuden määrittämiseen ole käytetty ainoastaan hintavertailua, vaan myös laadulle eli järjestelmän käytettävyydelle on annettu 20 prosentin painoarvo. Hinnoittelun vertailuperusteet ja niiden painoarvot on esitetty tarjouspyynnössä selkeästi, eikä vertailuperusteiden merkitys ole voinut jäädä alalla toimiville tarjoajille epäselväksi.

Edellä todetun perusteella markkinaoikeus katsoo, ettei hankintayksikkö ole menetellyt vertailuperusteita asettaessaan hankintasäännösten vastaisesti.

Tarjouspyynnön väitetty epäselvyys asiantuntijapalveluiden sisällön osalta 

Valittaja on lisäksi esittänyt, että tarjouspyyntö on ollut epäselvä asiantuntijapalveluiden sisällön osalta. Tarjouspyynnössä ei ole kuvattu asiantuntijapalveluiden konkreettista sisältöä, eikä ilmoitettu arviota tarvittavasta tuntimäärästä sopimuskaudella.

Hankintayksikkö on esittänyt ilmoittaneensa tarjouspyynnössä kaikki tarvittavat ja saatavilla olleet tiedot. Ammattimaisesti toimivan tarjoajan on tullut ymmärtää, mistä asiantuntijaveloituksessa on kysymys, eikä tarjouspyyntöä ole pidettävä epäselvänä.

Markkinaoikeus toteaa, että asiantuntijaveloitus on ilmoitettu tarjouspyynnössä 15 prosentin painoarvolla painotettavaksi hintavertailuperusteeksi, jolle tarjoajien on tullut antaa tuntihinta. Kysymys on tarjouspyynnön perusteella ollut hankintayksikön kanssa erikseen sovittavista ja erillistilauksesta toteutettavista muutostöistä sopimuskaudella. Asiantuntijaveloituksen mukaisista töistä on esitetty esimerkkejä tarjouspyynnön liitteenä olleen hankinnan kohteen kuvauksen kohdissa 5.3.4 (Asiakkuuden päivittäminen) ja 7 (Raportointi). Tarjoajat eivät saadun selvityksen perusteella ole tarjousaikana esittäneet asiantuntijaveloitukseen liittyviä lisätietokysymyksiä.

Markkinaoikeus katsoo, että tarjoajien on tarjouspyynnössä asiantuntijapalveluista annettujen tietojen perusteella tullut ymmärtää tarjouksen laatimisen kannalta riittävällä tarkkuudella se, minkä luonteisista suorituksista asiantuntijaveloituksessa olisi kysymys ja annettujen esimerkkien perusteella myös se, millaisissa tilanteissa kyseisten asiantuntijapalveluiden tarve voisi mahdollisesti ajankohtaistua. Asiantuntijapalvelujen luonne huomioiden on lisäksi ollut pääteltävissä, että kyseisten palvelujen tarve on epäsäännöllinen ja tuntimäärältään vaikeasti ennustettava. Tarjoajien on tullut ottaa kyseinen seikka huomioon tarjoushinnoissaan. Edellä esitetyt seikat huomioon ottaen tarjouspyyntö on ollut asiantuntijaveloituksen osalta riittävän selvä ja alalla toimivat palveluntarjoajat ovat tarjouksia laatiessaan saaneet myös tältä osin tarjouspyynnöstä riittävät tiedot siitä, millä seikoilla on merkitystä tarjouskilpailua ratkaistaessa.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö ja kuultava joutuisivat itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittaja on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön ja kuultavan oikeudenkäyntikulut markkinaoikeuden kohtuullisiksi harkitsemilla määrillä. Asian näin päättyessä valittaja saa itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

Markkinaoikeus velvoittaa Konnektio Oy:n korvaamaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen oikeudenkäyntikulut 3.000 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n
1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.

Markkinaoikeus velvoittaa Konnektio Oy:n korvaamaan K-S MYK -ryhmittymän oikeudenkäyntikulut 4.000 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Jaakko Ritvala ja Suvi Karlén-Savolainen.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Top of page