Go to front page
Market Court

27.10.2021

Market Court

Rulings of the current and previous Market Court since 1979

MAO:H268/2021

Keywords
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, tiemerkintöjen maalaustyöt, julkinen hankinta, hankintamenettelyn keskeyttäminen, hankintapäätöksen perusteleminen
Year of case
2021
Date of Issue
Register number
20082/2021

Asian tausta

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä myös hankintayksikkö) ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat ilmoittaneet 14.12.2020 julkaistulla ja 18.12.2020 korjatulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta tiemerkintöjen maalaustöiden rakennusurakasta, ajalle 1.5.2021 — 15.5.2025 ja kahdelle optiovuodelle. Hankinta on jaettu maantieteellisesti idän ja lännen osa-alueisiin.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 29.1.2021 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut Tiemerkintä A & E Oy:n ja Cleanosol Oy:n muodostaman työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksen osa-alueen UUD TMPS Länsi 2021 — 2024 osalta ja Cleanosol Oy:n tarjouksen osa-alueen UUD TMPS Itä 2021 — 2024 osalta.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 2.3.2021 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä poistanut 29.1.2021 tekemänsä hankintapäätöksen ja samana päivänä tekemällään päätöksellä keskeyttänyt hankintamenettelyn.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen mukaan ollut noin 32.000.000 euroa.

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

Tiemerkintä A & E Oy ja Cleanosol Oy ovat vaatineet, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen. Valittajat ovat lisäksi vaatineet, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan niille hyvitysmaksuna 1.101.217 euroa viivästyskorkoineen. Lisäksi valittajat ovat vaatineet, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan niiden arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 5.740 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksiköllä ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä keskeyttää hankintamenettelyä. Hankintayksikkö on lisäksi laiminlyönyt velvollisuutensa perustella hankintamenettelyn keskeyttämistä koskeva päätös. Hankintamenettelyn keskeyttäminen on syrjinyt valittajia, jotka ovat tehneet tarjouksensa työyhteenliittymänä tarjouspyynnön ja hankintasäännösten edellyttämällä tavalla.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole ollut puutteita. Myöskään uuteen tarjouspyyntöön verrattaessa ei asian kannalta olennaisiin kohtiin ole tullut muutoksia.

Tilaajan tavoite on hankintamenettelyssä toteutunut, sillä sopimusalueille on onnistuttu tarjouspyynnön muotoilun ansiosta saamaan kaksi eri voittajaa. Mikäli hankintayksikkö olisi katsonut, ettei sen tavoite hankintamenettelyssä ole toteutunut, se ei olisi tehnyt alkuperäistä hankintapäätöstä.

Tarjouspyynnön mukainen tarjous on otettava huomioon tarjouskilpailussa. Hankintayksikön kirjaamattomat tavoitteet eivät voi olla perusteena hankintamenettelyn keskeyttämispäätökselle.

Vastine

Vaatimukset

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajat korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.317,43 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Hankintayksiköllä on ollut todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely. Keskeytyspäätös on ollut riittävästi perusteltu.

Hankintapäätöksellä 29.1.2021 on valittu voittajiksi muodollisesti kaksi eri toimijaa. Tarjouspyyntöasiakirjojen kirjausten puitteissa muodollisesti mahdollisen lopputuloksen hankintayksikkö on arvioinut hankintaoikaisuprosessin päätteeksi olevan epätyydyttävä, koska hankintayksikölle on jäänyt muun muassa työyhteenliittymän perustamista koskevan aiesopimuksen johdosta perusteltu epäilys siitä, että Cleanosol Oy olisi ollut sopimuskaudella hyvinkin merkittävässä roolissa myös työyhteenliittymä Uusimaan voittamassa lännen osa-alueessa.

Ei ole ollut uskottavaa, että Cleanosol Oy:n rooli työyhteenliittymän jäsenenä olisi ollut vähäinen ja aliurakkatyyppinen erittäin vaativassa urakassa, vaan päinvastoin on varsin todennäköistä, että Cleanosol Oy:llä olisi ollut hyvin merkittävä rooli työyhteenliittymän osapuolena sopimuksen mukaisten töiden toteuttamisessa. Työyhteenliittymä Uusimaan toinen osapuoli, Tiemerkintä A & E Oy, ei olisi pystynyt yksin jättämään soveltuvuusvaatimukset täyttävää tarjousta.

Rinnakkaisilla tarjouksilla tarkoitetaan vakiintuneen käytännön mukaan saman tarjoajan erillisiä tarjouksia. Cleanosol Oy:n ja työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksia ei voida pitää suhteessa toisiinsa rinnakkaisina tarjouksina.

Hankintayksikkö ei hankintamenettelyä käynnistäessään ole pitänyt todennäköisenä, että kysymyksessä olevaan tarjouskilpailuun osallistuisi sama tarjoaja sekä työyhteenliittymän kautta että omilla itsenäisillä tarjouksillaan. Tarjousten jättämisen jälkeen on käynyt ilmeiseksi, että tarkempia ehtoja tarjoajien välisestä yhteistyöstä olisi ollut syytä kirjata tarjouspyyntöön tarjoajien tasapuolisen kohtelun ja hankintayksikön tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi. Tarjouspyynnön kirjausten perusteella hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollista edetä hankinnassa siten, että ei olisi jäänyt perusteltuja epäilyjä tarjouspyynnön ehtojen noudattamisesta, tarjoajien tasapuolisesta kohtelusta ja aidosti kahden eri toimittajan valitsemisesta.

Hankintamenettelyn keskeyttämisen syyt eivät ole voineet jäädä keskeytyspäätöksen perusteella tarjoajille epäselviksi. Hankintamenettelyn keskeyttämispäätöstä edeltäneessä hankintaoikaisumenettelyssä asiaa on myös käsitelty varsin yksityiskohtaisesti. Uutta hankintamenettelyä koskeva tarjouspyyntö korjattuine ehtoineen on julkaistu kolme päivää keskeytyspäätöksen tekemisen jälkeen, joten myös se on ollut tarjoajien käytössä oikeussuojan tarpeensa arvioimista varten.

Sillä, että hankintamenettely on päätetty keskeyttää vasta tarjousten vertailuhintojen tultua julki hankintapäätöksessä, ei ole merkitystä arvioitaessa hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteita.

Vastaselitys

Valittajat ovat esittäneet, että hankintayksikkö on käyttänyt hankinnan keskeyttämistä siihen, että se on perusteetta voinut sulkea Tiemerkintä A & E Oy:n Uudenmaan tarjouskilpailujen ulkopuolelle ja saada haluamansa toteuttajat Uudenmaan urakoihin.

Tarjouspyynnön ehdoissa ei ole kielletty osallistumasta toiseen tarjoukseen työyhteenliittymän jäsenenä eikä tällaiselle osallistumiselle ole tarjouspyynnössä asetettu mitään erityisiä kriteereitä.

Työyhteenliittymä Uusimaan ja Cleanosol Oy:n tarjoukset eivät ole olleet rinnakkaisia tarjouksia, koska ne eivät ole olleet samoja tarjoajia. Hankintayksikkö ei ole myöskään keskeyttänyt hankintamenettelyä ennen hankintapäätöksen tekemistä, jolloin sillä on jo ollut tiedossa eri tarjoajat ja niiden yhteistyömuodot.

Muut kirjelmät

Hankintayksikkö on esittänyt, että kolme eri tarjoajaa on tehnyt valituksenalaisesta päätöksestä valituksen. Kaikissa valituksissa on eri tavoin perusteltu näkemys siitä, miten hankinnassa olisi tullut edetä. Tämä kuvaa todellista tilannetta hyvin ja osoittaa sen, että tarjouspyynnön kirjausten ja saatujen tarjousten perusteella tarjoajien yhdenvertaisen ja tasapuolisen kohtelun toteutumista hankintamenettelyssä ei ole voitu taata. Myöskään hankintayksikön lähtökohtainen tavoite kahdesta, aidosti eri toimijasta, ei valituksenalaisessa menettelyssä ole toteutunut. Nämä ovat olleet hankintamenettelyn keskeyttämisen takana olleita todellisia ja perusteltuja syitä, eikä niiden voida perustellusti katsoa syrjineen ketään tiettyä tahoa. Hankintamenettelyn keskeyttäminen on kohdellut kaikkia samalla tavalla, ja kaikilla on ollut mahdollisuus osallistua uuteen tarjouskilpailuun.

Tiemerkintä A & E Oy:llä on ollut jo ennen valituksenalaisen hankintamenettelyn käynnistämistä tiedossa se, että hankinnassa ei ole katsottu mahdolliseksi urakan erittäin vaativan luonteen vuoksi poiketa aiemman kokemuksen vaatimuksesta. Keskeytyspäätöksen jälkeisessä uudessakaan hankintamenettelyssä tästä aiemman kokemuksen vaatimuksesta ei ole poikettu, eikä tätä voida pitää hankinnan kohde huomioiden Tiemerkintä A & E Oy:tä syrjivänä.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Kysymyksenasettelu ja oikeusohjeet

Asiassa on valituksen perusteella kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten vastaisesti keskeyttäessään hankintamenettelyn.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 123 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Pykälän 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä on säilynyt muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on tuotu esiin, että hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Esitöiden mukaan hankintamenettelyn keskeyttämiseen on oikeuskäytännössä suhtauduttu suhteellisen sallivasti, eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallinnutta tulkintakäytäntöä. Esitöissä on tuotu esiin, että oikeuskäytännössä hyväksyttävinä hankinnan keskeyttämisen perusteina on pidetty muun ohella sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi sekä sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. Hyväksyttävinä keskeyttämisperusteina on pidetty myös hankintayksikön muuttunutta rahoitustilannetta, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttumista hankintamenettelyn aikana ja epäonnistunutta tarjouspyyntöä, jonka perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.

Mainitun säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 23) on vielä todettu, että päätöksen perusteluista tulee käydä ilmi keskeyttämisratkaisuun vaikuttaneet seikat sellaisella tarkkuudella, että ehdokas tai tarjoaja voi päätöksen ja sen perustelujen nojalla arvioida, onko keskeyttämisessä noudatettu lain velvoitteita.

Hankintamenettely keskeisiltä osin

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia maanteiden tiemerkintöjen ylläpito ja uusien päällysteiden merkintöjen maalaus- ja jyrsintätöiden rakennusurakasta. Hankinta on jaettu maantieteellisesti kahteen erilliseen osa-alueeseen.

Tarjouspyynnön kohdassa "Hinta ja kaupalliset ehdot" on todettu, että ”Tilaaja ei hyväksy vaihtoehtoisia tai rinnakkaisia tarjouksia.”

Tarjouspyynnön kohdassa "Päätöksenteon perusteet" on todettu muun ohella seuraavaa:

”Mikäli saman tarjoajan tarjoukset osoittautuvat molemmissa sopimuksissa (itä ja länsi) halvimmiksi ja toissijaiseksi merkitty sopimus on enintään 15,0 % alhaisempi kuin toiseksi edullisin tarjoaja, saa tarjoaja toteutettavakseen sen sopimuksen, jonka on tarjouksessaan valinnut ensisijaiseksi.

”Mikäli saman tarjoajan tarjoukset osoittautuvat molemmissa sopimuksissa (itä ja länsi) halvimmiksi ja tarjoajan toissijainen sopimus on yli 15,0 % kokonaishinnaltaan edullisempi kuin kyseisen sopimuksen toiseksi halvimmalla tarjoajalla, saa tarjoaja molemmat sopimukset toteutettavakseen, mikäli tarjoajalla on tekniset ja taloudelliset edellytykset vastaanottaa molemmat sopimukset.

Jos halvimmat tarjoukset sopimuksiin tulevat eri tarjoajilta, ei tarjousten ensi- tai toissijaisuutta huomioida, vaan valinta tehdään suoraan halvimman vertailuhinnan perusteella.”

Hankintayksikkö on saanut tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä tarjoukset UUD TMPS Länsi 2021 — 2024 osa-alueeseen viideltä ja UUD TMPS Itä 2021 — 2024 osa-alueeseen neljältä tarjoajalta, joista se on 29.1.2021 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut Tiemerkintä A&E Oy:n ja Cleanosol Oy:n muodostaman työyhteenliittymä Uusimaan tarjouksen osa-alueella Länsi ja Cleanosol Oy:n tarjouksen osa-alueella Itä. Hankintayksikkö on 2.3.2021 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä poistanut 29.1.2021 tehdyn hankintapäätöksen. Hankintaoikaisupäätöksessä on esitetty seuraavat perustelut:

”Tarjouspyynnön mukaan tilaajan lähtökohtaisena tavoitteena oli saada valittua sopimusalueille ITÄ ja LÄNSI eri voittajat. Tarjouspyynnön mukaisesti rinnakkaisen tarjouksen jättäminen ei ollut sallittua. Hankintaoikaisuvaatimuksissa esitetysti se seikka, että Cleanosol Oy on tarjonnut molempia osa-alueita sekä itsenään että osana työyhteenliittymää, ja hankintayksikkö on valinnut TYL Uusimaan osa-alueen LÄNSI voittajaksi ja Cleanosol Oy:n osa-alueen ITÄ voittajaksi, on omiaan herättämään epäilyksiä tarjouskilpailun sääntöjen noudattamisesta. Tehty hankintapäätös on tästä johtuen perusteltua kumota, palata tarjousten arviointivaiheeseen ja arvioida tarjouksia ja tarjouspyynnön ehtoja tältä osin uudelleen.”

Hankintayksikkö on samana päivänä tekemällään valituksenalaisella päätöksellä keskeyttänyt hankintamenettelyn. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevassa päätöksessä on esitetty seuraavat perustelut:

"Tilaaja havaitsi tarjouspyyntöasiakirjoissa puutteita, joita ei voida enää hankintamenettelyn vaiheesta johtuen korjata. Tilaajan lähtökohtaisena tavoitteena oli saada valittua sopimusalueille ITÄ ja LÄNSI eri voittajat. Tarjouspyyntöasiakirjojen kirjaukset kuitenkin mahdollistivat tilanteen, jossa tavoite ei toteutunut tilaajan tarkoittamalla tavalla. Puute tullaan korjaamaan uudelleen aloitettavassa hankintamenettelyssä."

Asian arviointi

Valittajat ovat esittäneet, että hankintamenettelyn keskeyttämiselle ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä. Valittajien mukaan keskeyttämispäätöksen perusteluista ei ole käynyt ilmi, mitä puutteita hankintayksikkö on havainnut tarjouspyynnössä eikä mikään asiassa esiin tullut seikka myöskään osoita todeksi hankintayksikön esittämää perustetta sen tavoitteesta saada osa-alueille eri tarjoajat. Valittajat ovat esittäneet, että tarjouspyyntö ei ole ollut puutteellinen tai epäselvä ja uuteen tarjouspyyntöön verrattaessa ei asian kannalta olennaisiin kohtiin ole tullut muutoksia. Valittajat ovat esittäneet, että hankintayksikkö on estänyt Tiemerkintä A & E Oy:n pääsyn markkinoille.

Hankintayksikkö on esittänyt, että sillä on ollut todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely. Hankintayksikön mukaan tarjouspyyntöasiakirjojen kirjausten puitteissa muodollisesti mahdollinen lopputulos olisi epätyydyttävällä tavalla johtanut osa-alueen ITÄ voittaneen tarjoajan Cleanosol Oy:n merkittävään rooliin myös osa-alueella LÄNSI osana työyhteenliittymää. Hankintayksikön mukaan tarjousten jättämisen jälkeen on käynyt ilmeiseksi, että tarkempia ehtoja tarjoajien välisestä yhteistyöstä olisi ollut syytä kirjata tarjouspyyntöön tarjoajien tasapuolisen kohtelun ja hankintayksikön tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi. Tarjouspyynnön kirjausten perusteella hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollista edetä hankinnassa siten, että asiassa ei olisi jäänyt perusteltuja epäilyjä tarjouspyynnön ehtojen noudattamisesta, tarjoajien tasapuolisesta kohtelusta ja aidosti kahden eri toimittajan valitsemisesta. Hankintayksikkö on esittänyt, ettei se hankintamenettelyä käynnistäessään ole pitänyt millään tavoin todennäköisenä, että kysymyksessä olevaan tarjouskilpailuun osallistuisi sama tarjoaja paitsi työyhteenliittymän kautta myös omilla itsenäisillä tarjouksillaan. Hankintayksikkö on vielä esittänyt, että hankintamenettelyyn keskeyttämiseen johtaneita syitä on käsitelty myös keskeyttämispäätöstä edeltäneessä hankintaoikaisumenettelyssä, joten syyt eivät ole voineet jäädä tarjoajille epäselviksi.

Markkinaoikeus toteaa, että hankintalaissa ei ole säädetty siitä, missä vaiheessa hankintamenettely voidaan keskeyttää. Hankintamenettelyn keskeyttäminen vasta hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ei ole hankintasäännösten vastaista tai tarjouskilpailun voittanutta tarjoajaa syrjivää, mikäli hankinnan keskeyttämiseen on ollut todellinen ja perusteltu syy. Keskeyttämispäätöksen tekeminen ei myöskään edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua muun ohella hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella epäonnistunutta tarjouspyyntöä.

Hankintayksikkö on edellä esitetyllä tavalla perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä sillä, että tarjouspyyntö ei ole ollut omiaan turvaamaan tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua ja se on johtanut tilanteeseen, jossa hankintayksikön tavoite saada valittua sopimusalueille eri toimittajat, ei ole toteutunut sen tarkoittamalla tavalla. Hankintayksikkö on lisäksi edellä esitetyllä tavalla 2.3.2021 tekemässään hankintaoikaisupäätöksessä esittänyt, että se seikka, että Cleanosol Oy on tarjonnut molempia osa-alueita sekä itsenäisesti että osana työyhteenliittymää, on ollut omiaan herättämään epäilyksiä tarjouskilpailun sääntöjen noudattamisesta.

Edellä todetusti tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan sama tarjoaja on voinut jättää tarjouksen molemmissa hankinnan osa-alueissa. Sama tarjoaja on voinut myös tulla valituksi urakoitsijaksi molemmissa hankinnan osa-alueissa, mikäli tarjouspyynnössä asetetut edellytykset ovat täyttyneet. Edelleen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjouksen on voinut jättää myös työyhteenliittymänä. Markkinaoikeus toteaa, että tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole käsitelty sitä tilannetta, jossa tarjoaja on jättänyt tarjouksen sekä työyhteenliittymän jäsenenä että itsenäisenä tarjoajana, ja mainittu tarjoaja tulisi valituksi toisen osa-alueen ja yhteenliittymä toisen osa-alueen osalta urakoitsijaksi. Hankintayksikön esittämän mukaan sillä ei ole ollut tarjouspyynnön tulkinnanvaraisten ehtojen vuoksi edellytyksiä arvioida, miten saman tarjoajan eri muodossa jätettyjä tarjouksia on tullut tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti arvioida.

Hankintayksikkö on 10.3.2021 julkaisemallaan EU-hankintailmoituksella aloittanut keskeyttämästään hankinnasta uuden hankintamenettelyn. Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksikkö on ottanut tarjoajan itsenäisyyttä ja omia resursseja koskevat vaatimukset tältä osin huomioon käynnistämänsä uuden hankintamenettelyn tarjouspyynnössä.

Edellä todetun perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksiköllä on ollut hankintalain 125 §:n 1 momentissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiseen. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei ole myöskään perusteita katsoa, että hankintayksikkö olisi hankintamenettelyn keskeyttäessään menetellyt valittajia kohtaan syrjivästi tai muutoin epätasapuolisesti. Markkinaoikeus katsoo, että hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksessä ja hankintaoikaisupäätöksessä on esitetty riittävällä tarkkuudella tiedot, joiden nojalla tarjoajat ovat voineet arvioida hankintamenettelyn keskeyttämisen lainmukaisuutta.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajien esittämin tavoin hankintasäännösten vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Valittajat on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. Asian näin päättyessä valittajat saavat itse vastata oikeudenkäyntikuluistaan.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

Markkinaoikeus velvoittaa Tiemerkintä A & E Oy:n ja Cleanosol Oy:n korvaamaan Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen oikeudenkäyntikulut 1.317,43 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Jaakko Ritvala ja Jenni Poropudas.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Top of page