Go to front page
Chancellor of Justice

13.9.2019

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Asiakkaan neuvonta ja työvoimapoliittisen lausunnon antaminen

Keywords
TE-toimisto, Työttömyysturva, Viipyminen
Year of case
2019
Date of Issue
Register number
OKV/1538/1/2018
Resolved by
Apulaisoikeuskansleri

Apulaisoikeuskansleri saattoi TE-toimiston tietoon käsityksensä asiakkaan neuvonnasta sekä toimiston virheellisestä menettelystä työvoimapoliittisen lausunnon antamisessa. 

Kantelija arvosteli eri yhteyksissä TE-toimistosta saamaansa asiakaspalvelua ja neuvontaa. Apulaisoikeuskansleri totesi, että hallintolain mukainen velvollisuus neuvoa asiakasta ja vastata tämän  kysymyksiin ja tiedusteluihin asettaa viranomaiselle korostetun vaatimuksen selkeydestä ja ymmärrettävyydestä tilanteessa, jossa kommunikointi on tavanomaista vaativampaa esimerkiksi asiakkaan ja viranomaisen välisten kieli- tai kulttuurierojen takia. 

Lisäksi erästä kantelijaa koskevaa työvoimapoliittista lausuntoa ei oltu annettu säädetyssä määräajassa.

Top of page